Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

13 minuten geleden, linthout zei:

Beste mensen, Merho heeft me gevraagd om even iets recht te zetten.

Het artikeltje in Eppo klopt niet. Er wordt absoluut GEEN tijdsprong gemaakt van 15 jaar.

De nieuwe reeks speelt zich twee tot drie jaar later af. Geen vijftien jaar dus. Aldus mijn goede vriend Merho.

Die journalisten toch...

Link naar reactie
11 uren geleden, linthout zei:

Beste mensen, Merho heeft me gevraagd om even iets recht te zetten.

Het artikeltje in Eppo klopt niet. Er wordt absoluut GEEN tijdsprong gemaakt van 15 jaar.

De nieuwe reeks speelt zich twee tot drie jaar later af. Geen vijftien jaar dus. Aldus mijn goede vriend Merho.

 

A.I. heeft hier info gestofzuigd en daarmee een onzinartikeltje opgebouwd in opdracht van de luie Eppo-manusje-van-alles  Gus.

Link naar reactie
21 uren geleden, sporoi zei:

 

 

Misschien houdt de modale striplezer die graag deze verhaaltjes lezen gewoon niet van zo'n spin-offs. Dat ze het origineel prefereren. De Kampioenen vind ik wel eens leuk te lezen als een tijdvullertje, en het is vakwerk. Maar omdat ik niet de neiging heb om "trouw"te zijn aan een creator, valt het me op dat, met zoveel verhalen, het concept wordt uitgemolken tot op de uier.  Vele verhaallijnen komen terug, in een andere vorm (zoals bv die buitenaarde wezens die om de haverklap terugkomen), met scenario's die meer en meer met de haren zijn getrokken.  Kom je dan nog met een spin-off met meer dan hetzelfde, maar met een beperkter aantal personages, dan krijg ik dat gevoel nog meer. Vooral omdat de verhalen niet beter, zelfs slechter zijn.  Zou dat publiek dat ook voelen? 

Soms kan dat lukken. Bv de vroegere Jerom van de vierkante reeks had een eigen dynamiek (voor de komst van Jerom als stuntman dan toch), en de spin-off voor de blauwe reeks (toen van moeten) ging ook goed blijkbaar (maar de kwaliteit was hoog). Die personages kregen dan ook een andere dynamiek in hun spin-offs, en de verhalen en tekeningen waren goed.

 

Bij de Vertongenreeks zie ik dezelfde personages en dezelfde dynamiek, behalve dat ze meer hun plan moeten trekken. Domme naieve Vertongen en slimme dochter kunnen het misschien maken voor bv een grappenreeks, want een domme vader en slim dochtertje is een mooi concept vind ik. Als de grappen fris zijn welteverstaan. Maar als hoofdfiguren vind ik ze niet geschikt en die inspecteur Porei en grootmoeder en hond zijn zwakke en niet interessante figuren om een albumreeks mee op te vullen.

V&Co heeft een nieuwe scenarist. Misschien wordt het wat interessanter.

Link naar reactie
Op 18/12/2023 om 08:42, Waldorf zei:

 

ob_881f18_champignac.jpg

 

 

Lastig forum is dit, met al die burgemeesters en hun (langdradige) taal. Gelukkig kunnen sommigen de teksten afbreken op het moment dat een (bijzonder kleine) tekstballon is gevuld. 🙂

Misschien hebben die pilaarbijters uit de vorige eeuw dan toch gelijk gehad en bevorderen strips dan toch de luiheid voor het langere tekstwerk? 🥹

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

aerosmith heeft daar nog een song over geschreven in 1979.

 

Quote

"Three Mile Smile" was Steven's social commentary concerning the 1979 nuclear disaster at Three Mile Island. It marked Tyler's initial stab at writing lyrics with a major political slant. Tyler also appeared at the 'No Nukes benefit concert' in '79, which featured many popular artists..

 

Lyrics

Take a walk in the warm New England sun
Ain't no time to look for clues
You get the point from Uncle Sam's loaded gun
Who be the hand that light the fuse, ah

Take a look, take a look at my old billy goat
He used to raise all kinds of hell
He took a dose of radiation dope
Back in the barn is where he fell, like hell

Lucy, chromosone
Lucy, superdome

What makes you think you patronizin' my old friends
After you ride in my car, car
What do you do when your oil's mexican
OPEC boys, you went too far, to faar

Lucy, chromosone
Lucy, superdome
Lucy, papadum
Lucy, sing the song

, dig it up
(Ah), leave it up
(Ah), dig it up
(Ah), leave it up

Look out!

 

 

Link naar reactie

https://youtu.be/Y43XLVqjytQ?si=yWTWj9Acm3Gd5IQW

 

OMD was er al in 1979 over bezig in Electricity

 

Our one source of energy
The ultimate discovery
Electric blue for me
Never more to be free

Electricity
Nuclear and HEB
Come fuels from the sea
Wasted electricity

Our one source energy
Electricity
All we need is to learn to save
And if a man would throw away

It doesn't change the city cost
The alternative is only one
The final source of energy
Solar electricity

Electricity, electricity
Electricity, electricity
Electricity, e ...

Link naar reactie
20 uren geleden, Ambreville zei:

Ook twee jaar nadat The China Syndrome furore maakte.

 

 

Fun fact: Three Mile Island gebeurde 12 dagen na de release van de film. Ik dacht altijd dat de film over het incident in Three Mile Island ging, maar die blijken totaal niets met elkaar te maken te hebben. 
In 1975 was er wel een incident in een andere kerncentrale, maar daar ging het over een brand. Ook daar staat de film blijkbaar los van. 

Three Mile Island was, nu ik het allemaal lees, ook deels te wijten aan designfouten. Alles begon echter met een foute handeling door de fieldoperators. Mijn broek zakte echter af toen ik las dat een operator in de controlekamer een cruciaal signaal miste omdat "vermoedelijk zijn dikke buik in de weg zat"
Dit neem ik straks mee naar 't werk. Dit is goud.

Dat Merho daar nooit iets mee gedaan heeft...

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
3 minuten geleden, lukoste zei:

"...starten ook vanaf het nummer 1" --> Dat maakt het psychologisch iets gemakkelijker om deze te laten liggen. Reeks compleet houden is niet meer aan de orde.


Ik ben fan. Een reeks die wél de juiste beslissing neemt. Dit hadden ze naar mijn mening met de re-styling van Suske en Wiske ook moeten doen.

 

ik ga dit album zeker kopen!!

Link naar reactie

De cover ziet er wat simpeltjes uit. Fanny lijkt wat bijgekomen te zijn. Voor de rest kijk ik er naar uit.

Zoals Rots hierboven al verteld. Door te spreken over effectief een nieuw seizoen kunnen ze de beste zaken van het verleden meenemen, hun eigen ding toevoegen, en tegen het onvermijdelijke gezaag van 'vroeger was het beter' (cfr. elke thread over de Rode Ridder op dit forum) zeggen dat ze de boom in kunnen.

 

 

 

Link naar reactie

Goh, Kiekeboe was nooit echt mijn ding. Achteraf hebben sommige eerste verhalen en een deel van de verhalen (ik denk tot nummer 50 ongeveer) hun charme, en sommigen vind ik echt wel uitstekend, terwijl andere middelmatig of gewoon flauw zijn.  Dan ging het snel bergaf naar een soapniveau bevolkt met nog meer rare figuren, dat het me niets meer kon schelen.

 

Een vervolg? Ik ben gewoon erg benieuwd of het explodeert in albums van fraai vuurwerk, of dat het eindigt na een paar jaren met een doffe "pop" en duisternis. De uitleg in dat laatste geval zal wel al ergens genoteerd staan om af te kunnen lezen. 

 

De weddenschappen zijn hiermee geopend! 😀

Link naar reactie

Ieder zijn meug. De stijl ziet er leuk uit, maar het spreekt me niet genoeg aan om te kopen. Ik behoor tot het kamp van de "stoppers".

Het is wel positief dat ze hernummeren, zo voelt het echt aan als een andere reeks. De completisten hoeven zich dus geen zorgen te maken.

Link naar reactie
Op 29/1/2024 om 13:49, TDPB zei:

Aan de hoofding te zien wordt het de Vlaamse versie van Charlie's Angels.

 

 

afbeelding.png.43eb3922184af9a2ea1ef9739ddbccca.png.886107778955f2d8e7a08b6f1e9b22e6.png.923e28e19b9-467562461ddd653d4683d5.png.11a1253df54e5c20b7bec267d953a952.png.13c1c89cb1c4fef226357fbceb452944.png

 

Nu is het dus echt Fanny&Co.

Misschien kunnen ze met deze herstart opnieuw een poging doen om het op de Nederlandse markt te proberen.

De Amorassen liggen daar immers ook in de supermarkten, dus het publiek dat op die manier met strips in aanraking komt is al vertrouwd met de naam Cambré.

 

afbeelding.thumb.png.6b0a1f4b6f6029c798ca6992ad33986b.png.7d796248ef90e05374f84a64e6469440.png.70c1cdd98e73d8f26d0aa68fcb315b6f.png

 

Fanny heeft terug haar combinatie van wit T-shirt en blauwe jeans en ook de outfit van Tomboy doet wat denken aan de kledij uit haar debuutalbum.

 

afbeelding.png.c7b43a5f63d043aa743733f06f5510ff.png

 

 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, acor zei:

De eerste reacties van het vaste koperspubliek zijn alvast heel negatief.

 

Fanny is precies 15 jaar ouder geworden. Geen fan van de nieuwe look.

 

 


Ach er wordt altijd negatief gereageerd. Zie mijn verschillende meningen over S&W op dit forum. Het album gaat uitkomen, dat staat vast, en dan praten we verder…

Link naar reactie
18 minuten geleden, DeRillendeRots zei:


Ach er wordt altijd negatief gereageerd. Zie mijn verschillende meningen over S&W op dit forum. Het album gaat uitkomen, dat staat vast, en dan praten we verder…

Als je vaste kopers nu al zeer negatief reageren op de visuele stijl zit je met een probleem. Dat is het eerste waarmee je ze lokt. Kiekeboe heeft een overwegend volwassen publiek dat ze koopt, veelal uit nostalgie. Of om de reeks compleet te houden die ze als kind begonnen zijn. 

 

Het eerste album zal wel nog goed verkopen uit nieuwsgierigheid. Vanaf deel 2 komt de echte test.

 

Suske en Wiske is - ondanks alle visuele wijzigingen doorheen de jaren - nog steeds dezelfde reeks. De vertelstijl is nog steeds dezelfde. Idem voor de personages. 

Link naar reactie
59 minuten geleden, acor zei:

Suske en Wiske is - ondanks alle visuele wijzigingen doorheen de jaren - nog steeds dezelfde reeks. De vertelstijl is nog steeds dezelfde. Idem voor de personages. 

tja, het is een beetje zoals met Robbedoes waarbij de tekenstijl ook verandert per nieuwe tekenaar.

 

Link naar reactie

Ik vond dat de eerste gelekte schetsen van Fanny, Moemoe en Marcel me wel nieuwsgierig maakten en wil graag het verhaal lezen. Tot nu kan de nieuwe tekenstijl me wel bekoren.

 

Ben wel benieuwd of ze het tempo van x aantal nieuwe strips per jaar gaan kunnen bijhouden/ volhouden?

Link naar reactie

 

Op 30/1/2024 om 06:04, bates zei:

Ik vond dat de eerste gelekte schetsen van Fanny, Moemoe en Marcel me wel nieuwsgierig maakten en wil graag het verhaal lezen. Tot nu kan de nieuwe tekenstijl me wel bekoren.

 

Ben wel benieuwd of ze het tempo van x aantal nieuwe strips per jaar gaan kunnen bijhouden/ volhouden?

 

Op 17 april verschijnt album 1.

Op 19 juni verschijnt album 2.

De albums tellen echter niet langer 48 bladzijden.

Net zoals sommige andere SU-reeksen is het aantal pagina's teruggebracht naar 40.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Aan Konstantinopel kan je zien dat het toch wel enkele jaren later afspeelt.

 

afbeelding.png.c3a3b43c0433bb739f5aabd9a4440605.pngafbeelding.png.a4084ada6d334e50c815998b45f6a37e.png

 

 

 

En Fanny begint meer op haar moeder te lijken.

 

afbeelding.png.143339234481f2423710905af05f6a56.png.50300bfc060eba27171e0197194cbfe3.png.48c27d15b893759291573edab1b8607e.png.3a9cccbc9531b1ac1093047551a8fd49.png.e4d074fad7689500a0e0f62519e78a2d.png afbeelding.png.5620739263a4747748662a8e6fc3f843.png.2864aefd997a6a57c263ea095bd04839.png

Link naar reactie
1 uur terug, Jos Van Brussel zei:

 

Fanny is onherkenbaar. 't Heeft eigenlijk niet veel meer te maken met de oorspronkelijke reeks. Een heel andere opzet. Geen familiereeks meer maar een soort meidenstrip. Doet een beetje onwezenlijk aan. Zoals een parallel universum :).

Dat weet je niet zolang je het album niet gelezen hebt. Het zijn nog steeds dezelfde personages, alleen woont Fanny nu niet meer thuis. Je kan dat bezwaarlijk een heel andere opzet noemen.

Link naar reactie
44 minutes ago, TDPB said:

Dat weet je niet zolang je het album niet gelezen hebt. Het zijn nog steeds dezelfde personages, alleen woont Fanny nu niet meer thuis. Je kan dat bezwaarlijk een heel andere opzet noemen.

 

Ja, dat is inderdaad af te wachten. Volgens het persbericht ligt de focus op Fanny en haar twee vriendinnen: "Fanny is behoorlijk feministisch en strijdt samen met haar vriendinnen Alanis en Tomboy tegen onrecht. Ze is verhuisd naar een flatgebouw waar Moemoe ook komt wonen. Ook de andere Kiekeboes komen in beeld.” Dat lijkt me toch een andere opzet dan de originele reeks, waar de focus lag op de hele familie. Enfin, we zullen wel zien wat het wordt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...