Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

Wie denkt dat de doelgroep jongeren waarop ze zich blijkbaar willen richten €9 gaat uitgeven aan een stripverhaal is helemaal van 't padje af. Het zijn immers die oude zakken die de albums kopen voor zichzelf uit nostalgie of om de reeks compleet te houden. En net die groep sturen ze wandelen. 

Link naar reactie
8 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Hmm 10€ voor een manga van 200+ pagina's of 9€ voor een boekje van 40p. Wat zal ik toch kopen?

 

Maar alle gekheid op een stokje, ik snap niet hoe men zoveel kritiek kan geven op een strip die nog niet eens verschenen is. Als men alles op voorhand afschiet leefden we nog in grotten.

De cover en de interviews zijn de bronnen. En met dat is al veel op te maken. Bij B & M van Floch was dat evenzeer. 

 

(Ik heb van dit laatste product de lezing overleefd, ben mijn wonden aan het likken en aan de recensie bezig. Te verschijnen...) 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Interessant nieuwtje op Stripspeciaalzaak vandaag. Als ik het goed begrijp was Steve niet akkoord met de nieuwe richting die de Kiekeboes uitgingen? Dat getuigt alleszins van gezond verstand bij de man en affectie en respect voor de originele reeks. En nu weten we allicht ook waar de onenigheid met de nieuwe scenarist vandaan kwam. Hopelijk krijgt Steve ooit nog de kans om de Kiekeboes verder te zetten zoals het hoort. Zijn tekenwerk voor Milo is alleszins zeer knap.

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/milo-wordt-stripreeks-april-2024

 

Screenshot2024-03-11at10_25_00.thumb.png.39e577bab59c3b91159568868eaedbf4.png

Link naar reactie
1 uur terug, Jos Van Brussel zei:

Interessant nieuwtje op Stripspeciaalzaak vandaag. Als ik het goed begrijp was Steve niet akkoord over de nieuwe richting die de Kiekeboes uitgingen? Dat getuigt alleszins van gezond verstand bij de man en affectie en respect voor de originele reeks. En nu weten we allicht ook waar de onenigheid met de nieuwe scenarist vandaan kwam. Hopelijk krijgt Steven ooit nog de kans om de Kiekeboes verder te zetten zoals het hoort. Zijn tekenwerk voor Milo is alleszins zeer knap.

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/milo-wordt-stripreeks-april-2024

 

Screenshot2024-03-11at10_25_00.thumb.png.39e577bab59c3b91159568868eaedbf4.png

Voor mij stijgt Steve alleen nog maar in mijn achting.

Link naar reactie

Net als de Urbanus-strips heb ik ook Kiekeboe nog gekend in de zwart-wit-albums. Favorieten waren Kiekeboe in Carré, Geeeeef acht! en Album 26. In die laatste staat trouwens nog een grap, die in de kleurenversie niet meer overkomt (of zou dat veranderd zijn?) > de grap van het decor dat je per nummer moest inkleuren.

 

geeeeef acht.jpg

Link naar reactie

Gisteren nog eens de Roze Rolls gelezen. 

 

Op quasi twee pagina's toch wat foutjes

kofferdeksel klopt langs geen kanten, had altijd iets moeten zijn zoals het prentje erboven. Bij het inhalen plots wit onderaan. En de achteruitkijkspiegels zijn plots wel heel oversized in de tekening onderaan in vergelijking met bovenaan. 

 

 

1000016765.jpg

1000016763kofferdeksel.jpg

1000016764witteonderkant.jpg

Link naar reactie

@Aerogi

dit lijken mij kleine details.

wat geen afbraak doet aan het gehele oeuvre van het Team, wat jaren lang vele lezers plezier heeft doen geven.

Ikzelf las nog niks of nauwelijks van kiekeboe, en heb zelf nog geen recht van spreken. ❤️✌️🤝

En u herleest albums wat mij toch de indruk geeft dat u een zekere mate van waardering heeft.

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
34 minuten geleden, TDPB zei:

(ofwel zijn de Kiekeboes verhuisd, ofwel hebben ze hun moderne meubels verkocht en hebben ze ergens een oude zetel van zolder gehaald).

 

hetzelfde gebeurde ook al eerder bij Jommeke. In de vroege jaren '90 woonde die in een huis met strak, hedendaags meubilair. Tegenwoordig slaapt hij in een bed dat uit het kringloopcenter lijkt te komen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Werner zei:

Het valt me op dat SU alles uit de kast haalt om het publiek te paaien dat de strip wél goed is. Na Merho is er ook een filmpje met Laura Janssens (niet nu Laura) die de strip aanprijst. Dat heb ik SU nog nooit weten doen. Volgens mij zien ze de bui hangen.

 

 

 

Link naar reactie
Op 20/3/2024 om 13:52, TDPB zei:

(ofwel zijn de Kiekeboes verhuisd, ofwel hebben ze hun moderne meubels verkocht en hebben ze ergens een oude zetel van zolder gehaald)

432377505_835886581680729_8448069174256923883_n.thumb.jpg.bc739bf8cfa4b86f3df16184bc5d4d4a.jpg

 

Misschien heeft de grootmoeder hun opgescheept met haar oud meubilair toen ze bij Fanny ging wonen.

 

afbeelding.png.7b4b77ca481ccf3b29fe18254fc12d1b.png

 

Het behang doet ook eerder denken aan dat van vroeger ipv het huidige.

En Kiekeboe heeft terug zijn klasssieke outfit aan.

 

afbeelding.png.ab4fc3160f5fed63945d1797d933978c.pngafbeelding.png.1958165be14cf5ba8811e4b7058b05ea.png

 

Kan zijn dat Cambré de recente albums waarin ze hun moderne inrichting en hun nieuwe garderobe hadden nooit heeft gelezen. :P

 

afbeelding.thumb.png.7923bf84dd24cdee71e318df965e03c2.png

 

 

 

 

Link naar reactie
28 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

Zoals ik het begrepen heb is dit een teaser, en maakt geen deel uit van het eigenlijke verhaal. Het is ook niet ingekleurd door de officiële inkleurder.

De mens die dat heeft ingekleurd is ook een officiële inkleurder hoor. Goedgekeurd en betaald door de tekenaar/uitgever.

 

Zoals ik het heb begrepen staat de strook in het album in de colofon.

Link naar reactie

Eén lange en ononderbroken litanie aan geklaag en negativiteit op de officiële Facebook pagina van de Kiekeboes. Elk bericht over de nieuwe reeks wordt genadeloos neergesabeld. Een soort online volksopstand van de doorgewinterde fans. Emotionele en wanhopige oproepen aan Merho om in te grijpen, en smeekbedes aan Steve Van Bael om terug te komen. Als het adagium dat slechte reclame niet bestaat waar is, gaat dit eerste album van de vernieuwde reeks een eclatant succes worden. De overname leeft alleszins zeer sterk onder de lezers, voorlopig niet op een positieve manier. Ik vraag me af of dit de bedoeling was? Merho heeft altijd de vinger aan de pols gehouden van zijn publiek, en ook van de veranderende tijdsgeest, en met ondertussen 60 jaar ervaring zal hij wel geweten hebben dat er veel reactie ging komen. Dit is de borstjes van Wiske maal tien of twintig. Ik ben alleszins nieuwsgierig hoe het allemaal gaat aflopen. Zoals een treinramp waarbij je niet kan wegkijken—of het begin van een nieuw succesverhaal? Hopelijk valt alles binnenkort in de plooi, en kan de goede man genieten van zijn welverdiend pensioen en eindelijk die humoristische thriller schrijven. Alhoewel de lancering van de eerste Cambré/Nix Kiekeboes ondertussen wel iets begint te krijgen van een thriller, al dan niet humoristisch.

Link naar reactie
49 minutes ago, Gilles said:

Dit begint echt intens triestig te worden... 

 

Ik denk dat Merho zich zo stilaan de (paar resterende) haren uit het hoofd trekt. 46 jaar een nagenoeg perfect parcours gereden en het moment dat hij de regie lost draait de hele boel in de soep. Misschien was hij beter doorgegaan tot de laatste snik, zoals Ibanez, die op zijn 87ste bij wijze van spreken met de pen in de hand is komen te gaan, ofwel gewoon stoppen, zoals Hergé. Een reeks zoals de Kiekeboes is een uitdrukking van de unieke persoonlijkheid van de maker, en onder gelijk welke vorm met andere mensen doorgaan zou altijd miserie gegeven hebben. Voor Merho was dit zijn passie en zijn leven, voor een opvolger (wie het dan ook weze) gewoon een job zoals alle andere. Behalve misschien Paul Geerts, die misschien nog meer van de personages hield dan Vandersteen, maar dat was eerder uitzonderlijk denk ik.

Link naar reactie

Wat we ondertussen al weten:

 

Uit diverse hoeken klinkt het steeds luider dat Steve Van Bael effectief de nieuwe hoofdtekenaar moest worden. Hij stopte daarvoor met Nachtwacht, een eigen reeks die heel succesvol is bij het jonge volkje.

 

Het klikte echter niet met Nix uit diens eigen bewoordingen.

 

Steve Van Bael kon zich niet vinden in de andere richting die men met de reeks wou uitgaan.

 

Charel Cambré was tweede keuze als tekenaar.

Link naar reactie
3 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Voor Merho was dit zijn passie en zijn leven, voor een opvolger (wie het dan ook weze) gewoon een job zoals alle andere.

ik weet het niet hoor, Steve bvb wou als kind al Kiekeboe tekenen, dat is altijd al zijn droomjob geweest.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...