Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

Ik heb hem nu toch gelezen, die bewuste nieuwe De Kiekeboes, of is het toch Fanny en co? 

 

Ik herkende bepaalde personages totaal niet meer. Alanis spant de kroon, dat is gewoon een totaal ander figuur met dezelfde voornaam als Fanny's vriendin uit de oorspronkelijke reeks. Moemoe is een running gag en de andere leden van het Kiekeboegezin zijn nagenoeg niet aanwezig. 

 

Het plot van dit eerste album is trouwens mager. Graatmager. De kans dat het tweede deel een verkoophit wordt lijkt me enorm klein.

Link naar reactie

Wat mij vooral teleurstelt is dat we een verhaal krijgen opgebouwd rond 2 figuren: Fanny en een extremistische "lone wolf".

 

Waar de kiekeboe reeks draaide rond de verschillende relaties van personages en negenpersonages (buren, werk, familie,...) veronderstel ik dat we geen enkel nevenpersonage uit deel 1 gaan terug zien in de verdere reeks aangezien ze op geen enkel moment uitgediept worden. Er zit 25 man op het feest van Fanny in haar flat, geen enkele krijgt een naam of wordt uitgediept. Een gemiste kans...

 

Wil je het echt met de 3 meiden doen dan zal het zeer snel saai, en repetitief worden. Dit voelt helemaal niet als het begin van een nieuwe reeks. Dit voelt als een losstaand eenmalig experiment jammer genoeg.

Link naar reactie
53 minutes ago, Jan Haring said:

Wat mij vooral teleurstelt is dat we een verhaal krijgen opgebouwd rond 2 figuren: Fanny en een extremistische "lone wolf".

 

Waar de kiekeboe reeks draaide rond de verschillende relaties van personages en negenpersonages (buren, werk, familie,...) veronderstel ik dat we geen enkel nevenpersonage uit deel 1 gaan terug zien in de verdere reeks aangezien ze op geen enkel moment uitgediept worden. Er zit 25 man op het feest van Fanny in haar flat, geen enkele krijgt een naam of wordt uitgediept. Een gemiste kans...

 

Wil je het echt met de 3 meiden doen dan zal het zeer snel saai, en repetitief worden. Dit voelt helemaal niet als het begin van een nieuwe reeks. Dit voelt als een losstaand eenmalig experiment jammer genoeg.

 

Ja, de originele reeks was heel rijk aan nevenpersonages. Ook veel grapjes en dubbele bodems en kleine details die het allemaal rijker en interessanter maakten. Een wereld op zich waar het aangenaam was om te vertoeven. De wereld van de nieuwe Kiekeboes voelt nogal kaal en kil aan. Ook nogal hard en morsig, met een donker en somber kleurenpalet, in tegenstelling tot de sprankelende kleuren van het origineel. In deze nieuwe wereld ligt er overal vuil op straat, alles is lelijk en deprimerend en onaangenaam. In feite is dit de Upside Down van de oude Kiekeboes, zoals in Stranger Things. Weinig tot geen humor en de personages lijken helemaal niet meer op zichzelf. In eerste instantie vond ik het beter dan verwacht, maar na enkele dagen toch ook slechter dan gehoopt. Ik ga ze niet meer kopen denk ik. Als ik afval, lelijke kleuren en een sombere, harde wereld wil zien kan ik ook gewoon uit mijn raam kijken of de krant openslaan.

Link naar reactie

ik heb de strip snel diagonaal gelezen. 

Moderne tekenstijl zoals je kan verwachten van huidige nieuwe releases.

Tempo ligt wat hoger dan voorheen.

Verhaallijn is inderdaad wat beperkt maar ok voor jongere lezers gok ik.

Maar geen Kiekeboe.

Ligt in het verlengde van de alles wat na Asterix en de Belgen is uitgekomen in de Asterix reeks.

 

Link naar reactie

Ik heb hem nu gelezen. Ik vond hem zeker niet slecht, maar het verhaal draait wel nogal gemakkelijk in zijn plooien. Hier is het weer de vloek van 38 pagina's die terugslaat. Voor mij is dit een overgangsnummer. Een aftasten en voelen van hoe het zou moeten worden. Ze zeggen ook al dat er aanpassingen gaan zijn naar deel 2. Al met al ben ik er blij mee. Een nieuwe start, en we zien allemaal wat er gebeurt in de US als je 75+-jarigen niet hun pensioen gunt.

Toch één serieuze flater in het scenario. Op haar 21e verjaardag met heimwee terugdenken aan haar laatste jaar journalistiek. Fanny zal hoogbegaafd zijn dat ze ondanks de avonturen minstens één jaar heeft overgeslagen.

 

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, bates zei:

 

Ligt in het verlengde van de alles wat na Asterix en de Belgen is uitgekomen in de Asterix reeks.

 

 

Totaal niet mee eens. De Asterix-verhalen hadden tenminste allemaal nog de correcte stijl en behielden de eigenheid van de personages. De meeste halen ook nog een zeker niveau. (Vooral Het Geheime Wapen is de uitzondering op de regel). 

 

Dat kun je van dit verhaal niet zeggen, vind ik. 

Link naar reactie
1 hour ago, Gilles said:

 

Totaal niet mee eens. De Asterix-verhalen hadden tenminste allemaal nog de correcte stijl en behielden de eigenheid van de personages. De meeste halen ook nog een zeker niveau. (Vooral Het Geheime Wapen is de uitzondering op de regel). 

 

Dat kun je van dit verhaal niet zeggen, vind ik. 

+1 Ik vind een verhaal als de Odyssee van Asterix tot de beste van de reeks behoren.

 

Intussen is de nieuwe Kiekeboe hier ook wel in huis beland. Mijn zoon van 10 vond het goed. Ben benieuwd. 

Link naar reactie
19 uren geleden, Gilles zei:

 

Totaal niet mee eens. De Asterix-verhalen hadden tenminste allemaal nog de correcte stijl en behielden de eigenheid van de personages. De meeste halen ook nog een zeker niveau. (Vooral Het Geheime Wapen is de uitzondering op de regel). 

 

Dat kun je van dit verhaal niet zeggen, vind ik. 

Ik vind bijv. De Zoon Van Asterix ook van topniveau!

(hij speelt liever met de venter van de rammelaars dan met de rammelaars van de venter...)

Link naar reactie

Was er iets misgelopen tijdens de drukfase?

Volgens verschillende reacties van Shirow Di Rosso wijkt de inkleuring van het uiteindelijke album af van zijn oorspronkelijke versie.

 

afbeelding.thumb.png.ba5732a71279e8e7a85352b8b595d41d.png

afbeelding.thumb.png.5d919c5b896d7b25ecb2dcf429efee5d.png

afbeelding.thumb.png.227972ff89fb622110ece2e0f47655a8.png

 

Preview van het volgende album.

Fanny heeft zo te zien terug haar vertrouwde neus en ook weer wat grotere ogen.

 

afbeelding.png.444c6d05c0eb2db99eb3721a0c6189c6.png

 

Link naar reactie

Grijs blijft grijs, of het nu donker of licht is. Cambré tekent ook vuile straten en daar passen geen vrolijke kleuren in. Idem voor Amoras.

 

Ook een beetje een rare uitleg bij een album waarvan ze weten dat het door zowat iedereen onder een vergrootglas gelegd zal worden. Zijn er geen drukproeven meer? 

Link naar reactie
15 hours ago, acor said:

Grijs blijft grijs, of het nu donker of licht is. Cambré tekent ook vuile straten en daar passen geen vrolijke kleuren in. Idem voor Amoras.

 

Ook een beetje een rare uitleg bij een album waarvan ze weten dat het door zowat iedereen onder een vergrootglas gelegd zal worden. Zijn er geen drukproeven meer? 

 

Ik denk niet dat er veel zal veranderen de volgende albums. Blijkbaar wou Merho zijn Kiekeboes de Amoras behandeling geven, anders had hij Cambré niet gevraagd. Hij wou een 'Daniel Craig' reset dus het opgewekte karakter van de originele reeks en het heldere kleurenpalet moesten er aan geloven. Vanaf nu krijgen we dus tristesse en depressie en harde verhalen gespeend van alle humor. Er bestaat blijkbaar een soort obsessie bij stripmakers en uitgeverijen om alles wat vrolijk en leuk en onschuldig is kapot te maken en de wereld van de volwassenen binnen te trekken.

Link naar reactie

Nieuwe Kiekeboe was ok. Op het einde gaat het ineens veel te snel.

 

Zoals eerder aangekondigd op stripspeciaalzaak.be gaat De wereld rond met de Kiekeboes verder tot deel 10 (momenteel verschenen al 8 delen). De laatste pagina uit de nieuwe Kiekeboe loopt hier al op vooruit.

 

20240424_210759.jpg

Link naar reactie

Uranium-235 gelezen....

In mijn optiek heeft dit hele album niets meer met de Kiekeboe strip te maken.
Het is gewoon weer een spannend avontuur van een soort strip ala Franka/vrouwelijk heldin.
Aardig... maar toch weer dat typische Amoras sfeertje van Cambre.

Ik zeg: streep eronder en klaar!

Link naar reactie

Ik volgde de reeks Kiekeboe al jaren niet meer, maar kreeg deze strip cadeau en was toch wel benieuwd.

De tekeningen zijn goed, maar dit is geen Kiekeboe album.

 

1. Kiekeboe was een familiestrip. Waar is de familie Kiekeboe? Personages die maar enkele prentjes mogen meespelen tellen niet mee. M.a.w.: het is alleen Fanny met haar 2 vriendinnen. En af en toe Moemoe.

2. Kiekeboe was een strip met humor. Waar is de humor gebleven?

Ok. de rolatorwinkel was een beetje grappig, maar dat was het zo ongeveer.

3. Kiekeboe had een eenvoudige tekenstijl. De stijl van Cambré wijkt hier erg van af. Maar dat was wel te verwachten natuurlijk. Iedereen tekent anders.

 

Nu is het gewoon een verhaal rond Fanny met een cover waarop ‘De Kiekeboes’ staat. Dan verkoopt het beter.

Misschien wil de auteur het verhaal een beetje serieuzer maken, maar hier werkt dat niet zo zoals in Amoras.

Eigenlijk is het een soort spin-off met een Kiekeboe-cover.

 

Om het terug Kiekeboe te maken zou ik zeggen: breng de humor en de personages uit de originele reeks terug.

Link naar reactie
On 4/26/2024 at 6:59 PM, Illustrator Pascal said:

Ik volgde de reeks Kiekeboe al jaren niet meer

 

On 4/26/2024 at 6:59 PM, Illustrator Pascal said:

breng de humor en de personages uit de originele reeks terug.

 

Dus ze moeten de Kiekeboes opnieuw maken zoals het was toen je het al jaren niet meer volgde?

 

 

 

Link naar reactie

Ik vond het alleszins zeker geen slecht album. 
Het is anders, maar dat was op voorhand aangekondigd en hoe Merho het wilde.

En verder: 38 pagina's is te kort om een volledig verhaal te vertellen. Dat voel je wel duidelijk hier. Er was te weinig ruimte om én de plot, én de voorstelling, én de humor te brengen. 

Nix vertelde in interviews dat hij research heeft gedaan. Daar heb ik eerlijk gezegd weinig van gemerkt. Mogelijk waren er te weinig pagina's om dat volledig te brengen. 

Het album zat ook vol feitelijke fouten. Reddingsdiensten met helmen van het 40e squadron? De windmolens, het feit dat het uranium zonder enige bescherming in een loden koker wordt gestoken maar men wel een stralingspak aandoet om de vaten te verzetten, ... Maar kom, dat is voor muggenzifters. 

 

Al bij al een leuk album, en ik lachte me een kriek met de reacties van die baard op de achtergrond in het koffiehuis. Ik hoop dat die een vaste klant wordt. Ik verwacht dat er nog gefinetuned gaat worden en kijk al uit naar de fanservice in album 2 die er blijkbaar zit aan te komen.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...