Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

21 minuten geleden, acor zei:

Pas op, ik ben de films en alle extra's aan het herbekijken. Tijdens de opnames van Octopussy ontdekten ze pas tijdens het filmen dat een van hun gecaste plaatselijke schonen een ladyboy was. Zit ook gewoon in de film. 

 

Dat verklaart de naam Octopussy. :ph34r:

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

Ze zijn ook kapotgeparodieerd met films zoals o.a. Austin Powers. (en met personages zoals Triangl in Kiekeboe)

 

478cccd6-0cf0-11e4-9a06-d87fa339a1c7_original.thumb.jpg.87264c229148a6011c34f429ac4a51c2.jpg.

 

afbeelding.thumb.png.45b7a3622d2fac88b96769f2c49cc54e.png

afbeelding.thumb.png.92de444115066219fda8aa8f86ffba5d.png

Laat nu net dat platgeparodieerde Blofeld/Spectre/geheime basissen op spectaculaire locaties datgene zijn wat in de meeste van de Craig-films terugkomt.

 

Ik zat net nog The Batman, de laatste in de Batman-film reeks. Dat is geen slechte film, maar ze hebben er wel alles wat de batmanfilms uit de jaren '90 leuk en bijzonder maakte uit verwijderd. Geen uitzinnige slechteriken in felgekleurde kostuums, geen superkrachten: het is gewoon een film over een man in een cape en een masker die de strijd aangaat tegen doorsnee misdadigers en iemand anders in een masker. En er loopt een catwoman in rond, maar eigenlijk is het gewoon een vrouw met katten en een muts op. Zoals ik al zei: dat is geen slechte film, maar over dertig jaar ga ik me die film niet meer herinneren, maar de Tim Burton-versie wel nog.

 

Ik zag vorige week No Time to Die nog eens. Een drietal jaar nadat ik hem voor het eerst zag. Ik was 98% van die film vergeten (en ik ben altijd al een grote Bond-fan geweest Zo een die zelfs alle non-Fleming romans heeft gelezen). Ik wist enkel nog dat het iets met zijn dochter te maken had en hoe het eindigt. Waarom? Omdat het wellicht een avonturenfilm als zovele anderen is. Terwijl die oude Bond-films veel meer een eigen smoel hadden.

 

Om het terug te betrekken op Kiekeboe: hopelijk hebben ze niet teveel datgene wat Kiekeboe een eigen smoel gaf verwijderd. Een andere inhoud met de vertrouwde tekenstijl had wellicht wel gewerkt. Een andere tekenstijl met de vertrouwde inhoud misschien ook. Maar beide dingen veranderen? Het is zeker een grote gok en ik hoop voor de betrokkenen dat het zal werken.

Link naar reactie
51 minuten geleden, TDPB zei:

Ik zat net nog The Batman, de laatste in de Batman-film reeks. Dat is geen slechte film, maar ze hebben er wel alles wat de batmanfilms uit de jaren '90 leuk en bijzonder maakte uit verwijderd. Geen uitzinnige slechteriken in felgekleurde kostuums, geen superkrachten: het is gewoon een film over een man in een cape en een masker die de strijd aangaat tegen doorsnee misdadigers en iemand anders in een masker. En er loopt een catwoman in rond, maar eigenlijk is het gewoon een vrouw met katten en een muts op. Zoals ik al zei: dat is geen slechte film, maar over dertig jaar ga ik me die film niet meer herinneren, maar de Tim Burton-versie wel nog.

 

the-batman-fire-pattinson-1-900x506.thumb.jpg.cd4038f3edc70d88589d5983bb319a22.jpg

 

De gritty stijl van die recente Batman ligt me wel, net zoals die trilogie van Nolan.

Die gaan vlotter bij mij binnen dan de oude Batmanfilms van begin jaren '90.

 

Als je die jaren '90 Keaton Batman trouwens een laatste keer wil zien, hij zit in de film van de Flash van vorig jaar.

(Danny Elfman soundtrackverwijzingen inbegrepen)

 

afbeelding.thumb.png.dbb09cf46e003c21b4cf960362b57a54.png

 

 

 

51 minuten geleden, TDPB zei:

Om het terug te betrekken op Kiekeboe: hopelijk hebben ze niet teveel datgene wat Kiekeboe een eigen smoel gaf verwijderd. Een andere inhoud met de vertrouwde tekenstijl had wellicht wel gewerkt. Een andere tekenstijl met de vertrouwde inhoud misschien ook. Maar beide dingen veranderen? Het is zeker een grote gok en ik hoop voor de betrokkenen dat het zal werken.

 

Het kan misschien enkele albums zoeken zijn naar de juiste toon en stijl.

Het verhaal in de recentere Amorassen vind ik bijvoorbeeld ook beter dan die van 10 jaar geleden.

De vraag is of de uitgeverij het nodige geduld heeft om het nieuwe team te laten groeien.

Link naar reactie
45 minuten geleden, cinco zei:

 

the-batman-fire-pattinson-1-900x506.thumb.jpg.cd4038f3edc70d88589d5983bb319a22.jpg

 

De gritty stijl van die recente Batman ligt me wel, net zoals die trilogie van Nolan.

Die gaan vlotter bij mij binnen dan de oude Batmanfilms van begin jaren '90.

 

Als je die jaren '90 Keaton Batman trouwens een laatste keer wil zien, hij zit in de film van de Flash van vorig jaar.

(Danny Elfman soundtrackverwijzingen inbegrepen)

 

afbeelding.thumb.png.dbb09cf46e003c21b4cf960362b57a54.png

 

 

 

 

Het kan misschien enkele albums zoeken zijn naar de juiste toon en stijl.

Het verhaal in de recentere Amorassen vind ik bijvoorbeeld ook beter dan die van 10 jaar geleden.

De vraag is of de uitgeverij het nodige geduld heeft om het nieuwe team te laten groeien.

Vind die tekeningen behoorlijk op Amoras lijken. Mist een eigen persoonlijkheid. 

Link naar reactie
21 minutes ago, Kool Thing said:

Enkele weken geleden mocht ik de auteurs Nix en Cambré interviewen over de Kiekeboes. Veel leesplezier: https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/charel-cambre-en-nix

 

Knap artikel. Ze waren precies een beetje gecrispeerd door de vergelijkingen met de originele reeks, hetgeen wel te begrijpen is. Je wil als maker geen schoonmoeder die over je schouder meekijkt. Ik wist ook niet dat het Merho was die Marcel en Charlotte wou weglaten uit de nieuwe reeks. Blijkbaar heeft hij daar achteraf spijt van gekregen. De Kiekeboes zonder Marcel Kiekeboe, dat werkt toch niet hé. Het is en blijft een familiereeks, geen meidenstrip. En ik hoop echt dat die 'classic' Kiekeboe door Steve Van Bael er ooit komt. Twee Kiekeboe reeksen zou ideaal zijn. Voor elk wat wils! Cambré zijn versie voor de woke jeugd en Steve's classic Kiekeboes voor de generatie die is opgegroeid met de Kiekeboes. In elk geval doen die puzzel en die affiche watertanden naar meer van dat. Blijkbaar hinkt de uitgeverij ook op twee benen.

 

de-Kiekeboes-picknick.thumb.jpg.63b5c2a3c6599e8a463c5ee0da1932c6.jpgKnokke-Heist.thumb.jpg.98ff6fe8d21abe654202ec5a52053d40.jpg

Link naar reactie
1 minute ago, cinco said:

 

Hij had het enkele jaren geleden al eens losgelaten om het dan toch weer terug opnieuw op te pakken.

 

uit een artikel van 2022:

 

afbeelding.thumb.png.2777728c9069d7fd9da55b75ef273b3f.png

bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/de-verdere-toekomst-van-de-kiekeboes

 

 

 

Ik denk dat het als originele maker van de reeks moeilijk is om zoiets los te laten. Je wil niet dat de opvolgers het verknoeien en de reeks kapotmaken. Uiteindelijk blijft alles in handen in handen van Merho NV, dus hij en zijn familie blijven baas over de reeks, of die nu door hemzelf of iemand anders gemaakt wordt. Anders dan de reeksen van Vandersteen die allemaal (behalve Sus & Wis) naar Standaard Uitgeverij zijn overgedragen. En Merho is nog lang niet dood hé. Misschien verandert hij morgen van gedacht en begint aan een nieuw verhaal (wishful thinking).

Link naar reactie
2 minuten geleden, cinco zei:

@Jos Van Brussel Hoelang heb je er over gedaan om het album te lezen?

Aangezien er minder pagina's zijn en ook redelijk wat tekstloze momenten vermoed ik dat je er veel sneller doorheen bent dan gebruikelijk bij Kiekeboe.

De-Nieuwe-Avonturen-van-de-Kiekeboes-1-18.thumb.jpg.ca19491fa3487b6ba5d0091067d68d15.jpg

Dit is toevallig die ene tekstloze pagina. Er zijn er andere die bulken van de tekst. Er moet tenslotte nog een verhaal vertelt worden op minder pagina's dan vroeger.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Jos Van Brussel zei:

 

Ik denk dat het als originele maker van de reeks moeilijk is om zoiets los te laten. Je wil niet dat de opvolgers het verknoeien en de reeks kapotmaken. Uiteindelijk blijft alles in handen in handen van Merho NV, dus hij en zijn familie blijven baas over de reeks, of die nu door hemzelf of iemand anders gemaakt wordt. Anders dan de reeksen van Vandersteen die allemaal (behalve Sus & Wis) naar Standaard Uitgeverij zijn overgedragen. En Merho is nog lang niet dood hé. Misschien verandert hij morgen van gedacht en begint aan een nieuw verhaal (wishful thinking).

Als ik ooit 75 zou worden en financieel geen zorgen meer heb, moeten ze me niet vragen om nog te blijven werken. Maar dat ben ik. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
31 minutes ago, cinco said:

@Jos Van Brussel Hoelang heb je er over gedaan om het album te lezen?

Aangezien er minder pagina's zijn en ook redelijk wat tekstloze momenten vermoed ik dat je er veel sneller doorheen bent dan gebruikelijk bij Kiekeboe.

 

'k Heb het niet getimed maar toch langer dan ik dacht. Het verhaal wordt veel beter na die intro. Bij de klassieke reeks waren de verhalen wel meer complex met verschillende lagen en verhaallijnen, dat wel. In die zin vond ik die meer bevredigend om te lezen dan deze nieuwe stijl. Er was een betere 'nadronk' bij wijze van spreken en de herleesbaarheid was groter. Maar het is zeker beter dan ik had verwacht/gevreesd.

Link naar reactie
2 minutes ago, cinco said:

Cambré over forums:

 

"Ik houd me niet bezig met fora of Facebookfangroepen van de Kiekeboes. Maar naar verluidt gaat het er momenteel stevig aan toe. Ik maak me altijd sterk dat dit maar een klein, honkvast groepje mensen is. Dat zijn geen duizenden mensen.”

 

bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/charel-cambre-en-nix

afbeelding.png.626536d5f724b41b3d21603fbea14e70.png

 

Hij heeft wel gelijk. Dat is een heel klein groepje mensen. Het zal af te wachten zijn hoe die andere 50.000 Kiekeboe lezers zullen reageren. Dat zal niet met online commentaar zijn maar met hun portemonnee.

Link naar reactie
21 minutes ago, cinco said:

Cambré over forums:

 

"Ik houd me niet bezig met fora of Facebookfangroepen van de Kiekeboes. Maar naar verluidt gaat het er momenteel stevig aan toe. Ik maak me altijd sterk dat dit maar een klein, honkvast groepje mensen is. Dat zijn geen duizenden mensen.”

 

bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/charel-cambre-en-nix

afbeelding.png.626536d5f724b41b3d21603fbea14e70.png

Ik zit in zo'n fb-groep van Kiekeboe. Cambré zit daar overigens ook in. De sfeer daar is eerder enthousiast en benieuwd dan dat het er stevig aan toe zou gaan.

IMG_8724.jpeg

 

 

 

Link naar reactie
33 minutes ago, Ambreville said:

Ik zit in zo'n fb-groep van Kiekeboe. Cambré zit daar overigens ook in. De sfeer daar is eerder enthousiast en benieuwd dan dat het er stevig aan toe zou gaan.

 

Cambré is nog maar pas lid van de groep. Misschien heeft de uitgeverij hem gevraagd om voor wat promo te zorgen tijdens de introductie van de nieuwe strip. De heftigste discussies zijn ook eerder in de officiële Kiekeboe groep. Daar gaat het er wel degelijk redelijk stevig aan toe. 'k Vind het eigenlijk vreemd dat SU niet meer modereert want het is hun pagina.

 

Screenshot2024-04-17at14_26_46.thumb.png.169602ba346b69051aa9385af487316a.png

Link naar reactie

 

22 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Screenshot2024-04-17at14_26_46.thumb.png.169602ba346b69051aa9385af487316a.png

 

Ah, dat rokend ex-vriendje van Fanny wordt ondertussen ook tot de vaste nevenfiguren beschouwd.

 

afbeelding.png.3c9a7534f6191727c6e02a5b4c7ea123.png

 

Hopelijk wordt de rijke waaier aan bijpersonages niet bij het oud vuil gezet of herleid tot vluchtige cameo's.

Eén van de sterktes van de reeks was dat het een steeds groeiende ensemble-cast was en Merho jongleerde altijd vlot met een uitgebreide selectie aan kleurrijke figuren.

 

Gaat de vampierenfamilie bijvoorbeeld nog passen in de nieuwe aanpak?

Gaan er nog albums verschijnen die met de regels van het stripgenre spelen?

Beseffen de personages nog dat ze in een strip zitten?

 

afbeelding.png.c42cdb513562545a3ffda61068c460ad.png

afbeelding.thumb.png.6e49e8b5c02fa92cc7c411de33f87614.png

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Ik zit in zo'n fb-groep van Kiekeboe. Cambré zit daar overigens ook in. De sfeer daar is eerder enthousiast en benieuwd dan dat het er stevig aan toe zou gaan.

 

Tiens, ik zie toch dat er ook daar zeer afwijzend gereageerd wordt ...

Screenshot_20240417_163910_Facebook.jpg

Screenshot_20240417_163927_Facebook.jpg

Link naar reactie

In Nederland is Kiekeboes niet zo heel bekend. Toch heb ik er wel regelmatig een verhaal gelezen en zelfs een paar albums gekocht. Ik vond het best een leuke strip. Echt vele malen leuker dan Suske en Wiske. Het heeft meer spanning en betere humor.

Ik zie nu met de regelmaat van de klok de Kiekeboes-pagina's van Cambré langskomen. Uit nieuwsgierigheid zal ik het eerste album wel lezen maar daar zal het bij blijven. Niet omdat ik Cambré een slechte tekenaar vind. Maar ondertussen ben ik Cambré moe. Ben ook bij Amoras afgehaakt bij album acht. Het werd me te veel hetzelfde trucje.

Bij het zien van de Kiekeboe pagina's kreeg ik dan ook weer een Amoras-gevoel en zelfs een Jump-gevoel . Er zit bijna geen verschil in. Zijn Fanny lijkt zelfs een beetje op Lisa uit Jump als je snel kijkt.

Er is een over-exposure van studio Cambré aan ontstaan en daar gaat de Vlaamse strip aan te onder. Jump, Amoras, Heden Verse Vis, Flip & Mathilde, Pinanti United, Het jaar van de Aap. Zijn er geen andere striptekenaars in Vlaanderen?
Of is het echt Studiowerk? Wil hij echt in de voetsporen van Willy Vandersteen lopen?

Had gewoon gestopt en iets anders verzonnen en een keer een andere tekenaar of schrijver op het project gezet. Uitgeverij Standaard vist continu uit dezelfde vijver: Cambre, Legendre, Nix, Van Gucht, Bosschaert of Dirk 
Stallaert en als je geluk hebt een keer Stedho.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...