Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoeveel mensen hier vinden Fanny (en haar vriendinnen) effectief het boeiendste personage van de familie?

Ik kan me inbeelden dat voor een jonge heteroseksuele tiener Fanny visueel enige aantrekkingskracht kan hebben, maar dat zegt niets over haar persoonlijkheid natuurlijk. En jeugdige meisjes zien in haar misschien wellicht een rolmodel. 

Mijn eigen voorkeur ligt nog steeds bij Marcel. Dat ik ondertussen zelf zijn leeftijd heb, speelt misschien ook een rol daarbij.

Link naar reactie
38 minuten geleden, TDPB zei:

Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoeveel mensen hier vinden Fanny (en haar vriendinnen) effectief het boeiendste personage van de familie?

Ik kan me inbeelden dat voor een jonge heteroseksuele tiener Fanny visueel enige aantrekkingskracht kan hebben, maar dat zegt niets over haar persoonlijkheid natuurlijk. En jeugdige meisjes zien in haar misschien wellicht een rolmodel. 

Mijn eigen voorkeur ligt nog steeds bij Marcel. Dat ik ondertussen zelf zijn leeftijd heb, speelt misschien ook een rol daarbij.

 

Kiekeboe was vooral een reeks die het moest hebben van de wisselwerking tussen al die hoofdfiguren en bijfiguren in verhalen die qua inhoud verder gingen dan de klassieke Vlaamse reeksen met als uitschieters de albums die met de conventies van het stripmedium speelden.

 

afbeelding.thumb.png.4d2381eaaaeb526e270d5a35c6af6b2e.png

 

Ik vraag me af of we nog 4th wall-breaking verhalen gaan krijgen...

 

afbeelding.thumb.png.4a31b9faea614e34a698abc17a29b283.png

 

... en of personages zoals de vampiers nog passen binnen de interpretatie van Nix en Cambré.

 

afbeelding.png.9e6d59b719b79118cba0b91cf1bac269.png

 

 

Link naar reactie
43 minutes ago, TDPB said:

Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoeveel mensen hier vinden Fanny (en haar vriendinnen) effectief het boeiendste personage van de familie?

Ik kan me inbeelden dat voor een jonge heteroseksuele tiener Fanny visueel enige aantrekkingskracht kan hebben, maar dat zegt niets over haar persoonlijkheid natuurlijk. En jeugdige meisjes zien in haar misschien wellicht een rolmodel. 

Mijn eigen voorkeur ligt nog steeds bij Marcel. Dat ik ondertussen zelf zijn leeftijd heb, speelt misschien ook een rol daarbij.

 

Ik heb Marcel altijd de leukste gevonden. Nopel is een redelijk irritant kind, Fanny was altijd bezig met haar onnozele vriendjes, en Charlotte zat vaak op Marcel zijn kap. Ik vond de verhaallijnen gefocust op Marcel ook altijd de beste, met zijn baas, zijn buren, de vampiers etc. Vooral wanneer hij het slachtoffer was, niet wanneer hij de held probeerde uit te hangen want dat past niet zo bij hem. Verhalen met Tomboy en Alanis heb ik nooit leuk gevonden, maar ik ben dan ook een man, en net als jij van dezelfde generatie als Marcel.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

 

. Verhalen met Tomboy en Alanis heb ik nooit leuk gevonden, maar ik ben dan ook een man, en net als jij van dezelfde generatie als Marcel.

Ik vond de combinatie Fanny/Jens een stuk leuker dan Fanny/Tomboy of Fanny/Alanis.

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

Ik vond de combinatie Fanny/Jens een stuk leuker dan Fanny/Tomboy of Fanny/Alanis.

 

Tomboy leverde best wat verhaalmogelijkheden op omwille van haar persoonlijke situatie.

Alanis had tot nu toe weinig achtergrond. We weten bijna niks van haar.

Mogelijk suggereren de regenboogkleuren dat ze een soortgelijke verhaallijn als Vicky in Mooie Navels gaat krijgen.

 

afbeelding.png.7b7bde6a2f8be32a8b3a9aa2bdf63ff5.png   afbeelding.png.e669defb83a8cf7102adada7737b10e8.png

Link naar reactie
33 minutes ago, cinco said:

 

Tomboy leverde best wat verhaalmogelijkheden op omwille van haar persoonlijke situatie.

Alanis had tot nu toe weinig achtergrond. We weten bijna niks van haar.

Mogelijk suggereren de regenboogkleuren dat ze een soortgelijke verhaallijn als Vicky in Mooie Navels gaat krijgen.

 

Oh, ik hoop het niet. Ik moest stoppen met die reeks te lezen omdat die meiden echt extreem gemeen werden tegenover Karin. Van onsympathieke personages gesproken.

Link naar reactie
3 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Ik heb Marcel altijd de leukste gevonden. Nopel is een redelijk irritant kind, Fanny was altijd bezig met haar onnozele vriendjes, en Charlotte zat vaak op Marcel zijn kap. Ik vond de verhaallijnen gefocust op Marcel ook altijd de beste, met zijn baas, zijn buren, de vampiers etc. Vooral wanneer hij het slachtoffer was, niet wanneer hij de held probeerde uit te hangen want dat past niet zo bij hem. Verhalen met Tomboy en Alanis heb ik nooit leuk gevonden, maar ik ben dan ook een man, en net als jij van dezelfde generatie als Marcel.

+1

Link naar reactie

In de eerste verhalen was Kiekeboe een drijvende mannenkracht, de kinderen gehoorzaam en Charlotte een huissloof. Ik noem bewust Fanny ook een kind, die in het begin graag kusjes proefde en gaf, dadelijk verliefd werd en op het einde van het verhaal haar scharrel dropte, op naar de volgende. Gaandeweg veranderde dat en volgens mij meer ten goede. Kiekeboe sprong nog wel op het avontuur, maar tuimelde er ook meer en meer maar stoemelings in. De kinderen werden bijdehanter en kregen een eigen drive en waren een dynamische en intelligente steun en toeverlaat voor de vader . Charlotte bleef echter achterop hinken. Vanaf 'het lot van Charlotte' beterde dat schijnbaar wat. Maar eigenlijk bleef ze een huissloof die op de reservebank zat. Af en toe een interim-werkje om een avontuur in te luiden en that's it. Als dat niet nodig was bleef haar taak vooral het huis beredderen. Meer en meer werd het huisgezin ook lastig gevallen door een zure schoonmoeder (die haar macht uitbreidde en zich snel ontpopte tot een regelrechte heks). En dit terwijl Kiekeboe, Konstantinopel en Fanny  meer en meer interesses en body kregen en het avontuur met hun vader als meer gelijke partners aangingen.

 

Gaandeweg perverteerde dit alles echter, om redenen volgens mij die ik eerder benoemde in deze topic. Ik heb het dus al eens geschreven: de volwassen klier, macho en nerd in kinderverpakking Konstantinopel, die zich 'cool' Nopel laat noemen. Fanny die de allures krijgt van een bv en die een nek kreeg breder dan haar hoofd, met een Merhowereld bezaaid met bananenschillen zodat alles voor haar viel. Voor Charlotte de transformatie van huissloof naar terug huissloof, maar nu een zeer autoritaire soort, die haar man onder de knoet houdt. Een Moemoe in jonger formaat dus. Zoeken een soort mannen in hun vrouw niet hun moeder volgens sommige theorieën? Dat is dan bij deze gebeurd dank zij Merho. En Kiekeboe? Van een wat eenvoudige maar dynamische man met rechtvaardigheidsgevoel gespeend naar een regelrechte sul, een lichtgelovige oen onder de knoet van vrouw, moeder, macho-kind en superplay-girl.

 

De laatste periode (10-15 jaar?) was de Kiekeboefamilie een soort Adams Family geworden, met figuren die stuk voor stuk triple karikaturaal waren. In het begin ook karikaturen, maar nu in zo'n overdrive dat het niet meer leuk is. Menig boekje die ik af en toe toch nog eens vastpakte had ik minder dan halfweg het verhaal tegen de muur willen werpen. Gelukkig voor het boekje, ook al is het maar een goedkope softcover, doe ik zoiets niet. 😉 

 

De nieuwe serie?  Och, de geruchten zijn niet bemoedigend en het leven is te kort  om me er teveel mee bezig te houden. 

 

Mijn favoriete trio? Kiekeboe - Fanny - Konstantinopel (voluit geschreven 😉) Let wel: de oude karakters van pakweg verhaal nummer 15 tot 50 a 60! Charlotte blijft maar de eeuwige 'geëmancipeerde' huisvrouw op de reservebanken die soms eens haar neus laat zien. Van der Neffe, Balthazar, Sapperdeboere en Goegebuer (zonder hond) en die gekke baas voor de komische noot en als ze eens nodig zijn in het scenario. Dan wat losse vrienden en vriendinnen van het hoofdtrio, oud en jong, inclusief Joeksel en Froefroe, als ze eens nodig zijn. De rest? Eruit zwieren!!🙂

Link naar reactie
Op 6/2/2024 om 19:03, TDPB zei:

nee, ze was daar al mee gestopt.

Nu ja, betekent natuurlijk niet dat ze niet opnieuw kan beginnen. Loften kunnen duur zijn, en werken voor de televisie brengt meestal niet veel op.

 

De terugval is zwaar. Een luxe loft die je enkel kan betalen door de geneugten van man (en vrouw) professioneel te verzadigen. Maar een loft die je wel zou willen maar die je amper kunt betalen is dan definitief verleden tijd. Is een rijhuisje of een meer bescheiden appartementje een optie? Moeilijk, moeilijk, als je eenmaal de luxe hebt geproefd. 😐

 

Trouwens voor de televisie werken, als technicus, of assistent productie of decor, of of, ....dat zijn wel veeleisende jobs, slechte uren, soms nacht, veel op stap, stress voor een deadline, enz. Nu ja, dat was ook zo voor het kronkelend werk, maar nu is het wel minder zacht en in slechtere omstandigheden. Het is immers geen lachertje zo achter de schermen van de glamour, en dan nog eeuwig in de schaduw blijven terwijl anderen goede sier maken in de spotlights. En je moet daarbij ook goed zijn in je job of je kan het wel vergeten.. 

Link naar reactie
22 uren geleden, TDPB zei:

Mijn eigen voorkeur ligt nog steeds bij Marcel. Dat ik ondertussen zelf zijn leeftijd heb, speelt misschien ook een rol daarbij.

 

Persoonlijk vind ik Marcel een vrij plat figuur. Je weet eigenlijk niet waar zijn voorkeuren liggen, wat zijn hobby's zijn,... terwijl er toch al 160+ albums zijn uitgebracht. Dat heb je toch minder bij Fanny en Konstantinopel. En ja, ik was een jonge heterosexuele tiener toen ik de reeks leerde kennen, dus albums als de pili-pili-pillen en villa Delphia werkten wel bij mij, en stiekem nog steeds. 
't Is dat ik teveel schroom heb om op een Cambré af te stappen en een Wiske in haar bloot gat te vragen, of ik had er één. 

Fanny K week voor mij teveel af van het origineel (toch zeker het karakter van nieuwe Fanny K) om echt te werken, al was het verhaal op zich wel goed. Maar ik denk dat deze bewerking wel een frisse wind door de reeks kan doen waaien. Ik ga zeker het eerste album aanschaffen om te zien wat het geworden is. 

Link naar reactie
21 uren geleden, TDPB zei:

Ik vond de combinatie Fanny/Jens een stuk leuker dan Fanny/Tomboy of Fanny/Alanis.

 

Ik vond ze allemaal wel werken eigenlijk. De komst van Jens en de dynamiek tussen de drie dames (met Jens soms ertussen geprangd) vond ik een meerwaarde voor de reeks. 

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

 

Persoonlijk vind ik Marcel een vrij plat figuur. Je weet eigenlijk niet waar zijn voorkeuren liggen, wat zijn hobby's zijn,... terwijl er toch al 160+ albums zijn uitgebracht. Dat heb je toch minder bij Fanny en Konstantinopel.

Wat zijn de hobby's van Fanny? Of Charlotte? Of hun interesses?

De meeste stripfiguren hebben geen hobby's. Ze hebben daar geen tijd voor. Zie ook Jommeke en Suske en Wiske. En als ze al eens een hobby hebben is dat meestal iets eenmaligs, omdat het scenariotechnisch handig uitkwam voor dat ene verhaal.

 

Konstantinopel is vaak met computers bezig, maar dat is wellicht gewoon omdat dat shorthand voor 'tiener' is.

 

Link naar reactie

Vind het persoonlijk geen verstandige keuze om het roer totaal om te gooien in een populaire reeks. Zijn maar heel weinig voorbeelden van waarbij dat geslaagd is. 

 

Kracht van een reeks als deze is net als bij de Simpsons de familie. Haal Homer, Marge of Bart weg en het kaartenhuis stort in elkaar. 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Michie zei:

Vind het persoonlijk geen verstandige keuze om het roer totaal om te gooien in een populaire reeks. Zijn maar heel weinig voorbeelden van waarbij dat geslaagd is. 

 

Kracht van een reeks als deze is net als bij de Simpsons de familie. Haal Homer, Marge of Bart weg en het kaartenhuis stort in elkaar. 

Echt totaal wordt het roer niet omgegooid, he (als je de tekenstijl eventjes niet meerekent).

 

In lang lopende tv-reeksen doen ze dit soort dingen overigens noodgedwongen de hele tijd. Personages komen en gaan, vaak met succes.

Link naar reactie
1 uur terug, sporoi zei:

 

Wanneer is het roer dan totaal omgegooid volgens jou? Als ALLE personages verdwenen zijn?

Alle personages doen nog mee. De nadruk ligt gewoon wat meer op Fanny dan op Marcel. Wat af en toe al eens gebeurde.

 

En zolang niemand het album gelezen heeft valt daar verder niet zo veel over te zeggen.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Echt totaal wordt het roer niet omgegooid, he (als je de tekenstijl eventjes niet meerekent).

 

In lang lopende tv-reeksen doen ze dit soort dingen overigens noodgedwongen de hele tijd. Personages komen en gaan, vaak met succes.

 

Zullen wellicht een paar succesvolle voorbeelden zijn maar over het algemeen zijn mensen niet erg van de verandering. Meestal wordt noodgedwongen toch eerdere personages terug gehaald of de reeks compleet stil gezet. Kan mij weinig voorbeelden bedenken waarbij verandering van protagonist een groot succes was.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Alle personages doen nog mee. De nadruk ligt gewoon wat meer op Fanny dan op Marcel. Wat af en toe al eens gebeurde.

 

En zolang niemand het album gelezen heeft valt daar verder niet zo veel over te zeggen.

Nix verwoordt het toch heel anders in het bewuste interview:

 

 

Screenshot_20240208_183431_Het Nieuwsblad.jpg

Link naar reactie

'k Heb naar het interview met Nix geluisterd (https://radio1.be/luister/select/het-uur-van-de-waarheid/fanny-kiekeboe-wordt-factchecker) en hij zegt hetzelfde als in zijn andere interview: de opzet van de nieuwe serie is dat Fanny journalistiek heeft gestudeerd en een vlog bijhoudt waar ze maatschappelijke thema's uitspit. Ze is factchecker en vecht tegen 'fake news' en dergelijke. Het eerste album draait rond kernafval en in volgende albums, die al grotendeels geschreven zijn, komen dan andere dingen aan bod: klimaat, rechten van minderheden, dierenwelzijn, gevaren van asociale media enz. Alanis is in de nieuwe constellatie links georiënteerd, verdient niet zo goed en doet flexi-jobs. Tomboy verdient goed haar boterham als producent bij een televisiemaatschappij en is consumentistisch en materialistisch ingesteld, hetgeen zorgt voor interessante conflicten met Alanis.

 

Alleszins een actuele aanpak die wel zou moeten aanslaan bij jongeren (het feitelijke doelpubliek van de serie).

Link naar reactie

Marnix Verduyn is van 1969, ook niet meer van de jongste (of zoals sommige jongeren misschien zouden zeggen een oude zak). Ik ben erg benieuwd of hij met deze dingen jongeren aantrekt om zijn strips te lezen (alla lezen, snel doorbladeren ...😒).

 

(Zoals je kan lezen is dit ook een tekstje van een oude zak.😉)

 

Link naar reactie

Ik denk dat de meeste mensen op dit forum 'oude zakken' zijn. Ik ben ook van 1969 dus niet echt meer zo piep. De nieuwe Kiekeboes klinken alleszins meer serieus dan de oude, maar misschien valt het allemaal wel mee, met een humoristisch sausje en zo. Merho had soms ook aanvallen van gewetenschopperij, zoals in Kind van de Rekening bvb.

Link naar reactie

Ik werk dagelijks met leerlingen tussen de 11 en 16. Strips interesseren hen geen hol meer. Sommigen hebben De Kampioenen nog gelezen of Urbanus, maar op hun leeftijd willen ze geen strips meer lezen. Succes als je denkt dat je die nog kunt bereiken.

Link naar reactie

Ik ben een oude zak, geboren in 1988. 

 

Zoals ik al eerder zei, dit is een totaal andere reeks waarvoor ze de namen en een aantal elementen van Merho gebruiken. Zonder dat was het al een flop op voorhand. Nogmaals, dat heeft niets met de kwaliteit van het verhaal te maken. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...