Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

48 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Ja, dat is inderdaad af te wachten. Volgens het persbericht ligt de focus op Fanny en haar twee vriendinnen: "Fanny is behoorlijk feministisch en strijdt samen met haar vriendinnen Alanis en Tomboy tegen onrecht. Ze is verhuisd naar een flatgebouw waar Moemoe ook komt wonen. Ook de andere Kiekeboes komen in beeld.” Dat lijkt me toch een andere opzet dan de originele reeks, waar de focus lag op de hele familie. Enfin, we zullen wel zien wat het wordt.

Er zijn al behoorlijk wat albums gemaakt met de focus op Fanny en die vriendinnen. Ook al zijn dat niet de boeiendste personages die er zijn.

Link naar reactie
8 minuten geleden, TDPB zei:

Er zijn al behoorlijk wat albums gemaakt met de focus op Fanny en die vriendinnen. Ook al zijn dat niet de boeiendste personages die er zijn.

 

De achtergrond van Tomboy en de situatie met haar vader was wel één van de weinige verhaallijnen die zich ontwikkelde en een rode draad vormde door verschillende albums. De zeldzame keer dat er in Kiekeboe elementen van een vervolgreeks slopen.

 

afbeelding.png.b14cad0d0bf3e2f56f59199a3e6a1f70.png

afbeelding.thumb.png.25b59da2f23f81d6f189a059e65c9219.png

 

In die Tomboy-verhalen zat ook het tweeluik geen Rook zonder Vuur vervat dat tevens in het oog sprong omwille van de covers die verwezen naar de Juwelen van Bianca Castafiore en Mannen op de Maan.

 

181761.jpg.22e79f21619103a6febb0890750b383a.jpg194451.jpg.cbefc842b2619e2c4ffda19525fc4c56.jpg

Link naar reactie
1 hour ago, TDPB said:

Er zijn al behoorlijk wat albums gemaakt met de focus op Fanny en die vriendinnen. Ook al zijn dat niet de boeiendste personages die er zijn.

 

Dat is waar, maar vanaf nu zal de hele reeks draaien rond Fanny en haar vriendinnen, en de andere Kiekeboes worden nevenpersonages. Of zo heb ik het toch begrepen. De nieuwe hoofding lijkt dat te bevestigen.

Link naar reactie
10 hours ago, cinco said:

 

Op 17 april verschijnt album 1.

Op 19 juni verschijnt album 2.

De albums tellen echter niet langer 48 bladzijden.

Net zoals sommige andere SU-reeksen is het aantal pagina's teruggebracht naar 40.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Aan Konstantinopel kan je zien dat het toch wel enkele jaren later afspeelt.

 

afbeelding.png.c3a3b43c0433bb739f5aabd9a4440605.pngafbeelding.png.a4084ada6d334e50c815998b45f6a37e.png

 

 

 

En Fanny begint meer op haar moeder te lijken.

 

afbeelding.png.143339234481f2423710905af05f6a56.png afbeelding.png.5620739263a4747748662a8e6fc3f843.png

Ik was niet op de hoogte dat het tweede album ook was aangekondigd. Ben benieuwd

Link naar reactie
7 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

Ze is verhuisd naar een flatgebouw waar Moemoe ook komt wonen. 

 

Zou die geldbeluste, hypochondrische, chagrijnige en manipulative familieheks niet beter 'vredig' met pensioen gaan in een afgelegen bejaardentehuis?  Zodat ze daar haar in het vooruitzicht van haar einde haar geliefkoosd tijdverdrijf kan uitoefenen: het treiteren van de mede-bejaarden en het personeel en er het sterftecijfer mee helpen verhogen? 🙄  

 

Kijk wat ze deed met haar zoon Kiekeboe! Van een wat gekke maar idealistische en dynamische man die een stripverhaal moest stutten tot een laffe loser-detail verworden. Met als dieptepunt in de nieuwe reeks zo goed als verschrompeld te zijn, om plat te trappen en er verder over te zwijgen. Het is een aftakeling die jarenlang stelselmatig gebeurde naarmate deze ' moeder'  zich meer op de voorgrond wurmde in de strip, en haar invloed over de rest van het gezin uitoefende. 

 

Kiekeboes aller gezinnen verenigt u!   ⚔️

Link naar reactie
9 uren geleden, sporoi zei:

 

Zou die geldbeluste, hypochondrische, chagrijnige en manipulative familieheks niet beter 'vredig' met pensioen gaan in een afgelegen bejaardentehuis?

afbeelding.png.4ff91195ac3ae4e8e5c0df1db7441fa4.png

Nix geeft de derde leeftijd graag een uitgesproken rol in zijn verhalen.

Dat zal hij voortzetten als nieuwe scenarist van de Kiekeboes.

 

420033.jpg.63d1cec4daa90738d73b84464ff1a354.jpg506474.jpg.4d4ac1711cb9e03afb1a0f18f7cfac21.jpg

611398.jpg.e2542191735e5ed2a057c4edec12ffc8.jpg625808.jpg.d03a543ca22e035676f660eb0c434562.jpg

Link naar reactie

Als je dan toch een wissel van de wacht doet, vind ik een stevige reboot als deze wel een goed idee. Je weet dat wat je ook doet, het nooit goed zal zijn voor de gewoontekopers. Dus waarom de moeite doen?

 

Bovendien is het omwerken om meer de jeugd aan te spreken een beter toekomstplan dan te blijven cateren voor de alsmaar ouder wordende groep gewoontekopers.

Link naar reactie

Ik neem aan dat de personages nog gaan evolueren. Als je de eerste KB vergelijkt met de laatste dan is er een erg groot verschil.

Persoonlijk vind ik ze momenteel allemaal redelijk geslaagd qua restyling m.u.v… Fanny 😞.

Op de cover nog ok maar wat vrijgegeven is van het binnenwerk is vrij verschillend van op de cover en was ik minder enthousiast over. Zulke kleine oogjes ook…

We zullen het een kans geven en zien wat het wordt.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

’t Is eigenlijk wel een interessante evolutie (en misschien voer voor sociologen) dat Marcel Kiekeboe in 1977 als man nog het hoofdpersonage was van zijn eigen reeks, en hoe dat in de loop der tijd langzaam geëvolueerd is. Tot nu, waar hij volledig op de achtergrond verdwijnt en zijn dochter de leiding neemt. In die zin volgt de reeks de veranderingen in de maatschappij nog steeds op de voet. Nu nog de mannelijke makers van de serie vervangen door twee dames :).

Link naar reactie
5 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

’t Is eigenlijk wel een interessante evolutie (en misschien voer voor sociologen) dat Marcel Kiekeboe in 1977 als man nog het hoofdpersonage was van zijn eigen reeks, en hoe dat in de loop der tijd langzaam geëvolueerd is. 

 

Het lijkt me geen sociologische maar louter een Merhologische kwestie te zijn.

 

Hoe kan ik scenario's blijven verzinnen? Door gaandeweg  de verhoudingen in het gezin wat aan te passen, nieuwe vaste figuren te verzinnen en bij hen ook de situatie wat te veranderen (Goegebuer en zijn vriendin, Vanderneffe en zijn vrouw, Moemoe die van een verzuurde oude vrouw verwordt tot een regelrechte heks, enz). Merho heeft nooit de overdrijving geschuwd (maar daarvoor is het een komische serie). Maar hij heeft ook amper gas teruggeven en blijven doordrammen in zijn karikaturen, alsof hij nooit een maat kon houden. De evolutie heeft echter niets met emancipatie of sociologie of wat dan ook te maken. Het is meer een buzz-woord om veranderingen in te pakken. Hoofdzaak is en blijft veranderen voor de verhalen, verhalen en verhalen uit de duim te zuigen.

 

Charlotte als huissloofje is gaandeweg verworden tot een soort bitsige manwijf (is het iemand al opgevallen hoe ze doorheen de verhalen chagrijnig naar Kiekeboe kijkt en hem bitsig antwoord?). Zogezegd zou dat volgens sommigen emancipatie moeten voorstellen, maar buiten wat klusjes voor het uitzendbureau 'nu-en-dan' heeft ze nooit gewerkt en blijft ze vrolijk verder leven op de kap van haar man. Wat heeft ze verder in haar leven dan wat shoppen met Fanny (het loon er door smijten zoals de seksisten zouden zeggen) en toch het huis maar verder beredderen?  Ik dacht dat emancipatie ook inhield dat je werkt: voor het loon, voor de sociale contacten buiten het gezin, voor iets creatief of uitdagend (als je geluk hebt met je werk). Dat je hobbies hebt of passies buiten dat gezinnetje om. Dan is en blijft Kiekeboe veel meer geëmancipeerd.

Kiekeboe is als een actieve en dynamische man en vader gaandeweg verworden tot een Oktaaf Keunink waar iedereen mee spot of meewarig over doet en die niets en nergens meer in de pap te brokken heeft. Een kantoorwerk waar hij onder de knoet is van zijn baas, omdat hij gaandeweg meer en meer een niet te bevatten goedgelovige sul en naïeveling wordt in de serie. Overdrijving naar het extreme is altijd het waarmerk van Merho geweest. Want dit is een bron voor verhalen natuurlijk.

Konstantinopel van een nieuwsgierig en actief jongetje die de wereld moet ontdekken naar een vroegrijpe macho/nerd, waarin je geen kind meer herkent. Scenariomatig zie ik er het nut niet van in om een volwassen klier te fabriceren in de verpakking van een jongetje.

Fanny als flirtende puber die elk verhaal een lief had voor wat zoentjes naar een soort playboy-supervrouw met  allures van een gefotoshopte superster waar iedereen, jong en oud, voor valt. 

 

De verhalen zijn soms leuk, maar niet diepgaand en zeker niet om te analyseren en er iets diepgaand op te plakken. De serie is en blijkt een collage van bordkartonnen figuren die met elkaar wat bezig zijn en herhalen, veel herhalen. De karakters daarin waren vroeger oppervlakkig maar je kon er sympathie voor opbrengen, omdat ze deden denken aan een braaf gezinnetje. Bij de veranderingen (zoals bij Charlotte die wat meer haar op haar tanden krijgt) was die evolutie wel goed, maar het verwordt steeds snel tot nieuwe karikaturale kartonnen uitsnijdingen. Op het einde zijn de figuren evenzeer oppervlakkig, maar het heeft niets meer te maken met een braaf gezinnetje: het is een krabbenpoel met een eeuwige gevecht voor de pikorde, met the losers die in het slijk liggen en the winners die superhoge toppen scheren. In het middenveld is er niets meer. 

Link naar reactie
53 minutes ago, sporoi said:

 

Het lijkt me geen sociologische maar louter een Merhologische kwestie te zijn.

 

Hoe kan ik scenario's blijven verzinnen? Door gaandeweg  de verhoudingen in het gezin wat aan te passen, nieuwe vaste figuren te verzinnen en bij hen ook de situatie wat te veranderen (Goegebuer en zijn vriendin, Vanderneffe en zijn vrouw, Moemoe die van een verzuurde oude vrouw verwordt tot een regelrechte heks, enz). Merho heeft nooit de overdrijving geschuwd (maar daarvoor is het een komische serie). Maar hij heeft ook amper gas teruggeven en blijven doordrammen in zijn karikaturen, alsof hij nooit een maat kon houden. De evolutie heeft echter niets met emancipatie of sociologie of wat dan ook te maken. Het is meer een buzz-woord om veranderingen in te pakken. Hoofdzaak is en blijft veranderen voor de verhalen, verhalen en verhalen uit de duim te zuigen.

 

Charlotte als huissloofje is gaandeweg verworden tot een soort bitsige manwijf (is het iemand al opgevallen hoe ze doorheen de verhalen chagrijnig naar Kiekeboe kijkt en hem bitsig antwoord?). Zogezegd zou dat volgens sommigen emancipatie moeten voorstellen, maar buiten wat klusjes voor nu-en-dan heeft ze nooit gewerkt en blijft ze vrolijk verder leven op de kap van haar man. Wat heeft ze verder in haar leven dan wat shoppen met Fanny (het loon er door smijten zoals de seksisten zouden zeggen) en toch het huis maar verder beredderen?  Ik dacht dat emancipatie ook inhield dat je werkt: voor het loon, voor de sociale contacten buiten het gezin, voor iets creatief of uitdagend (als je geluk hebt met je werk). Dat je hobbies hebt of passies buiten dat gezinnetje om. Dan is en blijft Kiekeboe veel meer geëmancipeerd.

Kiekeboe is als een actieve en dynamische man en vader gaandeweg verworden tot een Oktaaf Keunink waar iedereen mee spot of meewarig over doet en die niets en nergens meer in de pap te brokken heeft. Een kantoorwerk waar hij onder de knoet is van zijn baas, omdat hij gaandeweg meer en meer een niet te bevatten goedgelovige sul en naïeveling wordt in de serie. Overdrijving naar het extreme is de waarmerk van Merho. Want dit is een bron voor verhalen natuurlijk.

Konstantinopel van een nieuwsgierig en actief jongetje die de wereld moet ontdekken naar een vroegrijpe macho/nerd, waarin je geen kind meer herkent. Scenariomatig zie ik daar het nut niet van in om een volwassen klier te fabriceren in de verpakking van een jongetje.

Fanny als flirtende puber die elk verhaal een lief had voor wat zoentjes naar een soort playboy-supervrouw met  allures van een gefotoshopte superster waar iedereen, jong en oud, voor valt. 

 

De verhalen zijn soms leuk, maar niet diepgaand en zeker niet om te analyseren en er iets diepgaand op te plakken. De serie is en blijkt een collage van bordkartonnen figuren die met elkaar wat bezig zijn en herhalen, veel herhalen. De karakters daarin waren vroeger oppervlakkig maar je kon er sympathie voor opbrengen, omdat ze deden denken aan een braaf gezinnetje. Bij de veranderingen (zoals bij Charlotte die wat meer haar op haar tanden krijgt) was die evolutie wel goed, maar het verwordt steeds snel tot nieuwe karikaturale kartonnen uitsnijdingen. Op het einde zijn de figuren evenzeer oppervlakkig, maar het heeft niets meer te maken met een braaf gezinnetje: het is een krabbenpoel met een eeuwige gevecht voor de pikorde, met the losers die in het slijk liggen en the winners die superhoge toppen scheren. In het middenveld is er niets meer. 

 

Charlotte werkt toch al een tijdje hoor, meestal voor het interimkantoor van Alain Provist. Nopel is geëvolueerd naar een moderne jonge tiener, bezig met zijn GSM en computerspelletjes. Fanny is nog altijd bezig met haar vriendjes. En het feit dat Marcel meer en meer een sul geworden is, sja, dat leent zich nu eenmaal meer voor humor dan een held. Een soort Jack Reacher figuur zou niet echt passen in een humoristische reeks. En een droogstoppel als Kuifje ook niet. Dan toch liever een grappige snul.

Link naar reactie
6 uren geleden, SPeeDy zei:

 

Persoonlijk vind ik ze momenteel allemaal redelijk geslaagd qua restyling m.u.v… Fanny 😞.

Op de cover nog ok maar wat vrijgegeven is van het binnenwerk is vrij verschillend van op de cover en was ik minder enthousiast over. Zulke kleine oogjes ook…

 

 

Fanny lijkt me niet de meest makkelijke figuur om te vertalen naar een andere stijl en toch nog herkenbaar te houden. Bosschaert heeft het ook al gedaan, maar je krijgt dan een personage dat om het even welk blond meisje zou kunnen zijn.

 

619630.jpg.1b6be853200a1ea0b844b9335314119e.jpg

Link naar reactie

Woke? Gender? Geresette vent? Niet donker? Hebben die mensen ooit al eens een Kiekeboe gelezen? Op de naaktscènes van Fanny na is dat de meeste woke strip die er in Vlaanderen is.

 

(ik vraag me nu wel af hoe die mensen dat uit die cover halen. Is het vanwege die regenboogkousen?)

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

(ik vraag me nu wel af hoe die mensen dat uit die cover halen. Is het vanwege die regenboogkousen?)

 

Dat is het soort mensen dat nog over woke, vaccins, WEF, ... kan beginnen onder een artikel over het verpotten van sanseveria's. 

Link naar reactie

Het moeilijke is om in die Cambré-stijl het directe Fanny-gevoel in het voorkomen van het personage te behouden.

 

Zonder haar typische grote poppenkastogen verliest ze een deel van haar fysieke identiteit.

En de Merho-versie had ook die stilistische lijn van haar wenkbrauw die één geheel vormde met haar neusbrug.

Dat waren enkele kenmerken die Fanny's gezicht karakteriseerden en die nu wegvallen.

 

afbeelding.png.8c1d64a7184770ecbfe933a55e058386.pngafbeelding.png.e6450f6b409795b5b3b1da516846fe34.png.78398791ab9adbff4cb4b3e48f51791a.png

 

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, TDPB zei:

Woke? Gender? Geresette vent? Niet donker? Hebben die mensen ooit al eens een Kiekeboe gelezen? Op de naaktscènes van Fanny na is dat de meeste woke strip die er in Vlaanderen is.

 

(ik vraag me nu wel af hoe die mensen dat uit die cover halen. Is het vanwege die regenboogkousen?)

 

Ik moet schoorvoetend toegeven: als een proeve van cover zoveel losmaakt bij dit genre van mensen,.....🙄

 

Dan geef ik de serie een kans!! . 😁💥

Link naar reactie

Bij Het Nieuwsblad is het van hetzelfde. Ik ga het zeker kopen. De tekenstijl is in feite niet zo belangrijk, als het verhaal maar goed is, en ik heb Nix zijn Buurtpolitie altijd heel leuk gevonden. En in de loop der tijd zal er wel nog het één en ander veranderen (als de serie blijft lopen). De eerste Kiekeboe was ook helemaal anders dan de laatste.

Screenshot 2024-01-31 at 18.02.52.png

Screenshot 2024-01-31 at 18.03.29.png

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Fanny lijkt me niet de meest makkelijke figuur om te vertalen naar een andere stijl en toch nog herkenbaar te houden. Bosschaert heeft het ook al gedaan, maar je krijgt dan een personage dat om het even welk blond meisje zou kunnen zijn.

 

619630.jpg.1b6be853200a1ea0b844b9335314119e.jpg

 

Ik heb die 4 covers gezien van die wat oudere topic/peiling en ik vind ze stuk voor stuk enorm goed. Natuurlijk elk een andere stijl en sfeer, maar wel erg knap bedacht en getekend (en ik heb het niet alleen over het naakt😉) . Ik zou een nieuwe serie liever van dit niveau zien, dan zou ik zeker geinteresseerd zijn.

 

De voorgestelde hedendaagse cover vind ik eigenlijk niet zo geslaagd, noch de tekenstijl, noch de restyling van de personages. 

Link naar reactie
15 minuten geleden, sporoi zei:

 

Ik heb die 4 covers gezien van die wat oudere topic/peiling en ik vind ze stuk voor stuk enorm goed. Natuurlijk elk een andere stijl en sfeer, maar wel erg knap bedacht en getekend (en ik heb het niet alleen over het naakt😉) . Ik zou een nieuwe serie liever van dit niveau zien, dan zou ik zeker geinteresseerd zijn.

afbeelding.png.a78f480af5fd5b05f8c7dfa4ec1bf3be.png

 

 

Maar dat is een stijl waar je er geen 4 per jaar van kan uitpompen.

Dat is naar mijn aanvoelen ook het probleem.

Grafisch kan Cambré topwerk afleveren, dat bewijst bijvoorbeeld zijn recentste Amoras.

 

afbeelding.thumb.png.cc1ae88de26ad38a79f6351fbfcb5641.png

 

Maar de man heeft naast die 2 Amorassen per jaar en nu ook die 4 Kiekeboes nog verschillende andere projecten lopen.
Zo verschijnt er in juni een S&W-hommage van zijn hand op scenario van Luc Cromheecke.

En hij werkt ook nog aan Heden Verse Vis.

 

 

Link naar reactie
36 minuten geleden, cinco zei:

 

 

Maar dat is een stijl waar je er geen 4 per jaar van kan uitpompen.

Dat is naar mijn aanvoelen ook het probleem.

Grafisch kan Cambré topwerk afleveren, dat bewijst bijvoorbeeld zijn recentste Amoras.

 

afbeelding.thumb.png.cc1ae88de26ad38a79f6351fbfcb5641.png

 

Maar de man heeft naast die 2 Amorassen per jaar en nu ook die 4 Kiekeboes nog verschillende andere projecten lopen.
Zo verschijnt er in juni een S&W-hommage van zijn hand op scenario van Luc Cromheecke.

En hij werkt ook nog aan Heden Verse Vis.

 

 

En Junior Suske en Wiske.

Loopt Filip van Belgie nog?

Link naar reactie

Van al diegenen die op nieuwsblad etc. commentaar leveren zou ik eens graag weten hoeveel (en welke) Kiekeboes ze gelezen hebben. Mensen zijn altijd allergisch aan verandering. Langs de andere kant zijn ze ook nieuwsgierig. Ben benieuwd hoe deel 1 gaat verkopen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
19 uren geleden, SPeeDy zei:

Van al diegenen die op nieuwsblad etc. commentaar leveren zou ik eens graag weten hoeveel (en welke) Kiekeboes ze gelezen hebben. Mensen zijn altijd allergisch aan verandering. Langs de andere kant zijn ze ook nieuwsgierig. Ben benieuwd hoe deel 1 gaat verkopen.

 

Dat kan je niet weten. Elk forum met zijn positieve en negatieve opinies is maar een deeltje van een bepaald genre van publiek. De overgrote meerderheid van lezers, sporadisch of meer trouw, laat meestal niets van zich horen. De beslissing om eens iets te kopen? Als het in een warenhuis ligt misschien wel voor velen. Maar als het tegenvalt zijn die er dan ook klaar mee.  Daarom is de cover toch ook zeer belangrijk om te beslissen, en als de inhoud dan ook de verpakking dekt ...

 

Maar ik ben niet zo optimistisch. Het minder aantal pagina's is voor mij ten eerste een enorm beletsel.  Met de cover die ik hier zie ben ik echt niet  geneigd om het te kopen als bij ingeving. Ik ben daarbij ook niet echt overtuigd van de transformaties van de hoofdfiguren, vind de tekenstijl eigenlijk wat slordig en niet aantrekkelijk genoeg, en ook de opzet van de cover is voor mij van een Kiekeboeachtige banaliteit. De Kiekeboecovers waren steeds ondermaats en dat was beter ten goede gekeerd. Dat vrouwelijk trio heeft me daarbij nooit echt geboeid in de Kiekeboeverhalen, dus hen speciaal kiezen voor de nieuwe serie ... Mmmm ... Maar dat kan eventueel nog goed komen, want je kan er misschien wat mee. Maar die zeer negatieve grootmoeder die een geschiedenis van chagrijn en manipulatie heeft ??? Moet het daarmee verder gaan maar niet met de enige overgebleven positievere figuur, Kiekeboe zelf? Ik vind dat zonde van de potentie van de figuur Kiekeboe. Hij wordt weggespoeld met het badwater wegens duistere gedachtegangen. Je zou al gaan geloven in een "woke machtsovername¨ 😉 (althans in de hoofden van de nieuwe creators die er misschien wel in geloven en er op inspelen ten eigen voordeel) . 🙄

 

Het lijkt me dus een beetje teveel een vervolg van de freakshow dat 'De Kiekeboes' uiteindelijk was geworden, en daarbij met nog mindere en voor me verkeerde keuzes en vormgevingen. Terwijl de serie beter was geweest met een echte upgrade in tekenkwaliteit en een meer grondige herziening van de blauwdruk van de serie.  Dus de serie eens echt herbeginnen zonder de vele Merho-mankementen. Niet zo halfslachtig, maar meer veranderen.  

 

Dan zou je trouwens echt wat horen op die vrt- en nieuwsbladfora. 😁

Link naar reactie
15 uren geleden, cinco zei:

 

 

Maar dat is een stijl waar je er geen 4 per jaar van kan uitpompen.

Dat is naar mijn aanvoelen ook het probleem.

Grafisch kan Cambré topwerk afleveren, dat bewijst bijvoorbeeld zijn recentste Amoras.

 

afbeelding.thumb.png.cc1ae88de26ad38a79f6351fbfcb5641.png

 

Maar de man heeft naast die 2 Amorassen per jaar en nu ook die 4 Kiekeboes nog verschillende andere projecten lopen.
Zo verschijnt er in juni een S&W-hommage van zijn hand op scenario van Luc Cromheecke.

En hij werkt ook nog aan Heden Verse Vis.

 

 

 

Ik zou al tevreden zijn met een cover die één van die vier uit die topic/peiling in kwaliteit benadert. Qua originaliteit zijn ze toch wel zeer goed en de Kiekeboefiguren hebben een veel betere transformatie ondergaan dan de cover in deze topic. 

 

De pagina die je hier aanhaalt: knap getekend hoor maar ik zoek niet die visuele hoogstandjes in stripverhalen. Die dingen zijn meer geschikt voor zeefdrukken e. d., waar het beeld meer tot zijn recht komt. Voor mij primeert binnenin een wat intelligent en/of boeiend verhaal in een kwalitatief normaal maar goede tekenstijl. Maar een stijl die zich wat meer op de achtergrond houdt. Met een cover kan je  echter meer uit de bol gaan. 

Link naar reactie

Als de verkoop tegenvalt kunnen ze nog altijd de originele serie verderzetten met een nieuwe tekenaar. Misschien iemand in het buitenland zoeken? Er zit toch enorm veel talent in Spanje, Frankrijk, Nederland... Studio Comicup of zo. Of een wisselend team van tekenaars zoals bij Suske & Wiske, Jommeke etc. Zonder al te bruuske stijlveranderingen kan een populaire reeks als de Kiekeboes nog jaren doorgaan.

Link naar reactie
Op 31/1/2024 om 08:36, Yncke zei:

Als je dan toch een wissel van de wacht doet, vind ik een stevige reboot als deze wel een goed idee. Je weet dat wat je ook doet, het nooit goed zal zijn voor de gewoontekopers. Dus waarom de moeite doen?

 

Bovendien is het omwerken om meer de jeugd aan te spreken een beter toekomstplan dan te blijven cateren voor de alsmaar ouder wordende groep gewoontekopers.

 

Correct wel, maar de vraag is of dat het meer voor de jeugd is? Ik zag op het nieuws de commentaar van iemand die blijkbaar al contact had met Nix en Cambré, en de strip zou juist meer gericht zijn op volwassenen (of toch een ouder publiek). Ofwel vergist die persoon zich. Ik heb persoonlijk eerder het idee dat dit een familiestrip zou mogen blijven, inclusief herstijling. Maar bon, de uitgeverij beslist dit natuurlijk en we zullen wel zien.

Link naar reactie
10 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

Als de verkoop tegenvalt kunnen ze nog altijd de originele serie verderzetten met een nieuwe tekenaar. Misschien iemand in het buitenland zoeken? Er zit toch enorm veel talent in Spanje, Frankrijk, Nederland... Studio Comicup of zo. Of een wisselend team van tekenaars zoals bij Suske & Wiske, Jommeke etc. Zonder al te bruuske stijlveranderingen kan een populaire reeks als de Kiekeboes nog jaren doorgaan.

Steve Van Bael heeft de figuren en de stijl volledig onder de knie. Waarom in het buitenland zoeken als de ideale opvolger hier al rondloopt?

Link naar reactie
11 hours ago, acor said:

Steve Van Bael heeft de figuren en de stijl volledig onder de knie. Waarom in het buitenland zoeken als de ideale opvolger hier al rondloopt?

 

Hij zal allicht in de running geweest zijn, vermits Charel in een interview zei dat hij niet de eerste keuze was als opvolger. Geen idee wat er achter de schermen allemaal gebeurd is. Misschien iets voor de volgende editie van Merho's memoires, over een jaar of tien of zo :).

Link naar reactie

Dat uitgerekend Cambré als 'woke' weggezet wordt, is wel ironisch. Die term is precies een soort algemeen klaagetiket geworden. 

 

Maar dat er geklaag ging zijn, was te voorspellen van zodra er werd aangekondigd dat het ging veranderen. Op dit forum zijn er ook al die afhaken voordat er één pagina gepubliceerd is. Als het niet hetzelfde is als de vorige 164 albums, 'hoeft het niet meer'. 

 

Deze stijlbreuk is inderdaad geen voor de hand liggende keuze aangezien er al verschillende tekenaars / gedoodverfe opvolgers ingewerkt waren in de personages en de serie, maar volgens mij wil Merho de vergelijking met zijn eigen tijdperk juist vermijden. 

Link naar reactie
48 minutes ago, Lük Bey said:

Deze stijlbreuk is inderdaad geen voor de hand liggende keuze aangezien er al verschillende tekenaars / gedoodverfe opvolgers ingewerkt waren in de personages en de serie, maar volgens mij wil Merho de vergelijking met zijn eigen tijdperk juist vermijden. 

 

Dat hele verhaal rond die gewenste stijlbreuk is toch wel meer spin dan realiteit in mijn ogen. Toen de gedoodverfde opvolger(s) om gelijk welke reden niet aan de start wilden of konden komen en er moest uitgekeken worden naar een alternatief zullen ze gedacht hebben om dan maar van de nood een deugd te maken. Enfin, zo komt het toch een beetje over. De media hebben immers altijd een insteek nodig en dat verhaal van die radicale shift klinkt wel goed.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...