Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

1 uur geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Dat hele verhaal rond die gewenste stijlbreuk is toch wel meer spin dan realiteit in mijn ogen. Toen de gedoodverfde opvolger(s) om gelijk welke reden niet aan de start wilden of konden komen en er moest uitgekeken worden naar een alternatief zullen ze gedacht hebben om dan maar van de nood een deugd te maken. Enfin, zo komt het toch een beetje over. De media hebben immers altijd een insteek nodig en dat verhaal van die radicale shift klinkt wel goed.

 

 

Hier wat info gebaseerd op een GvA-interview met Cambré dat hier enkele maanden geleden is gepost:

 

Quote

 

De stijl van de nieuwe albums gaat meer aanleunen bij Merho vergeleken met de korte strip die hij maakte in het "door derden"-album.

De reden dat hij snel moest beslissen was dat de andere tekenaar samen met Nix was begonnen, maar dat het geen goede match bleek.

 

 

Link naar reactie
18 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Dat hele verhaal rond die gewenste stijlbreuk is toch wel meer spin dan realiteit in mijn ogen. Toen de gedoodverfde opvolger(s) om gelijk welke reden niet aan de start wilden of konden komen en er moest uitgekeken worden naar een alternatief zullen ze gedacht hebben om dan maar van de nood een deugd te maken. Enfin, zo komt het toch een beetje over. De media hebben immers altijd een insteek nodig en dat verhaal van die radicale shift klinkt wel goed.

 

Ik denk dat dít dichter bij de waarheid ligt. Zou wel eens willen weten wie die auteur is die uiteindelijk niet matchte met Nix.

Link naar reactie
22 uren geleden, Lük Bey zei:

Maar dat er geklaag ging zijn, was te voorspellen van zodra er werd aangekondigd dat het ging veranderen. Op dit forum zijn er ook al die afhaken voordat er één pagina gepubliceerd is. Als het niet hetzelfde is als de vorige 164 albums, 'hoeft het niet meer'. 

 

Zo'n lange reeks, daar heeft de trouwe lezer nu eenmaal een verwachtingspatroon van. Dat is niet meer dan normaal. Herkenbaarheid verkoopt bij een sterk merk. Daarom sloeg  New Coke ook niet aan in de VS in de jaren '80. 

 

Als ik het interview met Nix hierboven lees, lijkt het me een totaal nieuwe reeks waar ze Merho zijn "merk" voor gebruiken omdat de uitgever vreest dat het met originele personages sowieso niet verkoopt. Het kan een goed verhaal zijn, maar daar gaat het eigenlijk niet om. 

 

Voor mij is het een mooi keerpunt om te stoppen met een langlopende reeks. 

Link naar reactie

afbeelding.png.28981065ed1e1d55d8d002dadc51a4c1.png

 

Dus ik neem aan dat personages zoals Van der Neffe, Van de Kasseien e.a. die het vooral moesten hebben van hun interactie met Marcel Kiekeboe hierdoor ook op een zijspoor terechtkomen.

 

Fanny in de journalistiek, dat is ook wel één van de meest gebruikte beroepen voor stripfiguren.

Maar ok, dat zal als functie hebben om het personage snel op het spoor van de plot te kunnen zetten.

 

En Alanis die in de nieuwe reeks activistisch is... ze had tevoren eerder een zelfzuchtige en venijnige persoonlijkheid, zeker ten opzichte van Tomboy waar ze zich regelmatig haatdragend tegenover gedroeg.

 

afbeelding.thumb.png.37647aed1b85737573b18251d98e445e.pngafbeelding.png.aa57fdd1096a9d03fafece84fce98986.pngafbeelding.png.31d85f31052f08d690769f8ca38326bc.png

 

 

afbeelding.png.e87dd31f94c665f0eba685f7f340c8e0.png

afbeelding.png.8e16bf2e1b5342276c3971dc50e70097.png.5e6976dddee9c7afd9c6573cf8d79988.png.800f2d1a2ce17697e0eb73727c1c74a1.pngafbeelding.png.b21b8741dd66804402d7e276bdc40447.png

afbeelding.png.f5b762b51071d4a15fa910274ae62569.pngafbeelding.png.85f26f85bb83e3f6a4a9051160f71001.png

afbeelding.png.6b3c867c606e5bdbf33a47d786181e2c.pngafbeelding.png.37004ef64d27caffc7c58afed9d5d77f.png

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

Dus ik neem aan dat personages zoals Van der Neffe, Van de Kasseien e.a. die het vooral moesten hebben van hun interactie met Marcel Kiekeboe hierdoor ook op een zijspoor terechtkomen.

 

Fanny in de journalistiek, dat is ook wel één van de meest gebruikte beroepen voor stripfiguren.

Maar ok, dat zal als functie hebben om het personage snel op het spoor van de plot te kunnen zetten.

 

En Alanis die in de nieuwe reeks activistisch is... ze had tevoren eerder een zelfzuchtige en venijnige persoonlijkheid, zeker ten opzichte van Tomboy waar ze zich regelmatig haatdragend tegenover gedroeg.

 

 

Spijtig van Van der Neffe en Van de Kasseien. Dat creëerde altijd leuke situaties. Ben eens curieus of Goegebuer nog zal terugkomen. En Alanis was altijd een echte 'mean girl' in de Mooie Navels trant. Jaloers en bitchy. Maar het is wel goed om zo iemand te hebben vind ik. Dat geeft wat peper en zout aan een reeks.

Link naar reactie
2 uren geleden, Gilles zei:

 

Zo'n lange reeks, daar heeft de trouwe lezer nu eenmaal een verwachtingspatroon van. Dat is niet meer dan normaal. Herkenbaarheid verkoopt bij een sterk merk. Daarom sloeg  New Coke ook niet aan in de VS in de jaren '80.

 

Als ik het interview met Nix hierboven lees, lijkt het me een totaal nieuwe reeks waar ze Merho zijn "merk" voor gebruiken omdat de uitgever vreest dat het met originele personages sowieso niet verkoopt. Het kan een goed verhaal zijn, maar daar gaat het eigenlijk niet om. 

 

Voor mij is het een mooi keerpunt om te stoppen met een langlopende reeks. 

 

Die nevenreeks Fanny was ook geen lang leven beschoren. Veel gewoontekopers gaan afhaken. Ik deel je mening, voor de avonturen van Fanny, Alanis, Tomboy en Moemoe alleen ga ik geen cent uitgeven.

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

afbeelding.png.28981065ed1e1d55d8d002dadc51a4c1.png

 

Dus ik neem aan dat personages zoals Van der Neffe, Van de Kasseien e.a. die het vooral moesten hebben van hun interactie met Marcel Kiekeboe hierdoor ook op een zijspoor terechtkomen.

 

Fanny in de journalistiek, dat is ook wel één van de meest gebruikte beroepen voor stripfiguren.

Maar ok, dat zal als functie hebben om het personage snel op het spoor van de plot te kunnen zetten.

 

En Alanis die in de nieuwe reeks activistisch is... ze had tevoren eerder een zelfzuchtige en venijnige persoonlijkheid, zeker ten opzichte van Tomboy waar ze zich regelmatig haatdragend tegenover gedroeg.

 

afbeelding.thumb.png.37647aed1b85737573b18251d98e445e.pngafbeelding.png.aa57fdd1096a9d03fafece84fce98986.pngafbeelding.png.31d85f31052f08d690769f8ca38326bc.png

 

 

afbeelding.png.e87dd31f94c665f0eba685f7f340c8e0.png

afbeelding.png.8e16bf2e1b5342276c3971dc50e70097.pngafbeelding.png.b21b8741dd66804402d7e276bdc40447.png

afbeelding.png.f5b762b51071d4a15fa910274ae62569.pngafbeelding.png.85f26f85bb83e3f6a4a9051160f71001.png

afbeelding.png.6b3c867c606e5bdbf33a47d786181e2c.pngafbeelding.png.37004ef64d27caffc7c58afed9d5d77f.png

 

 

 

Ik heb dit fragment ooit eens gelezen. Maar dit is toch een oerbanaal soapplotje van het niveau van een vroegere stationsromannetje? 🙄😶

Link naar reactie
7 uren geleden, Werner zei:

 

Ik denk dat dít dichter bij de waarheid ligt. Zou wel eens willen weten wie die auteur is die uiteindelijk niet matchte met Nix.

Klassiek publiek geheim. Het Vlaamse stripwereldje is zoooo klein dat de helft van dit forum het ondertussen wellicht al weet. Dus spoedig zal je dat wel eens ergens te horen krijgen. In Toproddel bijvoorbeeld. 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, acor zei:

Het getuigt vooral van weinig respect 


Het woord respect wordt de laatste jaren vaker misbruikt dan een komkommer in een vrouwengevangenis. Alsof het van respect voor de lezer getuigt om steeds hetzelfde te doen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

De man zal allicht wel zijn redenen gehad hebben om de serie niet over te nemen. De kans om de populairste reeks van Vlaanderen verder te zetten laat je niet zomaar liggen, alleen al omwille van het financiële aspect in tijden waarin de stripwereld niet echt een vetpot meer is, en ook een zeker prestige. Dat de scenarist je niet ligt kan niet de enige reden zijn. Cauvin en Lambil hebben ook een aantal jaar niet met elkaar gesproken, maar Cauvin bleef wel scenario's schrijven voor de Blauwbloezen en Lambil bleef ze tekenen. Hopelijk zullen we op een dag weten wat er zich achter de schermen allemaal heeft afgespeeld. Het heeft alleszins iets van een Shakespeariaans drama. Of misschien eerder Freudiaans. Of Kiekeboeiaans :).

Link naar reactie
18 uren geleden, TDPB zei:

Klassiek publiek geheim. Het Vlaamse stripwereldje is zoooo klein dat de helft van dit forum het ondertussen wellicht al weet. Dus spoedig zal je dat wel eens ergens te horen krijgen. In Toproddel bijvoorbeeld. 

 

Ik niet dus als je wil mag je me een PB'tje sturen met de naam als je die niet graag open en bloot op het forum gooit. Mijn gok is SVB.

Link naar reactie
Op 2/2/2024 om 12:47, Lük Bey zei:

Dat uitgerekend Cambré als 'woke' weggezet wordt, is wel ironisch. Die term is precies een soort algemeen klaagetiket geworden.

Als "heden verse vis" en zijn cartoons een maatstaf zijn, dan is Cambré een stuk wakkerder dan de gemiddelde verzuurde vlaamsbelanger. Ik kan zijn versie van woke alleszins wel smaken. 
Maar ja, tegenwoordig wordt alles waar je het niet mee eens bent en wat anders is dan "ons soort normaal" woke genoemd, dus wie weet waar die term nog voor staat tegenwoordig...

Nu, mocht Steve het hebben overgenomen, en ik zou dat helemaal niet erg hebben gevonden want hij tikt alle vinkjes af, hadden ze wel iets anders gevonden om over te klagen. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

 Steek er een paar in, laat ze nog eens terugkeren naar "het gevallen blad" en de meeste klagers zullen wel weer aanpikken. 

 

De pili-pili pillen. Niet dat het inwendige van zo'n camping toen ooit iets met de realiteit te maken had, maar het was wel leuk verwerkt. Zouden ze iets origineels met een naturistenkamp heden ten dage kunnen of willen doen dat niet Vlaams plat is? Ik betwijfel dat.

 

De jonge Merho deed toen wel een verdienstelijke poging, dat was een pluim op zijn hoed. 😋

Link naar reactie
2 uren geleden, sporoi zei:

 

De pili-pili pillen. Niet dat het inwendige van zo'n camping toen ooit iets met de realiteit te maken had, maar het was wel leuk verwerkt. Zouden ze iets origineels met een naturistenkamp heden ten dage kunnen of willen doen dat niet Vlaams plat is? Ik betwijfel dat.

 

De jonge Merho deed toen wel een verdienstelijke poging, dat was een pluim op zijn hoed. 😋

Dat was toen al niet origineel, wegens gewoon gebaseerd uit A Shot in the Dark, de tweede inspecteur Clouseau film.

 

 

Link naar reactie
Op 4/2/2024 om 21:14, TDPB zei:

Dat was toen al niet origineel, wegens gewoon gebaseerd uit A Shot in the Dark, de tweede inspecteur Clouseau film.

 

 

 

Zou hij daar de mosterd gehaald hebben? Ik herinner me niet veel van die film, alleen dat orkestje in zo'n camping dat me echt belachelijk overkwam. (Enfin, misschien in Amerika waar meer gekke dingen gebeuren, maar  ik betwijfel toch ten zeerste dat Amerikaanse naaktlopers zo gek zijn). 😏

 

Naturisme in strips dient meestal om personages in wat gênante posities te brengen en wat flauwe moppen te kunnen vertellen. Dit ten behoeve van mensen met wat rare en perverse fantasmen de mogelijkheid te geven die dingen te projecteren naar die onbekende en andere oorden. Het trekt aan om verkeerde redenen en je kan je goed afzetten tegen die perverten 'die zomaar hun gang kunnen gaan' (maar hoelang nog?) . 

 

Moest Merho ooit eens in zijn blootje wat genoten hebben van het zonnetje op een strand of een camping (wat natuurlijk wel kan maar dat zijn mijn zaken niet) dan denk ik wel dat zijn scenetje in 'De pili-pili pillen' een tikje realistischer zou geweest zijn. Maar er lijken wel meer zaken te zijn dat Merho wel aanroerde in zijn verhalen, maar waarvan ik voel dat het eigenlijk wel wat ver van zijn wereldje is.

Let wel, van vele zaken heb ik ook geen ervaring of kunde. Van andere wat meer. Maar ik zou dan toch proberen er voldoende info over bij elkaar te scharrelen.  Zoals schrijvers bv die zich verdiepen in een materie om toch niet volledig door de mand te vallen. 

 

Ik herinner me wel een paar grappen van Sjors en Sjimmie die wel charmant waren. Maar scenariogewijze kan je niet zoveel met deze materie. En al die blaadjes die juist moeten vallen in het beeld!! Zo'n gedoe altijd! 😊🙄

Link naar reactie
17 uren geleden, sporoi zei:

 

Zou hij daar de mosterd gehaald hebben?

 

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar echt twijfelen doe ik er ook niet aan.

De Ka-Fhaar, het album dat er net voor kwam was ook al geinspireerd door de Pink Panther films. Er doet zelfs een Clouseau look-a-like in mee.

Link naar reactie
17 uren geleden, sporoi zei:

 

Zou hij daar de mosterd gehaald hebben? Ik herinner me niet veel van die film, alleen dat orkestje in zo'n camping dat me echt belachelijk overkwam. (Enfin, misschien in Amerika waar meer gekke dingen gebeuren, maar  ik betwijfel toch ten zeerste dat Amerikaanse naaktlopers zo gek zijn). 😏

De film speelt zich af in Frankrijk.

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

De film speelt zich af in Frankrijk.

Dat is waar, Clouseau is een Franse inspecteur, door Peter Sellers, Britse acteur, en het is een Amerikaanse film. Een hutsepot dus. Screenplay was van ene Blatty en Blake Edwards zelf, terug Amerikanen.

 

Misschien waren het Amerikaanse fantasmen die meespeelden in dat orkest? 😋

Link naar reactie
Op 3/2/2024 om 12:44, Jos Van Brussel zei:

Het begin van het artikel. De rest gaat over AI en de impact op de stripwereld en zo. En dan nog een reactie van Geert De Weyer op de veranderingen.

 

 

Screenshot 2024-02-03 at 12.40.47.png

 

De titel is natuurlijk, zoals alle journalisten graag doen, een beetje uitdagend gekozen. De context? Ik heb het artikeltje niet gelezen. Maar moest Marnix Verduyn hiermee doelen op de reacties genre lezersreacties van 'Het Laatste Nieuws', 'Nieuwsblad' en konsoorten,  dan begrijp ik dat meer. In zijn plaats zou ik dan ook mijn middenvinger met plezier opsteken.

 

Link naar reactie

Misschien was de communicatie beter anders verlopen.

Als men het project Cambré/Nix als een spinoff had voorgesteld, dan zou dat al niet de valse verwachting bij sommige mensen hebben gecreëerd dat de reeks min of meer in zijn bestaande vorm zou verdergaan.

 

 

En iets anders... is het nog zo logisch om de reeks 'de Kiekeboes' te noemen als slecht één personage in het nieuwe logo die naam draagt...

 

afbeelding.png.43eb3922184af9a2ea1ef9739ddbccca.png.886107778955f2d8e7a08b6f1e9b22e6.png.923e28e19b9-c8d53b042935f2b9af5a82.png.70b3bcb9771125341e13f4980b21a806.png.b8eb8e403dd4aa231fd1de4fd5b5a28e.png

 

Er is trouwens al een beter passende titel voorhanden.

 

afbeelding.png.42929934ae74be1cae407bcec7aeaf0b.png

 

Maar ja... behoud van de originele reeksnaam zal volgens PR- en marketingstandpunt commercieel beter scoren.

 

Link naar reactie
21 minutes ago, cinco said:

En iets anders... is het nog zo logisch om de reeks 'de Kiekeboes' te noemen als slecht één personage in het nieuwe logo die naam draagt...

 

Ja, dat heeft wel een valse verwachting gecreëerd, terwijl het blijkbaar al van bij het begin de bedoeling was om de opzet van de serie grondig aan te passen.

 

Afgaande op het nieuwe logo zou Merho's Angels misschien een betere titel zijn?

 

 

afbeelding.png.43eb3922184af9a2ea1ef9739ddbccca.png.886107778955f2d8e7a08b6f1e9b22e6.png.923e28e19b9bdcb474cffdac54a93e2b.png.e080bd6ddbc8d53b042935f2b9af5a82.png.70b3bcb9771125341e13f4980b21a806.png

 

flat,750x,075,f-pad,750x1000,f8f8f8.u2.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...