Ga naar inhoud

Blake en Mortimer


sanderg

Recommended Posts

Op 10/11/2023 om 19:01, sporoi zei:

 

 

Vergelijk dit met het vliegtuig van Floc'h:

 

flo.png.9c60afc7131790ba3f854153074c3ad9.png

 

 

 

Dit werkt echt niet, noch in een strip, noch tegen de muur. Ik zie zoiets al op een vernissage met het publiek met zakken overrijpe tomaten. 😉

 

 

 

 

Ik vind dit ene plaatje wel geslaagd. Het is de pure essentie: het vliegtuig is meteen herkenbaar als een Constellation (het mooiste passagiersvliegtuig ooit gemaakt), en het komt aan in een stad aan het water. Wat wil je nog meer?

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur geleden, Waldorf zei:

 

Ik vind dit ene plaatje wel geslaagd. Het is de pure essentie: het vliegtuig is meteen herkenbaar als een Constellation (het mooiste passagiersvliegtuig ooit gemaakt), en het komt aan in een stad aan het water. Wat wil je nog meer?

 

En pure sf: vliegend boven een lavameer.

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

 

En pure sf: vliegend boven een lavameer.

 

Morris deed dat toch ook: achtergronden in één kleur. 

 

Of deze: St-Elme van Peeters.

 

SaintElmeT1-preview_Page_05.jpg?itok=JiS

 

Je weet toch dat strips niet realistisch hoeven te zijn? Er kunnen Gyroneffen in voorkomen. Of Numerieke Kubussen. Of pratende koeien.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
10 uren geleden, Waldorf zei:

Ik vind dit ene plaatje wel geslaagd. Het is de pure essentie: het vliegtuig is meteen herkenbaar als een Constellation (het mooiste passagiersvliegtuig ooit gemaakt), en het komt aan in een stad aan het water. Wat wil je nog meer?

 

 

Oei, het leek me meer afgetekend van een plastieken miniatuurvliegtuigje van zijn neefje. Je weet wel, die made in China dingetjes voor mensen die het niet zo breed hebben maar toch niet te beroerd zijn speelgoed te kopen voor hun spruiten. 😃

Link naar reactie

Misschien heeft ie deze foto gebruikt als model. Moet je die lijn van dat toestel zien. Ik blijf er bij: de Connie is de mooiste airliner ooit. Te laat, want de jets stonden klaar, maar eleganter dan dit hebben ze niet meer gemaakt.

Dat plaatje is dus klare lijn van het zuiverste water. Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer zin ik krijg om dat album te kopen. En doorgaans koop ik geen Blake & Mortimer.

 

C-69.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Naar mijn gevoel doe je aan cherrypicking.

Kijk hier 's naar:

 

afbeelding.thumb.png.8c686568a4d33b48121

 

Zie eens die afschuwelijke kleppen van de wielkuip. En let eens op dat vliegtuig rechtsachter.

Overigens, als je de vensters van de tekening en de foto met elkaar vergelijkt, dan zie je dat het niet klopt.

Link naar reactie

Met dat plaatje is op zich niets mis. Je breekt iets af dat je niet gelezen hebt. Van mij moet je het niet mooi vinden, en je moet het ook niet lezen. Maar je moet dan ook geen energie steken in afbreekposts. 

Op BDgest krijgt het boek een half punt op vijf meer dan de B&M van Schuiten, en ongeveer evenveel als Acht uur in Berlijn. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Voor mij wordt dit nochtans de eerste B&M die ik laat staan. Ik geef toe dat ik het niet volledig heb gelezen, maar wel heb doorbladerd, en het bevalt me niet.

Je kunt het natuurlijk met allerlei theorieën goedpraten, maar dan wordt het op de duur iets zoals nogal veel kunstwerken waarvan je je soms afvraagt of de uitleg belangrijker is dan het kuntwerk, en deze B&M heeft daar wel wat van. Hergé is min of meer in die stijl begonnen, en is er tamelijk snel van weggeëvolueerd. Jacobs heeft nooit in die stijl gewerkt, en de inkleuring van zijn albums was vanaf het begin beter.

Zoals ik al schreef: het is een aardig experiment voor 4 of misschien 8 p's, maar niet voor 126. Het is daardoor ook een duur album. En als er zo maar een album is op al die B&M's, dan zou het ook niet echt een probleem zijn.

Maar als dit een succes wordt, kan er nog een volgen, en nog een, en dan nog een... En willen we dat wel? En als je de eerste hebt gekocht, zal de neiging om de tweede te kopen sterk zijn, en daarna de derde, en zo gaat dat maar door.

Nee, dank je wel, ik breek dat liever af voor het begint. Goed verhaal of geen goed verhaal, de tekeningen voldoen absoluut niet aan de eindkwaliteit die na een jarenlange evolutie werd bereikt. Dit draait de klok terug.

Link naar reactie

Als het een troost kan zijn: De Vuurpijl heb ik ook laten staan. Ook omdat het het begin van een lange reeks had kunnen worden, en ik liever afbreek voor ik begin. De U-Straal heb ik wel, en het heeft me ook nooit helemaal bevallen. Jacobs is op z'n best in zijn B&M. De U-Straal was als vervanger van Flash Gordon of zo bedoeld. Met zijn eigen reeks is hij een veel rijper stripauteur geworden.

Link naar reactie
On 11/15/2023 at 10:53 AM, Waldorf said:

Met dat plaatje is op zich niets mis. Je breekt iets af dat je niet gelezen hebt. Van mij moet je het niet mooi vinden, en je moet het ook niet lezen. Maar je moet dan ook geen energie steken in afbreekposts. 

Op BDgest krijgt het boek een half punt op vijf meer dan de B&M van Schuiten, en ongeveer evenveel als Acht uur in Berlijn. 

Er zit misschien wel een beetje variatie in de scores, maar in feite zijn de albums post-Jacobs zelden goed beoordeeld.

Link naar reactie
Op 10/11/2023 om 13:30, sporoi zei:

 

Nooit gezien, en geen idee of het scenario goed is. Maar ik ben wel wat verrukt over de tekeningen. Blij ook eens een B en M te zien met wat anders dan robotgezichten en met een verzorgde scenevoering. Bekijk maar eens de expressies van de figuranten, hond incluis, de vrouw en Mortimer zelf. De hollende vrouw, de gestiek van haar handen, de boze fietser, enz. Het tempo in deze pagina doet wel vermoeden dat het een kortverhaal is, maar van het idee van een echt boeiend en intelligent scenario voor een lange strip met deze tekenstijl? Jongens, daar krijg ik het water van in de mond.😉 .

 

Maar ja, waarschijnlijk zijn dromen bedrog ... zoals altijd.😑

Als je dat mooi vindt, kan je gewoon de nieuwe Rik Ringers van zijn hand lezen. Even goed getekend en leukere scenario's dan B&M.

 

Op 14/11/2023 om 18:35, Peter Motte zei:

Allemaal waar, maar Jacobs deed het niét.

So?

Als je je moet beperken tot wat Jacobs deed heeft het geen zin om nieuwe albums te maken. Want die zijn van begin tot einde gevuld met dingen die Jacobs niet deed.

 

 

 

De reacties hier beloven voor de volgende De Kiekeboes.

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

So?

Als je je moet beperken tot wat Jacobs deed heeft het geen zin om nieuwe albums te maken. Want die zijn van begin tot einde gevuld met dingen die Jacobs niet deed.

 

Da's ook zo'n redenering die goed klinkt en het niet is.

Het gaat er niet om dat het hetzelfde moet zijn als wat Jacobs deed, het gaat erom dat wat flosj deed sléchter is dan wat Jacobs deed. Sterker nog: terug naar de jaren 1930!

Link naar reactie

Vandaag ‘De kunst van het oorlogvoeren’ gelezen en ik werd er niet echt heel blij van. Het eerste woord dat in me opkomt om het te omschrijven is ‘doods’: door de versimpeling in het tekenwerk (in combinatie met de dikke lijnvoering en het beperkte en veelal harde kleurenpalet) komt alles eenvoudig, statisch en flets over: de personages, hun mimiek en expressies leven niet, objecten bewegen niet. De verschillende karakters hebben zo weinig diepgang, dat ze ronduit eendimensionaal zijn. De inkleuring is hard en doods, zonder schakeringen en mooie soepele overgangen.

 

Daarnaast zijn veel plaatjes opgeblazen, zonder dat dat hier echt een doel dient. Omdat details vrijwel ontbreken (en er dus relatief veel ‘lege’ plaatjes zijn), is het ook niet noodzakelijk. De zeggingskracht wordt er evenmin mee vergroot (zoals dat in sommige Kuifje en oorspronkelijke Blake & Mortimer albums wél het geval was). Het verhaal heeft circa 120 pagina’s, maar dat had met minder opgeblazen plaatjes en een meer gebruikelijke bladindeling ook gemakkelijk in 60 pagina’s gekund. Dan had een lagere prijs per album berekend kunnen worden én het was ook nog eens beter voor het milieu geweest. 

 

Het scenario is dun, flinterdun. En wel erg voorspelbaar. Al na een paar pagina’s kun je als lezer al precies voorspellen wat Olrik van plan is en van wie hij hulp krijgt. Ik zal hier spoilers vermijden.

 

Toch weet het album een enkele keer enigszins de sfeer van de reguliere B&M-albums op te wekken, met name bij de interactie tussen Francis en Philip. Het is echter de vraag of dat de verdienste is van Floc’h, Fromental en Bocquet, of dat de sfeerherkenning simpelweg het gevolg is van het feit dat je als fervent lezer van de reguliere B&M-abums wéét hoe beide personages in elkaar steken en met elkaar interacteren en daar zelf, bij het lezen van dit specifieke album, (onbewust) invulling aan gaat geven.

 

Met de proefplaat die Floc’h eerder in de jaren 90 maakte, waren mijn verwachtingen vooraf hoog, maar het album is me helaas tegen gevallen. Volgende keer zo’n buiten-de-serie-B&M album toch maar overlaten aan iemand als Simon van Liemt, die ook met de nieuwe Rik RIngers albums geweldig werk aflevert.

Link naar reactie
17 uren geleden, Savantas zei:

Vandaag ‘De kunst van het oorlogvoeren’ gelezen en ik werd er niet echt heel blij van. Het eerste woord dat in me opkomt om het te omschrijven is ‘doods’: door de versimpeling in het tekenwerk (in combinatie met de dikke lijnvoering en het beperkte en veelal harde kleurenpalet) komt alles eenvoudig, statisch en flets over: de personages, hun mimiek en expressies leven niet, objecten bewegen niet. De verschillende karakters hebben zo weinig diepgang, dat ze ronduit eendimensionaal zijn. De inkleuring is hard en doods, zonder schakeringen en mooie soepele overgangen.

 

Daarnaast zijn veel plaatjes opgeblazen, zonder dat dat hier echt een doel dient. Omdat details vrijwel ontbreken (en er dus relatief veel ‘lege’ plaatjes zijn), is het ook niet noodzakelijk. De zeggingskracht wordt er evenmin mee vergroot (zoals dat in sommige Kuifje en oorspronkelijke Blake & Mortimer albums wél het geval was). Het verhaal heeft circa 120 pagina’s, maar dat had met minder opgeblazen plaatjes en een meer gebruikelijke bladindeling ook gemakkelijk in 60 pagina’s gekund. Dan had een lagere prijs per album berekend kunnen worden én het was ook nog eens beter voor het milieu geweest. 

 

Het scenario is dun, flinterdun. En wel erg voorspelbaar. Al na een paar pagina’s kun je als lezer al precies voorspellen wat Olrik van plan is en van wie hij hulp krijgt. Ik zal hier spoilers vermijden.

 

Toch weet het album een enkele keer enigszins de sfeer van de reguliere B&M-albums op te wekken, met name bij de interactie tussen Francis en Philip. Het is echter de vraag of dat de verdienste is van Floc’h, Fromental en Bocquet, of dat de sfeerherkenning simpelweg het gevolg is van het feit dat je als fervent lezer van de reguliere B&M-abums wéét hoe beide personages in elkaar steken en met elkaar interacteren en daar zelf, bij het lezen van dit specifieke album, (onbewust) invulling aan gaat geven.

 

Met de proefplaat die Floc’h eerder in de jaren 90 maakte, waren mijn verwachtingen vooraf hoog, maar het album is me helaas tegen gevallen. Volgende keer zo’n buiten-de-serie-B&M album toch maar overlaten aan iemand als Simon van Liemt, die ook met de nieuwe Rik RIngers albums geweldig werk aflevert.

Hartelijk dank voor deze eerlijke review.. het bevestigt mijn vermoeden dat ik deze maar aan mij voorbij moest laten gaan...

 

Is er overigens al iets meer bekend over een (laatste) deel van de hand van Juillard? Daar zou ik wel erg naar uitkijken.. 

Link naar reactie

Stond ik net in de boekhandel, ziet een vrouw de stapel nieuwe B&M's, neemt er eentje af, kijkt naar de prijs, flippert er snel door, en néémt hem méé!

Ik kon mijn eigen niet geloven.

Voor de volledigheid: ze heeft geen enkele andere strip bekeken. De kopers zijn dus mensen die gewoon niets van strips afweten. Rekening houdende met de periode (de sint komt, de grote favoriet van Bart Peeters), is het waarschijnlijk ook niet voor haarzelf.

Volgens de verkoper hadden ze er al 6 verkocht vandaag. Ik hou de stapel nu al een hele week in de gaten, en zie er niet veel verdwijnen. Dus of die zes klopt... Het is natuurlijk mogelijk, maar als je daarnaast al die andere, betere strips ziet liggen...

Link naar reactie

Zoals weken (of maanden? ) geleden in deze topic behandeld over anatomiefouten: van een amateur of beginnend tekenaar bedek ik dat met de mantel der liefde. Maar van een "professioneel" neem ik zo'n fouten niet. 

 

En nu kortgeleden aangegeven: als je de moeilijke weg van dat soort versimpeling in tekening en basiskleurgebruik wilt kiezen, dan kan je beter een beter resultaat voorschotelen. Het voorbeeld van het vliegtuig was een voorbeeld dat esthetisch voor mij waardeloos was.  Niet elk perspectief van een vliegtuig is geschikt voor versimpeling. En er zijn duizenden mogelijkheden om te versimpelen, maar amper resultaten die ogen. Vraag het Hergé maar wanneer hij zat te knoeien en te schaven om een lichaamshouding goed te krijgen, om een zeker schoonheid in eenvoud te creëren. Dat zie je gewoon aan de figuren van Hergé, en dat zie ik niet in dit werk van Floc'h. Ik heb stellig de indruk dat hij het afraffelde, of anders was het te hoog gegrepen. 

 

Voor de weerwerkers met de redenering dat ik de strip niet gelezen heb: als de geselecteerde tekeningen die door de uitgever of de tekenaar zijn vrijgegeven - en die toch horen puik te zijn (want ze doen dienst als uithangbord) - al anatomiefouten bevatten en onderdelen die me verschrikkelijk ogen, dan is dat een zeeeeer slecht teken. Met zo'n slechte tekens koop ik het niet, maximaal wil ik er even tijd insteken het bij gelegenheid in de boekhandel even door te bladeren 'om eens te zien'. 

 

Het verhaal kan goed zijn en dat zou ik dan missen. Maar dat overleef ik wel! En gelukkig is er de review van @Savantas die me lijkt hout te snijden wat betreft het esthetische, zodat ik geneigd ben zijn punten over het verhaal naar zijn waarde te schatten.  De review van  ssz.be van die man uit een studentikoze stad helpt me ook als anti-review. Als hij het goed vindt dan is het waarschijnlijk zeker niets.😖

 

Misschien .... Ooit... In de bib bij gelegenheid eens langer doorbladeren, misschien zelfs met een sneltreinvaart "doorlezen" (als er iets te doorlezen valt 😈). Waarschijnlijk dan blij zijn dat ik de uitgever niet rijk heb gemaakt. Of een wonder dat gebeurt: achter le bête schuilt een regelrechte knapperd! 😁

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

 

Volgens de verkoper hadden ze er al 6 verkocht vandaag. Ik hou de stapel nu al een hele week in de gaten, en zie er niet veel verdwijnen. Dus of die zes klopt... Het is natuurlijk mogelijk, maar als je daarnaast al die andere, betere strips ziet liggen...

Hilarisch !, klinkt als een onvervalste scene uit Koot en Bie, Peter, de pseudo koper, angstvallig een week lang de

stapel Blake en Mortimer in de gaten houdend.

Valt alweer mee, dat de mevrouw die de Blake en Mortimer kocht, niet een reprimande te verduren kreeg.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Stond ik net in de boekhandel, ziet een vrouw de stapel nieuwe B&M's, neemt er eentje af, kijkt naar de prijs, flippert er snel door, en néémt hem méé!

Ik kon mijn eigen niet geloven.

Voor de volledigheid: ze heeft geen enkele andere strip bekeken. De kopers zijn dus mensen die gewoon niets van strips afweten. Rekening houdende met de periode (de sint komt, de grote favoriet van Bart Peeters), is het waarschijnlijk ook niet voor haarzelf.

Volgens de verkoper hadden ze er al 6 verkocht vandaag. Ik hou de stapel nu al een hele week in de gaten, en zie er niet veel verdwijnen. Dus of die zes klopt... Het is natuurlijk mogelijk, maar als je daarnaast al die andere, betere strips ziet liggen...

Ik denk dat die vrouw de discussie op de "Getekende reep" heeft gevolgd en om haar stripminded man te koeioneren juist die strip heeft gekocht!  😋

Link naar reactie

Ik ken het werk van Floc'h eigenlijk niet, maar ik zie dat hij een van die tekenaars is die om de een of andere reden in het artistiekere milieu gewaardeerd wordt.

 

Known mainly for cartoons and illustrations, Floc’h has however exhibited his art at various galleries, including the Pixi gallery in Paris and the Nicholas Davies Gallery in New York City. Floc'h has also designed book covers as well as various movie posters, such as for Diabolo menthe and Smoking / No Smoking, and created illustrations for various newspapers and magazines in France, including Lire, Senso, Monsieur, L'Express, Le Nouvel Observateur, Libération, Le Monde, Le Figaro, and Elle. In the United States, he has created covers and illustrations for GQ and The New Yorker.

 

Hij zal dus ergens wel iets goeds doen.

 

Maar de man is ook al 70 ondertussen, en dus op technisch vlak wellicht een tijdje over zijn hoogtepunt heen.

 

Zelf heb ik geen probleem met de afwijkende tekenstijl ivm de rest van de B&M-albums. Dit is duidelijk uitgegeven als een buiten de reeks-album. Meer een hommage-album dan een regulier album. En dan mogen de dingen al eens iets anders zijn.

Link naar reactie

Enkele vaststellingen:

 

2 uren geleden, Peter Motte zei:

Stond ik net in de boekhandel, ziet een vrouw de stapel nieuwe B&M's, neemt er eentje af, kijkt naar de prijs, flippert er snel door, en néémt hem méé!

 

 

Observatie gebeurt discreet op een gerichte locatie.

 

2 uren geleden, Peter Motte zei:

Voor de volledigheid: ze heeft geen enkele andere strip bekeken.

 

Het gedrag van de koper wordt zonder haar medeweten opgevolgd.

 

2 uren geleden, Peter Motte zei:

Volgens de verkoper hadden ze er al 6 verkocht vandaag.

 

Aan de kassa wordt er gepolst naar de verkoopscijfers.

 

2 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik hou de stapel nu al een hele week in de gaten, en zie er niet veel verdwijnen. Dus of die zes klopt...

 

Dit in combinatie met een controle door derden waaruit moet blijken of de info aan de kassa overeenkomt met de waarheid.

 

 

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, bouncer zei:

Hilarisch !, klinkt als een onvervalste scene uit Koot en Bie, Peter, de pseudo koper, angstvallig een week lang de

stapel Blake en Mortimer in de gaten houdend.

Valt alweer mee, dat de mevrouw die de Blake en Mortimer kocht, niet een reprimande te verduren kreeg.

 

 

Volgens mij dacht ze dat ik winkeldetective was. :)

Link naar reactie
8 minuten geleden, cinco zei:

Enkele vaststellingen:

 

 

Observatie gebeurt discreet op een gerichte locatie.

 

 

Het gedrag van de koper wordt zonder haar medeweten opgevolgd.

 

 

Aan de kassa wordt er gepolst naar de verkoopscijfers.

 

 

Dit in combinatie met een controle door derden waaruit moet blijken of de info aan de kassa overeenkomt met de waarheid.

 

 

 

 Elementary my dear Watson!  😉

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...