Ga naar inhoud

3 vragen over Kuifje


cinco

3 vragen over Kuifje  

69 leden hebben gestemd

  1. 1. Aan welke van de vaste sidekicks had Kuifje het meeste?

  2. 2. Beste tweeluik?

    • Het geheim van de Eenhoorn / De schat van Scharlaken Rackham
    • De 7 kristallen bollen / De zonnetempel
    • Raket naar de maan / Mannen op de maan
    • -
  3. 3. Was de Spielberg verfilming in 2011 geslaagd?



Recommended Posts

Enkele opmerkingen betreffende de vragen.

De Sigaren van de Farao / De Blauwe Lotus heb ik niet bij de tweeluiken gevoegd omdat beide strips niet zo met elkaar verweven zijn als de albums in de poll.

En bij sidekicks heb ik enkel de kernfiguren gezet die bij een groot aantal van de verhalen actief aanwezig waren.

Link naar reactie
13 minuten geleden, cinco zei:

 

De Sigaren van de Farao / De Blauwe Lotus heb ik niet bij de tweeluiken gevoegd omdat beide strips niet zo met elkaar verweven zijn als de albums in de poll.

 

In mijn mening is dit het eerste tweeluik van Kuifje maar een toevoeging aan de poll had mijn keuze toch doen uitkomen op de kristallen bollen/zonnetempel.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
19 minuten geleden, Rik zei:

In mijn mening is dit het eerste tweeluik van Kuifje maar een toevoeging aan de poll had mijn keuze toch doen uitkomen op de kristallen bollen/zonnetempel.

Het is vooral dat Sigaren/Lotus slechts door heel beperkte elementen met elkaar verbonden zijn in vergelijking met de andere tweeluiken waar de plot telkens minutieus over twee albums wordt geconstrueerd.

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, cinco zei:

Het is vooral dat Sigaren/Lotus slechts door heel beperkte elementen met elkaar verbonden zijn in vergelijking met de andere tweeluiken waar de plot telkens minutieus over twee albums wordt geconstrueerd.

 

Dat klopt maar je kan dit ook beschouwen als de eerste poging van Herge om een tweeluik te construeren. In die zin hoort hij wel thuis in de cycli van Kuifje tweeluiken.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 uren geleden, Rik zei:

Dat klopt maar je kan dit ook beschouwen als de eerste poging van Herge om een tweeluik te construeren. In die zin hoort hij wel thuis in de cycli van Kuifje tweeluiken.

Maakte hij zijn verhalen op het begin niet on-the-go? Dat hij vanuit een idee vertrok en wel zag waar hij terechtkwam.

Pas later ging hij geloof ik pas echt zijn verhalen grondig op voorhand structureren.

Dus daarom zie ik de connectie tussen Sigaren en Lotus eerder als incidenteel.

En Sigaren is ook zo anders qua opbouw dan Lotus aangezien Lotus de eerste keer was dat hij zich grondig ging documenteren.

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Zwendel zei:

Bobbie en Haddock maken eigenlijk deel uit van Kuifje, dus ik kies Zonnebloem alhoewel Serafijn Lampion toch ook een goeie is.

Eigenlijk zeg je hier: Bobby en Haddock zijn de perfecte side kicks, dus kies ik voor iemand anders.

 

Zelf heb ik Haddock gekozen, omdat Bobbie toch vooral gewoon een excuus was om Kuifje niet de hele tijd tegen zichzelf te laten praten. Laat Bobbie weg uit de verhalen en er zal inhoudelijk niet zoveel veranderen. Laat Haddock weg, en je hebt compleet andere verhalen.

Link naar reactie
7 uren geleden, sjaakie zei:

Ik ben toch benieuwd naar uw visie van side kick.

 

3 uren geleden, TDPB zei:

Eigenlijk zeg je hier: Bobby en Haddock zijn de perfecte side kicks, dus kies ik voor iemand anders.

 

Zelf heb ik Haddock gekozen, omdat Bobbie toch vooral gewoon een excuus was om Kuifje niet de hele tijd tegen zichzelf te laten praten. Laat Bobbie weg uit de verhalen en er zal inhoudelijk niet zoveel veranderen. Laat Haddock weg, en je hebt compleet andere verhalen.

Ja uiteraard, maar als je het in de strikte betekenis bekijkt moeten Zonnebloem en beide Janssen er dan ook niet bijstaan. Dat zijn nevenpersonages die het interessanter maken, net zoals Serafijn. 😉

Link naar reactie
6 minuten geleden, Zwendel zei:

 

Ja uiteraard, maar als je het in de strikte betekenis bekijkt moeten Zonnebloem en beide Janssen er dan ook niet bijstaan. Dat zijn nevenpersonages die het interessanter maken, net zoals Serafijn. 😉

 

Tja, als Serafijn ook eens enkele keren mee op avontuur was geweest, of mee de ruimte in of zo, dan had hij er wel bij kunnen staan.

Maar nu is hij meer een nevenpersonage zoals Nestor of Bianca Castafiore.

En hij was wel op locatie in de Picaro's, maar als toerist, niet als actief lid van de Kuifje entourage.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Ik had nog niet geantwoord. Voor Kuifje liep ik nooit warm, ondanks de evidente grafische kwaliteiten van Hergé als tekenaar en verteller. Enkel aan het maan-tweeluik heb ik herinneringen. De andere las ik wel, en heb ik ook in de kast, maar ik herinner me daar niets van. De film zag ik niet. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

De 7 kristallen bollen & De zonnetempel vormen echt een verhaal. Het tijdschrift Kuifje nam onder toeziend oog van Hergé ook een deel van De 7 kristallen bollen over in het verhaal van De zonnetempel, als ware het één verhaal.

 

11.thumb.JPG.a604fe560fc4a5e796d54f937518af33.JPG

 

Het geheim van de Eenhoorn wilde Hergé in het verleden laten spelen, terwijl de kracht van Kuifje juist in het hedendaagse (twintigste eeuw) ligt. Het komt wat gekunsteld over. De schat van Scharlaken Rackham is wel een heerlijk avontuur, met de nodige humor.

Raket naar de maan is voornamelijk een taaie (technische) inleiding op het uiteindelijke avontuur in Mannen op de maan, dat wel weer lekker leest.

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, hemweg zei:

Het geheim van de Eenhoorn wilde Hergé in het verleden laten spelen, terwijl de kracht van Kuifje juist in het hedendaagse (twintigste eeuw) ligt. Het komt wat gekunsteld over.

 

 

En net dat verhaal vormde dan deels de basis voor de Kuifje-film van Spielberg.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • cinco changed the title to 3 vragen over Kuifje

Ik vond de tweede vraag lastig kiezen. Maar ik heb uiteindelijk voor 7 bollen/zonnetempel gekozen. Mijn keuze zou onveranderd blijven als sigaren/blauwe lotus verdiend ook op de lijst zou staan.Het lijntje tussen die twee verhalen is in mijn ogen even sterk als tussen 7 bollen en zonnetempel. Maar ik snap waarom je hem niet op de lijst zet, want er is een wereld van verschil tussen de twee in stijl en uitvoering. De blauwe lotus is het album waar Herge voor het eerst zich echt is gaan documenteren en dat merk je.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...