Vittorio Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 Ooit kocht ik het boek 'Masters of comic book art' bij De Slegte met een overzicht van (discutabel natuurlijk) "the ten most influential illustrators of comic book art". Onder ander Corben, Kurtzman, Eisner, Druillet en Moebius komen voorbij. Ik vond het vooral een mooie uitgave door de vele paginareproducties: Als variatie op het Verplichte leesvoer-draadje: Zijn er strippagina's die elke stripliefhebber gezien MOET hebben? Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 Wat komisch geweld om te compenseren. Quote Link to comment
Neat Stuff Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 Eigenlijk ieder willekeurige pagina uit 'Sandman Overture' van J. H. Williams III... Pure perfectie. Quote Link to comment
TDPB Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 J.H. Williams heeft de lat heel hoog gelegd, en heeft ondertussen behoorlijk wat tekenaars beïnvloed. Onlangs bladerde ik nog in iets wat overduidelijk op zijn werk gebaseerd was. (ik heb hier een originele Batman-pagina van hem hangen. Relatief eenvoudig voor zijn doen, maar ik ben er toch heel blij mee). Quote Link to comment
TDPB Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 Minder gekend dan Little Nemo, maar toch ook héél goed: Gassoline Alley van Frank King. Quote Link to comment
Peter Motte Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 Ja, aardig. Mooi ook. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Ambreville Posted August 24, 2020 Share Posted August 24, 2020 Letterlijk elke pagina van Guarnido. Quote Link to comment
Vittorio Posted August 25, 2020 Author Share Posted August 25, 2020 16 uren geleden, TDPB zei: Minder gekend dan Little Nemo, maar toch ook héél goed: Gassoline Alley van Frank King. Mooi! Onmogelijk om niet aan Fred te denken: Quote Link to comment
bouncer Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Op 24/8/2020 om 09:56, Vittorio zei: Ooit kocht ik het boek 'Masters of comic book art' bij De Slegte met een overzicht van (discutabel natuurlijk) "the ten most influential illustrators of comic book art". Onder ander Corben, Kurtzman, Eisner, Druillet en Moebius komen voorbij. Ik vond het vooral een mooie uitgave door de vele paginareproducties: Dag @Vittorio Is dit degene die je bedoelt? Quote Link to comment
Ambreville Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 2 minuten geleden, bouncer zei: Dag @Vittorio Is dit degene die je bedoelt? Die had ik in mijn jonge tijd ook. Kapotgelezen op kot. Zo mogen ze er nog wel eens eentje maken. Quote Link to comment
Vittorio Posted August 25, 2020 Author Share Posted August 25, 2020 3 minuten geleden, bouncer zei: Dag @Vittorio Is dit degene die je bedoelt? Dat is 'm Quote Link to comment
Vittorio Posted August 25, 2020 Author Share Posted August 25, 2020 2 minuten geleden, Ambreville zei: Die had ik in mijn jonge tijd ook. Kapotgelezen op kot. Zo mogen ze er nog wel eens eentje maken. Ah ja, de ogen stuk gestaard indertijd op de Moebius- en Druillet-pagina's. Die komen ook weer voor in deze uitgave: https://prototype.paris/les-100-plus-belles-planches-de-la-bande-dessinee Misschien binnenkort bij de Slegte, voor een nieuwe generatie lezertjes. Quote Link to comment
Vittorio Posted August 25, 2020 Author Share Posted August 25, 2020 Tyler Cross moet nog wel in dit draadje, moeilijk kiezen qua "verplichte pagina's", er is zoveel moois, en dan ook nog retespannende verhalen, onvoorstelbaar dat de restvoorraden van delen 1 en 2 tot pulp zijn vermalen.... Quote Link to comment
Vittorio Posted August 25, 2020 Author Share Posted August 25, 2020 En Chabouté die de vervelende gewoonte heeft om voortdurend verplichte pagina's te tekenen. Deze komt uit Construire un feu, er zijn mooiere, maar ik kwam er door de enthousiaste verhalen van die rare kerel met zijn stripwinkeltje waaruit je verbannen wordt als je over Het Gele Teken begint: Quote Link to comment
cinco Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 17 minuten geleden, Vittorio zei: Tyler Cross moet nog wel in dit draadje, moeilijk kiezen qua "verplichte pagina's", er is zoveel moois, en dan ook nog retespannende verhalen, onvoorstelbaar dat de restvoorraden van delen 1 en 2 tot pulp zijn vermalen.... Tot pulp?!? Wordt er zo omgegegaan met niet-verkochte voorraad? Ik heb er nog maar enkele van gelezen, maar die stijl en die gezichten zijn heerlijk. en Tyler Cross in zwart-wit ademt Sin City uit. Quote Link to comment
Vittorio Posted August 25, 2020 Author Share Posted August 25, 2020 Iets fellere kleuren en het ademt Iris: Quote Link to comment
cinco Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 ook een visueel feest Pop-art stijl? Quote Link to comment
cinco Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Na anderhalve strip zijn ze eindelijk op de maan. Maar die lange opbouw naar dat moment maakt de impact van deze plaat des te groter. Kuifje die de ladder afdaalt en dan dat groot uitgestrekt beeld van het maanlandschap met de iconische raket. Quote Link to comment
BobFish Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Fantastisch topic ! Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
Peter Motte Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 3 hours ago, cinco said: Tot pulp?!? Wordt er zo omgegegaan met niet-verkochte voorraad? Absoluut. Het is ook een industrie, en onverkochte voorraden kosten geld, alleen al om ze bij te houden. Daarom ook werden duizenden onverkochte manga's vernietigd. Het kostte zelfs meer om zo'n besteld boekje uit de voorraad te halen, dan wat eraan kon worden verdiend. Dat heeft ook een voordeel: vraag en aanbod zijn in evenwicht: er bestaan er precies evenveel als er zijn verkocht. Dus voor de waarde van je verzameling is het een goede zaak. Het verslag van Brodeck: je kunt elke pagina aan de muur hangen: Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Vittorio Posted August 25, 2020 Author Share Posted August 25, 2020 17 minuten geleden, Peter Motte zei: Het verslag van Brodeck: je kunt elke pagina aan de muur hangen De visite blijft voortaan weg. Quote Link to comment
Boekenmagazijn Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 4 uren geleden, cinco zei: Na anderhalve strip zijn ze eindelijk op de maan. Maar die lange opbouw naar dat moment maakt de impact van deze plaat des te groter. Kuifje die de ladder afdaalt en dan dat groot uitgestrekt beeld van het maanlandschap met de iconische raket. En dan zo'n enorme tekstballon erin, omdat Kuifje z'n mond niet kan houden. Nou ja, was in elk geval een goed voorbeeld voor Neil Armstrong hoe het NIET moest... P.S. Die van twee pagina's eerder vind ik eigenlijk sterker. Quote Link to comment
acor Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Alles op die dubbele pagina ... een dode aan gort geslagen Superman, de verscheurde cape, Lois die haar grote liefde verliest, Jimmy Olsen die een iconisch beeld schiet, het puin van de stad ... Na al die jaren is dit nog steeds het beeld wat mij het meeste bijblijft. Quote Link to comment
cinco Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 2 uren geleden, Boekenmagazijn zei: En dan zo'n enorme tekstballon erin, omdat Kuifje z'n mond niet kan houden. Nou ja, was in elk geval een goed voorbeeld voor Neil Armstrong hoe het NIET moest... P.S. Die van twee pagina's eerder vind ik eigenlijk sterker. Ja, je hebt gelijk. Ik heb het er even bijgenomen. Pagina 23. De raket net geland. Zo een groot gevaarte dat ineens veel kleiner lijkt op het maanoppervlak. En de stem van de mensen uit de controlekamer "Hallo, hallo, hier de aarde..." als tekstballon die letterlijk van de aarde komt. Erg meta. Quote Link to comment
Neat Stuff Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Ach ja, welke pagina eigenlijk niet? Quote Link to comment
Ambreville Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Grafisch aardig. Waar komt dat uit? Quote Link to comment
Neat Stuff Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 15 minuten geleden, Ambreville zei: Grafisch aardig. Waar komt dat uit? Cromwell Stone van Andreas? Ik denk persoonlijk dat je de man met 'grafisch aardig' behoorlijk tekort doet... Quote Link to comment
cinco Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Sasmira heeft verre van een foutloos parcours afgelegd, maar zulke pagina's maken het de lange rit waard. Quote Link to comment
Neat Stuff Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Ook nog steeds lekker... Quote Link to comment
acor Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 De introductie van Galaxa door Biddeloo in 'De toverspiegel' ... ongekleurde magie die van de pagina spat. Quote Link to comment
cinco Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Dit is ten volle gebruik maken van het stripmedium en iets creëren dat in zijn presentatie onmogelijk naar een ander medium kan omgezet worden. Quote Link to comment
acor Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Nu we toch bij Bats aanbeland zijn ... bij die laatste prent 'hoor' je gewoonweg die waanzinnige lach die bij die ijselijke grijnzende blik hoort. In zwart-wit zelfs nog sterker. Quote Link to comment
cinco Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 32 minuten geleden, acor zei: Nu we toch bij Bats aanbeland zijn ... bij die laatste prent 'hoor' je gewoonweg die waanzinnige lach die bij die ijselijke grijnzende blik hoort. In zwart-wit zelfs nog sterker. Quote Link to comment
Neat Stuff Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 7 uren geleden, acor zei: De introductie van Galaxa door Biddeloo in 'De toverspiegel' ... ongekleurde magie die van de pagina spat. Over deze rentree werd ook een tijdje doorgepraat. Galaxa ain't got nothing on Jessica Drew... Quote Link to comment
Recommended Posts