cinco Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 Ik twijfel dus echt. Is het Aaricia, Shania of misschien zelfs de Sleutelbewaarster? Aaricia moet gered worden, dus haar gelaat op de achtergrond kan symbool staan voor Thorgals constante gedachten aan haar. Shania vergezelt Thorgal en speelt een cruciale en tragische rol in de ontknoping. Is het haar gezicht dat gelaten de ogen sluit? Maar Thorgal bevindt zich ook in het gebied waar de Sleutelbewaarster waakt. Hangt haar beeld over Thorgals lot? Quote Link to comment
cinco Posted September 23, 2020 Author Share Posted September 23, 2020 Tot nu toe stemmen mensen vooral op Shania. Denk wel (en dat doet me twijfelen of zij het wel is) Shania had sproeten. En dat haar op de cover lijkt mij ook niet echt pikzwart. Wat ik eerst als een zwarte lok zag, is eigenlijk een schaduw. Dit is hoe Shania er in de strip uitzag. Het gezicht op de cover lijkt van een volwassener vrouw. Quote Link to comment
Yncke Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 De hoofdreden waarom ik voor Shania stem, is de manier waarop 't haar valt. Quote yncke.be Link to comment
cinco Posted September 23, 2020 Author Share Posted September 23, 2020 6 minuten geleden, Yncke zei: De hoofdreden waarom ik voor Shania stem, is de manier waarop 't haar valt. En als je vergelijkt met Aaricia en hoe zij enkele albums later op een cover wordt afgebeeld? Quote Link to comment
Yncke Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 2 minutes ago, cinco said: En als je vergelijkt met Aaricia? Bij Aaricia zitten er meer bekjes in, terwijl 't bij Shania's haar meer een rechtdoor gevoel heeft. (De sleutelbewaarster heeft een frou frou, dus die is 't sowieso niet.) Quote yncke.be Link to comment
Rik Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 Als je naar de mond kijkt lijkt ze het meest op Aaricia. Bovendien dacht Thorgal dat hij Aaricia was verloren in het album dat hieraan vooraf ging. Ik heb dus op Aaricia gestemd. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
sanderg Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 nooit enige seconde getwijfeld dat het Aaricia is en dat doe ik nu nog nog steeds niet. Mooiste albumcover ooit.. Hebben we daar trouwens hier op de reep wel eens een wedstrijd over gehad? (wat is de mooiste albumcover?) misschien leuk idee? Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Ambreville Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 2 uren geleden, sanderg zei: Hebben we daar trouwens hier op de reep wel eens een wedstrijd over gehad? (wat is de mooiste albumcover?) misschien leuk idee? @Yncke ??? Pretty Please??? Quote Link to comment
Yncke Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 We hadden er zo al eentje voor de beste cover van de 21e eeuw... En ik meen mij te herinneren dat @Kool Thing op een vorige incarnatie van het forum eens een mooiste cover toernooi organiseerde... maar daar weet ik de uitslag niet meer van. Quote yncke.be Link to comment
Ambreville Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 Ondertussen zijn er weer heel wat bijgetekend Quote Link to comment
sanderg Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 1 hour ago, Ambreville said: Ondertussen zijn er weer heel wat bijgetekend Ja precies! Tijd voor een nieuw toernooi? Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Yncke Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 9 minutes ago, sanderg said: Ja precies! Tijd voor een nieuw toernooi? Traditioneel loopt het toernooi rond de Kerstperiode. Quote yncke.be Link to comment
sanderg Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 1 hour ago, Yncke said: Traditioneel loopt het toernooi rond de Kerstperiode. Ja da's waar! nou, bij deze dan mijn suggestie - een nieuwe verkiezen voor de beste cover ooit! (aangezien het vorige toernooi daaromtrent al lang geleden blijkt te zijn...) Ik nomineer alvast de cover van Thorgal deel 5- de schaduwen voorbij Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
156 Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 Op basis van de afbeeldingen die hier getoond worden is dat voor mij toch ook wel duidelijk Aaricia. Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 Ik heb er altijd Shania in gezien. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Rik Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 2 uren geleden, Peter Motte zei: Ik heb er altijd Shania in gezien. Shania's lippen hebben een andere vorm. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
cinco Posted September 24, 2020 Author Share Posted September 24, 2020 41 minuten geleden, Rik zei: Shania's lippen hebben een andere vorm. even wat vergelijkend onderzoek Quote Link to comment
Ambreville Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 Jullie verwachten perfectie in consistentie van Rosinski, terwijl hijzelf zegt het juist leuk te vinden dat niet na te streven. Quote Link to comment
Tuizentfloot Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 Ik snap het probleem eigenlijk niet. De covertekening is toch duidelijk gebaseerd op pagina 14 ui het album waar we Aaricia met gesloten ogen zien. Geen twijfel mogelijk. Quote Link to comment
sanderg Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 12 hours ago, Tuizentfloot said: Ik snap het probleem eigenlijk niet. De covertekening is toch duidelijk gebaseerd op pagina 14 ui het album waar we Aaricia met gesloten ogen zien. Geen twijfel mogelijk. +1 de vrouw op de cover is ook overduidelijk blond en dat zijn zowel Shaniah als de sleutelbewaarster niet.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Yncke Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 10 minutes ago, sanderg said: de vrouw op de cover is ook overduidelijk blond en dat zijn zowel Shaniah als de sleutelbewaarster niet.. Grappig hoe tekeningen verschillend geïnterpreteerd kunnen worden, voor mij is ze overduidelijk *niet* blond. Quote yncke.be Link to comment
cinco Posted October 1, 2020 Author Share Posted October 1, 2020 Deze poll leidt niet tot een bevredigende consensus. Nochtans is het een vraag waarvan slechts één antwoord het correcte kan zijn. Quote Link to comment
sanderg Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 3 hours ago, cinco said: Deze poll leidt niet tot een bevredigende consensus. Nochtans is het een vraag waarvan slechts één antwoord het correcte kan zijn. precies! Wie belt de maker even? Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Peter Motte Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 On 9/24/2020 at 7:42 PM, cinco said: even wat vergelijkend onderzoek Hmm... da's duidelijk: beide lippen zijn hetzelfde: een dunnere streep boven, een dikkere strip onder. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Peter Motte Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 On 9/24/2020 at 8:35 PM, Tuizentfloot said: Ik snap het probleem eigenlijk niet. De covertekening is toch duidelijk gebaseerd op pagina 14 ui het album waar we Aaricia met gesloten ogen zien. Geen twijfel mogelijk. Inderdaad: beide vrouwen zijn dezelfde: alletwee gesloten ogen. De perceptie van de repers is ongeëvenaard. En ik, domkop, altijd maar denken dat de belangrijkste rollen van een strip op de voorpagina staan. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted October 1, 2020 Author Share Posted October 1, 2020 3 minuten geleden, Peter Motte zei: Inderdaad: beide vrouwen zijn dezelfde: alletwee gesloten ogen. De perceptie van de repers is ongeëvenaard. En ik, domkop, altijd maar denken dat de belangrijkste rollen van een strip op de voorpagina staan. Je kan altijd je keuze aanpassen in de poll als je van mening verandert bent. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 On 9/23/2020 at 8:10 PM, cinco said: Da's Debbie Harry Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Aleksandr Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 Op 24/9/2020 om 16:20, Peter Motte zei: Ik heb er altijd Shania in gezien. euh, ik eigenlijk ook, vooral omdat die op het einde <de sigaar is> ik zal nog eens moeten herlezen Quote Link to comment
Aleksandr Posted October 1, 2020 Share Posted October 1, 2020 2 uren geleden, Peter Motte zei: Da's Debbie Harry HuH! Debbie? = Aaricia?? wie heeft daar dat gsmnummer? Quote Link to comment
cinco Posted January 3, 2021 Author Share Posted January 3, 2021 Er is nog altijd geen duidelijk eensgezind antwoord naar boven gedreven. 11 stemmen voor Aaricia, 13 stemmen voor Shania, dat ligt veel te dicht bij elkaar. Kan 2021 helderheid bieden in deze kwestie? Quote Link to comment
TDPB Posted January 3, 2021 Share Posted January 3, 2021 Op 25/9/2020 om 09:26, Yncke zei: Grappig hoe tekeningen verschillend geïnterpreteerd kunnen worden, voor mij is ze overduidelijk *niet* blond. Ze is misschien niet overduidelijk blond, maar ze is toch zeker niet zwartharig. Er zijn daar toch echt wel blonde slierten haar te zien, zowel ter hoogte van de titel als rechts in beeld. Quote Link to comment
Lük Bey Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Ik dacht eigenlijk ook altijd dat het Shania was, gewoon vanwege de inhoud van het verhaal. Maar nu ben ik daar toch niet zeker van. Als Rosinski opzettelijk ambigu wilde zijn, dan is hij daar wonderwel in geslaagd want in het boek lijken die twee toch niet op mekaar. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
sanderg Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 nooit een seconde over getwijfeld dat het Aaricia is en dat doe ik nu nog steeds niet.. verbaast me echt dat de meesten tot nu toe denken dat het Shaniah zou zijn.. misschien kan Veto of zo het eens vragen aan Rosinski zodat we absoluut uitsluitsel krijgen? Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Yncke Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 7 hours ago, TDPB said: Ze is misschien niet overduidelijk blond, maar ze is toch zeker niet zwartharig. Er zijn daar toch echt wel blonde slierten haar te zien, zowel ter hoogte van de titel als rechts in beeld. Ja. Maar die witte slierten komen ook voor in de strip zelf: Ik laat 't in 't midden of 't slecht gewassen olie-achtig haar is, of gewoon wat bleke stessen. Quote yncke.be Link to comment
Lük Bey Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Eventjes proberen te googlen of dat al niet ergens beantwoord is door de auteurs, en op deze Franse discussie gestoten, waar ze blijkbaar hetzelfde probleem hadden . http://www.thorgal.com/sujet/quelle-est-votre-couverture-de-thorgal-preferee/page/2/ De cover zou gebaseerd zijn op deze scène, dat lijkt me zeer aannemelijk: Het hele album draait ook om haar, en Thorgals wens om weer tot bij haar te geraken, ook al speelt ze bijna niet mee. Dus ik ben er nu van overtuigd dat het inderdaad Aaricia moet voorstellen, ook al lijkt ze er eigenlijk niet erg op. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
TDPB Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 2 uren geleden, Yncke zei: Ja. Maar die witte slierten komen ook voor in de strip zelf: Ik laat 't in 't midden of 't slecht gewassen olie-achtig haar is, of gewoon wat bleke stessen. Da's lichtinval op donker haar. En tezelfdertijd een trucje om het haar niet compleet zwart te kleuren waardoor het er te plat uit zou zien. Op de cover is dat toch iets anders. Daar heb je rechts in beeld, naast haar kaak, die grijze vlek. Ik weet niet wat jij daar in ziet, maar voor mij is dat haar. Lichtgekleurd haar. Quote Link to comment
Yncke Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Ik zie daar ook gewoon haar met lichtinval in. Niet noodzakelijk lichtgekleurd haar. Da's een beetje wat ik bedoel: met donker haar moet je er bijna wel bleek in steken om volume te suggereren, zowel op de cover als in het binnenwerk. Met blond haar is dat niet zo hard nodig, waardoor voor mij de vraag eerder is: als dit Aaricia is op de cover, waarom heeft ze daar dan zwarte lokken in haar haar? Quote yncke.be Link to comment
Bonte Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Het is duidelijk Aaricia voor mij maar ik wil er altijd Shania in zien vanwege het verhaal. Quote Link to comment
TDPB Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 2 uren geleden, Yncke zei: Met blond haar is dat niet zo hard nodig, waardoor voor mij de vraag eerder is: als dit Aaricia is op de cover, waarom heeft ze daar dan zwarte lokken in haar haar? Schaduw. Ik ken de personages niet, dus wil ik me verder niet uitspreken wie daar op die cover staat, maar dit lijkt wel een typisch voorbeeld bij iets wat me al vaker is opgevallen bij strips: tekenaars hebben meestal maar één manier om een (knap) vrouwengezicht te tekenen, waardoor al hun vrouwelijke personages op elkaar lijken. Het enige verschil zit hem meestal in het kapsel. Quote Link to comment
Rik Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Thorgal gaat de confrontatie met de andere wereld aan om zijn geliefde Aaricia te redden. Ik zie het vrouwenhoofd op de cover als een gedachtenbeeld van Thorgal. Dit is zijn reden/drive om zich al die ellende op de hals te halen. Shania speelt een belangrijke bijrol in dit verhaal maar nauwelijks een rol voor Thorgal. Volgens mij is het dus Aaricia maar de enige die hier echt antwoord op kan geven is Rosinski.. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Recommended Posts