Ga naar inhoud

Arco van Os overleden


dutch lines

Recommended Posts

Zojuist is bekend geworden dat Arco van Os aan een hartstilstand is overleden.

 

De Rotterdammer was jarenlang een bekend gezicht binnen de Nederlandse stripwereld. Vanaf zijn jonge jaren was hij betrokken bij Het Stripschap. Verder was hij vanaf 1986 redacteur van Stripschrift om later de handdoek van hoofdredacteur en uitgever op te pakken. Verder runde hij uitgeverij Stripstift en was hij van 2005 tot 2014 festivaldirecteur van De Stripdagen.

 

Arco is 58 jaar geworden.

 

(via https://www.facebook.com/stripbericht/)

 

125864967_775991046314135_1322343542639589445_o.thumb.jpg.31cb1da444a3f14afe765d486838674c.jpg

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Toch wel even geschrokken toen ik dit las.  Ik kende Arco niet persoonlijk en heb hem zelfs nooit ontmoet maar voor mij hoorde hij onlosmakelijk bij de stripwereld.  We zijn ongeveer even oud en zijn naam kwam ik tientallen jaren lang overal tegen: in Stripschrift, bij het Stripschap, als moderator op het Catawiki-forum (nu LastDodo-forum),...  En op basis van zijn vele bijdragen meen ik hem een positieve, soms strenge maar steeds correcte man te mogen noemen.

Raar dat het heen gaan van iemand die je niet kent toch zo een indruk kan nalaten.

R.I.P. Arco en veel sterkte aan de familie.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Arco is Nederlands bekendste stripfiguur. Een wandelende stripencyclopedie. 

De motor, het kloppend hart achter Stripschrift, zijn Stripschrift.  

Zijn eigen hart begaf het. 

Stripfiguren blijken toch dood te kunnen gaan... 

Wat rest is een oorverdovende stilte, veel verdriet. 

Wat een schok voor zijn ouders om hun kind te moeten missen. Vreselijk.

 

Dag Arco, dag jong... 

 

 

Link naar reactie

Ik wist dat hij voor de Corona al zeer ernstig ziek was.

en dat hij het toen het heel erg zwaar had.

Maar ik kreeg een jaar geleden (tijdens de laatste stripbeurs) te horen dat hij aan de betere hand was.

Tijdens de Corona helaas niets meer over zijn gezondheid gehoord.

 

Rust zacht jongen!

 

 

 

Link naar reactie

Heel erg triest dit.

 

Ik leerde Arco een jaar of 20 geleden kennen, toen hij het Tex Willer vierluik "De vier moordenaars" vertaalde voor SAF-comics. Ik was toen nog lang geen uitgever, maar had wel een website over Tex Willer gemaakt. Hij vroeg me wat over de namen in de oude pocketreeks zodat de nieuwe albums in lijn zouden zijn met de oude.

 

Toen ik in 2003 het eerste album kocht had hij als knipoog een van de bad guys mijn verengelste achternaam gegeven, een leuke verrassing:

 

Hellforth.thumb.jpg.135068b52ec7d2b2057e7a7e71c5d61b.jpg

 

Later nam hij na een bezoek aan SAF-comics nog twee bijzondere persuitgaven van deze albums mee. Ik kreeg er eentje van 'm - nog steeds een van de zeldzaamste albums in m'n collectie en vanaf nu dus heel persoonlijk.

 

Arco had zo z'n nukken, zeker als hij tijdens stripbeurzen de boel organiseerde - maar wat hij allemaal voor o.a. de stripbeurzen, Stripschrift en voor Catawiki/Lastdodo heeft gedaan, dat zal weinig anderen lukken in 58 jaar...

 

 

 

 

 

 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Kwam al 2 jaar als kind aan huis op maandagen bij arco om te poetsen, zo ook afgelopen maandag😢, maar via thuiszorg kreeg ik dit vreselijke nieuws te horen...

ben er kapot van!. kan nog steeds niet bevatten. 

Lieve arco bedankt voor je vriendschap ik zal j vreselijk missen! 

Till we meet again! 

Zal j nooit vergeten.💔

 

Lieve groet

Karin( kattootje zoals j me noemde)

Link naar reactie

Leerde Arco begin jaren 80 leren kennen toen hij als jong "ventje ";in de stripwinkel van Arie de Koff , in Rotterdam Kralingen, hielp met uitzoeken van stripboekjes. In die tijd kwamen we nogal eens bij elkaar over de vloer. Het beeldverhaal beheerste zijn hele  leven. Verder Uit het oog verloren tot ik eind jaren 90 ontdekte dat ik met zijn oom een tijdlang op maandag regelmatig ging hardlopen, en Arco ter sprake kwam. Gepassioneerde verzamelaar en heel treurig te vernemen dat hij zo jong al afscheid van ons heeft genomen.😢

Link naar reactie

Ik had Arco nog enkele weken geleden aan de lijn, ik wilde weten of er iets aan de hand was omdat ik al een tijd geen Stripschrift had ontvangen. Hij vertelde mij dat hij ziek was geweest  - niet ernstig - en weer hersteld was. En dat de nieuwe Stripschrift net klaar was. We maakten nog wat grapjes over Rotterdam. Ik wenste hem sterkte met zijn gezondheid, dat kwam wel goed.

 

Ik heb Arco alleen maar aan de telefoon gehad, wat een leuke man. En nu is hij overleden aan een hartstilstand. Geen AED in de buurt kennelijk. Ik ben geschrokken en oprecht verdrietig. Veel sterkte voor alle betrokkenen bij Arco. Iemand die ook voor hem onbekende mensen even vrolijk kon maken.

RIP Arco

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...