Ga naar inhoud

Favoriete (of beste) redelijk recente Vlaamsche waspoederstrip.


TDPB

Favoriete (of beste) redelijk recente Vlaamsche waspoederstrip.   

35 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke mediastrip krijgt je voorkeur?

    • FC De Kampioenen
      8
    • Urbanus
      22
    • W817
      1
    • En Daarmee Basta!
      0
    • Get Ready
      0
    • K3 (versie Patriek Roelens)
      0
    • K3 (versie Cambré)
      0
    • K3 (versie Stallaert)
      3
    • De Buurtpolitie
      9
    • De Nachtwacht
      1
    • De Pfaffs
      0
    • Spring
      0
    • Baba Yega
      0
    • Mega Mindy
      0
    • Filip & Mathilde (Albert & Co)
      9
    • Vertongen & Co
      2
    • Samson
      4
    • Plop
      0
    • Flikken
      0
    • Van Rossem
      5


Recommended Posts

Al jaren een klassieker in de Vlaamse stripwereld: de waspoederstrip ofte de mediastrip (dat is als woord een beetje dubbelop, strips zijn sowieso al media). Sommige houden het tientallen jaren vol, andere geraken niet verder dan een paar albums (denk vooral aan een rits BV-strips uit de jaren '80).

Gemakkelijk succes of toch de moeite om te lezen?

Stripversies van bekende film- en tv personages en/of reeksen bestaan overigens als sinds het ontstaan van de strip. Segar bvb tekende voor hij Popeye creëerde strips rond Charly Chaplin. Laurel & Hardy hadden jarenlang hun eigen comicsreeks. In de jaren '60 waren de populairste Engels striptijdschriften gevuld met stripversies van tv-reeksen allerhande...

 

afbeelding.thumb.png.b1fc6edb9daf94f274306d20c3ac3e33.png

 

afbeelding.png.066b820886168c2fd8611bc62c6509c5.png

 

afbeelding.thumb.png.61d6b3fa9091f76bc5e197f260d27c07.png

Link naar reactie

Die Van Rossem heb ik indertijd gelezen, die was van Eric Meynen en was best lollig. Anders was ik wel voor 'Urbanus' gegaan, enkel op basis van de eerste 10 of zo (daarna heb ik er eigenlijk geen meer gelezen)

 

Rond die tijd herinner ik me er ook van Margriet Hermans (dat was niet zo best), Wendy Van Wanten (door ene Yurg), John Massis (Pirana) en Jakobus & Corneel (Luc Morjaeu). En ook eentje over Madame de Coeur brisé, geen idee meer wie daar verantwoordelijk voor was.

 

En tellen de 'Geverniste Vernepelingskes' niet als een soort BV-strip? 

Link naar reactie
25 minuten geleden, cinco zei:

Bestaan dit soort strips eigenlijk ook aan de andere kant van de taalgrens?

 

Ik heb een paar jaar in Frankrijk gewoond en dat daar eigenlijk nooit gezien. Wat er het dichtste bijzat waren politieke strips, soms een heel album over de één politiek onderwerp of de president. En beroepenstrips. 

 

'Kaamelott' is wel gebaseerd op een TV-reeks dus eigenlijk zou je die kunnen meetellen. 

 

51O8kGDrjYL.jpg

 

 

Link naar reactie

Ja, het is ook voor mij moeilijk om strips te gaan lezen gebaseerd op tv-series die mij niet liggen.

En dat staat los van het kwalitatief werk geleverd door de mensen achter die strips.

Die 'waspoederverhalen' boren dan weer wel een nieuw potentieel strippubliek aan die vervolgens misschien ook andere stripreeksen bij de hand gaan nemen, dus op die manier kan dat wel de interesse voor het beeldverhaal draaiende houden.

 

Link naar reactie

Van Studio100 kan ik dat nog begrijpen, dat ze van hun hoofdreeksen ook een stripreeks maken. En FC De Kampioenen heeft bewezen dat daar een markt voor is. Mijn kinderen lezen die laatste graag.

Filip en Mathilde, voorheen Albert & co, binnenkort Elizabeth & ?, dat kan blijven lopen. Dat volgt de actua en Charel doet dat op een zodanig meesterlijke wijze dat je die mensen gaat zien alsof het de stripfiguren zijn. Je krijgt er zowaar sympathie voor. De Kampioenen was voor de strip al een ijzersterke reeks met een hele schare fans, waarna het tekenteam er een stripreeks van heeft gemaakt die op eigen poten kan staan.

Maar van de meerwaarde van een Baba Yega- of de Pfaffs-strip ben ik niet overtuigd. En al zeker niet als die tekenaars daar hun eigen reeks voor moeten laten staan. Wie of wat was Baba Yega? Dat is vijf man die wat kunnen dansen en hun vijf minuten faam hadden in een tv-programma. Over hen werd hier in het verleden al over gediscussieerd en toen al zei ik dat je daar niets meer van ging horen. Dat is nu wel bewezen denk ik. En pas op: dat ligt niet aan de tekenaar hé, die heeft zijn best gedaan en er best een verdienstelijke strip van gemaakt. Maar er was gewoon niets om mee te werken, men moest in feite alles van de grond af beginnen opbouwen waar er van de Kampioenen of het koningshuis al een heel verhaal was.

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

Maar van de meerwaarde van een Baba Yega- of de Pfaffs-strip ben ik niet overtuigd. En al zeker niet als die tekenaars daar hun eigen reeks voor moeten laten staan.

 

Puur economisch gedachte natuurlijk. Zet ergens een bekende naam op en het zal meer verkopen dan iets gelijkaardigs zonder bekende naam. Waarom bestaan er koekjes met de smurfen op?

Als tekenaars evenveel kunnen verdienen met hun eigen reeksen, gaan ze die eigen reeksen zeker niet laten staan hoor.

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

 

Als tekenaars evenveel kunnen verdienen met hun eigen reeksen, gaan ze die eigen reeksen zeker niet laten staan hoor.

 

Het is te hopen dat de auteurs tussendoor ook ruimte krijgen voor hun eigen projecten.

 

ik neem een voorbeeld uit de filmindustrie waar Christopher Nolan voor WB de Dark Knight-trilogie regisseerde en daarnaast van WB ook groen licht kreeg voor persoonlijke projecten zoals oa. The Prestige en Inception.

Link naar reactie
34 minuten geleden, TDPB zei:

 

Als tekenaars evenveel kunnen verdienen met hun eigen reeksen, gaan ze die eigen reeksen zeker niet laten staan hoor.

Klopt, en net dat is het jammere hier. Hec Leemans heeft de Kampioenen. Bakelandt werd gestopt, al weet ik niet precies of het ene het andere heeft veroorzaakt.

Maar Figaro werd gestopt, vermoedelijk omdat het niet genoeg verkocht (niet dat ze er veel moeite voor deden vind ik) waarna Steve de Baba Yega-strip mocht tekenen. Wel, die moeite had men beter in de Figaroreeks gestopt, denk ik dan, want uiteindelijk heeft men de Baba Yega's moeten uitdelen om ervan af te geraken. Gelukkig heeft hij ook nog werk bij Merho en Studio100, maar verdienstelijke reeksen krijgen gewoon de kans niet meer om te groeien. Figaro, Jump, ...

Link naar reactie
14 minuten geleden, Tanuki zei:

nog werk bij Merho en Studio100, maar verdienstelijke reeksen krijgen gewoon de kans niet meer om te groeien. Figaro, Jump, ...

 

Het lijkt me moeilijk om zo over te springen naar een andere tekenstijl.

Van Baels stijl leunt dichter aan bij bijvoorbeeld Gazzotti, maar voor de Kiekeboes moet-ie dan weer terugkeren naar een meer klassieke Vlaamse stijl.

 

afbeelding.thumb.png.4f2a7f8654d76470faf5f4872d8fcc4f.png

 

afbeelding.thumb.png.44d84aeb9af77191b01912cac8fcc7b8.png

Link naar reactie
33 minuten geleden, Tanuki zei:

Klopt, en net dat is het jammere hier. Hec Leemans heeft de Kampioenen. Bakelandt werd gestopt, al weet ik niet precies of het ene het andere heeft veroorzaakt.

Maar Figaro werd gestopt, vermoedelijk omdat het niet genoeg verkocht (niet dat ze er veel moeite voor deden vind ik) waarna Steve de Baba Yega-strip mocht tekenen.

 

Bakelandt zo ook zonder de kampioenen wel stilgevallen zijn. Claus tekende de laatste albums quasi op zijn eentje, maar Hec was gewoon uitverteld. En de verkoop was ook niet meer van die aard dat het nog lang de moeite zou geweest zijn. Zeker niet toen ook de voorpublicatie wegviel.

 

Tussen het einde van Figaro en die ene Baba Yega-strip zaten toch wel wat jaartjes.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...