Ga naar inhoud

Graag jullie mening over hoe we moeten reageren op prijsreacties


Bonte

Wat te doen met een prijsreactie op een Te Koop bericht?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. De mods moeten...

    • prijsreacties toelaten, zelfs tegen de zin van de topic starter die verder geen verhaal heeft.
      29
    • prijsreacties niet toelaten. Deze worden verwijderd en bij herhaling kan een tijdelijke ban volgen.
      8
    • prijsreacties toelaten maar wel verwijderen als de topic starter dit vraagt.
      18


Recommended Posts

Het is al regelmatig eens prijs, het boek staat ergens anders goedkoper of nieuw aan een iets hogere prijs en dat wordt gemeld in een antwoord op de advertentie. Is dat gedrag OK of niet en hoe moeten wij daar op reageren? Wij weten het niet, elke oplossing heeft voor- en nadelen dus doen we maar een niet-bindende poll.

--

De mods

Link naar reactie
  • Bonte featured en pinned this topic
9 minuten geleden, Peter Motte zei:

Voor ik stem: wat zijn eigenlijk de voors en tegens?

Dat moet je voor jezelf bepalen vrees ik, wat voor de ene een voordeel is kan voor een ander een nadeel zijn.

 

Waar ik voor vrees is dat er een spelletje van zal gemaakt worden om overal lagere prijzen te vinden. Voor de ene is dat goed, voor de andere niet.

Link naar reactie
  • Bonte unpinned en unfeatured this topic

Ik vind dat een reactie niet nodig is. Maar ik kan begrijpen dat als iemand iets, dat gewoon verkrijgbaar is, voor een hogere prijs aanbiedt dan de oorspronkelijke aanschafprijs, diegene daarop geattendeerd kan worden. Ook omdat er veel mensen speculeren met strips.

 

Op het moment dat iets niet meer verkrijgbaar is, dan is het aan de verkoper om te vragen wat hij wil. Of het dan voor dat bedrag verkocht wordt is aan een koper.

 

Maar als iemand iets aanbiedt, dat nog gewoon beschikbaar is, voor een lagere prijs dan de aanschafprijs, dan vind ik niet dat er gezocht moet worden naar goedkopere opties en dat vervolgens in het topic te melden. Dan kun je contact met de verkoper zoeken via pb.

Link naar reactie

Na deze korte argumentatie vind ik dat het moet toegelaten zijn.

Alhoewel ik me afvraag of iemand hier op het forum een absurde prijs zou betalen voor iets dat nog regulier verkrijgbaar is, mag het volgens mij wel worden vermeld.

Verder doet iedere verkoper wat hij wil, regulier verkrijgbaar of niet. Ik heb op sommige boeken ook hoge prijzen gezet, maar wat betekent dat? Dat ik ze moeilijk loslaat, natuurlijk.

De reden voor hoge prijzen kunnen voor iedereen anders zijn.

Link naar reactie
7 minuten geleden, lukoste zei:

Onlangs toch pure humor waarbij het ene forumlid er een ander lid op wees dat het boekje voor de helft van de prijs elders beschikbaar was, waarna de andere net hetzelfde kon posten bij een zoekertje van de ene. Moet toch kunnen.

Dat vond ik niet hetzelfde. Er werd een boek aangeboden voor 99 euro die gewoon verkrijgbaar is voor 39. Dat andere werd aangeboden voor minder dan de aanschafprijs en daar werd op gereageerd dat het via lastdodo goedkoper aangeboden werd. Vind ik niet vergelijkbaar en gewoon een reactie om iemand terug te pakken. 

Link naar reactie
43 minuten geleden, JPAR zei:

Dat vond ik niet hetzelfde. Er werd een boek aangeboden voor 99 euro die gewoon verkrijgbaar is voor 39. Dat andere werd aangeboden voor minder dan de aanschafprijs en daar werd op gereageerd dat het via lastdodo goedkoper aangeboden werd. Vind ik niet vergelijkbaar en gewoon een reactie om iemand terug te pakken. 

Te veel emotie, te weinig ratio 😀

Link naar reactie
1 uur geleden, lukoste zei:

Onlangs toch pure humor waarbij het ene forumlid er een ander lid op wees dat het boekje voor de helft van de prijs elders beschikbaar was, waarna de andere net hetzelfde kon posten bij een zoekertje van de ene.

 

😀

 

Als wxe reacties op prijzen zouden verbieden, dan wordt er eigenlijk censuur uitgevoerd ten behoeve van de gemoedsrust van de aanbieders. En tegelijk worden dan mensen beschermd die misschien inderdaad een loopje nemen met de prijzen.

Het zou vreemd zijn om zulke berichten te censureren, terwijl er hier op het forum zo veel kan. Zelfs Kameraad Mauser kan doorgaan. 😋

Link naar reactie

Eén van de voorwaarden voor een vrije markt is doorzichtigheid: iedereen moet even goed zicht hebben op de markt. Door reacties toe te laten wordt de markt doorzichtiger, en dus vrijer. Je bevoordeelt de kopers, en niet de verkopers die te hoge prijzen vragen. Ik vind dat geen slecht principe. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
27 minuten geleden, Waldorf zei:

Eén van de voorwaarden voor een vrije markt is doorzichtigheid: iedereen moet even goed zicht hebben op de markt. Door reacties toe te laten wordt de markt doorzichtiger, en dus vrijer. Je bevoordeelt de kopers, en niet de verkopers die te hoge prijzen vragen. Ik vind dat geen slecht principe. 

Helemaal mee eens. Maar hetgeen Bonte bedoelt is dat er uit wraak of om iemand te pesten dan vervolgens betere prijzen opgezocht worden en verkooptopics daarmee vervuild worden, zoals hierboven beschreven. Vandaar dat ik al een onderscheid probeerde te maken.

Link naar reactie

Op de meeste grote fora of verkoopgroepen waar ik vertoef, zijn prijsreacties echt wel absolutely not done.  En dat vind in prima.  Zo hoort het ook.  Geen interesse?  Reageer dan niet.  Dat is zowat de ongeschreven regel.  En terecht. 

Zo worden ergernissen en discussies ook vermeden.  Er is hier in het verleden al wat om te doen geweest.  Beter voorkomen dan genezen, denk ik dan.  Sommigen maken er namelijk een sport van om het hele net af te zoeken naar goedkopere prijzen en ze dan bij advertenties te posten.  Je zou dan denken dat het met goede bedoelingen is, om iemand te helpen.  Echter, maar al te vaak hebben dergelijke reacties de ondertoon van een wijzend vingertje, zonder meer.  En, het spijt me dat ik het moet zeggen, maar dat heb ik hier eigenlijk al het meest gezien.  (nog niet bij mezelf)  En dát is wat op weinig sympathie kan rekenen.  Heel begrijpelijk, vind ik.

Wil je als price-watcher dan tóch absoluut je mening kwijt?  Doe het dan via privé-bericht.  Of dat nu naar de verkoper of potentiële koper is.  Als het écht de bedoeling is te helpen, kan je dat perfect op die manier.

Mensen hebben vandaag de dag genoeg mogelijkheden om zelf te achterhalen of een prijs nu al dan niet gerechtvaardigd is en zijn heus wel pienter genoeg om zelf te bepalen wat ze er al dan niet willen aan geven.  Daar hoeft geen derde partij zich mee te bemoeien.  En als de koper twijfelt, kan die nog steeds zelf de stap zetten om de vraag te stellen.

At least, imo.

Veel nuttiger lijkt mij een algemene thread waarin mensen raad kunnen vragen over (bv) de beschikbaarheid van een editie of hoeveel een bepaalde titel waard is volgens de mederepers.  Daar komen de beste prijzen dan vanzelf naar boven.  En zo worden advertentie-threads van de leden niet onnodig / ongevraagd belast met dergelijke posts.  Zo simpel kan het zijn.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, bouwertje zei:

Dat vind ik ook wel nuttig een thread voor strip taxatie dit mis ik hier nog.

 

+1 Taxaties zijn leuk om over oude strips te leuteren, en je leert er wat van bij.

Langs de andere kant, er is bv. vorige week een exemplaar van Het beest van Frank Pé in stripwebeditie verkocht voor dubbel zijn prijs op CataWiki. Bied je dat hier aan, dan mag je toch op zijn minst zeggen dat het gewoon nog te krijgen is bij Stripweb.

 

 

 

Link naar reactie
16 uren geleden, esteban² zei:

Op de meeste grote fora of verkoopgroepen waar ik vertoef, zijn prijsreacties echt wel absolutely not done.  En dat vind in prima.  Zo hoort het ook.  Geen interesse?  Reageer dan niet.  Dat is zowat de ongeschreven regel.  En terecht. 

1. Graag een voorbeeld van dergelijk forum. Ik zie het namelijk overal waar ik kom wel gebeuren.

2. Ik begrijp niet waarom mensen zo redeneren. Die "En terecht" is evenzeer een wijzend vingertje hoor... Mensen zijn trouwens over het algemeen helemaal niet degelijk geïnformeerd. De soms absurde bedragen op de catawiki veilingen die ik volg zijn daar een objectief voorbeeld van.

Link naar reactie
22 uren geleden, lukoste zei:

Mensen zijn trouwens over het algemeen helemaal niet degelijk geïnformeerd. De soms absurde bedragen op de catawiki veilingen die ik volg zijn daar een objectief voorbeeld van.

 

Dat er op Catawiki al eens hoge bedragen gehaald worden in vergelijking met de gangbare waarde, dat is inderdaad objectief vast te stellen.  Absoluut.  De reden die je daar aan vast hangt dan weer niet.

Volgens mij heeft dat meer te maken met de bieding-cultuur die op Catawiki heerst, daar hangt -dat is althans mijn indruk- grotendeels een ander cliënteel rond.  En dus minder omdat mensen niet geïnformeerd zouden zijn, denk ik.  Het maakt vele potentiële klanten aldaar duidelijk niet uit dat ze (soms veel) meer betalen.  Misschien hebben die geen zin (of tijd) in eindeloze onderhandelingen of aankopen op andere manieren.  Bieden kan snel en duidelijk.  Voor velen ook een spel.  (niet aan mij besteed)  Ik zie dergelijke buitenproportionele bedragen namelijk zelden of nooit gehaald worden via andere sites als 2deHands.be bijvoorbeeld, waar dergelijke exemplaren eveneens aangeboden staan.  Daar zie je naast vrij lage biedingen voornamelijk meer realistische bedragen verschijnen.  Die uitschieters kom je daar haast niet tegen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Na 40 stemmen is vooral duidelijk dat de meningen nogal verdeeld zijn.  Prijsreacties toelaten en verwijderen indien de topic-starter dat wenst, lijkt de gulden middenweg.  Eigenlijk een beetje zoals het was, toch?  Benieuwd wat de crew zal beslissen.

 

Mensen die zelf geen interesse hebben in het item, maar toch de onweerstaanbare drang voelen om vraagprijzen te corrigeren en/of bekritiseren.  Wie zijn ze?  Wat doen ze?  En wat drijft hen?  Volgende week in Jambers.

 

Just kidding. ;)  Al blijf ik het eerlijk gezegd een fascinerend fenomeen vinden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 8/12/2020 om 12:47, JPAR zei:

Dat vond ik niet hetzelfde. Er werd een boek aangeboden voor 99 euro die gewoon verkrijgbaar is voor 39. Dat andere werd aangeboden voor minder dan de aanschafprijs en daar werd op gereageerd dat het via lastdodo goedkoper aangeboden werd. Vind ik niet vergelijkbaar en gewoon een reactie om iemand terug te pakken. 

Wat is het verschil met lastdodo? Daar zijn ook stripwinkels die goedkoper aanbieden. Bijvoorbeeld de striep. Dus gewoon vergelijkbaar. 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Thesoave zei:

Wat is het verschil met lastdodo? Daar zijn ook stripwinkels die goedkoper aanbieden. Bijvoorbeeld de striep. Dus gewoon vergelijkbaar. 

Begrijp je het echt niet? Het gaat niet om lastdodo. Het gaat erom dat je moedwillig op zoek gaat naar een goedkopere optie, terwijl het boek onder de verkoopprijs aangeboden wordt. Jij bood een boek aan voor 2,5 keer de prijs terwijl het nog in de winkel verkrijgbaar is. Het gaat hier op het forum vaak over handelaren die op deze manier geld willen verdienen. (Ik zeg niet dat jij dat doet) Als iemand daar dan op wijst is zo'n reactie van jou niet zoals het hoort.

Link naar reactie
4 minuten geleden, JPAR zei:

Begrijp je het echt niet? Het gaat niet om lastdodo. Het gaat erom dat je moedwillig op zoek gaat naar een goedkopere optie, terwijl het boek onder de verkoopprijs aangeboden wordt. Jij bood een boek aan voor 2,5 keer de prijs terwijl het nog in de winkel verkrijgbaar is. Het gaat hier op het forum vaak over handelaren die op deze manier geld willen verdienen. (Ik zeg niet dat jij dat doet) Als iemand daar dan op wijst is zo'n reactie van jou niet zoals het hoort.

De intentie van die figuur op mijn advertentie was niet om andere kopers te informeren over de aanschaf van dat album. Maar een soort van rancuneus handelen. Hij had een eigen topic kunnen starten, dit album is te koop bij stripweb. 

Ik heb begrepen van Bonte dat hij dit vaker heeft gedaan bij andere verkopers. Ja en als je uitdeelt moet je ook kunnen incasseren. 

Misschien snap jij het nu 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Thesoave zei:

De intentie van die figuur op mijn advertentie was niet om andere kopers te informeren over de aanschaf van dat album. Maar een soort van rancuneus handelen. Hij had een eigen topic kunnen starten, dit album is te koop bij stripweb. 

Ik heb begrepen van Bonte dat hij dit vaker heeft gedaan bij andere verkopers. Ja en als je uitdeelt moet je ook kunnen incasseren. 

Misschien snap jij het nu 

Los van of hij dit dan wel of niet vaker doet ben jij degene die als een klein kind reageert. Jij wist, toen jij reageerde, nog niet van Bonte of hij dit vaker had gedaan of niet. Daarnaast is het niet netjes om hier te delen wat Bonte eventueel in een prive gesprek tegen jou heeft gezegd.

 

Jij probeert geld te verdienen over de rug van anderen. Daar word je op gewezen. En dat vind je niet leuk. Hij gaf je ook de suggestie om het op Catawiki aan te bieden. Daar worden ze nu als zoete broodjes verkocht. Overigens niet voor 99 euro.

Link naar reactie
2 minuten geleden, JPAR zei:

Los van of hij dit dan wel of niet vaker doet ben jij degene die als een klein kind reageert. Jij wist, toen jij reageerde, nog niet van Bonte of hij dit vaker had gedaan of niet. Daarnaast is het niet netjes om hier te delen wat Bonte eventueel in een prive gesprek tegen jou heeft gezegd.

 

Jij probeert geld te verdienen over de rug van anderen. Daar word je op gewezen. En dat vind je niet leuk. Hij gaf je ook de suggestie om het op Catawiki aan te bieden. Daar worden ze nu als zoete broodjes verkocht. Overigens niet voor 99 euro.

Goh het zit je wel hoog. Neem een pilletje. Of laat de azijn staan. Om je nog blijer te maken is het verkocht voor 130. Neem een stoel, ga zitten, tel tot 10 en haal diep adem 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Thesoave zei:

Goh het zit je wel hoog. Neem een pilletje. Of laat de azijn staan. Om je nog blijer te maken is het verkocht voor 130. Neem een stoel, ga zitten, tel tot 10 en haal diep adem 

Nu reageer je alweer als een klein kind. Ik hoop dat je gelukkig bent met je 130 euro. En ik hoop ook dat de mensen hier lezen wat voor persoon je bent.

Link naar reactie
Zojuist, Bonte zei:

Dit ging vlug de afgrond in :e010:

 

Er is niets halsbrekend gebeurd en net om dergelijke discussies te vermijden heb ik deze poll opgezet

Tja. Dat hij als een klein kind zou reageren viel te verwachten. Dat wist je natuurlijk toen je met deze poll begon, aangezien hij dat toen ook deed. Als hij even wat beter gelezen had, had hij gezien dat ik opteer voor het attenderen via pb. Maar ja ...🙄

Link naar reactie

Op zich vind ik dit een vrij simpele kwestie.

Ieder persoon mag vragen van zijn bezit wat die er graag voor zou weerkrijgen.

Als die prijs nu een stuk boven de nieuwprijs ligt van een album dat nog steeds te koop is, lijkt het me niet mis dat te laten weten. Want ik geloof dat mensen dit enkel aan hogere prijs zouden kopen, wanneer ze gewoon niet weten dat het in de stripspeciaalzaak nog steeds beschikbaar is aan een lagere prijs.

 

Echter actief gaan zoeken naar veilingsites zoals catawiki of tweedehands sites als lastdodo mag ook niet de bedoeling zijn. Er zal altijd wel ergens een goedkoper aanbod zijn. Dan kelder je de verkoper zijn kansen. 

 

Maar hoe dan ook, respectvol converseren lijkt mij nog altijd de basisvereiste ;) 

Link naar reactie
2 minuten geleden, JPAR zei:

Nog even terugkomend op die 130 euro. Je bent er dus ook nog fier op dat je het voor zoveel geld hebt verkocht, terwijl het nog steeds voor 39 bij stripweb verkrijgbaar is? Daar verbaas ik me misschien nog wel het meest over.

het is uitverkocht ondertussen, het was al vreemd dat het nog steeds verkrijgbaar was.

Link naar reactie

Eerlijk gezegd heb ik het direct besteld bij Stripweb toen ik hier las dat het nog beschikbaar was (ik had 'm nog niet), en ik verkoop ook wel eens graag iets met een winst. Ik begrijp beide kanten wel, we moeten gewoon een protocol hebben zodat er niet teveel wrijvingen zijn bij een koopjesrubriek.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...