Yncke Posted December 27, 2020 Posted December 27, 2020 Tweede ronde. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...? Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Vukic Lichtman B Neem het album erbij. Dan pas merk je de echte visuele impact die deze plaat maakt. cinco yncke.be
Ambreville Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 B is wel een ikoon, maar ook een vrij saaie tekening. A geeft wel het gevoel van avontuur en het 'meer-willen-weten' over het verhaal. A dus maar. Kuifje is hier in de val van de Nasa gelopen, dat na te veel lanceringen, het publiek afhaakt, tenzij er onderweg iemand een ongeluk krijgt of verdwijnt.
Lük Bey Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 Van A is vorige keer een vollediger versie gepost: Heeft zo wat meer diepte en nuance, en is ook een betere compositie. Dit gezegd zijnde, die Hergé is de beste van de Hergé-inzendingen in dit toernooi (die allemaal beter zijn dan A - met minder lijntjes en details was dat een veel betere prent geweest). https://www.facebook.com/lukbey
Yncke Posted January 6, 2021 Author Posted January 6, 2021 Ah, juist, sorry. Niet aangepast in mijn boekhouding. Mijn excuses. yncke.be
sanderg Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 A is naar mijn idee een vrij standaard fantasy landschap. B daarentegen vind ik een fantastische plaat die goed het desolate landschap van de maan weergeeft. Daarnaast is het ook een dramatisch geheel waarbij de aarde wanhopig contact probeert te krijgen terwijl de lezer weet dat dit op geen enkele andere wijze mogelijk is dan via radio-contact (en middels een alarm, dat ze daarna gaan aanzetten als ik me goed herinner). B dus voor mij https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Madam Kito Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 De aarde die praat is er een beetje teveel aan, maar desondanks heb ik toch gestemd voor de eenvoud van B.
Vittorio Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 51 minuten geleden, TDPB zei: een beetje teveel Ik neig toch naar: veel te veel. Na de vorige 'lawaaierige' prentjes zou het, voor de impact, het eerste volledig stille tafereel moeten zijn. En verpest die tekstballon niet ook het gevoel van een onmetelijke ruimte?
cinco Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 1 uur terug, TDPB zei: De aarde die praat is er een beetje teveel aan, maar desondanks heb ik toch gestemd voor de eenvoud van B. 17 minuten geleden, Vittorio zei: Ik neig toch naar: veel te veel. Na de vorige 'lawaaierige' prentjes zou het, voor de impact, het eerste volledig stille tafereel moeten zijn. En verpest die tekstballon niet ook het gevoel van een onmetelijke ruimte? Ik vind het een goede vondst. Het zijn de mensen die de communicatie vanaf de aarde met de bemanning van de raket voeren, maar visueel komt de tekstballon uit de aarde, bijna als een metafoor. ("hallo, hallo, hier de aarde") De aarde die nu de plaats met de maan heeft gewisseld en zelf het hemellichaam is geworden. De voorafgaande platen hadden stilte. Stilte omdat het vacuum van de ruimte belet dat geluid weerklinkt als de raket op de maan landt, dus geen onomatopeeën.
Madam Kito Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 19 minuten geleden, cinco zei: De voorafgaande platen hadden stilte. Stilte omdat het vacuum van de ruimte belet dat geluid weerklinkt als de raket op de maan landt, dus geen onomatopeeën. Of gewoon omdat Hergé zelden onomatopeeën gebruikt.
Waldorf Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 Ik geef de voorkeur aan die raket op dat grasveldje. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
cinco Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 6 minuten geleden, TDPB zei: Of gewoon omdat Hergé zelden onomatopeeën gebruikt. Ja, ik geloof dat hij voornamelijk onomatopeeën gebruikt als er iets buiten het kader gebeurt of weerklinkt. Of de telefoon natuurlijk.
Vittorio Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 18 minuten geleden, Waldorf zei: Ik geef de voorkeur aan die raket op dat grasveldje. De 1ste keer in de 2de lockdown dat ik uitbundig heb gelachen. Tnx.
Vittorio Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 48 minuten geleden, cinco zei: De voorafgaande platen hadden stilte. Ze hadden actie. Het is moeilijk om daar geen geluid bij te denken. De grote prent met de raket op het maangazon was de eerste mogelijkheid om de immense stilte te benadrukken.
cinco Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 26 minuten geleden, Vittorio zei: Ze hadden actie. Het is moeilijk om daar geen geluid bij te denken. De grote prent met de raket op het maangazon was de eerste mogelijkheid om de immense stilte te benadrukken. De plaat zonder tekst had zeker impact gehad, maar de plaat zoals-ie nu is en met die specifieke tekst vind ik persoonlijk ook wel memorabel. Desalniettemin had Hergé moeten inschatten dat we deze tekening graag tekstloos hadden gehad voor een online toernooi in 2021. Laat me voor de gazonliefhebbers wel benadrukken (en hen helaas teleurstellen) dat de prent in het album niet die groene tint heeft zoals in de toernooiafbeelding.
Yncke Posted January 6, 2021 Author Posted January 6, 2021 En het ontbreken van de schaduw op de aarde is ook verkeerd, gegeven de lichtinval op de voorgrond. yncke.be
cinco Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 Hergé had fotoreferenties moeten gaan nemen. Niet wachten tot Armstrong zijn Amerikaanse voet op het maangazon had neergeplant.
Vittorio Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 1 uur terug, cinco zei: Dat opblaasgeval benadrukt nog eens dat ik nooit meer ' normaal' naar de maanraket kan kijken:
sanderg Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 5 uren geleden, cinco zei: Desalniettemin had Hergé moeten inschatten dat we deze tekening graag tekstloos hadden gehad voor een online toernooi in 2021. Inderdaad! dom van hem https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
SPeeDy Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 A, want als B dit tornooi wint kan niemand Hergé nog feliciteren en een mail naar Moulinsart lijkt me niet zo verstandig. Nick zal waarschijnlijk dreigen met een rechtszaak en dwangsommen eisen van Cinco voor het publiceren van een copyright protected tekening op dit forum. Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
cinco Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 51 minuten geleden, SPeeDy zei: Nick zal waarschijnlijk dreigen met een rechtszaak en dwangsommen eisen van Cinco voor het publiceren van een copyright protected tekening op dit forum. Whoops!
AHMO Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 Ik kies voor B B blijft een zeer sterk plaatje. Omdat Aarde wanhopig contact blijft zoeken met de raket en door de verhouding aarde maan geeft, plus de plek van de raket, geeft dat voor mij een zeer emotionele impact. Je kan er veel van zeggen maar dat plaatje is een schot in de roos! A Is helaas een standaard fantasy plaatje met vergeten/verloren beschavingen. Waar ik altijd het probleem mee hebt waarom de helden altijd ergens de meest onlogische hoogste plek gaan opzoeken waar je dan toevallig een prachtig overzicht hebt van de desbetreffende verloren beschaving.
Ambreville Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 Het feit dat A zo stevig stand houdt, vind ik al een overwinning voor toch een massaproduct van een conceptreeks.'
Lük Bey Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 7 uren geleden, AHMO zei: Waar ik altijd het probleem mee hebt waarom de helden altijd ergens de meest onlogische hoogste plek gaan opzoeken waar je dan toevallig een prachtig overzicht hebt van de desbetreffende verloren beschaving. Ik vind het gedrag van personages in sommige fantasyverhalen vaak ongewild komisch, alsof ze beseffen dat er een publiek is. Dramatisch zwaarden in de lucht houden en zo, of in dit geval: aankomen in de stad, door het puin wandelen, de trap opgaan, in een esthetisch verantwoorde positie gaan staan en dan pas zeggen: 'we zijn in de oude stad Tremor.' Mij doet dat prentje dus lachen, en dat zal wel niet de bedoeling zijn geweest. https://www.facebook.com/lukbey
Yncke Posted January 7, 2021 Author Posted January 7, 2021 Het feit dat B zo stevig stand houdt, vind ik dan weer een duidelijk bewijs dat nostalgie en naamsbekendheid weinig van doen heeft met de inhoud van de afbeelding. yncke.be
Vittorio Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 4 uren geleden, Lük Bey zei: Ik vind het gedrag van personages in sommige fantasyverhalen vaak ongewild komisch, alsof ze beseffen dat er een publiek is. Dramatisch zwaarden in de lucht houden en zo, of in dit geval: aankomen in de stad, door het puin wandelen, de trap opgaan, in een esthetisch verantwoorde positie gaan staan en dan pas zeggen: 'we zijn in de oude stad Tremor.' Zo zijn er vele hoor. Bijna met je poten in het water staan en dan pas zeggen:
Yncke Posted January 7, 2021 Author Posted January 7, 2021 Da's ook een beetje eigen aan strips, nee? Bij een film time je het op 't moment dat 't zinnig is, bij dat ene prentje teken je een hele scene met dialoog en al in 1 keer. Tijd is niet vast voor een hele panel Scott McCloud had daar een mooi voorbeeld van: 1 kader, maar van links naar rechts verloopt de tijd. yncke.be
Madam Kito Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 Das waar, strips zijn vaak niet logisch. In het eerste prentje moeten ze nog in de auto stappen, in het tweede prentje zijn ze al volop aan het rijden maar in de dialogen lijkt het alsof er niets van tijd verstreken is tussen het eerste en het tweede prentje.
cinco Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 2 minuten geleden, TDPB zei: Das waar, strips zijn vaak niet logisch. In het eerste prentje moeten ze nog in de auto stappen, in het tweede prentje zijn ze al volop aan het rijden maar in de dialogen lijkt het alsof er niets van tijd verstreken is tussen het eerste en het tweede prentje. Maar het werkt vanuit de wetmatigheden van het stripverhaal. Elk medium heeft zijn eigen beeldtaal en gelukkig maar.
Vittorio Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 1 uur geleden, cinco zei: Maar het werkt vanuit de wetmatigheden van het stripverhaal. Elk medium heeft zijn eigen beeldtaal en gelukkig maar. Vlak de overeenkomsten niet uit, zo'n doorlopende dialoog tegen verschillende achtergronden zie je ook in de film. Net als hoofdpersonages die een onlogische, maar zeer fotogenieke plek opzoeken om iets belangrijks tegen elkaar te zeggen. Dit blijft toch wel mijn favoriet:
cinco Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 31 minuten geleden, Vittorio zei: Vlak de overeenkomsten niet uit, zo'n doorlopende dialoog tegen verschillende achtergronden zie je ook in de film. Net als hoofdpersonages die een onlogische, maar zeer fotogenieke plek opzoeken om iets belangrijks tegen elkaar te zeggen. Dit blijft toch wel mijn favoriet: Tja, als je je geheugen kwijt bent terwijl er duistere figuren achter je aan zitten en je bent bovendien in Europa, maak er dan meteen een multicitytrip van. Kogels die rond je oren zoeven hoeven niet te beletten dat je tussendoor de toerist uithangt.
Lük Bey Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 Dat is eigenlijk ook leuk zonder die kogels. (Zo doe ik het tenminste meestal) https://www.facebook.com/lukbey
cinco Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 14 minuten geleden, Lük Bey zei: Dat is eigenlijk ook leuk zonder die kogels. (Zo doe ik het tenminste meestal) Het went wel. En voor sommige stripfiguren zit dit standaard in het pakket als ze een avontuur op een buitenlandse locatie beleven. Vaak al bij aankomst op de luchthaven of in het station.
Kristof Berte Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 12 uren geleden, Lük Bey zei: Ik vind het gedrag van personages in sommige fantasyverhalen vaak ongewild komisch, alsof ze beseffen dat er een publiek is. Dramatisch zwaarden in de lucht houden en zo, of in dit geval: aankomen in de stad, door het puin wandelen, de trap opgaan, in een esthetisch verantwoorde positie gaan staan en dan pas zeggen: 'we zijn in de oude stad Tremor.' Mij doet dat prentje dus lachen, en dat zal wel niet de bedoeling zijn geweest. Je vraagt je af of de rest van dat gezelschap tot dan de hele tijd heeft lopen zagen "Zeg, waar zijn we nu?" - "Waarom zeg je ons niet waar we zijn?" - "Volgens mij is het de nieuwe stad Tremor" Anyway, toch maar A gekozen, omdat ik B eigenlijk helemaal niet zo bijzonder vind. 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook
cinco Posted January 12, 2021 Posted January 12, 2021 Deze loopt morgen ook af en staat nog gelijk op dit moment. (29-29)
Ron P Posted January 12, 2021 Posted January 12, 2021 1 minuut geleden, cinco zei: RIP maanavontuur Sorry
Recommended Posts