Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (14)] landschap 37 vs. landschap 9


Yncke

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?  

59 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 13-01-21 at 08:00

Recommended Posts

Tweede ronde.

 

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?

Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Elfen19_Vukic.jpg.724cd9fcc693b3ec4d5295

Vukic

 

Lichtman

 

 

B

 

MannenOpDeMaan.png.7507f91018f8200d78c71

Neem het album erbij. Dan pas merk je de echte visuele impact die deze plaat maakt.

 

cinco

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic

B is wel een ikoon, maar ook een vrij saaie tekening. A geeft wel het gevoel van avontuur en het 'meer-willen-weten' over het verhaal. A dus maar.

Kuifje is hier in de val van de Nasa gelopen, dat na te veel lanceringen, het publiek afhaakt, tenzij er onderweg iemand een ongeluk krijgt of verdwijnt.

 

 

 

Link naar reactie

A is naar mijn idee een vrij standaard fantasy landschap. B daarentegen vind ik een fantastische plaat die goed het desolate landschap van de maan weergeeft. Daarnaast is het ook een dramatisch geheel waarbij de aarde wanhopig contact probeert te krijgen terwijl de lezer weet dat dit op geen enkele andere wijze mogelijk is dan via radio-contact (en middels een alarm, dat ze daarna gaan aanzetten als ik me goed herinner).

 

B dus voor mij

Link naar reactie
  • Yncke unpinned this topic
1 uur terug, TDPB zei:

De aarde die praat is er een beetje teveel aan, maar desondanks heb ik toch gestemd voor de eenvoud van B.

 

17 minuten geleden, Vittorio zei:

 

Ik neig toch naar: veel te veel. Na de vorige 'lawaaierige'  prentjes zou het, voor de impact, het eerste volledig stille tafereel moeten zijn. En verpest die tekstballon niet ook het gevoel van een onmetelijke ruimte? 

 

 

Ik vind het een goede vondst.  Het zijn de mensen die de communicatie vanaf de aarde met de bemanning van de raket voeren, maar visueel komt de tekstballon uit de aarde, bijna als een metafoor. ("hallo, hallo, hier de aarde")

De aarde die nu de plaats met de maan heeft gewisseld en zelf het hemellichaam is geworden.

De voorafgaande platen hadden stilte. Stilte omdat het vacuum van de ruimte belet dat geluid weerklinkt als de raket op de maan landt, dus geen onomatopeeën.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Vittorio zei:

Ze hadden actie. Het is moeilijk om daar geen geluid bij te denken. De grote prent met de raket op het maangazon was de eerste mogelijkheid om de immense stilte te benadrukken. 

 

De plaat zonder tekst had zeker impact gehad, maar de plaat zoals-ie nu is en met die specifieke tekst vind ik persoonlijk ook wel memorabel.

Desalniettemin had Hergé moeten inschatten dat we deze tekening graag tekstloos hadden gehad voor een online toernooi in 2021.

 

Laat me voor de gazonliefhebbers wel benadrukken (en hen helaas teleurstellen) dat de prent in het album niet die groene tint heeft zoals in de toernooiafbeelding.

 

afbeelding.png.6baeef9559d96d4890fa1c5e767ceaea.png

 

afbeelding.thumb.png.6f57d541b7c0b86dd0db3a90cc60454b.png

Link naar reactie

A, want als B dit tornooi wint kan niemand Hergé nog feliciteren en een mail naar Moulinsart lijkt me niet zo verstandig. Nick zal waarschijnlijk dreigen met een rechtszaak en dwangsommen eisen van Cinco voor het publiceren van een copyright protected tekening op dit forum.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

 

Ik kies voor B

B  blijft een zeer sterk plaatje. Omdat Aarde wanhopig contact blijft zoeken met de raket en door de verhouding aarde maan geeft, plus de plek van de raket, geeft dat voor mij een zeer emotionele impact.

Je kan er veel van zeggen maar dat plaatje is een schot in de roos!

A Is helaas een standaard fantasy plaatje met vergeten/verloren beschavingen. Waar ik altijd het probleem mee hebt waarom de helden altijd ergens de meest onlogische hoogste plek gaan opzoeken waar je dan toevallig een prachtig overzicht hebt van de desbetreffende verloren beschaving. 

Link naar reactie
7 uren geleden, AHMO zei:

Waar ik altijd het probleem mee hebt waarom de helden altijd ergens de meest onlogische hoogste plek gaan opzoeken waar je dan toevallig een prachtig overzicht hebt van de desbetreffende verloren beschaving. 

 

Ik vind het gedrag van personages in sommige fantasyverhalen vaak ongewild komisch, alsof ze beseffen dat er een publiek is. Dramatisch zwaarden in de lucht houden en zo, of in dit geval: aankomen in de stad, door het puin wandelen, de trap opgaan, in een esthetisch verantwoorde positie gaan staan en dan pas zeggen: 'we zijn in de oude stad Tremor.'

 

Mij doet dat prentje dus lachen, en dat zal wel niet de bedoeling zijn geweest.

Link naar reactie

 

4 uren geleden, Lük Bey zei:

Ik vind het gedrag van personages in sommige fantasyverhalen vaak ongewild komisch, alsof ze beseffen dat er een publiek is. Dramatisch zwaarden in de lucht houden en zo, of in dit geval: aankomen in de stad, door het puin wandelen, de trap opgaan, in een esthetisch verantwoorde positie gaan staan en dan pas zeggen: 'we zijn in de oude stad Tremor.'

 

Zo zijn er vele hoor. Bijna met je poten in het water staan en dan pas zeggen:

 

Ramiro.jpg.e1d17b4c0fc0ca7963cd50632e309

Link naar reactie

Da's ook een beetje eigen aan strips, nee? Bij een film time je het op 't moment dat 't zinnig is, bij dat ene prentje teken je een hele scene met dialoog en al in 1 keer. Tijd is niet vast voor een hele panel

 

Scott McCloud had daar een mooi voorbeeld van:mp-understanding-comics-1.jpg

 

1 kader, maar van links naar rechts verloopt de tijd.

Link naar reactie

Das waar, strips zijn vaak niet logisch. In het eerste prentje moeten ze nog in de auto stappen, in het tweede prentje zijn ze al volop aan het rijden maar in de dialogen lijkt het alsof er niets van tijd verstreken is tussen het eerste en het tweede prentje.

Link naar reactie
2 minuten geleden, TDPB zei:

Das waar, strips zijn vaak niet logisch. In het eerste prentje moeten ze nog in de auto stappen, in het tweede prentje zijn ze al volop aan het rijden maar in de dialogen lijkt het alsof er niets van tijd verstreken is tussen het eerste en het tweede prentje.

 

Maar het werkt vanuit de wetmatigheden van het stripverhaal.

Elk medium heeft zijn eigen beeldtaal en gelukkig maar.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

 

Maar het werkt vanuit de wetmatigheden van het stripverhaal.

Elk medium heeft zijn eigen beeldtaal en gelukkig maar.

Vlak de overeenkomsten niet uit, zo'n doorlopende dialoog tegen verschillende achtergronden zie je ook in de film. Net als hoofdpersonages die een onlogische, maar zeer fotogenieke plek opzoeken om iets belangrijks tegen elkaar te zeggen. Dit blijft toch wel mijn favoriet:

 

thebourneidentity06.jpg

Link naar reactie
31 minuten geleden, Vittorio zei:

Vlak de overeenkomsten niet uit, zo'n doorlopende dialoog tegen verschillende achtergronden zie je ook in de film. Net als hoofdpersonages die een onlogische, maar zeer fotogenieke plek opzoeken om iets belangrijks tegen elkaar te zeggen. Dit blijft toch wel mijn favoriet:

 

thebourneidentity06.jpg

 

Tja, als je je geheugen kwijt bent terwijl er duistere figuren achter je aan zitten en je bent bovendien in Europa, maak er dan meteen een multicitytrip van. Kogels die rond je oren zoeven hoeven niet te beletten dat je tussendoor de toerist uithangt.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Lük Bey zei:

Dat is eigenlijk ook leuk zonder die kogels. (Zo doe ik het tenminste meestal)

 

Het went wel. En voor sommige stripfiguren zit dit standaard in het pakket als ze een avontuur op een buitenlandse locatie beleven. Vaak al bij aankomst op de luchthaven of in het station.

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Ik vind het gedrag van personages in sommige fantasyverhalen vaak ongewild komisch, alsof ze beseffen dat er een publiek is. Dramatisch zwaarden in de lucht houden en zo, of in dit geval: aankomen in de stad, door het puin wandelen, de trap opgaan, in een esthetisch verantwoorde positie gaan staan en dan pas zeggen: 'we zijn in de oude stad Tremor.'

 

Mij doet dat prentje dus lachen, en dat zal wel niet de bedoeling zijn geweest.

 

:D:D

 

Je vraagt je af of de rest van dat gezelschap tot dan de hele tijd heeft lopen zagen "Zeg, waar zijn we nu?" - "Waarom zeg je ons niet waar we zijn?" - "Volgens mij is het de nieuwe stad Tremor"

 

Anyway, toch maar A gekozen, omdat ik B eigenlijk helemaal niet zo bijzonder vind.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...