Ga naar inhoud

Waar halen stripfiguren hun inkomen vandaan?


cinco

Recommended Posts

On 1/16/2021 at 10:47 AM, Lük Bey said:

Ik zoek wat tips voor mijn 'ABC van de Strip'. Zijn er nog bekende figuren uit de Franco-Belgische strip die als (privé) detective werken?

 

Naast eventuele personages uit de allerbekendste strips (S&W, Nero, Jommeke etc) en een handvol figuren die ik al in gedachten heb (Clifton, Bloks, Franka, Caroline Baldwin, Rik Ringers, Baard & Kale, Guus Slim)...

 

Zijn er nog (iets) minder bekende stripdetectives die ik misschien over het hoofd zie?

 

 

 

Bayard.jpg

Link naar reactie
Op 16/1/2021 om 10:47, Lük Bey zei:Ik zoek wat tips voor mijn 'ABC van de Strip'. Zijn er nog bekende figuren uit de Franco-Belgische strip die als (privé) detective werken?

 

Naast eventuele personages uit de allerbekendste strips (S&W, Nero, Jommeke etc) en een handvol figuren die ik al in gedachten heb (Clifton, Bloks, Franka, Caroline Baldwin, Rik Ringers, Baard & Kale, Guus Slim)...

 

Zijn er nog (iets) minder bekende stripdetectives die ik misschien over het hoofd zie?

 

 

B38ED8ED-8560-49B4-A2F3-78CDCB9C947B.jpeg.fe6516781b7ca2287119dbdf9ee2b02b.jpeg

Cor Morelli van Aloys Oosterwijk is een inspecteur die in de Eppo en verschillende albums oude misdrijven poogt op te lossen.

Link naar reactie
22 minuten geleden, shakeitupguy zei:

In het nieuwste Jommeke Hommage album komt er na 65 jaar ongestoord schatten zoeken de fiscus voor de deur waar hij opeens een dikke 500 miljard euro moet ophoesten voor de niet gedeclareerde schatten 🙂

 

Ik ga ervan uit dat een schat wordt gezien als vermogen en niet als inkomen. En er is geen vermogensbelasting in dit kleine landje. En Jommeke haalde geen inkomen uit die schatten, dus daarop kan ook al geen belasting gevorderd worden. Dus ik zou die fiscus gewoon terug naar huis sturen.

 

Schatten die bewust gezocht worden mag je overigens niet houden. Schatten die per toeval gevonden worden wel.

Link naar reactie

Jommeke gaat in een gerechtelijk kluwen terechtkomen. Voor elke verworven schat zal moeten bepaald worden wie welk percentage van de schat heeft verkregen en aan wie die schat rechtmatig toe had moeten komen. Er zal ook rekening gehouden moeten worden met de wetgeving van het land waar de schat is verworven.

 

afbeelding.png.fe1fe3d18713e61a27d8029f76a96318.png

Link naar reactie
42 minuten geleden, Vittorio zei:

Hoe zat dat eigenlijk met het inkomen van de bourgeois-Lambik in de Blauwe Reeks? Dure reisjes naar de Franse zuidkust, schermlessen voor Suske en Wiske...

Hij lijkt in het zuiden van Frankrijk te wonen, maar waarschijnlijk is het Monaco.

Link naar reactie
22 minuten geleden, cinco zei:

Jommeke gaat in een gerechtelijk kluwen terechtkomen. Voor elke verworven schat zal moeten bepaald worden wie welk percentage van de schat heeft verkregen en aan wie die schat rechtmatig toe had moeten komen. Er zal ook rekening gehouden moeten worden met de wetgeving van het land waar de schat is verworven.

 

afbeelding.png.fe1fe3d18713e61a27d8029f76a96318.png

 

Wetgeving gevonden voorwerpen en verloren voorwerpen

De Regeling Gevonden Voorwerpen in het Burgerlijk Wetboek (Burgerlijk Wetboek, boek 5, artikel 5 t/m 12) beschrijft de rechten en plichten van de vinder en van de eigenaar die zijn zaak verloren is. Hieronder staat een populaire bewoording van deze wetgeving.

 

Gevonden voorwerpen

Als u een voorwerp vindt, bent u verplicht zo snel mogelijk aangifte te doen van de vondst bij de gemeente. Vindt u een voorwerp in een woning, gebouw of een vervoermiddel, dan doet u mededeling van de vondst bij de bewoner of gebruiker van de woning, het gebouw of het vervoermiddel. U kunt altijd de gevonden voorwerpen in bewaring geven aan de gemeente waar u aangifte doet. Vraagt u om een bewijs van aangifte of van inbewaringstelling. Als u besluit het voorwerp zelf te bewaren, bent u verplicht voor het onderhoud ervan te zorgen zodat de staat van het voorwerp niet verslechtert. Als vinder kunt u eigenaar worden van het gevonden voorwerp. U moet dan aangifte hebben gedaan bij de gemeente. Heeft u het gevonden goed zelf in bewaring en wordt de eigenaar niet binnen een jaar bekend, dan vervallen de eigendomsrechten en wordt u eigenaar als u hierom vraagt. Als u geen aangifte heeft gedaan, kunt u nooit eigenaar worden van het gevonden goed.

 

Afgifte

Het Burgerlijk Wetboek kent geen afgifteplicht, behalve als dat in de gemeentelijke Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is opgenomen. Het is dus mogelijk, afhankelijk van het soort voorwerp, een gevonden voorwerp thuis te bewaren. Dit geldt niet voor gevonden paspoorten, rijbewijzen en/of andere identiteitspapieren of militaire artikelen. Daarvoor geldt wel de plicht deze te deponeren, omdat het staats- of gemeente-eigendommen betreft. Bij het niet nakomen van deze verplichting maakt men zich schuldig aan het misdrijf verduistering.

 

Noot iLost.nl

Als u vermoedt dat het gevonden voorwerp op enigerlei wijze in relatie staat tot een misdrijf dan dient u het voorwerp te allen tijden bij de politie af te geven en hiervan aangifte te doen. Gevonden wapens moet u te allen tijden naar de politie brengen.

 

Niet-kostbare zaken

(dat sla ik over, heeft hier geen belang)

 

Vinder wordt eigenaar

Het voorwerp kan gedurende een jaar na de aangifte worden teruggevraagd door de eigenaar. Daarna wordt het eigendom van de vinder. Het jaar gaat pas in nadat het gevonden goed bij de gemeente is aangemeld. Een vinder die te laat of geen aangifte doet, wordt pas na twintig jaar eigenaar van zijn vondst. Als de eigenaar zich binnen een jaar meldt, moet de vinder zijn vondst teruggeven. Hij heeft dan recht op een vergoeding en mag zijn vondst eventueel houden totdat de eigenaar betaalt. Als de eigenaar niet binnen een maand betaalt, laat de eigenaar daarmee zijn rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar.

 

Noot iLost.nl:

Voor voorwerpen die in eigen bewaring worden gehouden geldt wel een onderhoudsplicht. U dient het voorwerp minimaal in dezelfde staat te houden als dat u het, volgens eigen opgaaf, heeft gevonden. Dit kan voor u wellicht een overweging zijn om de meer kostbare (meer dan € 450) voorwerpen niet zelf in bewaring te houden en deze toch af te geven bij de gemeente.

Vindersloon

Een vinder die voldaan heeft aan zijn verplichtingen, heeft recht op "een redelijke vergoeding". Bij een redelijke beloning wordt vaak gedacht aan 10% van de waarde van de vondst. Een vinder die zijn vindersloon niet krijgt, kan dat eventueel via de rechter opeisen. De gemeente heeft geen recht op vindersloon.

 

Professionele vinders

De Regeling is ook van toepassing op professionele vinders die gericht op zoek gaan naar verloren voorwerpen, bijvoorbeeld auto"s en motoren.

 

Gevonden dieren

Een gevonden dier kunt u afgeven in een Gemeentelijk asiel. De wet schrijft in art. 8 sub 3: Indien de gevonden zaak een dier is, is de burgemeester na verloop van twee weken, nadat het dier door de gemeente in bewaring is genomen, bevoegd het zo mogelijk tegen betaling van een koopprijs, en anders om niet, aan een derde in eigendom over te dragen. Mocht ook dit laatste zijn uitgesloten, dan is de burgemeester bevoegd het dier te doen afmaken. De termijn van twee weken behoeft niet te worden in acht genomen, indien het dier slechts met onevenredig hoge kosten gedurende dat tijdvak kan worden bewaard, of afmaking om geneeskundige redenen vereist is.

 

Teruggave gevonden voorwerp

De gemeente spant zich altijd in om de eigenaar van de aangebrachte goederen te achterhalen. Wordt de eigenaar opgespoord dan ontvangt hij/zij bericht. Stelt de eigenaar geen prijs meer op het goed dan kan hiervan afstand gedaan worden. De eigenaar kan het goed zelf ophalen of iemand machtigen dit te doen. De gemachtigde moet dan een legitimatiebewijs van zichzelf en een legitimatiebewijs (kopie) van de eigenaar meenemen.

 

Bewaartermijn

Gevonden voorwerpen worden, zo is wettelijk bepaald, na het verstrijken van die wettelijke verjaartermijn door de gemeente verkocht, vernietigd of hergebruikt. Voor vinders die door hen gevonden voorwerpen zelf thuis bewaren, geldt een bewaartermijn van een jaar.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Een voorbeeld van één van die beschrijvingen, voorgelezen door de controleambtenaar FOD Financiën:

 

"De oude mijn van mevrouw Jane Goldmann, Madam Pepermunt, in Old Goldhill (VS) (het huidige New Goldhill) is eigenlijk haar erfenis die ze pas na 20 jaar in gebruik mocht nemen van haar vader wegens een soort seksistisch wantrouwen in haar verantwoordelijkheidszin op jonge leeftijd. Boeven doen nogal moeilijk om het testament en dus de mijn in hun bezit te krijgen. Via een verborgen gang wordt het goud gevonden."

 

afbeelding.png.f6d12adb5a1d09bbf451c5ee7906068c.png

 

 

Link naar reactie

^^

aanvullend hierop, ook door de afgevaardigde controleambtenaar voorgelezen:

 

"Waarde van het aantoonbaar schatdeel: Dhr. Jommeke ontvangt later - naar belofte - tijdens een jubileeviering een deel van het goud onder de vorm van een levensgroot vrijstaand standbeeld, hemzelf voorstellende. Het gewicht wordt bepaald door mevrouw Goldmann op 100 kg wat in tegenspraak is met haar eerdere bewering dat het een massief gouden beeld betreft. De eerste bewering is ongetwijfeld de juiste aangezien het beeld door een struise man alleen kan gedragen worden."

Link naar reactie
  • 1 month later...


 

Quote

 

Dé sleutelscène vond ik zelf die vier bladzijden van de Overheidsdienst Financiën waar je minutieus de verschuldigde belastingen bij elke gevonden schat berekent. Ik kan me voorstellen dat dat een monnikenwerk moet geweest zijn?

 

De Beule: "Met die Excelsheet ben ik echt weken bezig geweest. Ik wilde dat zo wetenschappelijk mogelijk aanpakken. Ik ben met een boekhouder gaan praten, met een fiscaal advocaat, met een wiskundige die dat dan allemaal heeft uitgerekend voor mij... Daar is heel veel research en tijd in gekropen. Naar inhoud toe wist ik nog wel heel wat dingen. Al die clichés die eigen zijn aan de reeks: iemand leunt tegen een muur en ontdekt een geheime gang en zo."

 

 

afbeelding.thumb.png.5e1664057267a0ff418d5e6ef29ef163.png

 

bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/jelle-de-beule

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 3 months later...
  • 1 year later...
6 minuten geleden, Michie zei:

Dat was toch ook zo voor veel mannelijke stripfiguren? Maakt het makkelijker om het verhaal opgang te krijgen. 

 

Verhoudingsgewijs was er bij mannen in strips meer variatie qua beroepsoriëntatie.

Vrouwen in de klassieke reeksen waren sneller beperkt tot een rol als huisvrouw.

Indien ze dan toch op de arbeidsmarkt actief waren, dan al gauw als journaliste.

in recente decennia is dat beginnen veranderen, al volgen zelfs nieuwere reeksen zoals Mademoiselle J. of Fanny in de herstarte Kiekeboes toch weer dat patroon van de stripheldin als journaliste.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...