Ga naar inhoud

Waar halen stripfiguren hun inkomen vandaan?


cinco

Recommended Posts

Degelijke huizen, verre reizen... mooi allemaal. Maar hoe wordt het gefinancierd?

Niet elk stripfiguur heeft één of andere bedenkelijke financiële constructie bij een bank te Liechtenstein zoals Largo Winch.

Hoe kan een gezin van 4 waar slechts één ouder tewerkgesteld is als kantoorbediende zich een mooi groot huis en hopen reizen permitteren zoals in het geval van de Kiekeboes?

 

afbeelding.png.a7b2ee03f7876e3d3c8b76107473f64b.png

 

Hetzelfde geldt ten huize Jommeke. Houdt hij soms toch wat goud achter van al die schatten die hij steeds belooft aan weeshuizen te geven?

 

Nog onduidelijker is de situatie bij Suske en Wiske. Wanneer zie je Sidonia, Jerom en Lambik tewerkgesteld? En kan Jerom eigenlijk wel terugvallen op de sociale zekerheid aangezien hij van een ander tijdperk komt en dus in geen enkel bevolkingsregister staat opgegeven?

 

Wat met Robbedoes en Kwabbernoot? Groot huis, luxewagen, exotisch huisdier... en dat allemaal van het journalistenloon van Kwabbernoot?

Want wanneer staat Robbedoes eigenlijk nog een lift te bedienen?

 

afbeelding.png.97191a0d8b123546c212a743752d39e6.png

 

afbeelding.thumb.png.15eafb21bfe3f831b16f0fa6f931eb5e.png

 

 

Link naar reactie
25 minuten geleden, cinco zei:

Hetzelfde geldt ten huize Jommeke. Houdt hij soms toch wat goud achter van al die schatten die hij steeds belooft aan weeshuizen te geven?

 

 En kan Jerom eigenlijk wel terugvallen op de sociale zekerheid aangezien hij van een ander tijdperk komt en dus in geen enkel bevolkingsregister staat opgegeven?

 

Want wanneer staat Robbedoes eigenlijk nog een lift te bedienen?

 

Jommeke's reizen zijn meestal low-budget reizen. Gobelijn betaalt voor het vervoer en ze logeren altijd bij de locale bevolking thuis. Zeker nooit in een hotel.

 

Jerom werkt af en toe. En als ze slim zijn hebben ze hem indertijd ingeschreven als asielzoeker (ook al bestond dat toen nog niet) waarvan de papieren verdwenen zijn.

 

Robbedoes zal wellicht een redelijk inkomen hebben uit zijn functie als gezicht van een striptijdschrift (en werkt in de praktijk wellicht gewoon ook als journalist voor Dupuis). Plus dat journalisten natuurlijk al hun reiskosten als beroepskosten kunnen inbrengen. En dat exotisch huisdier zijn ze gewoon zelf gaan vangen.

Link naar reactie
28 minuten geleden, Waldorf zei:

In Robbedoes in New York zitten Rob&Kwab toch op zwart zaad. Ze hebben nog net genoeg geld om een diepvriespizza te kopen.

 

afbeelding.png.e22d45266eec5da037d68d52d82167a6.png

 

Aangezien dit album in de jaren '80 is uitgekomen, waren ze mogelijk slachtoffer van de crisis van dat decennium. Stond niet half België toen op de dop?

 

De twee heren hadden simpelweg hun huis kunnen verkopen, maar voelden zich daar waarschijnlijk te goed voor, dus maar op diepvriespizza"s leven. Al hadden ze wel die Tarbot ingeruild voor een bescheidener autootje.

En de marsupilami was op dat punt ook niet langer deel van hun huishouden. Dat dier at enorme hoeveelheden en bracht geen geld binnen.

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ptrck zei:

Ik vraag mij wel af waar een gepensioneerde zeebonk als Haddock kasteel Molensloot van betaald, inclusief een butler en vaste telefoonlijn (421, lijkt op dat van de slagerij).

 

 

4616D698-6241-4BC2-AD01-85998EBE8C6C.jpeg

 

Zonnebloem heeft gesponsord. De regering had voor veel geld het patent van zijn duikboot aangekocht. (zo staat het in de strip uitgelegd)

Link naar reactie
14 minuten geleden, TDPB zei:

Plus dat de (geheime) kelder volgestouwd zat met allerlei kunstschatten.

Haddock heeft inderdaad een schat van zijn voorvader geërfd, met dit geld heeft hij Molensloot gekocht.

Kuifje schijnt reporter te zijn maar net als Rik Ringers zie je hem dit werk zelden doen..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
21 minuten geleden, TDPB zei:

Plus dat de (geheime) kelder volgestouwd zat met allerlei kunstschatten.

 

5 minuten geleden, Rik zei:

Haddock heeft inderdaad een schat van zijn voorvader geërfd, met dit geld heeft hij Molensloot gekocht.

 

 

Hij heeft waarschijnlijk Zonnebloem die beloofde bijdrage laten betalen en dan het geld van die schatten achter de hand gehouden.

 

Kuifje was er wel als de kippen bij om zelf ook snel een kamer in dat kasteel in te palmen.

Link naar reactie

Bij Jommeke thuis lijken ze me er een normale levensstijl op na te houden.

Sus & Wis is inderdaad vreemd, maar veel van de kosten worden gedragen door Barabas met zijn uitvindingen.

Kiekeboes ken ik niet genoeg.

R&K: sommige journalisten verdienen echt wel veel. Jambers kan zich ten slotte ook een jacht permitteren.

Bij Kuifje is de rijkdom het gevolg van de schat van Scharlacken Rackham, dat is een erfenis van Haddock (en de natte droom van Hergé, hem kennende met zijn voorkeur voor Engelse kleding e.d.)

Lambik was oorspronkelijk detective. Ik denk dat hij wel eens vermomd als loodgieter bij Sidonia is binnengedrongen.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Door hard te werken en goed te investeren is Dagobert Duck zeer rijk geworden.

 

 

 

Al heeft hij er wel een hoge prijs voor betaald. Hij is er een verbitterd man verbitterde eend van geworden.

 

afbeelding.thumb.png.242840b5b19e9e7bc8cb8a49058213a7.png

 

En ja, de aanwezigheid van de neefjes heeft hem gemilderd, maar de liefde van zijn leven en het leven met haar dat hij had kunnen hebben is hij voorgoed kwijt.

 

afbeelding.png.bbba2adee1c7c856baff44fc4641a6d2.png

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

 

 

Noem jij dit doorsnee buitenwijkhuisje een mooi groot huis?

 

Toch wel. De Kiekeboes als een gezin van 4 waar maar één persoon werkt en dan nog in een bescheiden functie, die vallen tegenwoordig vaker terug op een smaller huis in de rij of een appartement.

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, TDPB zei:

Ah, maar je vergeet dat ze daar al wonen sinds de jaren '70. Toen was dat perfect te doen.

 

Ja, al kunnen ze dat ook retroactief aanpassen zoals ze dat doen met andere aspecten in de reeks.

 

----------------------------------------------------------------

 

Op woonvlak is De Kronieken van Amoras realistischer kwestie huisvestigingsomstandigheden dan de reguliere S&W. In De Kronieken woont Sidonia met Suske en Wiske in een appartementsblok ergens in Antwerpen en sukkelen ze inderdaad met het betalen van de facturen.

Link naar reactie

We weten niet echt welke job Kiekeboe heeft. Hij kan vrij goed zijn brood verdienen. Genoeg om zo'n losstaande kleine woning in een goedkope gemeente te betalen.

 

De belangrijkere vraag is: waarmee vult Fanny haar tijd. Studeren doet ze duidelijk niet, werken ook niet. Werk zoeken ook niet. Is die op een eeuwigdurend gap year?

Link naar reactie
30 minuten geleden, TDPB zei:

De belangrijkere vraag is: waarmee vult Fanny haar tijd. Studeren doet ze duidelijk niet, werken ook niet. Werk zoeken ook niet. Is die op een eeuwigdurend gap year?

 

Als tiener/jongvolwassene in een langdurige stripreeks rolt ze ook van de ene generatiecrisis in de andere.

Oorspronkelijk was ze begin jaren '60 verwekt, dus was ze een Babyboomer.

Aangezien haar geboortedatum meeschuift met de tijd is ze geëvolueerd naar een Millennial en ondertussen zal ze een Zoomer zijn.  En alle generaties die sinds de jaren '80 geboren zijn worden vaak smalend lost generation genoemd.

Haar vriendin met het zwarte haar doet trouwens ook niet echt veel.

Enkel haar nieuwste vriendin Tomboy werkt hard.

Link naar reactie

Ik zoek wat tips voor mijn 'ABC van de Strip'. Zijn er nog bekende figuren uit de Franco-Belgische strip die als (privé) detective werken?

 

Naast eventuele personages uit de allerbekendste strips (S&W, Nero, Jommeke etc) en een handvol figuren die ik al in gedachten heb (Clifton, Bloks, Franka, Caroline Baldwin, Rik Ringers, Baard & Kale, Guus Slim)...

 

Zijn er nog (iets) minder bekende stripdetectives die ik misschien over het hoofd zie?

 

 

Link naar reactie
23 minuten geleden, Lük Bey zei:

Ik zoek wat tips voor mijn 'ABC van de Strip'. Zijn er nog bekende figuren uit de Franco-Belgische strip die als (privé) detective werken?

 

Naast eventuele personages uit de allerbekendste strips (S&W, Nero, Jommeke etc) en een handvol figuren die ik al in gedachten heb (Clifton, Bloks, Franka, Caroline Baldwin, Rik Ringers, Baard & Kale, Guus Slim)...

 

Zijn er nog (iets) minder bekende stripdetectives die ik misschien over het hoofd zie?

 

 

 

image.thumb.png.8e97585180a9b3686d1847025a97852b.png

 

De Kraai van Lax

 

.image.thumb.png.ef78ef4cff87d30afc5d111b79608b4d.png

 

Nestor Burma van Tardi

 

 

Link naar reactie
Op 16/1/2021 om 10:47, Lük Bey zei:

Ik zoek wat tips voor mijn 'ABC van de Strip'. Zijn er nog bekende figuren uit de Franco-Belgische strip die als (privé) detective werken?

Naast eventuele personages uit de allerbekendste strips (S&W, Nero, Jommeke etc) en een handvol figuren die ik al in gedachten heb (Clifton, Bloks, Franka, Caroline Baldwin, Rik Ringers, Baard & Kale, Guus Slim)...

 

Jommeke en Clifton zijn niet echt detectives, toch? En Rik Ringers eigenlijk ook niet.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...