Ga naar inhoud

jullie visie op herinkleuringen


cinco

Recommended Posts

al dan niet in de categorie mugge(n)ziften

 

Ik heb dit net nog in een andere thread vermeld, het voorbeeld van de Asterixen aanhalend waar nu echt wel alle Asterixen van de Goscinny-periode lijken heringekleurd te worden ipv die eerstelingen die eerlijk gezegd wel betere inkleuring konden gebruiken. (de legionnairs hadden soms fluopakken in allerlei kleuren)

 

Maar nu wordt het ook gedaan met albums waarbij de kleurkeuze goed zat.

En dit allemaal om een consistentie over de ganse lijn van de reeks te creëren.

Hierdoor verliezen albums een deel van hun identiteit.

De variatie in inkleuring was net zoals de evolutie van tekenstijl een onderdeel van de ontplooiing van de reeks.

 

afbeelding.png.d4295493dc498595eb2d55496bc9d17a.png

 

 

Zie je, door de herinkleuring lijkt dit op de latere albums.

Dus ik heb er wel een dubbel gevoel bij.

Enerzijds oogt die nieuwe inkleuring aangenaam, anderzijds verlies je een element dat de albums onderling onderscheidde.

afbeelding.png.c9788f112e79c4623243186e45d27e4c.png

Link naar reactie
5 minuten geleden, sjaakie zei:

Commercieel gezien slim.

 

En een reeks zoals Asterix kan het zich permitteren om hier moeite in te stoppen.

Je ziet die herinkleuring ook bij de nieuwe uitgaves van de Guusten, maar daar is het heel subtiel gedaan.

Bij Asterix valt het sterk op en voelt zelfs de sfeer van bepaalde pagina's heel anders aan.

Link naar reactie
2 minuten geleden, cinco zei:


Wordt daar ook sterk afgeweken van het origineel en gebruik gemaakt van modernere inkleuringsconventies of wil dat vooral een replicatie zijn van de originele kleurkeuzes?

 

Geen idee. Ik heb het niet vergeleken.

 

Van sommige Jommekes bestaan er ook twee kleurversies. De eerste inkleuringen werden gemaakt door Studio Leonardo (als ik me niet vergis). Nys was daar blijkbaar niet zo heel tevreden over en heeft die later laten opnieuw doen.

 

afbeelding.thumb.png.ce9f316f790e62271ab9e2be7b201f77.png

Link naar reactie
33 minuten geleden, TDPB zei:

 

afbeelding.thumb.png.ce9f316f790e62271ab9e2be7b201f77.png

Geen idee. Ik heb het niet vergeleken.

 

Van sommige Jommekes bestaan er ook twee kleurversies. De eerste inkleuringen werden gemaakt door Studio Leonardo (als ik me niet vergis). Nys was daar blijkbaar niet zo heel tevreden over en heeft die later laten opnieuw doen.


 

Zelfs nooit geweten dat deze versies hebben bestaan, met Filiberkes hoofd langs dat van Jommeke in de titelhoofding.

Link naar reactie
26 minuten geleden, acor zei:

Ik vind de rechter versie veel beter ...

Die pagina vind ik ook nog wel meevallen, maar hier nog wat andere voorbeelden:

Wat er bij mij vooral uitspringt is de erg lelijke, nogal kunstmatig uitziende lichteffecten die de nieuwe inkleurder heeft toegevoegd. Daarnaast wordt de strip er ook erg kil van, wat niet past bij de sfeer van het verhaal.

 

 

incal-moebius-recolored-2.jpg

Link naar reactie
1 minuut geleden, Ninormaal zei:

Daarnaast wordt de strip er ook erg kil van, wat niet past bij de sfeer van het verhaal.

 

 

Dat vormt vaak het probleem met herinkleuringen. Als men het kleurenpalet danig aanpast, dan verandert vaak gans het gevoel dat de pagina's uitstralen. De leeservaring wordt in zekere mate gewijzigd.

Link naar reactie
50 minuten geleden, cinco zei:

 

Dat vormt vaak het probleem met herinkleuringen. Als men het kleurenpalet danig aanpast, dan verandert vaak gans het gevoel dat de pagina's uitstralen. De leeservaring wordt in zekere mate gewijzigd.

 

Dan krijg je dus geen herinkleuring, maar een herkleuring of zelfs een ontkleuring. nogmaals die Incal en 7 uitstekende redenen waarom ze hadden moeten afblijven van het kleurenpalet van Yves Chaland en waar ik me helemaal in kan vinden:

 

moebius-recolored.jpg

 

Let me list the sins.

1.

The recolor is absurdly dark. It’s an attempt to turn Moebius’s absurd city-well into, I dunno, Gotham City. That’s a profound misreading of L’Incal, which is not a noir story, but a space opera intended to strum our sense of wonder like a guitar.

 

2.

It also just doesn’t get Moebius. The original color is by Yves Chaland, but Moebius explained his methods in his introduction to “The Long Tomorrow”: “Pete Club’s costume, for instance, is at the limit of the ridiculous.” All the more so John DiFool, with his absurd pantaloons with a puffball on the shoes. Yes, new colorist, he’s supposed to dress in purple, maroon, and orange.

 

3.

Notice how John stands out in the original. He gets lost in the recolor.

 

4.

The recolor adds detail precisely where we don’t need it. The scene is not about seeing how the ramps look on the 22nd level. It’s about John’s predicament.

 

 

5.

The original is simple in its color scheme, and all the more effective for it. There isn’t even the excuse that Chaland didn’t have Photoshop. It’s not flat colors and newsprint; it’s subtly shaded watercolor on fine paper.

 

6.

Chaland purposely inverts the likely “real” colors, making things brighter in the abyss. The colors fade as you go down, drawing the eye to the brilliant white below. The recolor completely loses this, making everything muddy shades of brown and gray. It no longer looks like a miles-long drop.

 

7.

The recolor is obsessed with 3-D modelling, as if we can’t accept the picture of John, or the birds, without complicated shading. But this sort of thing doesn’t mesh with, and even undermines, Moebius’s intricate linework.

 

 

https://zompist.wordpress.com/2020/10/24/moebius-discolored/

Link naar reactie

Ik denk dat men het psychedelische effect van de inkleuring wilde afzwakken. Die inkleuring plaatst de strip nadrukkelijk in een bepaald tijdsgewricht. In de plaats komt een kundige, meer hedendaagse, maar generieke inkleuring. Geen verbetering. Tenzij er in het verleden echt een zootje van is gemaakt, zou ik zeggen: afblijven.

Zoals die hype van eind 20e eeuw om zw-w films te willen inkleuren. Daar zijn ze toch ook van terug gekomen.

Link naar reactie
37 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Deze vind ik wel indrukwekkend (via deep learning colorizer😞

 

 

 

Wel erg wrang om uitgerekend deze film in te kleuren:

 

Quote

To Spielberg, the black and white presentation of the film came to represent the Holocaust itself: "The Holocaust was life without light. For me the symbol of life is color. That's why a film about the Holocaust has to be in black-and-white."

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
13 minuten geleden, TDPB zei:

De paar keer dat ik dook was de omgeving toch meer grijs dan groen/purper.

 

Die eerste is meer een soort van lichtblauw.

De tweede creëert dat donkerder effect en door de kleurschakering ook meer diepte.

 

Zelf heb ik geen duikervaring en bij onderwaterfoto's kun je een wijd gamma aan kleurschakeringen vinden.

 

afbeelding.thumb.png.52a56d6367cdf25a621dcedf0a15a398.png

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
8 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Is dat een bewuste herinkleuring of heeft de drukker gewoon andere potten verf opengetrokken?

 

Bij welke? De tweede is een bewuste herinkleuring, de derde is me niet dadelijk duidelijk. Kan gewoon hogere saturatie zijn.

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
16 hours ago, TDPB said:

Niet opvallend beter of slechter dan de eerste inkleuring. Beetje platjes, maar dat was ze vroeger ook. Het valt me wel op dat de lijntekening niet zo mooi is. Wellicht restauratiewerk van oude gedrukte pagina's (of van hele oude originelen).

Het lijkt er op dat ze gewerkt hebben van zwart-films en die dan gerestaureerd, nochtans zijn er van veel boeken een betere druk te vinden, maar niet allemaal.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Bonte zei:

Het lijkt er op dat ze gewerkt hebben van zwart-films en die dan gerestaureerd, nochtans zijn er van veel boeken een betere druk te vinden, maar niet allemaal.

Dat viel me op bij die ulule-acties van Robert & Bertrand en Suske en Wiske. In de tekst vermelden ze dat een deel van het bedrag gaat naar het herinscannen van de boeken. Hebben ze dan geen beter bronmateriaal meer?

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...