Jump to content

jullie visie op herinkleuringen


cinco

Recommended Posts

Posted

al dan niet in de categorie mugge(n)ziften

 

Ik heb dit net nog in een andere thread vermeld, het voorbeeld van de Asterixen aanhalend waar nu echt wel alle Asterixen van de Goscinny-periode lijken heringekleurd te worden ipv die eerstelingen die eerlijk gezegd wel betere inkleuring konden gebruiken. (de legionnairs hadden soms fluopakken in allerlei kleuren)

 

Maar nu wordt het ook gedaan met albums waarbij de kleurkeuze goed zat.

En dit allemaal om een consistentie over de ganse lijn van de reeks te creëren.

Hierdoor verliezen albums een deel van hun identiteit.

De variatie in inkleuring was net zoals de evolutie van tekenstijl een onderdeel van de ontplooiing van de reeks.

 

afbeelding.png.d4295493dc498595eb2d55496bc9d17a.png

 

 

Zie je, door de herinkleuring lijkt dit op de latere albums.

Dus ik heb er wel een dubbel gevoel bij.

Enerzijds oogt die nieuwe inkleuring aangenaam, anderzijds verlies je een element dat de albums onderling onderscheidde.

afbeelding.png.c9788f112e79c4623243186e45d27e4c.png

Posted

Ik denk dat de ouderen die de eerste inkleuring mooier vinden, de albums al lang hebben.

Door de nieuwe inkleuring trekken ze mischien nog wat jongeren over de lijn.

Of zoals altijd zijn er de verzamelaars die een album dubbel kopen omdat er iets in gewijzigd is.

Comercieel gezien slim.

Posted
5 minuten geleden, sjaakie zei:

Commercieel gezien slim.

 

En een reeks zoals Asterix kan het zich permitteren om hier moeite in te stoppen.

Je ziet die herinkleuring ook bij de nieuwe uitgaves van de Guusten, maar daar is het heel subtiel gedaan.

Bij Asterix valt het sterk op en voelt zelfs de sfeer van bepaalde pagina's heel anders aan.

Posted

Soms is het ook gewoon omdat de oude drukfilms niet meer compatibel zijn met de digitiale druktechnieken. Of kapot. Of verloren.

 

Voor de Bakelandt-integrales wordt ook alles opnieuw ingekleurd.

Posted
Zojuist, TDPB zei:

 

Voor de Bakelandt-integrales wordt ook alles opnieuw ingekleurd.


Wordt daar ook sterk afgeweken van het origineel en gebruik gemaakt van modernere inkleuringsconventies of wil dat vooral een replicatie zijn van de originele kleurkeuzes?

Posted
2 minuten geleden, cinco zei:


Wordt daar ook sterk afgeweken van het origineel en gebruik gemaakt van modernere inkleuringsconventies of wil dat vooral een replicatie zijn van de originele kleurkeuzes?

 

Geen idee. Ik heb het niet vergeleken.

 

Van sommige Jommekes bestaan er ook twee kleurversies. De eerste inkleuringen werden gemaakt door Studio Leonardo (als ik me niet vergis). Nys was daar blijkbaar niet zo heel tevreden over en heeft die later laten opnieuw doen.

 

afbeelding.thumb.png.ce9f316f790e62271ab9e2be7b201f77.png

Posted
33 minuten geleden, TDPB zei:

 

afbeelding.thumb.png.ce9f316f790e62271ab9e2be7b201f77.png

Geen idee. Ik heb het niet vergeleken.

 

Van sommige Jommekes bestaan er ook twee kleurversies. De eerste inkleuringen werden gemaakt door Studio Leonardo (als ik me niet vergis). Nys was daar blijkbaar niet zo heel tevreden over en heeft die later laten opnieuw doen.


 

Zelfs nooit geweten dat deze versies hebben bestaan, met Filiberkes hoofd langs dat van Jommeke in de titelhoofding.

Posted
26 minuten geleden, acor zei:

Ik vind de rechter versie veel beter ...

Die pagina vind ik ook nog wel meevallen, maar hier nog wat andere voorbeelden:

Wat er bij mij vooral uitspringt is de erg lelijke, nogal kunstmatig uitziende lichteffecten die de nieuwe inkleurder heeft toegevoegd. Daarnaast wordt de strip er ook erg kil van, wat niet past bij de sfeer van het verhaal.

 

 

incal-moebius-recolored-2.jpg

Posted
1 minuut geleden, Ninormaal zei:

Daarnaast wordt de strip er ook erg kil van, wat niet past bij de sfeer van het verhaal.

 

 

Dat vormt vaak het probleem met herinkleuringen. Als men het kleurenpalet danig aanpast, dan verandert vaak gans het gevoel dat de pagina's uitstralen. De leeservaring wordt in zekere mate gewijzigd.

Posted
50 minuten geleden, cinco zei:

 

Dat vormt vaak het probleem met herinkleuringen. Als men het kleurenpalet danig aanpast, dan verandert vaak gans het gevoel dat de pagina's uitstralen. De leeservaring wordt in zekere mate gewijzigd.

 

Dan krijg je dus geen herinkleuring, maar een herkleuring of zelfs een ontkleuring. nogmaals die Incal en 7 uitstekende redenen waarom ze hadden moeten afblijven van het kleurenpalet van Yves Chaland en waar ik me helemaal in kan vinden:

 

moebius-recolored.jpg

 

Let me list the sins.

1.

The recolor is absurdly dark. It’s an attempt to turn Moebius’s absurd city-well into, I dunno, Gotham City. That’s a profound misreading of L’Incal, which is not a noir story, but a space opera intended to strum our sense of wonder like a guitar.

 

2.

It also just doesn’t get Moebius. The original color is by Yves Chaland, but Moebius explained his methods in his introduction to “The Long Tomorrow”: “Pete Club’s costume, for instance, is at the limit of the ridiculous.” All the more so John DiFool, with his absurd pantaloons with a puffball on the shoes. Yes, new colorist, he’s supposed to dress in purple, maroon, and orange.

 

3.

Notice how John stands out in the original. He gets lost in the recolor.

 

4.

The recolor adds detail precisely where we don’t need it. The scene is not about seeing how the ramps look on the 22nd level. It’s about John’s predicament.

 

 

5.

The original is simple in its color scheme, and all the more effective for it. There isn’t even the excuse that Chaland didn’t have Photoshop. It’s not flat colors and newsprint; it’s subtly shaded watercolor on fine paper.

 

6.

Chaland purposely inverts the likely “real” colors, making things brighter in the abyss. The colors fade as you go down, drawing the eye to the brilliant white below. The recolor completely loses this, making everything muddy shades of brown and gray. It no longer looks like a miles-long drop.

 

7.

The recolor is obsessed with 3-D modelling, as if we can’t accept the picture of John, or the birds, without complicated shading. But this sort of thing doesn’t mesh with, and even undermines, Moebius’s intricate linework.

 

 

https://zompist.wordpress.com/2020/10/24/moebius-discolored/

Posted

Ik denk dat men het psychedelische effect van de inkleuring wilde afzwakken. Die inkleuring plaatst de strip nadrukkelijk in een bepaald tijdsgewricht. In de plaats komt een kundige, meer hedendaagse, maar generieke inkleuring. Geen verbetering. Tenzij er in het verleden echt een zootje van is gemaakt, zou ik zeggen: afblijven.

Zoals die hype van eind 20e eeuw om zw-w films te willen inkleuren. Daar zijn ze toch ook van terug gekomen.

Posted
37 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Deze vind ik wel indrukwekkend (via deep learning colorizer😞

 

 

 

Wel erg wrang om uitgerekend deze film in te kleuren:

 

Quote

To Spielberg, the black and white presentation of the film came to represent the Holocaust itself: "The Holocaust was life without light. For me the symbol of life is color. That's why a film about the Holocaust has to be in black-and-white."

 

Posted
2 uren geleden, Hamirubi zei:

 

Deze vind ik wel indrukwekkend (via deep learning colorizer😞

 

 

 

Dat doet dan ook de symboliek van het meisje met de rode jas volledig teniet.

 

afbeelding.thumb.png.98a18c04b47c7c90ec4d7c919ec8d636.png

  • 3 weeks later...
Posted

Het Gouden Snoeimes: 3 versies. 3 inkleuringen.

Let ook op de aanpassingen betreffende de plaatsing van de tekst in de ballon.

 

afbeelding.thumb.png.5811b2732e20f024fe6bd6b61cc67cad.png

 

 

afbeelding.png.bfbf79d627753cb6ab557b0eb1f86200.png

 

afbeelding.thumb.png.5028c9c51e96c54acf0e160f9a8c0a25.png

Posted
1 uur geleden, TDPB zei:

De inkleuring verbetert er op, de lettering niet (maar eerst wel).

 

RIP herfstachtige kleuren van het origineel.

 

afbeelding.png.3f54864927b08c706e3eac2205b86183.png

 

Dit was trouwens een prent die in mijn geschiedenisboek van het tweede middelbaar stond.

(hoofdstuk Romeinse tijd)

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Posted
Zojuist, TDPB zei:

De eerste.

 

Ik zou dat ook zeggen omdat dat de versie is die ik heb, maar geeft de kleurkeuze van de tweede niet een sterker onderwatergevoel? (de derde is veel te fluo)

Posted
13 minuten geleden, TDPB zei:

De paar keer dat ik dook was de omgeving toch meer grijs dan groen/purper.

 

Die eerste is meer een soort van lichtblauw.

De tweede creëert dat donkerder effect en door de kleurschakering ook meer diepte.

 

Zelf heb ik geen duikervaring en bij onderwaterfoto's kun je een wijd gamma aan kleurschakeringen vinden.

 

afbeelding.thumb.png.52a56d6367cdf25a621dcedf0a15a398.png

 

  • 2 weeks later...
Posted
8 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Is dat een bewuste herinkleuring of heeft de drukker gewoon andere potten verf opengetrokken?

 

Bij welke? De tweede is een bewuste herinkleuring, de derde is me niet dadelijk duidelijk. Kan gewoon hogere saturatie zijn.

 

  • 4 weeks later...
Posted

Zijn er mensen met een uitgesproken mening over de recentere herinkleuringen van S&W voor onder andere de kortstondige Witte Reeks?

 

afbeelding.thumb.png.e5b54366a5457e5387b98fcbd454ce70.png

afbeelding.thumb.png.07d849e2927fce32957510067e67d5c7.png

Posted
51 minuten geleden, cinco zei:

Zijn er mensen met een uitgesproken mening over de recentere herinkleuringen van S&W voor onder andere de kortstondige Witte Reeks?

 

afbeelding.thumb.png.e5b54366a5457e5387b98fcbd454ce70.png

afbeelding.thumb.png.07d849e2927fce32957510067e67d5c7.png

Mooi werk voor mij ...

Posted

Niet opvallend beter of slechter dan de eerste inkleuring. Beetje platjes, maar dat was ze vroeger ook. Het valt me wel op dat de lijntekening niet zo mooi is. Wellicht restauratiewerk van oude gedrukte pagina's (of van hele oude originelen).

Posted
16 hours ago, TDPB said:

Niet opvallend beter of slechter dan de eerste inkleuring. Beetje platjes, maar dat was ze vroeger ook. Het valt me wel op dat de lijntekening niet zo mooi is. Wellicht restauratiewerk van oude gedrukte pagina's (of van hele oude originelen).

Het lijkt er op dat ze gewerkt hebben van zwart-films en die dan gerestaureerd, nochtans zijn er van veel boeken een betere druk te vinden, maar niet allemaal.

Posted
17 minuten geleden, Bonte zei:

Het lijkt er op dat ze gewerkt hebben van zwart-films en die dan gerestaureerd, nochtans zijn er van veel boeken een betere druk te vinden, maar niet allemaal.

Dat viel me op bij die ulule-acties van Robert & Bertrand en Suske en Wiske. In de tekst vermelden ze dat een deel van het bedrag gaat naar het herinscannen van de boeken. Hebben ze dan geen beter bronmateriaal meer?

 

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...