cinco Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 al dan niet in de categorie mugge(n)ziften Ik heb dit net nog in een andere thread vermeld, het voorbeeld van de Asterixen aanhalend waar nu echt wel alle Asterixen van de Goscinny-periode lijken heringekleurd te worden ipv die eerstelingen die eerlijk gezegd wel betere inkleuring konden gebruiken. (de legionnairs hadden soms fluopakken in allerlei kleuren) Maar nu wordt het ook gedaan met albums waarbij de kleurkeuze goed zat. En dit allemaal om een consistentie over de ganse lijn van de reeks te creëren. Hierdoor verliezen albums een deel van hun identiteit. De variatie in inkleuring was net zoals de evolutie van tekenstijl een onderdeel van de ontplooiing van de reeks. Zie je, door de herinkleuring lijkt dit op de latere albums. Dus ik heb er wel een dubbel gevoel bij. Enerzijds oogt die nieuwe inkleuring aangenaam, anderzijds verlies je een element dat de albums onderling onderscheidde. Quote
sjaakie Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 Ik denk dat de ouderen die de eerste inkleuring mooier vinden, de albums al lang hebben. Door de nieuwe inkleuring trekken ze mischien nog wat jongeren over de lijn. Of zoals altijd zijn er de verzamelaars die een album dubbel kopen omdat er iets in gewijzigd is. Comercieel gezien slim. Quote
cinco Posted February 16, 2021 Author Posted February 16, 2021 5 minuten geleden, sjaakie zei: Commercieel gezien slim. En een reeks zoals Asterix kan het zich permitteren om hier moeite in te stoppen. Je ziet die herinkleuring ook bij de nieuwe uitgaves van de Guusten, maar daar is het heel subtiel gedaan. Bij Asterix valt het sterk op en voelt zelfs de sfeer van bepaalde pagina's heel anders aan. Quote
Madam Kito Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 Soms is het ook gewoon omdat de oude drukfilms niet meer compatibel zijn met de digitiale druktechnieken. Of kapot. Of verloren. Voor de Bakelandt-integrales wordt ook alles opnieuw ingekleurd. Quote
cinco Posted February 16, 2021 Author Posted February 16, 2021 Zojuist, TDPB zei: Voor de Bakelandt-integrales wordt ook alles opnieuw ingekleurd. Wordt daar ook sterk afgeweken van het origineel en gebruik gemaakt van modernere inkleuringsconventies of wil dat vooral een replicatie zijn van de originele kleurkeuzes? Quote
Madam Kito Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 2 minuten geleden, cinco zei: Wordt daar ook sterk afgeweken van het origineel en gebruik gemaakt van modernere inkleuringsconventies of wil dat vooral een replicatie zijn van de originele kleurkeuzes? Geen idee. Ik heb het niet vergeleken. Van sommige Jommekes bestaan er ook twee kleurversies. De eerste inkleuringen werden gemaakt door Studio Leonardo (als ik me niet vergis). Nys was daar blijkbaar niet zo heel tevreden over en heeft die later laten opnieuw doen. Quote
cinco Posted February 16, 2021 Author Posted February 16, 2021 33 minuten geleden, TDPB zei: Geen idee. Ik heb het niet vergeleken. Van sommige Jommekes bestaan er ook twee kleurversies. De eerste inkleuringen werden gemaakt door Studio Leonardo (als ik me niet vergis). Nys was daar blijkbaar niet zo heel tevreden over en heeft die later laten opnieuw doen. Zelfs nooit geweten dat deze versies hebben bestaan, met Filiberkes hoofd langs dat van Jommeke in de titelhoofding. Quote
Madam Kito Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 Die werden voor de Nederlandse markt gemaakt. Er zijn er zo een kleine tien. Quote
Hamirubi Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 Deze hoofding is gemaakt voor de reeks Gil et Jo, voor de Franstalige markt, en werd nadien ook gebruikt voor de Nederlandse albums. Ik hoop nog op een volwaardige Jommeke-stripcatalogus (zoals die voor Suske en Wiske bestaat). Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith.
Vittorio Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 Zolang het niet zo gruwelijk uit de hand loop als bij De Incal... Quote
acor Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 16 uren geleden, Vittorio zei: Zolang het niet zo gruwelijk uit de hand loop als bij De Incal... Ik vind de rechter versie veel beter ... Quote
Vaatwasser Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 26 minuten geleden, acor zei: Ik vind de rechter versie veel beter ... Die pagina vind ik ook nog wel meevallen, maar hier nog wat andere voorbeelden: Wat er bij mij vooral uitspringt is de erg lelijke, nogal kunstmatig uitziende lichteffecten die de nieuwe inkleurder heeft toegevoegd. Daarnaast wordt de strip er ook erg kil van, wat niet past bij de sfeer van het verhaal. Quote
cinco Posted February 17, 2021 Author Posted February 17, 2021 1 minuut geleden, Ninormaal zei: Daarnaast wordt de strip er ook erg kil van, wat niet past bij de sfeer van het verhaal. Dat vormt vaak het probleem met herinkleuringen. Als men het kleurenpalet danig aanpast, dan verandert vaak gans het gevoel dat de pagina's uitstralen. De leeservaring wordt in zekere mate gewijzigd. Quote
Vittorio Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 50 minuten geleden, cinco zei: Dat vormt vaak het probleem met herinkleuringen. Als men het kleurenpalet danig aanpast, dan verandert vaak gans het gevoel dat de pagina's uitstralen. De leeservaring wordt in zekere mate gewijzigd. Dan krijg je dus geen herinkleuring, maar een herkleuring of zelfs een ontkleuring. nogmaals die Incal en 7 uitstekende redenen waarom ze hadden moeten afblijven van het kleurenpalet van Yves Chaland en waar ik me helemaal in kan vinden: Let me list the sins. 1. The recolor is absurdly dark. It’s an attempt to turn Moebius’s absurd city-well into, I dunno, Gotham City. That’s a profound misreading of L’Incal, which is not a noir story, but a space opera intended to strum our sense of wonder like a guitar. 2. It also just doesn’t get Moebius. The original color is by Yves Chaland, but Moebius explained his methods in his introduction to “The Long Tomorrow”: “Pete Club’s costume, for instance, is at the limit of the ridiculous.” All the more so John DiFool, with his absurd pantaloons with a puffball on the shoes. Yes, new colorist, he’s supposed to dress in purple, maroon, and orange. 3. Notice how John stands out in the original. He gets lost in the recolor. 4. The recolor adds detail precisely where we don’t need it. The scene is not about seeing how the ramps look on the 22nd level. It’s about John’s predicament. 5. The original is simple in its color scheme, and all the more effective for it. There isn’t even the excuse that Chaland didn’t have Photoshop. It’s not flat colors and newsprint; it’s subtly shaded watercolor on fine paper. 6. Chaland purposely inverts the likely “real” colors, making things brighter in the abyss. The colors fade as you go down, drawing the eye to the brilliant white below. The recolor completely loses this, making everything muddy shades of brown and gray. It no longer looks like a miles-long drop. 7. The recolor is obsessed with 3-D modelling, as if we can’t accept the picture of John, or the birds, without complicated shading. But this sort of thing doesn’t mesh with, and even undermines, Moebius’s intricate linework. https://zompist.wordpress.com/2020/10/24/moebius-discolored/ Quote
dirk (monsieur toupet) Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 Ik denk dat men het psychedelische effect van de inkleuring wilde afzwakken. Die inkleuring plaatst de strip nadrukkelijk in een bepaald tijdsgewricht. In de plaats komt een kundige, meer hedendaagse, maar generieke inkleuring. Geen verbetering. Tenzij er in het verleden echt een zootje van is gemaakt, zou ik zeggen: afblijven. Zoals die hype van eind 20e eeuw om zw-w films te willen inkleuren. Daar zijn ze toch ook van terug gekomen. Quote
Hamirubi Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 3 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei: Zoals die hype van eind 20e eeuw om zw-w films te willen inkleuren. Daar zijn ze toch ook van terug gekomen. Deze vind ik wel indrukwekkend (via deep learning colorizer): Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith.
Vittorio Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 37 minuten geleden, Hamirubi zei: Deze vind ik wel indrukwekkend (via deep learning colorizer Wel erg wrang om uitgerekend deze film in te kleuren: Quote To Spielberg, the black and white presentation of the film came to represent the Holocaust itself: "The Holocaust was life without light. For me the symbol of life is color. That's why a film about the Holocaust has to be in black-and-white." Quote
Vittorio Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 Gele luchten (en rode, en roze) verwijderen, mag dat? Quote
cinco Posted February 17, 2021 Author Posted February 17, 2021 2 uren geleden, Hamirubi zei: Deze vind ik wel indrukwekkend (via deep learning colorizer Dat doet dan ook de symboliek van het meisje met de rode jas volledig teniet. Quote
Hamirubi Posted February 17, 2021 Posted February 17, 2021 Ah, ah, Spielberg en symboliek. Dat moeten we nu ook niet gaan overschatten. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith.
cinco Posted March 7, 2021 Author Posted March 7, 2021 Het Gouden Snoeimes: 3 versies. 3 inkleuringen. Let ook op de aanpassingen betreffende de plaatsing van de tekst in de ballon. Quote
Madam Kito Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 De inkleuring verbetert er op, de lettering niet (maar eerst wel). Quote
cinco Posted March 7, 2021 Author Posted March 7, 2021 1 uur geleden, TDPB zei: De inkleuring verbetert er op, de lettering niet (maar eerst wel). RIP herfstachtige kleuren van het origineel. Dit was trouwens een prent die in mijn geschiedenisboek van het tweede middelbaar stond. (hoofdstuk Romeinse tijd) Quote
cinco Posted April 18, 2021 Author Posted April 18, 2021 Samber 1 (1986) Mijn versie van 1997 ziet er zoals deze uit: En is dit dan een latere versie? Quote
cinco Posted April 29, 2021 Author Posted April 29, 2021 Nog een voorbeeld van hoe herinkleuring een heel andere sfeer kan geven. Ik ben er nog niet uit welke ik nu de beste vind. Quote
cinco Posted April 29, 2021 Author Posted April 29, 2021 Zojuist, TDPB zei: De eerste. Ik zou dat ook zeggen omdat dat de versie is die ik heb, maar geeft de kleurkeuze van de tweede niet een sterker onderwatergevoel? (de derde is veel te fluo) Quote
Madam Kito Posted April 29, 2021 Posted April 29, 2021 De paar keer dat ik dook was de omgeving toch meer grijs dan groen/purper. Quote
cinco Posted April 29, 2021 Author Posted April 29, 2021 13 minuten geleden, TDPB zei: De paar keer dat ik dook was de omgeving toch meer grijs dan groen/purper. Die eerste is meer een soort van lichtblauw. De tweede creëert dat donkerder effect en door de kleurschakering ook meer diepte. Zelf heb ik geen duikervaring en bij onderwaterfoto's kun je een wijd gamma aan kleurschakeringen vinden. Quote
Madam Kito Posted April 29, 2021 Posted April 29, 2021 Ik ben sowieso meer een pasteltintenliefhebber. Harde kleuren zijn lelijke kleuren. Quote
Peter Motte Posted May 10, 2021 Posted May 10, 2021 Op 29/4/2021 om 18:57, cinco zei: Nog een voorbeeld van hoe herinkleuring een heel andere sfeer kan geven. Ik ben er nog niet uit welke ik nu de beste vind. Is dat een bewuste herinkleuring of heeft de drukker gewoon andere potten verf opengetrokken? Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
cinco Posted May 10, 2021 Author Posted May 10, 2021 8 minuten geleden, Peter Motte zei: Is dat een bewuste herinkleuring of heeft de drukker gewoon andere potten verf opengetrokken? Bij welke? De tweede is een bewuste herinkleuring, de derde is me niet dadelijk duidelijk. Kan gewoon hogere saturatie zijn. Quote
cinco Posted June 3, 2021 Author Posted June 3, 2021 Zijn er mensen met een uitgesproken mening over de recentere herinkleuringen van S&W voor onder andere de kortstondige Witte Reeks? Quote
acor Posted June 3, 2021 Posted June 3, 2021 51 minuten geleden, cinco zei: Zijn er mensen met een uitgesproken mening over de recentere herinkleuringen van S&W voor onder andere de kortstondige Witte Reeks? Mooi werk voor mij ... Quote
Madam Kito Posted June 3, 2021 Posted June 3, 2021 Niet opvallend beter of slechter dan de eerste inkleuring. Beetje platjes, maar dat was ze vroeger ook. Het valt me wel op dat de lijntekening niet zo mooi is. Wellicht restauratiewerk van oude gedrukte pagina's (of van hele oude originelen). Quote
ere Posted June 3, 2021 Posted June 3, 2021 je kunt ook de tekst bewerken (uit het leuke boek Asterix en de kerncentrales) Quote
Bonte Posted June 4, 2021 Posted June 4, 2021 16 hours ago, TDPB said: Niet opvallend beter of slechter dan de eerste inkleuring. Beetje platjes, maar dat was ze vroeger ook. Het valt me wel op dat de lijntekening niet zo mooi is. Wellicht restauratiewerk van oude gedrukte pagina's (of van hele oude originelen). Het lijkt er op dat ze gewerkt hebben van zwart-films en die dan gerestaureerd, nochtans zijn er van veel boeken een betere druk te vinden, maar niet allemaal. Quote
Ambreville Posted June 4, 2021 Posted June 4, 2021 17 minuten geleden, Bonte zei: Het lijkt er op dat ze gewerkt hebben van zwart-films en die dan gerestaureerd, nochtans zijn er van veel boeken een betere druk te vinden, maar niet allemaal. Dat viel me op bij die ulule-acties van Robert & Bertrand en Suske en Wiske. In de tekst vermelden ze dat een deel van het bedrag gaat naar het herinscannen van de boeken. Hebben ze dan geen beter bronmateriaal meer? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.