Ga naar inhoud

jullie visie op herinkleuringen


cinco

Recommended Posts

5 minuten geleden, Ambreville zei:

Dat viel me op bij die ulule-acties van Robert & Bertrand en Suske en Wiske. In de tekst vermelden ze dat een deel van het bedrag gaat naar het herinscannen van de boeken. Hebben ze dan geen beter bronmateriaal meer?

 

Die passage vond ik ook frappant.

Is daar wel iets van aan? Of is het gewoon een standaardzinnetje om de kosten nog beter te verantwoorden (volgens mij is dit werk reeds gedaan voor de reguliere reeksen).

Link naar reactie
1 hour ago, Ambreville said:

Dat viel me op bij die ulule-acties van Robert & Bertrand en Suske en Wiske. In de tekst vermelden ze dat een deel van het bedrag gaat naar het herinscannen van de boeken. Hebben ze dan geen beter bronmateriaal meer?

Blijkbaar niet, de Rode Ridder bundelingen zijn ook ingescand uit de oude boeken. Uit die tijd zijn er enkel films te verkrijgen en die gaan ook kapot met de tijd, er komt een vervorming in.

 

Van de Rode Ridder vind ik het wel vreemd dat ze de boeken zouden gebruiken tenzij ze de kleuren willen hergebruiken, voor de harde kaft uitgaves van Adhemar zijn de z/w originelen gebruikt. Daarom ook dat ik graag de originelen gebruikt bij m'n uitgaven, het blijkt de basis van de strip die je wil behouden.

Link naar reactie
4 uren geleden, Bonte zei:

Blijkbaar niet, de Rode Ridder bundelingen zijn ook ingescand uit de oude boeken. Uit die tijd zijn er enkel films te verkrijgen en die gaan ook kapot met de tijd, er komt een vervorming in.

 

Van de Rode Ridder vind ik het wel vreemd dat ze de boeken zouden gebruiken tenzij ze de kleuren willen hergebruiken, voor de harde kaft uitgaves van Adhemar zijn de z/w originelen gebruikt. Daarom ook dat ik graag de originelen gebruikt bij m'n uitgaven, het blijkt de basis van de strip die je wil behouden.

Zelfs al zijn al de films er nog, die moeten wegens de nieuwe druktechnieken toch opnieuw ingescand worden.

 

Originelen zijn natuurlijk te verkiezen. Maar soms zijn die er niet meer (verkocht, verloren...), of zijn die niet meer in goede staat (om maar een voorbeeld te geven: soms worden teksten ingekleefd, maar sommige van de gebruikte lijm laat na verloop van tijd los, waardoor je nu met pagina's zonder tekst zit en heel veel losse papiertjes met tekst op). Bij Suske en Wiske albums die af en toe gedeeltelijk herwerkt werden hebben ze indertijd de originelen zitten verknippen en bijplakken en zo. Of hebben ze op basis van oude kopies gewerkt die vervaagd zijn. Reden genoeg om terug te grijpen naar de boeken.

 

 

Link naar reactie

Vandaag verscheen een nieuwe Kuifje in Amerika in het Nederlands. De oorspronkelijke zwart-wit versie werd in opdracht van Moulinsart ingekleurd. Eerder gebeurde dat de met Kuifje in het land van de Sovjets, waar geen kleurenversie van bestond. Kuifje in Afrika wordt vooralsnog overgeslagen.

Wat is de meerwaarde van een niet door de maker zelf ingekleurde versie.

 

image.thumb.png.5e6f484930b5ec91e5c1604b05c399ea.png

reguliere versie

 

image.thumb.png.07f535e10142ca73b2035c8697f6f971.png

zwart-wit versie

 

image.thumb.png.97e024174a45d8d639a70d9f8e9eea6b.png

zwart-wit versie ingekleurd

 

Er valt wat voor te zeggen. De zwart-wit versie is dynamischer dan de regulier versie. Ook de nieuwe ingekleurde versie is levendiger. Is het nog authentiek? Zou Hergé dit zo gewild hebben of doet dit afbreuk aan de nalatenschap ven Hergé? Is het puur commercieel, of maakt het de reeks Kuifje rijker?

Eigenlijk gebeurt dit ook met de reeks Asterix.

Link naar reactie
20 minuten geleden, hemweg zei:

Wat is de meerwaarde van een niet door de maker zelf ingekleurde versie.

 

 Zou Hergé dit zo gewild hebben of doet dit afbreuk aan de nalatenschap ven Hergé?

Is het puur commercieel, of maakt het de reeks Kuifje rijker?

 

 

Hergé zelf heeft nooit zijn eigen verhalen ingekleurd. Dus dat maakt op zich niet zoveel verschil uit. Maar hij supervisieerde natuurlijk de inkleuring van zijn albums. Alhoewel ik geen idee heb in welke mate hij zich daarmee moeide.

Van bepaalde verhalen/pagina's bestaan er sowieso verschillende ingekleurde versies, want de voorpublicaties hadden soms andere inkleuringen dan de albumpublicaties.

 

Hergé zou dat duidelijk niet gewild hebben (gezien zijn  herwerkingsdrang).

Ja, het is puur commercieel.

 

Het kleurenpalet lijkt me overigens zeer on-Kuifje-achtig.

Link naar reactie
2 uren geleden, hemweg zei:

Vandaag verscheen een nieuwe Kuifje in Amerika in het Nederlands. De oorspronkelijke zwart-wit versie werd in opdracht van Moulinsart ingekleurd. Eerder gebeurde dat de met Kuifje in het land van de Sovjets, waar geen kleurenversie van bestond. Kuifje in Afrika wordt vooralsnog overgeslagen.

Wat is de meerwaarde van een niet door de maker zelf ingekleurde versie.

 

image.thumb.png.5e6f484930b5ec91e5c1604b05c399ea.png

reguliere versie

 

image.thumb.png.07f535e10142ca73b2035c8697f6f971.png

zwart-wit versie

 

image.thumb.png.97e024174a45d8d639a70d9f8e9eea6b.png

zwart-wit versie ingekleurd

 

Er valt wat voor te zeggen. De zwart-wit versie is dynamischer dan de regulier versie. Ook de nieuwe ingekleurde versie is levendiger. Is het nog authentiek? Zou Hergé dit zo gewild hebben of doet dit afbreuk aan de nalatenschap ven Hergé? Is het puur commercieel, of maakt het de reeks Kuifje rijker?

Eigenlijk gebeurt dit ook met de reeks Asterix.

 

 

Een ingekleurde versie van de originele Sigaren van de Farao zie ik eerlijk gezegd wel zitten en zal waarschijnlijk wel op het programma staan. Moulinsart zoekt natuurlijk altijd naar nieuwe mogelijkheden om de beschikbare verhalen steeds weer op andere manieren te herpubliceren.

Link naar reactie
Op 17/2/2021 om 16:22, Vittorio zei:

Gele luchten (en rode, en roze) verwijderen, mag dat?

 

tanguy-laverdure-uderzo-intro.thumb.jpg.89cf130ebf8994296977b53f05eedfab.jpg

9PqzXZR5ECVFTZJTqDX7lNw3Y1bSvCXv-page38-1200.thumb.jpg.4bf5be8034cd47ad19f8786341a86113.jpg

Ik vind de oorspronkelijke versie veel mooier - maar ik ben een fan van zulk kleurgebruik (roze, geel, rood en oranje voor luchten, straten, enz.). Steeds een zelfde soort verlooptint voor de lucht is vast logischer, maar hoe de eerste twee strookjes zijn ingekleurd in de eerste versie, dat vind ik heel dynamisch, mooi om naar te kijken.

 

Ik ben wel wat ouderwets - ik vind de tweede versie prima (en zou zulke kleuren waarschijnlijk ook gebruiken als ik zoiets moest inkleuren) maar de eerste maakt indruk op mij, ik ben nog altijd fan van zulke kleuren.

Link naar reactie
5 uren geleden, hemweg zei:

Er valt wat voor te zeggen. De zwart-wit versie is dynamischer dan de regulier versie. Ook de nieuwe ingekleurde versie is levendiger.

 

Mogelijk is de gedachtegang dat met de lossere tekenstijl van de beginjaren een feller kleurenpalet past in contrast met de verfijndere inkleuring van de latere strakker vormgegeven albums.

Dit is natuurlijk puur speculatie, maar er zullen vast wel diverse mogelijkheden qua inkleuring uitgeprobeerd geweest zijn.

 

Link naar reactie

 

Bij de zwart-wit versie is het gebruik van het licht-donker contrast leidend, bij de reguliere versie is de helderheid van vorm en kleurvlakken bepalend.

De tweede strook van de nieuwe versie heeft naast het licht-donker contrast een overdreven kleurcontrast, de blauwe auto tegenover een oranje en rode omgeving. De auto komt daarvoor sterk naar voren. De mensenmassa op de voorgrond valt daardoor bijna weg.

Mooi is het kleurverloop van bruinachtig naar blauwachtig in de onderste strook en de suggestie van transparante rookpluim. Ook heel on-Kuifje-achtig.

Link naar reactie

Klare Lijn heeft in de eerste plaats met de tekening en het inkten te maken. Nu er digitaal veel meer mogelijk is qua inkleuring, zie ik niet waarom men dwangmatig zou moeten vasthouden aan hoe men meer dan een halve eeuw geleden handmatig inkleurde. Het is ook allemaal nog behoorlijk subtiel.

De kleuren zijn misschien wel wat te schreeuwerig, maar we vergelijken wel een digitaal bestand met een scan van een gedrukt album.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Er zal wel een contrasttheorie zitten achter de wijziging van de kleerkleuren van de Gallische figuranten rechts.

Al leek het in die eerste inkleuring nog altijd kouder door die blauwe sneeuw op de daken.

 

afbeelding.thumb.png.bc7570328208a4ddeffcca0d52c0c14e.png

 

afbeelding.thumb.png.278a7a6f6b58744e3d2a744ed388fd74.png

 

Om één of andere reden is er recent nog een derde kleurherziening geweest waarin oa. de blauwe tinten in de sneeuw nog meer afgezwakt werden.

 

afbeelding.thumb.png.174ad0c1bb0692534c183e8091c3b41f.png

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Het wordt complex om te weten te komen welke uitgave welke inkleuring heeft als er al minstens 3 verschillende inkleuringen bestaan.

Een hardcover uitgave van 2015 bijvoorbeeld.

 

Het zal niet inkleuring A hebben, maar is het dan inkleuring B of C?

 

Als je online bestelt, kan je dat niet checken.

 

 

Aafbeelding.thumb.png.4d0de629dd5419ed915451be33251347.png

 

 

Bafbeelding.thumb.png.cd98b97d76fa459ea53397b87c7d3f12.png

 

 

Cafbeelding.png.e1bb2b6009c1c9eac4a80ffaceb11da1.png

Link naar reactie
20 minuten geleden, Ambreville zei:

Zo veel maakt dat toch niet uit.

 

 

Ik heb er een reden voor. :P

Ik kom er later in de week wel nog op terug.

 

Het afgelopen jaar ben ik specifieke Asterix-albums opnieuw aan het kopen en ik merk dat er naast de herinkleuringen ook lijndetails zijn hersteld.

 

 

Link naar reactie
Op 14/6/2021 om 15:35, cinco zei:

Er zal wel een contrasttheorie zitten achter de wijziging van de kleerkleuren van de Gallische figuranten rechts.

Al leek het in die eerste inkleuring nog altijd kouder door die blauwe sneeuw op de daken.

 

afbeelding.thumb.png.bc7570328208a4ddeffcca0d52c0c14e.png

 

afbeelding.thumb.png.278a7a6f6b58744e3d2a744ed388fd74.png

 

Om één of andere reden is er recent nog een derde kleurherziening geweest waarin oa. de blauwe tinten in de sneeuw nog meer afgezwakt werden.

 

afbeelding.thumb.png.174ad0c1bb0692534c183e8091c3b41f.png

 

 


Die grijze lucht in het eerste plaatje voelt ook gewoon kouder en grilliger aan.
Het blauw van de sneeuw laat voelen dat het al laat op de dag is, wanneer het nog wat meer aan't afkoelen is en het geel door het raam, wat een warme kleur is, vergroot dat contrast alleen maar.
Het blauw in de gezichten.

Heel het prentje oozed gewoon ongezelligheid uit, waardoor je niet kan wachten om in het warme Egypte aan te komen.

Link naar reactie
9 uren geleden, Tom MDP zei:

en het geel door het raam, wat een warme kleur is, vergroot dat contrast alleen maar.

 

Maar dat is geen geel DOOR het raam. Dat is het houtwerk. Het zwart is wat je erdoor ziet.

Dat purper op de neuzen van de eerste versie voelt wel véél kouder en pijnlijker aan dan het roze van de latere versie.

Link naar reactie
Op 14/6/2021 om 15:35, cinco zei:

Om één of andere reden is er recent nog een derde kleurherziening geweest

 

De reden lijkt me vrij simpel; aangezien het gaat van een overstap van handmatig ingekleurde pagina's naar computeringekleurde pagina's zal het een druktechnisch ding zijn. De oude kleurenfilms gaan niet meer bruikbaar zijn, dus hebben ze alles nog eens overgedaan met de recentste techniek (zie ook de heruitgaves van S&W, Guust, Robbedoes of de integrales van Bakelandt)

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Als ik zo naar die herinkleuringen kijk in dit draadje, dan vind ik de ene kleurenversie nu niet bepaald beter dan de andere. Geef me 1 vd versies en het zou me niet opvallen, met uitzondering dat die Incal meer een herkleuring is dan een update van de inkleuring. Daar kan ik wel inkomen dat je liever de originele hebt.

 

De enigste reeks waar ik een probleem had met de originele inkleuring was de Sandman. Ik heb een mix van beide versies, maar de verhalen met originele inkleuring lezen veel minder vlot voor mij. 

 

In de onderstaande pagina's is het nog ok (zeker de bovenste), maar er zijn pagina's waar ze duidelijk door de tijdsdruk en beperke middelen, een pot verf tegen de tekeningen hebben gegooid om het maar op tijd gedrukt te krijgen.

 

image.thumb.png.742a407ceaa9abca2d7164a613fb346f.png

 

image.thumb.png.cd2f628642c05373f0a7cc2cdec463f5.png

 

Onderstaande quote is van Neil Gaiman ivm de herinkleuring van Sandman.

 

https://journal.neilgaiman.com/2006/06/several-answers.html

 

Quote

The original technology means that with every new printing on cleaner paper with sharper inks, it looks worse. There was never the time or the money to fix anything in the old days, and stuff simply went out as it was, sometimes to the detriment of the story. As things went on, we got to computerise the colour, and the technology gradually made things better. Compare Preludes and Nocturnes to The Kindly Ones, just from a standpoint of colour and you'll see what I mean.

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

De herinkleuring is veel naturalistischer en de originele inkleuring toont veel meer de mentale waanzin van het verhaal. Het is een andere aanpak. Ik vind een herinkleruing niet nodig in dit geval, maar als ik die versie als eerste zou lezen, zou ik me er ook niet aan storen. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

En wat is de invloed van een opvolger/opvolgster van een inkleurder/inkleurster op de inkleuring? Zijn daarover duidelijke afspraken?

 

In Buck Danny - Classic deel 8 (nov. 2021) bijvoorbeeld staat dat inkleurster Ketty Formaggio assistentie heeft gehad van Valeria Tenaga Romanazzi (https://nl-nl.facebook.com/vr.tenaga/photos).

Op haar Facebook-pagina heeft Ketty Formaggio nu staan: "vorige werkgever Uitgeverij Dupuis". Valeria Tenaga Romanazzi vermeldt op haar Facebook-pagina: "inkleurster Buck Danny bij Uitgever Dupuis".

Tekenaar J-.M. Arroyo en inkleurster Ketty Formaggio stonden voor een mooie grafische start van de spin-off Buck Danny - Classic.  Na het 6e deel werd Arroyo ontslagen, en nu is ook Ketty weg. Grafisch is het tekenwerk van opvolger André le Bras behoorlijk ondermaats gebleken; straks ook de nieuwe inkleuring..."le coup de froid artistique fatal"?!

 

Voorjaar 2017: Ketty Formaggio voedt tijdens het inkleuren haar dochter (uit huwelijk met Buck Danny - Origines tekenaar Giuseppe de Luca):

Ketty-Formaggio-Nausicaa-at-home-Spring2

© Ketty Formaggio, 2017

 

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
  • 2 months later...
18 uren geleden, hemweg zei:

Het lijkt me van belang om ons af te vragen waarom er sprake is van verandering van het kleurgebruik -herinkleuring.

Papiersoort? Poging tot verbetering? Aanpassing binnen bestaande reeks? Modernisering/hang naar het verleden?

 

Meestal gewoon omdat de oude films niet meer compatibel zijn met het digitale drukproces.

Link naar reactie
Op 14/2/2022 om 15:02, TDPB zei:

Het is normaal dat ze al die oude analoge inkleuringen vervangen door een nieuwe en beter bruikbare (digitale) versie. Het is een wonder dat ze Kuifje nog niet opnieuw hebben ingekleurd.

Moulinsart is begonnen met de zwart-wit albums (Sovjets, Amerika) in te kleuren en dat kan ook gezien worden als herinkleuren (ten opzichte van de reguliere reeks).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...