Ga naar inhoud

Hoe sterk verandert de drager van het medium de ervaring? (aka het verschil tussen strips op papier of online)


cinco

Hoe sterk verandert de drager van het medium de ervaring? (aka het verschil tussen strips op papier of online)  

44 leden hebben gestemd

  1. 1. Duid de stellingen aan waarmee je akkoord gaat. (meerdere keuzes mogelijk)

    • Een strip op papier of online, het blijft voor mij een identiek gevoel.
    • Strips lezen is voor mij onlosmakelijk verbonden met de papieren versie.
    • Strips online lezen voelt voor mij niet meer aan als de stripervaring zoals ik die ken.
    • Strips online lezen verbetert in mijn geval de stripervaring.
    • Sommige reeksen of genres lenen zich beter tot online lezen dan anderen.
    • Ik wil de strip kunnen vastpakken, ik wil kunnen bladeren in plaats van scrollen of swipen.
    • De extra opties die online lezen biedt, beschouw ik als een pluspunt.
    • Als strips alleen nog maar online te lezen zijn, dan hoeft het voor mij niet meer.
    • Ik ben er klaar voor om volledig online te gaan.
    • -
  2. 2. Heb je al strips online gelezen?

  3. 3. Wat is tegenwoordig jouw meest gebruikte manier van striplezen?

    • papier
    • online
    • Bij mij liggen die ongeveer gelijk.


Recommended Posts

Ik heb zelf bij gebrek aan beter op het net gepubliceerd, vooral bij de stripster-site, die nu sinds kort helemaal verdwenen is. Het voordeel was dat je sneller reactie kreeg en soms was dat ook een nadeel. In tijdschriften publiceren, voelde toch altijd beter.

 

Als er helemaal geen papieren strips meer zouden zijn, zou ik het houden bij mijn verzameling, die ik dan zou herlezen en herlezen.

Link naar reactie

Een ander voordeel van online strips: mijn vrouw kan niet zien hoeveel strips ik wekelijks aanschaf 🙂😉 

 

Ik lees zo heel af en toe wel eens een strip online, maar qua beleving haalt dat het bij lange na niet, vergeleken met een papieren versie. De geur en aanblik van strips die soms al 40 jaar oud zijn, de herinneringen...dat blijft ongeëvenaard bij strips op papier.

Link naar reactie

De extra opties kunnen interessant zijn, maar daarvoor moet niet noodzakelijk de hele strip online zijn.

Wel scanlations vna manga gelezen. Beviel me niet. Te traag.

Overigens ook niet altijd gemakkelijk om nieuwe afleveringen te vinden. Je raakt al gauw de draad kwijt.

De beleving is inderdaad anders, net zoals film en toneel niet hetzelfde is, al is het verschil papier-online kleiner dan toneel-film

 

Overigens vind ik dat de poll niet helemaal klopt: digitaal lezen is niet per se online lezen, en louter online zou ik nooit aanvaarden.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Per heden heb ik enkel wat manga's op de ipad gelezen. 

Dat gaat net qua formaat.

Europese strips zijn niet leesbaar op een ipad. Mocht dit in de toekomst anders worden, dus schermen op a4 format tegen een betaalbare prijs, dan sta ik er wel voor open. Ik constateer dat de prijzen van oorspronkelijke hc's aanzienlijk lager zijn digitaal. Dat maakt zaken bereikbaar. Voorts hoop ik dat diverse onvertaalde strips in een digitale versie wel beschikbaar komen. 

Link naar reactie
38 minuten geleden, De Hollander zei:

Per heden heb ik enkel wat manga's op de ipad gelezen. 

Dat gaat net qua formaat.

Europese strips zijn niet leesbaar op een ipad. Mocht dit in de toekomst anders worden, dus schermen op a4 format tegen een betaalbare prijs, dan sta ik er wel voor open. Ik constateer dat de prijzen van oorspronkelijke hc's aanzienlijk lager zijn digitaal. Dat maakt zaken bereikbaar. Voorts hoop ik dat diverse onvertaalde strips in een digitale versie wel beschikbaar komen. 

Ik lees al jaren op een ipad 12.9. Dat is een bijna A4 formaat. Op de kleine zou ik het ook niet meer proberen.

 

 

 

Link naar reactie

Ik gebruik m'n tablet (een Samsung Galaxy Tab van ca 10") en dat is zeer doenbaar. In zoverre dat ik het al goed gewoon ben. Wat me vooral tegenhoudt om abonnementen te nemen is enerzijds het aanbod aan beschikbare strips, anderzijds het feit dat ik ze niet in mijn fysieke boekenkast kan steken. Ook het feit dat ik de strips (1200+) die ik nu heb opnieuw zal moeten aankopen houdt me tegen.

Ik verwacht echter weinig problemen te hebben wanneer ik toch noodgedwongen de overstap zal moeten maken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...