Ga naar inhoud

Dagen van Zand (Aimée de Jongh)


Dagen van Zand  

47 leden hebben gestemd

  1. 1. gekocht? gelezen?

    • gekocht en gelezen
    • gekocht maar nog niet gelezen
    • niet gekocht, wel gelezen
    • niet gekocht, niet gelezen, maar wel van plan
    • niet gekocht, niet gelezen
    • -
      0
  2. 2. score tekeningen

  3. 3. score verhaal

  4. 4. ranking?

    • mogelijk het beste album van 2021
    • vast in de top 5 van 2021
    • vast in de top 10 van 2021
    • vast in de top 20 van 2021
    • ?
    • -


Recommended Posts

55 minuten geleden, TDPB zei:

En waarom is dat dan een dappere of bewonderingswaardige keuze? Da's toch een onderwerp als een ander? (moest dat iets van 50 jaar eerder geweest zijn, er was al lang een Blauwbloezen of Lucky Luke over gemaakt)

 

Voor een one-shot bedoel ik.

Met reeksen ligt dat anders.

Link naar reactie
Op 17/12/2021 om 13:48, TDPB zei:

En waarom is dat dan een dappere of bewonderingswaardige keuze? Da's toch een onderwerp als een ander? (moest dat iets van 50 jaar eerder geweest zijn, er was al lang een Blauwbloezen of Lucky Luke over gemaakt)

 

Toevallig gisteren 'De trek naar Oklahoma' gelezen van Lucky Luke.

 

afbeelding.thumb.png.7370c2b35cf1ad6a261c33f048f2f519.png

Link naar reactie
6 minuten geleden, TDPB zei:

 

Toevallig gisteren 'De trek naar Oklahoma' gelezen van Lucky Luke.

 

 

Ja, maar dat is Lucky Luke.

Dat verkoopt door de naam los van de inhoud.

 

One-shots kunnen niet terugvallen op bekendheid van personages, dus ze moeten het puur hebben van de thematiek van het verhaal in combinatie met de tekeningen en hopen dat ze daarmee een publiek kunnen bereiken.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Goed om te zien dat Engelstalige comic-reviewers wat verder beginnen te kijken dan Kuifje en Asterix als het op Europese strips aankomt en het werk van onder andere Aimée de Jongh onder de aandacht brengen.

Wel een gemiste kans om niet in één adem ook nog Dagen van Zand te bespreken.

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Aimée de Jongh, winnaar van de Stripschapprijs 2022

 

Als er één Nederlandse stripmaker de harten van de doorgewinterde liefhebber heeft weten te veroveren dan is het wel Aimée de Jongh. Maar ook die van jong geïnteresseerde heeft ze goed weten te raken. Zij is de afgelopen jaren continu in beeld als het gaat om het stripverhaal in ons land. Het is bijna vanzelfsprekend dat de commissie haar als winnaar van de Stripschapprijs 2022 heeft voorgedragen.

Vanaf haar vijftiende wordt ze al bestempeld als de ‘rijzende ster’ bij veel kenners en collega’s. Een druk die ze niet alleen keurig weet te parkeren maar ook iedere keer waarmaakt. Met een mengeling van manga en de Franco-Belgische striptraditie plus een vleugje Craig Thompson heeft ze haar carrière zorgvuldig vormgegeven. Als geen ander weet ze haar kwaliteit en bedrevenheid in te zetten om het medium strips naar een hoger plan te tillen. Door haar teken- en stripwerk, maar ook door haar persoon. Als een van de weinige Nederlandse stripmakers weet ze dat publiciteit net zo belangrijk is als werk op niveau te leveren. Ze mag zich een échte ambassadeur van de Nederlandse strip noemen.

Afgelopen jaar verscheen haar alom geprezen meesterwerk Dagen van Zand. Het boek heeft niet alleen de verzamelaar naar de winkels doen rennen, maar ook mensen die ‘weleens’ een strip vasthouden. Stripwinkeliers zagen hierdoor mensen in hun zaak die nooit een stripwinkel binnen stappen.

De ontwikkeling die ze het afgelopen decennium heeft doorgemaakt is groots en volgens de commissie is die ontwikkeling nog lang niet klaar. Ze heeft het lef gehad om haar dagstrip Snippers op te geven en zich te storten op gelaagde beeldverhalen met in de slipstream animaties. De zegetocht kwam goed op gang met De Terugkeer van de Wespendief, een boek dat zelfs is verfilmd, met Benja Bruijning in de hoofdrol. Waarna het persoonlijke relaas Taxi snel tot een succes werd bestempeld. Al haar boeken zijn genomineerd voor de titel ‘Album van het jaar’. Met Zidrou hengelde ze de penning binnen middels Bloesems in de Herfst. De samenwerking was voor onze Rotterdamse een droom die uitkwam. Wie in Nederland kan nou zeggen samen te hebben gewerkt met een van de grootste stripscenaristen uit Europa?

Haar productie is ongekend. Naast een jeugdstrip als Slimme Pim schakelt ze net zo makkelijk over naar een stripreportage over vluchtelingenkamp Kara Tepe, alwaar ze een week lang verbleef. Het zijn de maatschappelijke thema’s waar Aimée warm voor loopt. De klimaatcrisis die ze aantikt met het verhaal over de ‘Dust Bowl’ of over de impact van pesten met Vroeg Donker. Een verhaal als onderdeel van 3Pak. Een project van de CPNB om jongeren te laten lezen. Alsof het allemaal niet genoeg is, is ze ook een van de vooraanstaande animators uit de Lage Landen. Ze was een vaste gast bij het jarenlange succesprogramma van de televisie, De Wereld Draait Door. Iets dat haar zeker geen windeieren heeft gelegd.

Aimée de Jongh heeft niet alleen grote aanhang in eigen land. Een groot stripland als Frankrijk is zo onder de indruk dat ze met een Franstalige uitgeverij in zee is gegaan die rechtstreeks haar boeken op de markt brengt. Een omgekeerde wereld, dus. Als dan ook het ‘serieuze’ Vrij Nederland je benadert voor een vaste stripbijdrage in het opinieblad is er geen weg meer terug. Als we het over een momentum hebben om de Stripschapprijs te krijgen dan is dat NU!

Link naar reactie

De fotograaf was ik

Eerste foto

Ja je hebt gelijk!

Maar er was op dat moment geen rustige plek

of een plek waar je ook de ruimte had

Ze waren trouwens ook op dat moment met 7 man aan het signeren

Helaas ....

Zoals gewoonlijk was het me op dat moment me weer behelpen.

tweede foto

Nee!

De signeersessie waar ze voor was (met 6 andere tekenaars), was voor het boek "Bestemming Amerika"

 

 

Link naar reactie

Zou ik wel willen.

Maar dat lukt me vaak niet, omdat ik op een beurs meer dan 1000 foto's maakt

Dan gaat de eerste selectie, die avond al, naar De Stripschap en/of Stripblad Eppo.

Voor hun is het niet leuk als deze foto's al ergens voorgepubliceerd zijn

Dan ben ik de gehele week nog bezig, om al die foto's te bekijken en te bewerken.

Stel dat je 1 minuut per foto bezig ben (wel rekening houden dat de helft gelijk naar de prullenbak gaat).

Ben je nog steeds een week (in je vrije tijd) bezig

Als je dan nog iets wilt publiceren, dan is de spontaniteit er al af.

maar wees niet bang, de foto's gaan niet verloren.

Die gaan her en der naar de archieven en vaak ook naar de desbetreffende tekenaars , beursorganisatoren en/of anderen.

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

‘Dagen van Zand’ vind ik enorm overgewaardeerd.  Had gehoopt dat dit Aimés eerste sterke strip ging zijn (‘Terugkeer van de Wespendief’ en ‘Bloesems in de herfst’ vond ik zwak qua scenario).
Toen ik het las heb ik wel wat bijgeleerd over ‘the Great Depression’, ze heeft duidelijk haar research gedaan, maar een goed verhaal is het hier ook niet geworden.  Ook heeft haar tekenwerk een te hoog knuffelgehalte, zeker gezien de harde realiteit die ze tracht op papier te zetten.  De personages zijn soms te mooi…alsof ze uit een catalogus komen.  Dat probleem had ik ook met ‘Bloesems in de herfst’ maar bij mensen die honger lijden en wiens lichaam gehavend zijn door de erbarmelijke levensomstandigheden verwacht ik toch geen mooie snoetjes met roze wangetjes… Toegegeven: enkele vrouwen zien er in deze strip ondervoed en minder fris uit.  
Snippers vond ik geniaal grappig maar ik vrees dat ze het niet in zich heeft om het niveau te etaleren dat Judith Vanistendael meestal wel doet. 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 6 months later...
  • 3 months later...
1 uur terug, Koen Claeys zei:

Persoonlijk vind ik dat het knuffelgehalte van haar tekenstijl vloekt met verhalen zoals 'Dagen van Zand' en  'Lord of the Flies'. 

 

 

Naar mijn gevoel komt de rauwe realiteit van Dagen van Zand net harder aan door dat gebruik van personages in zo een zachte stijl.

 

DagenvanZand-4.thumb.jpg.06a0c23831817b585cb126c085ef1eb6.jpg

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...