Ga naar inhoud

Dwing mij een strip te kopen en te reviewen!


cinco

Dwing mij een strip te kopen en te reviewen!  

47 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk album?

    • Largo Winch 23: de Kármánlijn
    • Durango 18: Gegijzeld
    • Piet Pienter en Bert Bibber: de geniale soepselder
    • De Smurfen 40: de witte storm
    • Suske en Wiske: de vroem-vroem-club
    • Noir Burlesque 1

Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 02-11-21 at 19:21

Recommended Posts

35 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Hahaha, ja, ik had 'm ook al gezien. Als die al een gematigde review schrijven, dan neem ik aan dat het niet best is. Maar goed, een andere kijk kan misschien verrassen...

 

 

En Cinco geeft aan dat hij PP en BB eigenlijk niet kent. Hij wordt dus niet gehinderd door voorkennis als hij zijn review geeft. Ben benieuwd naar zijn feedback.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

Ik heb hem hier al liggen.

 

Hoe pak ik het best aan?

Gewoon een review of ook enkele (onscherpe) foto's van de pagina's als aanvulling?

De review staat centraal. Eventuele foto's gebruiken als ondersteuning van een positief of aandachtspunt.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Daar gaan we dan. Zucht. De review van Piet Pienter Special door Legendre en Cambré,

Ik heb de strip ondertussen twee keer gelezen, maar heb hem momenteel niet bij de hand.

Het album en ik bevinden zich in twee verschillende landen. Geen nood, ik heb enkele aantekeningen.

 

Ik zal niet te veel van de inhoud prijsgeven. Of toch... in één zin: iedereen wil die waardeloze selder.

We zijn ook weer terug in een tijd met ge en gij, met reclame-affiches voor Tony Corsari, met oude telefoons en typemachines. Waarom dan wordt er anachronistisch gesproken over gluten, lactose-intolerantie, burn-outs en fake news?

Ach ja...

 

Weet je, uiteindelijk ben ik vooral tijdens de herlezing vertederd geraakt door het album. Ik hou wel van details zoals waterplassen onder radiatoren, een Desmesmaeker die een deur uitgestoven komt, een zoveelste Legendre-verhaal in de sneeuw...

 

afbeelding.png.e5b106a4a760698dad6f2ea54159277f.pngafbeelding.png.3af2ff017be6ecf60e3217e3c54b2495.png

 

afbeelding.png.a57bbf32178b7cf49fae789ff4ddf31e.pngafbeelding.png.ccfdbe1ce6a2eed3aa5393d2ab9294a1.png

 

En dan is er Susan. Was ze in de originele reeks ook zo quirky?

Dit is alvast mijn favoriete repliek van haar:

 

Bert: "Dus wij moeten die soepgroente bevrijden om uw gezicht te redden?"

Susan: "Wat is daar mis mee? Het is mijn gezicht, ik doe ermee wat ik wil."

 

Ja, zij is het personage dat het meeste smaak aan het verhaal geeft.

Wat kan je van de twee anderen zeggen? Piet is de standaard straight guy die wel heel erg op de vlakte blijft en Bert is de klunzige sidekick.

 

afbeelding.thumb.png.f0f618817152215a370e965f31a0712c.png

 

Je kent dat soort archetypes wel.

afbeelding.thumb.png.68b0c88cd52514ca670119c590e33048.png

Is het album vermakelijk? Tja, dat wel.

Wijkt het fel af van de originele reeks? Geen flauw idee.

Het is in kleur en de personages hebben pupillen.

 

afbeelding.thumb.png.7d07103ea1a9e4e411132ceadef26d28.png

 

afbeelding.thumb.png.88eff5edb0c5dca98e9b7c1028f06927.png

 

Kan de geniale soepselder Freddy de Yucca doen vergeten? Niet echt.

Daarvoor mist hij persoonlijkheid.

 

afbeelding.png.770a1135d2a2108c97af7c0f5d95609a.png

 

En ik weet wel dat het raar is om een hommage te lezen van een reeks die je amper kent.

Nu ga ik onmiddellijk aan deze versies van de personages denken als ik ze nog eens ergens in vermeld zie... wat eigenlijk compleet verkeerd is.

 

Misschien moet ik toch maar eens één van die integrales kopen. Geen belofte, maar ik hou het in mijn achterhoofd.

 

afbeelding.thumb.png.80b26f93ee4920d7b80ddfbebad11945.png

 

 

 

Link naar reactie
21 uren geleden, cinco zei:

Misschien moet ik toch maar eens één van die integrales kopen. Geen belofte, maar ik hou het in mijn achterhoofd.

 

 

Misschien? Gewoon doen! In de Vlaamse stripwereld hebben ze het altijd over de "grote 4" met Sleen, Nys, Vandersteen en Merho. Pom wordt in dat lijstje van Vlaamse klassiekers altijd schandelijk over 't hoofd gezien. Hoogst waarschijnlijk omdat hij geen gigantische reeks albums heeft geproduceerd (of laten produceren), maar zijn strips steken qua niveau misschien zelfs nog een beetje boven de anderen uit.

In ieder geval vind ik de reeks een enorme aanrader.

Link naar reactie
27 minutes ago, Tanuki said:

 

Misschien? Gewoon doen! In de Vlaamse stripwereld hebben ze het altijd over de "grote 4" met Sleen, Nys, Vandersteen en Merho. Pom wordt in dat lijstje van Vlaamse klassiekers altijd schandelijk over 't hoofd gezien. Hoogst waarschijnlijk omdat hij geen gigantische reeks albums heeft geproduceerd (of laten produceren), maar zijn strips steken qua niveau misschien zelfs nog een beetje boven de anderen uit.

In ieder geval vind ik de reeks een enorme aanrader.

Eigenlijk meestal over de grote 3. Los daarvan kan je in elke tweedehandsbak een leuke voorraad pommetjes vinden aan een zacht prijsje. De integralen zijn enkel een meerwaarde als je het dossier wil lezen.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

In de Vlaamse stripwereld hebben ze het altijd over de "grote 4" met Sleen, Nys, Vandersteen en Merho.

 

Wat Ambreville zegt: deze discussie is hier al enkele keren gevoerd.

In de Vlaamse stripwereld heeft het nog nooit over De Grote Vier gegaan. 🙃

Dat kan altijd veranderen (*), al zie ik dat niet gebeuren.

 

 

(*) of is dit een welgemikte poging tot beïnvloeden en Merho-idolatrie, @Tanuki😀

Link naar reactie
Op 14/11/2021 om 21:23, cinco zei:

We zijn ook weer terug in een tijd met ge en gij, met reclame-affiches voor Tony Corsari, met oude telefoons en typemachines. Waarom dan wordt er anachronistisch gesproken over gluten, lactose-intolerantie, burn-outs en fake news?

Ach ja...

 

 

 

Wijkt het fel af van de originele reeks? Geen flauw idee.

 

De Vroem-vroem club van S&W heeft datzelfde anachronistisch gevoel. Het speelt zich zogezegd af in de jaren '60 maar toch worden er in de dialogen dingen gezegd die duidelijk hedendaags zijn en heeft een van de personages een kapsel en kleren die duidelijk uit deze eeuw komen. Dat zou op zich niet storen, moesten ze niet ergens in de tekst specifiek zeggen dat het verhaal zich in 1966 afspeelt.

Zelfs in de nieuwste Rik Ringers, die zich in 1970 afspeelt, zegt een personage "als er ooit draadloze telefoons bestaan waarmee je overal bereikbaar kunt zijn, koop ik er onmiddellijk een voor jou". Technisch gezien geen anachronisme, maar het haalt je wel eventjes uit het verhaal omdat het duidelijk geschreven is door een hedendaagse scenarist.

 

En Ja, dit album wijkt redelijk af van de originele reeks. Vormelijk: Pom ging voor minstens 12 prentjes per pagina, met veel tekst en een veel strakkere tekenstijl. Inhoudelijk: de verhalen hadden altijd een hoog realiteitsgehaalte, ook al draaiden ze vaak om uitvindingen die op het randje van het theoretisch mogelijke lagen. Een geniale soepselder, dat is Vandersteen. Of eventueel Nys, maar geen Pom.

Maar dat maakt dit album daarom nog geen slechte strip natuurlijk.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Ik heb weer zin om iets in deze aard te doen.

Tot nu toe had die van de Schat van Beersel nog altijd de beste respons, misschien omdat dat de eerste was en ook de spontaanste.

Dus misschien als ik een nieuwe of interessante benadering kan bedenken voor een bespreking. (geen video :excl: )

Als er mensen zijn die suggesties hebben, laat maar horen.

 

 

 

 

Op 5/11/2021 om 07:07, cinco zei:

De review gaat nog wel eventjes op zich laten wachten.

Ik zit momenteel op 2 locaties (België en Nederland) en de komende dagen vooral in Nederland.

En in de woning ginder moet het internet nog geactiveerd worden.

 

^

Ah shit, dat gedoe met dat internet anderhalf jaar geleden.

Was ik al vergeten dat dat redelijk lang geduurd had.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...