Ga naar inhoud

Enrico Marini


cinco

Marini  

59 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is zijn beste werk?

    • Olivier Varèse
      0
    • Gipsy
    • Ster van de Woestijn
    • De Aasgieren
    • De Schorpioen
    • De Adelaars van Rome
    • Batman
    • Noir Burlesque


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ligt het nou aan mij of was het laatste deel van Adelaars toch minder mooi getekend dan de eerste delen? 

Nog altijd heel goed getekend hoor maar ik mis de scherpte in de tekeningen die er vroeger wel was of zo.. Al lezende vergeleek ik in mijn hoofd de tekeningen met de Delaby tekeningen in de Murena reeks. Die waren wel altijd erg strak. Ik had het idee nu af en toe dat Marini her en der wat haastwerk had geleverd.

Sowieso vind ik de acquarel inkleuring veel minder sprekend dan de oude inkleuring in acryl (denk ik?) 

Bijgaand wat voorbeelden van oud werk. Dit oogt mijns inziens strakker er verzorger dan zijn meer recente tekeningen. Of sta ik daar alleen in?
 

marini-mejai-2nq2 (1).jpg

OIP.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

De nieuwe Adelaars heb ik trouwens wel gekocht en die was erg (weer) erg vermakelijk! Wat ziet die Morphea er alleen nog goed uit voor een oma...  Aan de ene kant leuk, aan de andere kant stoorde het me wel ietwat (realistisch was het immers niet...)

 

Maar goed.. ik zie de (jonge) vrouwen zoals Marini ze tekent altijd graag..

Het bevestigt wel weer het rolmodel dat strips (alleen) voor mannen zijn.. (mijn vrouw zou dit soort strips (boeit haar echt 0,0) vast en zeker erg sexistich vinden..

Ook de scene waarin een vrouw aan haar haren wordt getrokken voorafgaand aan een gezellige 'stoeipartij'

 

En zeggen dat hij er een gans orgie uit heeft geschrapt.

 

Dat aan de haren trekken is blijkbaar iets dat hij graag tekent, ook met betrekking tot Noir Burlesque.

 

afbeelding.png.73861e30bc035ea1fb84e837e30a1462.png

afbeelding.thumb.png.e390a38ed986e191442cc294c9ccd80f.png

 

 

Link naar reactie
35 minuten geleden, cinco zei:

 

En zeggen dat hij er een gans orgie uit heeft geschrapt.

 

Dat aan de haren trekken is blijkbaar iets dat hij graag tekent, ook met betrekking tot Noir Burlesque.

 

afbeelding.png.73861e30bc035ea1fb84e837e30a1462.png

afbeelding.thumb.png.e390a38ed986e191442cc294c9ccd80f.png

 

 

Tja .. persoonlijk vind ik dit niet erg smaakvol.. wie zou dit ophangen aan de muur overigens? Misschien leuk voor in een bordeel of zo 

Link naar reactie
Op 22/11/2023 om 12:16, sanderg zei:

Ligt het nou aan mij of was het laatste deel van Adelaars toch minder mooi getekend dan de eerste delen? 

Nog altijd heel goed getekend hoor maar ik mis de scherpte in de tekeningen die er vroeger wel was of zo.. Al lezende vergeleek ik in mijn hoofd de tekeningen met de Delaby tekeningen in de Murena reeks. Die waren wel altijd erg strak. Ik had het idee nu af en toe dat Marini her en der wat haastwerk had geleverd.

Sowieso vind ik de acquarel inkleuring veel minder sprekend dan de oude inkleuring in acryl (denk ik?) 

Bijgaand wat voorbeelden van oud werk. Dit oogt mijns inziens strakker er verzorger dan zijn meer recente tekeningen. Of sta ik daar alleen in?
 

marini-mejai-2nq2 (1).jpg

OIP.jpg

Bekentenis: ik vind Marini een goede tekenaar en aquarelschilder.  Ik zie graag zijn werk. Ik zou het ook aankopen.

 

Maar Delaby was nog een tikkeltje beter. Niet enkel op vlak van inkleuren/aquarel maar ook op vlak van minder stereotypen teveel weergeven.

 

Stereotypen moeten er zijn. Omdat ze nou eenmaal bestaan. Ze mogen alleen niet het verhaal domineren.

Link naar reactie
Op 22/11/2023 om 12:16, sanderg zei:

Ligt het nou aan mij of was het laatste deel van Adelaars toch minder mooi getekend dan de eerste delen? 

Nog altijd heel goed getekend hoor maar ik mis de scherpte in de tekeningen die er vroeger wel was of zo.. Al lezende vergeleek ik in mijn hoofd de tekeningen met de Delaby tekeningen in de Murena reeks. Die waren wel altijd erg strak. Ik had het idee nu af en toe dat Marini her en der wat haastwerk had geleverd.

Sowieso vind ik de acquarel inkleuring veel minder sprekend dan de oude inkleuring in acryl (denk ik?) 

Bijgaand wat voorbeelden van oud werk. Dit oogt mijns inziens strakker er verzorger dan zijn meer recente tekeningen. Of sta ik daar alleen in?
 

marini-mejai-2nq2 (1).jpg

OIP.jpg


het ligt niet aan jou.

Link naar reactie

Ik vermoed dat Marini de laatste jaren zijn stijl en zijn manier van pagina lay-out heeft aangepast om een hoger productietempo te halen.

Minder tekeningen per pagina, soms ganse splash-pages... je zag dat al in zijn Batman en Noir Burlesque waar je ondanks het aantal pagina's toch snel doorheen las.

Nu heb je dat ook bij de Adelaars van Rome.

 

Kijk, hoe snel ben je door deze 4 opeenvolgende pagina's heen...

 

afbeelding.thumb.png.15937905e083586f4d6ac94ad6164520.png

 

afbeelding.thumb.png.05d5ea4f59ed6d48244d04f0be5cd62d.png

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Ik vermoed dat Marini de laatste jaren zijn stijl en zijn manier van pagina lay-out heeft aangepast om een hoger productietempo te halen.

Minder tekeningen per pagina, soms ganse splash-pages... je zag dat al in zijn Batman en Noir Burlesque waar je ondanks het aantal pagina's toch snel doorheen las.

Nu heb je dat ook bij de Adelaars van Rome.

 

Kijk, hoe snel ben je door deze 4 opeenvolgende pagina's heen...

 

afbeelding.thumb.png.15937905e083586f4d6ac94ad6164520.png

 

afbeelding.thumb.png.05d5ea4f59ed6d48244d04f0be5cd62d.png

Misschien dat het inderdaad gekomen is door de (strakke) deadlines.. Marini heeft wel een heel behoorlijk werktempo heb ik het idee.. voor volgend jaar staat, als ik het goed begrijp, al een nieuw deel van Adelaars op stapel..

 

Benieuwd wat hij daarna gaat doen.. ik gok op een deel 3 en 4 van Noir.. volgens mij vermaakte hij zich daar ook wel erg goed mee.. en al met al kon ik die twee albums echt wel goed smaken (ik vind ze beter dan het Batman tweeluik)

Link naar reactie
Op 25/11/2023 om 20:38, cinco zei:

Ik vermoed dat Marini de laatste jaren zijn stijl en zijn manier van pagina lay-out heeft aangepast om een hoger productietempo te halen.

Minder tekeningen per pagina, soms ganse splash-pages... je zag dat al in zijn Batman en Noir Burlesque waar je ondanks het aantal pagina's toch snel doorheen las.

Nu heb je dat ook bij de Adelaars van Rome.

 

Kijk, hoe snel ben je door deze 4 opeenvolgende pagina's heen...

 

afbeelding.thumb.png.15937905e083586f4d6ac94ad6164520.png

 

afbeelding.thumb.png.05d5ea4f59ed6d48244d04f0be5cd62d.png

Afgelopen weekend heb ik alle delen opnieuw gelezen en het viel me op dat ook in de eerdere delen (IV en V) veel pagina's zonder (of summiere) tekst bevatten. Ook de lay-out was niet bepaald complex, met name de strijdtaferelen.  Al met al is het een leuke reeks, hoewel mijn voorkeur meer uitgaat naar Murena of naar Schorpioen.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
17 minuten geleden, sanderg zei:

Wat houdt dit precies in? (Voor de niet Frans sprekenden onder ons)

Dat er een nieuw album van de Schorpioen is voorzien (de vraag is vooral wanneer? Na De Adelaars deel 7 waar hij nu mee bezig is? Binnen 5 jaar?)

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
21 uren geleden, Ambreville zei:

IMG_0729.thumb.jpeg.4a8fa8e2d7c82163b3103b2336b03f8d.jpeg

 

hij kan het niet laten.

 

voor d’ollanders. 2026, one shot, scenario Marini

Zag het ook net en daarvoor Adelaars 7 (2024) en 8 (2025). 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
15 uren geleden, mojo zei:

Zag het ook net en daarvoor Adelaars 7 (2024) en 8 (2025). 

 

Dus met album 8 gaat de reeks afgerond zijn. Goed.

 

Van de Schorpioen heb ik nog altijd niks gelezen, dus als daar een integrale van de Marini-periode van zou kunnen verschijnen, zou dat interessant zijn.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...