Daan Posted December 4, 2021 Posted December 4, 2021 Ik heb alleen ooit een album Varese gelezen... en dat beviel niet. Wel ligt Noir Burlesque voor me klaar maar die moet nog worden opgehaald. Eigenlijk (nog) geen mening dus. Quote
De Hollander Posted December 4, 2021 Posted December 4, 2021 Gekozen voor De Aasgieren, maar Ster van de Woestijn is ook steengoed. Quote
lukoste Posted December 4, 2021 Posted December 4, 2021 Schorpioen en Rome zijn geweldig. De rest is middelmaat, of er wat boven in geval van ster van de woestijn. Quote
hemweg Posted December 4, 2021 Posted December 4, 2021 5 uren geleden, lukoste zei: Schorpioen en Rome zijn geweldig. De rest is middelmaat, of er wat boven in geval van ster van de woestijn. Helemaal mee eens. Jammer dat Marini zijn talent niet gebruikt voor deze twee reeksen. Quote
mojo Posted December 4, 2021 Posted December 4, 2021 De Adelaars vind ik veruit zijn beste reeks, zowel het verhaal als de moeite die hij in die reeks in de tekeningen steekt. Ik kijk al uit naar het nieuwe deel na Noir Burlesque 2. Quote This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”
SPeeDy Posted December 6, 2021 Posted December 6, 2021 Nb ligt op de leesstapel. Batman nog niet gekocht dus kan ik niet over oordelen. Adelaars dus so far. Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
Waldorf Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 Om de één of andere reden heb ik De adelaars van Rome altijd laten liggen. Ik heb dus slechts vier van de acht reeksen gelezen, en geen enkele van die reeksen beschouw ik als 'essentieel'. Ster van de woestijn is degelijk, maar als tekenaar is Marini sindsdien veel gegroeid. Batman en Noir burlesque zijn erg goed getekend, maar als scenarist kan Marini die niet boven een gemiddelde genre-strip heffen. Dan blijft De Schorpioen over: erg goed getekend met een degelijk verhaal waar maar geen eind aan kwam. Ik denk dat Marini eens moet gekoppeld worden aan een erg goede scenarist: Nury, Lupano of misschien dat zelfs Yann ook wel iets op maat kan schrijven. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Yncke Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 Ik heb getwijfeld tussen Gipsy en De Aasgieren. Gipsy heeft een plezant verhaal met een goed ritme, bij Aasgieren zit de sfeer helemaal snor met een goed afgesloten verhaal. De doorslag was dat met de Aztekenlach, Gispy zo'n atypisch laatste deel van de reeks heeft. Waren er nog andere one shots geweest, 't zou misschien een andere keuze geweest zijn. Quote yncke.be
Rik Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 De adelaars vind ik inderdaad zijn beste reeks. De Schorpioen is een goede tweede. Jammer dat de adelaars wat vertraging oplopen door andere projecten van Marini maar aan de andere kant komt het de reeks misschien ten goede als hij er zin in heeft en er tijd voor maakt. De Aasgieren ken ik niet. Waar gaat deze reeks, in hoofdlijn, over? Quote Omnia mutantur nihil interit
bammar Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 14 minuten geleden, Rik zei: De adelaars vind ik inderdaad zijn beste reeks. De Schorpioen is een goede tweede. Jammer dat de adelaars wat vertraging oplopen door andere projecten van Marini maar aan de andere kant komt het de reeks misschien ten goede als hij er zin in heeft en er tijd voor maakt. De Aasgieren ken ik niet. Waar gaat deze reeks, in hoofdlijn, over? In New York City onderzoeken politie luitenant Vicky Lenore en haar teamgenoot Spiaggi een reeks raadselachtige moorden, slachtoffers van de in het leer geklede Camilla en haar broer Drago. Draco en Camilla zijn afstammelingen van een lange rij vampiers. Toen hun vader vermoord werd door de andere vampiers omdat hij zijn oude levenswijze niet wilde opgeven, zwoeren ze elke onsterfelijke te doden. Daarnaast zijn er nog de anderen, de gewone mensen, de stervelingen. Inspecteur Vicky Leonore en haar assistent Benito Spiaggi, die de moorden onderzoeken komen in de ban van het verraad, de macabere feesten en de smerige intriges van de vampieren. Quote
cinco Posted December 7, 2021 Author Posted December 7, 2021 55 minuten geleden, Waldorf zei: Ik denk dat Marini eens moet gekoppeld worden aan een erg goede scenarist: Nury, Lupano of misschien dat zelfs Yann ook wel iets op maat kan schrijven. Echt hè, stel je voor hoe goed Noir Burlesque had kunnen zijn als Nury erbij betrokken was geweest. Quote
cinco Posted December 7, 2021 Author Posted December 7, 2021 41 minuten geleden, Rik zei: De adelaars vind ik inderdaad zijn beste reeks. Wat maakt die reeks zo goed? Als ik daar beelden van google, krijg ik altijd hopen massagevechten voorgeschoteld. Quote
Ambreville Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 De Adelaars is zijn enige reeks die echte feiten uit het verleden volgt, ook zijn debuut als scenarist. (https://en.wikipedia.org/wiki/Arminius) Het is een vrij klassiek verhaal van twee mannen die samen opgroeien, waarvan de ene uiteindelijk Rome gaat verraden. De serie stopt momenteel aan de slag van het Teutoburger woud in 9 AD. Ik vraag me af of Marini veel verder gepland had te gaan met de reeks. Er worden stevig wat personnages in het bos om zeep geholpen. Plus het vervolg lijkt me moeilijk. De slag bepaalde de Noordergrens van het Romeinse Rijk. Er waren nog wat tegenzetten, maar geen met succes. Arminius werd uiteindelijk vermoord door een rivaal. Voor mij mocht de serie daar stoppen. Wat er komt zal nooit zo goed zijn als de climax in het woud. Naar Marini toe is het een van zijn betere, zeker naar het tekenwerk toe wat hier echt top is. Khani heeft hier ook prachtige TT's van uitgegeven. Persoonlijk heb ik het meer op de Schorpioen, maar dan vooral omdat die thema's me meer aanspreken. Het probleem met beide series is ondertussen dat de stijl er redelijk van vast ligt, en dat het bij Heinrich kriebelt om nieuwe dingen te proberen. Quote
Rik Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 1 uur geleden, cinco zei: Wat maakt die reeks zo goed? Als ik daar beelden van google, krijg ik altijd hopen massagevechten voorgeschoteld. Het antwoord van Ambreville hierboven legt al voldoende uit. Het is inderdaad een historisch verhaal waarbij de Romeinen in het jaar 9 NC een van de grootste nederlagen uit hun geschiedenis leden. 3 Legioenen + ondersteunende troepen werden in de pan gehakt door Armenius die een aantal Germaanse stammen tot een eenheid wist te smeden. De Adelaars van Rome beschrijft de jeugd en verdere leven van Armenius. Quote Omnia mutantur nihil interit
Blutch Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 Mijn voorkeur gaat naar De Aasgieren, maar misschien is dat omdat dit de reeks is waarmee ik Marini ontdekt heb. De Adelaars vind ik dan weer minder dan De Schorpioen. Liever stijlvolle schermduels dan al die barbaarse slachtpartijen... Quote
Retardi Posted December 7, 2021 Posted December 7, 2021 Ik was aangenaam verrast met Olivier Varese. Dat zag er goed uit. Zeker voor de tijd waarin het gemaakt is. Quote
sjaakie Posted December 9, 2021 Posted December 9, 2021 Ster van de woestein (de eerste 2) Vaak herlezen mooie tekeningen en een sterk verhaal. Quote
cinco Posted December 11, 2021 Author Posted December 11, 2021 Hoe is de Schorpioen eigenlijk gestructureerd? Zijn alle albums afgerond, is het één doorlopend verhaal of zijn er telkens meerdere albums die één afgerond geheel vormen? Quote
Ambreville Posted December 11, 2021 Posted December 11, 2021 Elk verhaal vertelt een hoofdstuk met een grote doorlopende plotlijn. Het begint in het oude Romeinse Rijk... Om optimaal van de serie te kunnen genieten zou je toch best met het eerste deel moeten beginnen. De kans is groot dat je enkele dagen later al aan het laatste deel gaat zitten. Het is niet enkel Marini, maar ook één van de betere van Desbergh. Quote
hemweg Posted December 11, 2021 Posted December 11, 2021 51 minuten geleden, Ambreville zei: Elk verhaal vertelt een hoofdstuk met een grote doorlopende plotlijn. Het begint in het oude Romeinse Rijk... Om optimaal van de serie te kunnen genieten zou je toch best met het eerste deel moeten beginnen. De kans is groot dat je enkele dagen later al aan het laatste deel gaat zitten. Het is niet enkel Marini, maar ook één van de betere van Desbergh. Het is vergelijkbaar met Murena. Quote
cinco Posted December 11, 2021 Author Posted December 11, 2021 2 uren geleden, Ambreville zei: Elk verhaal vertelt een hoofdstuk met een grote doorlopende plotlijn. Het begint in het oude Romeinse Rijk... Om optimaal van de serie te kunnen genieten zou je toch best met het eerste deel moeten beginnen. De kans is groot dat je enkele dagen later al aan het laatste deel gaat zitten. Het is niet enkel Marini, maar ook één van de betere van Desbergh. Het zijn al 13 delen op het moment. Waar zit er ergens een goed stoppunt als ik niet dadelijk gans die 13 delen wil binnenhalen? Quote
Ambreville Posted December 11, 2021 Posted December 11, 2021 Op het einde van elk deel. Voor de meeste onder ons was het daarna een jaar of twee wachten. Quote
De Hollander Posted December 11, 2021 Posted December 11, 2021 2 uren geleden, cinco zei: Het zijn al 13 delen op het moment. Waar zit er ergens een goed stoppunt als ik niet dadelijk gans die 13 delen wil binnenhalen? De eerste 12 vormen een afgerond geheel. Quote
Ambreville Posted December 11, 2021 Posted December 11, 2021 18 minutes ago, De Hollander said: De eerste 12 vormen een afgerond geheel. Of met andere woorden. 13 begint met een nieuwe setting en Luigi Critone als tekenaar. Quote
Waldorf Posted December 13, 2021 Posted December 13, 2021 Je kan ook stoppen na deel 10. Dan weet je wie de vader van de Schorpioen is. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
cinco Posted December 13, 2021 Author Posted December 13, 2021 Ah, de reeks draait deels om daddy-issues. Quote
Waldorf Posted December 13, 2021 Posted December 13, 2021 Ik herinner me vooral degengevechten met krijgsmonniken, heen en weer rennen over de daken van Rome en dames met een mooie derrière. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
cinco Posted January 11, 2022 Author Posted January 11, 2022 Dan toch voor de Adelaars van Rome gegaan aangezien die een duidelijke voorsprong heeft in de lijst. De eerste 3 albums zijn in hardcover voor €25,00 bij de SU webshop. (voorheen de Ballon Media webshop) Dus als die meevallen, zal ik die andere 2 ook wel ergens gaan zoeken. https://shop.standaarduitgeverij.be/winkel/strips/adelaars-van-rome-verzamelbox-deel-1-3/ Quote
cinco Posted January 11, 2022 Author Posted January 11, 2022 Het eerste album gelezen. Erg goed. (morgen 2 en 3) Die periode van hun tienerjaren mocht voor mij nog wel een album langer geduurd hebben. Quote
Waldorf Posted January 12, 2022 Posted January 12, 2022 Ik heb die box dan ook maar besteld. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
cinco Posted January 12, 2022 Author Posted January 12, 2022 Nu ik merk bij het lezen van de Adelaars van Rome dat Marini ook als scenarist sterk uit de hoek kan komen, verbaast het me des te meer dat hij Noir Burlesque niet meer heeft kunnen kruiden. Quote
Kristof Berte Posted January 12, 2022 Posted January 12, 2022 De Schorpioen heeft leukere en interessantere personages dan de Adelaars. Er zit meer schwung in, dus voor deze gekozen. Aasgieren heb ik ook heel graag gelezen, hoewel vooral de eerste 2 albums de beste zijn. Sommige scènes zijn gewoon The Matrix in stripvorm. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook
cinco Posted January 12, 2022 Author Posted January 12, 2022 6 uren geleden, Waldorf zei: Ik heb die box dan ook maar besteld. De box zelf is niet echt een box, maar zo een papieren omhulsel dat erover is geschoven. Quote
cinco Posted January 12, 2022 Author Posted January 12, 2022 Net het derde album van de Adelaars van Rome gelezen. Nog steeds goed, maar de settings van de twee voorgaande albums lag me meer. Ik veronderstel dat 4 en 5 qua inhoud ook meer naar 3 toeleunt dan naar 1 en 2. Quote
cinco Posted January 15, 2022 Author Posted January 15, 2022 Ondertussen ook 4 en 5 ergens gekocht, maar wel softcover. Hardcover was op de locatie van aankoop niet meer beschikbaar. Daar gaat de consistentie. Maar ach... wat telt is het verhaal en de tekeningen, hè. Quote
Tweetie Posted January 16, 2022 Posted January 16, 2022 On 12/7/2021 at 11:01 AM, Ambreville said: De Adelaars is zijn enige reeks die echte feiten uit het verleden volgt, ook zijn debuut als scenarist. (https://en.wikipedia.org/wiki/Arminius) Het is een vrij klassiek verhaal van twee mannen die samen opgroeien, waarvan de ene uiteindelijk Rome gaat verraden. De serie stopt momenteel aan de slag van het Teutoburger woud in 9 AD. Ik vraag me af of Marini veel verder gepland had te gaan met de reeks. Er worden stevig wat personnages in het bos om zeep geholpen. Plus het vervolg lijkt me moeilijk. De slag bepaalde de Noordergrens van het Romeinse Rijk. Er waren nog wat tegenzetten, maar geen met succes. Arminius werd uiteindelijk vermoord door een rivaal. Voor mij mocht de serie daar stoppen. Wat er komt zal nooit zo goed zijn als de climax in het woud. Wat mij betreft er is meer dan genoeg ruimte voor een follow-up reeks. De Romeinen liet het er natuurlijk niet bij zitten en hebben zich gewroken. Zie bv de videos op youtube "Anveging Varus -The Germanic Wars" [FULL DOCUMENTARY] Quote
linthout Posted January 16, 2022 Posted January 16, 2022 Op 12/1/2022 om 15:35, cinco zei: De box zelf is niet echt een box, maar zo een papieren omhulsel dat erover is geschoven. Ja, dat is willen maar niet kunnen. Ik vind dat brol. Quote
cinco Posted January 19, 2022 Author Posted January 19, 2022 Ik heb ze nu alle vijf gelezen en de twee eerste albums zijn toch wel mijn favorieten en ook wel de meest gevarieerde. 3 en vooral 4 en 5 is alleen nog maar veldslagen en alles daaromtrent. Quote
cinco Posted January 19, 2022 Author Posted January 19, 2022 Er is ook nuance verloren gegaan doorheen de albums. Alsof het medeleven van de lezer alleen nog maar naar één van de twee protagonisten wordt toegetrokken, terwijl je in eerdere delen zowel sympathie als antipathie kon hebben voor beide personages. Quote
Recommended Posts