Yncke Posted January 7, 2022 Posted January 7, 2022 Tweede ronde. Welke van deze winkels vind jij de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... ? Kortom, welke van deze twee winkels verdient het voor jou om dit duel te winnen? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag diens winkel zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Uit het Robbedoes-album Hommeles in Rommelgem door Franquin. Een gezellig dorpsboekenwinkeltje. Cartoonesk B De Snurkende Spreuk, de Feng-herberg uit de Ythaq-reeks. Tanuki yncke.be
cartoonesk Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 Behalve door de sluikreclame voor een strip van de concurrentie, ben ik nog steeds gefascineerd door Roeltje, die zo loopt te dagdromen dat hij zijn vriend de Marsupilami niet opmerkt. Toch ben ik zeker dat ze elkaar al kenden. Roeltje komt de Marsu namelijk voor het eerst tegen in een kerstverhaaltje uit weekblad Robbedoes/Spirou in 1957. Daarna beleefden ze samen nog wat korte avonturen (zie Marsupilami-album nummer 0).
Ambreville Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 Warm water, heel belangrijk in een Feng-Herberg.
Tanuki Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 Dat zijn nog eens argumenten, @Ambreville! Dank.
cartoonesk Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 33 minuten geleden, Tanuki zei: Dat zijn nog eens argumenten, @Ambreville! Dank. Enkel als je de strip kent, echter!
Ambreville Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 11 minutes ago, cartoonesk said: Enkel als je de strip kent, echter! Tijd om je culturele bagage te verruimen.
cartoonesk Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 Ik schrijf normaal gezien niets negatiefs over strips dus dat doe ik ook niet maar ik bepaal graag zelf wat ik lees.
Ambreville Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 Waarom je stem veranderen naar de Feng Herberg? omdat een Feng Herberg zo veel meer is dan een simpele herberg. Feng-wijzen verzamelen hier hun geschriften. Je kan er oude boeken vinden en raadplegen zoals het verzameld werk van Hergé, of een dun boekje met de wijsheden van Kwabbernoot.
cartoonesk Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 (edit : ik stel je misschien teleur maar ik ben niet zo competitie-gericht in mijn leven. Ik doe hier aan mee voor het plezier en laat de strook van Franquin voor zichzelf spreken).
Madam Kito Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 Met de nodige tegenzin voor A (een vage suggestie van een ordinair winkeltje) gestemd, want veel stellen beide kandidaten niet voor.
dirk (monsieur toupet) Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 Geen van beide spreekt me erg aan. In de Robbedoes zien we wat te weinig winkel. En in de openingsplaat van de Ythaq lijken de verhoudingen niet goed te zitten.
Waldorf Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 36 minuten geleden, Ambreville zei: Feng-wijzen verzamelen hier hun geschriften. Je kan er oude boeken vinden en raadplegen zoals het verzameld werk van Hergé, of een dun boekje met de wijsheden van Kwabbernoot. Een warm, dampend bad op dezelfde plaats als oude boeken, dat is om problemen vragen. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Ambreville Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 3 hours ago, Waldorf said: Een warm, dampend bad op dezelfde plaats als oude boeken, dat is om problemen vragen. Als ik daar bij zou staan, zou ik niet aan boeken denken.
Waldorf Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 56 minuten geleden, Ambreville zei: Als ik daar bij zou staan, zou ik niet aan boeken denken. Post-coïtaal zou je toch een beetje triest zijn. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
SPeeDy Posted January 18, 2022 Posted January 18, 2022 Het begrip “winkel” is in dit tornooi wel heel ruim gedefinieerd. Qua tekenwerk zou ik zo voor Ythaq stemmen maar qua winkel is het voor mij duidelijk A (en ja ook met tegenzin, het is wel zeer pover). Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
cartoonesk Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 De boekwinkel is niet heel belangrijk in het verhaal maar het is wel de strook waar de intrige pas echt begint door wat de winkelier tegen Kwabbernoot zegt. Een tekening hoeft niet per se boordevol details te zitten. "Tekenen is weglaten", wie zei dat ook weer?
Madam Kito Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 1 uur geleden, cartoonesk zei: "Tekenen is weglaten", wie zei dat ook weer? Een tekenaar met een dringende deadline.
Ambreville Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 1 hour ago, cartoonesk said: De boekwinkel is niet heel belangrijk in het verhaal maar het is wel de strook waar de intrige pas echt begint door wat de winkelier tegen Kwabbernoot zegt. Een tekening hoeft niet per se boordevol details te zitten. "Tekenen is weglaten", wie zei dat ook weer? Zeker niet Franquin.
Boekenmagazijn Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 Wie het ook was, hij parafraseerde in elk geval Goethe: “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.” (1800)
Madam Kito Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 40 minuten geleden, Ambreville zei: Zeker niet Franquin. Ik blijf het raar vinden hoe Franquin van een relatief strakke en stylerende tekenaar is geëvolueerd naar een tekenaar die zijn tekeningen volpropte met allerlei lijntjes en details. Normaal is het omgekeerd. (zie ook die twee Roeltje en de marsupilami-tekeningen hierboven, die van twee verschillende tekenaars lijken te zijn).
cartoonesk Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 5 minuten geleden, TDPB zei: Ik blijf het raar vinden hoe Franquin van een relatief strakke en stylerende tekenaar is geëvolueerd naar een tekenaar die zijn tekeningen volpropte met allerlei lijntjes en details. Normaal is het omgekeerd. Ik denk dat het iets te maken heeft met vele andere tekenaars, die in de stijl van Franquin tekende (wat ook werd aangemoedigd door uitgevers), waardoor Franquin zich genoodzaakt voelde zich steeds te vernieuwen.
Madam Kito Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 Die andere tekenaars imiteerden allemaal de latere, drukke Franquin-stijl, dus dat kan het niet zijn.
cartoonesk Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 Het kan dan iets anders zijn. De overgang naar een nerveuzere stijl is bijvoorbeeld al te zien in QRN na de pauze die Franquin heeft moeten nemen tijdens het verhaal. (?) Toch heeft Franquin wel last gehad van die imitators. Zo was hij niet te spreken over Seron maar bv. wel over Bar2. (maar dat is dan een ander verhaal)
Ambreville Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 51 minutes ago, TDPB said: Ik blijf het raar vinden hoe Franquin van een relatief strakke en stylerende tekenaar is geëvolueerd naar een tekenaar die zijn tekeningen volpropte met allerlei lijntjes en details. Normaal is het omgekeerd. (zie ook die twee Roeltje en de marsupilami-tekeningen hierboven, die van twee verschillende tekenaars lijken te zijn). Ik denk een onrechtstreeks gevolg van zijn mentale problemen. Je moet rustig zijn om minimalistisch te tekenen. Kijk maar naar Hanco Kolk die net omgekeerd geevolueerd is en van een Uderzo-stijl naar een Picasso gegaan is. Het is gemakkelijk er over te praten nu. Grafisch was het voor mij zeker een prachtige evolutie.
cinco Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 46 minuten geleden, Ambreville zei: Ik denk een onrechtstreeks gevolg van zijn mentale problemen. Dan zit het wel goed met de mentale gesteldheid van het gros van de Vlaamse tekenaars, want het merendeel van wat ze voortbrengen is strak en klare lijnerig.
Ambreville Posted January 19, 2022 Posted January 19, 2022 6 hours ago, cinco said: Dan zit het wel goed met de mentale gesteldheid van het gros van de Vlaamse tekenaars, want het merendeel van wat ze voortbrengen is strak en klare lijnerig. Het ging over Franquin. Die heeft hier een bekende geschiedenis in.
Lestat Posted January 20, 2022 Posted January 20, 2022 Op een gegeven moment gaan we hier met rondes zitten van gezellige buurtwinkels tegenover elkaar.
cartoonesk Posted January 24, 2022 Posted January 24, 2022 Ik geloof toch liever dat de grafische evolutie van Franquin een natuurlijke evolutie is. Eveneens kan de wisseling van tekenmateriaal van invloed zijn geweest.
Recommended Posts