Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

10 uren geleden, Kontiki zei:

Dergelijke stereotypes zijn volgens mij een gemakkelijkheidsoplossing voor middelmatige of luie tekenaars die clichés uit oudere strips na-apen. En nog niet eens goed gedaan. Anno 2017 teken je een Fransman toch ook al lang niet meer met een baret op zijn hoofd en een stokbrood onder de arm?

Ik ga mij als blanke ook niet uitspreken over wat een zwarte al dan niet aanstootgevend mag of moet vinden. Ik kan de uitgeverij (of tenminste de persdienst die de reeks onvoldoende kent) alleen verwijten dat ze eerst met een onbedoelde leugen in de pers komen om vervolgens in de media te komen op de domste manier.

Suske en Wiske wilde met de nieuwe stijl weer bij de tijd zijn. Dan moet je je niet van grafische clichés bedienen uit een vorige eeuw zonder daar even over na te denken, al is het maar uit creatieve overwegingen.

Strips krijgen in hun algemeenheid nu weer eens een slechte reputatie. Bedankt!

 

 

Goed gezegd!

Het is een geval van toondoofheid, van in die zin wereldvreemdheid dat je anno nu nog altijd niet doorhebt dat je zwarten niet op die manier tekent (of in dit geval inkleurt: hoe bedenk je dat om een zwarte in zijn mondgebied, want het zijn niet eens de lippen, bleek in te kleuren)

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Bonte zei:

Ik betwijfel wel of ze al veel strips gelezen heeft, ze moet al decennia verontwaardigd geweest zijn dan. Ik vind het goed dat er meer naar gekeken wordt maar de klepel mag ook niet teveel overhellen, niemand gaat nog een neger durven tekenen op die manier en dan gaan ze weeral klagen.

IMG_3666.jpg

Suske-Wiske-24-PR.jpg

43d4a860-3e5c-012c-b6c1-0050569428b1.jpg

440556.jpg

440546.jpg

Quote

Om verschillende redenen ben ik er niet goed van. Ik was vroeger een enorme "Suske & Wiske"-fan. Mijn ouders motiveerden me om goede punten te halen door te zeggen dat ik voor elk punt boven de 90 twee stripalbums kreeg en ik slaagde er in dan in om 98 te halen, puur voor de albums. Ik was echt een superfan. Ik weet dat er in oude strips ook wel foute, racistische afbeeldingen voorkwamen, maar ik stoorde me daar, gezien de tijdsgeest, niet zo aan. Maar nu zijn we in 2017 en we moeten dit echt niet meer pikken. Ik vind het vooral problematisch omdat beeldtaal super belangrijk is voor het zelfbeeld en maatschappijbeeld van kinderen en jongeren. Zolang zwarte mensen afgebeeld worden als halve apen, is het niet meer dan normaal dat ze behandeld worden als domme mensen."

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

En de Aziaten in Les Innomables? In de R&K's? Ik zie er helemaal geen problemen in. Nog nooit een Aziaat horen klagen dat Aziaten stereotiep en racistisch worden geportretteerd.
 

 

Blanke man ziet geen probleem in hoe andersgekleurden afgebeeld worden...

 

voilà, dàt is de kern van de zaak/probleem. :)

Link naar reactie
16 minuten geleden, Bonte zei:

Ik betwijfel wel of ze al veel strips gelezen heeft, ze moet al decennia verontwaardigd geweest zijn dan. Ik vind het goed dat er meer naar gekeken wordt maar de klepel mag ook niet teveel overhellen, niemand gaat nog een neger durven tekenen op die manier en dan gaan ze weeral klagen.

IMG_3666.jpg

Suske-Wiske-24-PR.jpg

43d4a860-3e5c-012c-b6c1-0050569428b1.jpg

440556.jpg

440546.jpg

Beste Bonte

 

Wilt u dit niet meer doen !

Ik heb stiekem zacht moeten lachen,dat is echter slecht voor mijn carriere.

Link naar reactie
1 uur geleden, marioboon zei:

 

 

Goed gezegd!

Het is een geval van toondoofheid, van in die zin wereldvreemdheid dat je anno nu nog altijd niet doorhebt dat je zwarten niet op die manier tekent (of in dit geval inkleurt: hoe bedenk je dat om een zwarte in zijn mondgebied, want het zijn niet eens de lippen, bleek in te kleuren)

 

 

Is een strip zoals bv Doomsday dan nog wel mogelijk tegenwoordig? Om een shock effect te bekomen kun je niet alles politiek correct houden.

 

We hebben een donkere periode gehad in de jaren '40-'50 toen stripauteurs zichzelf censureerden betreft geweld en bloot maar volgens mij gaan we nu eenzelfde donkere periode tegemoet betreft politiek correctheid. 

 

.

Link naar reactie
1 uur geleden, lukoste zei:

SU had dit nooit mogen laten passeren.

Merho en zijn medewerkers zijn bijvoorbeeld wel geëvolueerd in hun tekeningen van zwarte mensen. Als je strips als De dorpstiran van boeloe boeloe vergelijkt met latere strips, is dat toch heel wat anders (=realistischer).

 

 

Is Fanny's zwarte vriendin geen prostituee?

 

Link naar reactie

Een uitgever/tekenaar/studio kan zich ook anders (beter?) opstellen. Meer in de zin van "sorry als je dat vindt maar we doen het toch want wij vinden wat anders".

Een commerciele strip blijft een product dat je wel of niet aanschaft. Als je er iets op tegen hebt, koopt het dan gewoon niet. Geen bezwaren? Dan koop je het wel.

Link naar reactie
13 uren geleden, Kontiki zei:

 Anno 2017 teken je een Fransman toch ook al lang niet meer met een baret op zijn hoofd en een stokbrood onder de arm?

 

Je hebt het over mode, en dat verandert, maar het uiterlijk van de verschillende rassen is natuurlijk niet veranderd. De vraag is natuurlijk in welke mate je daarin overdrijft. Zoals Paul Geerts die 20 jaar geleden tekende spreekt mij meer aan. Maar misschien vinden sommige zwarten dat nog altijd te overdreven.

 

2 uren geleden, marioboon zei:

 hoe bedenk je dat om een zwarte in zijn mondgebied, want het zijn niet eens de lippen, bleek in te kleuren)

 

 

Ik heb dat lichter mondgebied, zoals jij dat noemt, toch altijd als de lippen gezien hoor.

 

Het lijkt me een moeilijke evenwichtsoefening. Wat mij wel duidelijk is, zonder die lippen krijg je een ander type mens, kijk maar naar die aangepaste tekening van die ene vrouwelijke tekenaar. Dat is geen Afrikaan meer, maar een Amerikaan. Je moet dus ergens de juiste hoeveelheid van al dan niet overdrijven vinden. En dan maar hopen dat de gevoeligheden de komende decennia niet teveel veranderen.

 

Indien we nu eens alle stripfiguren beige zouden maken?

Link naar reactie
3 minuten geleden, Bonte zei:

 

Is een strip zoals bv Doomsday dan nog wel mogelijk tegenwoordig? Om een shock effect te bekomen kun je niet alles politiek correct houden.

 

We hebben een donkere periode gehad in de jaren '40-'50 toen stripauteurs zichzelf censureerden betreft geweld en bloot maar volgens mij gaan we nu eenzelfde donkere periode tegemoet betreft politiek correctheid. 

 

.

 

Natuurlijk is een strip als Doomsday mogelijk. Waar haal je dìt nu weer?

 

Maar oudere blanke mannen moeten zich in 2017 erbij neerleggen dat ze een zwarte niet meer mogen aanspreken als "neger". Want dàt is, hoe je het draait of keert, hét probleem voor hen als ze over "politieke correctheid" klagen.

 

(en voor iemand die veel doet om stripgeschiedenis te publiceren, moet je de werkelijke stripgeschiedenis meer bestuderen. Striptekenaars doen niet aan zelfcensuur: die censuur werd opgelegd door officiële instanties in Frankrijk (geen vrouwen, geen geweld) in Nederland (ministerie van onderwijs) en in de USA (de comics code was een preventieve censuursinstantie van de UITGEVERS)  ;-) 

 

03 Doomsday T2 coul sca.jpg

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tom B zei:

 

Het lijkt me een moeilijke evenwichtsoefening. Wat mij wel duidelijk is, zonder die lippen krijg je een ander type mens, kijk maar naar die aangepaste tekening van die ene vrouwelijke tekenaar. Dat is geen Afrikaan meer, maar een Amerikaan.

 

Een "African-American"? :-) 

Link naar reactie
6 minuten geleden, marioboon zei:

 

Een "African-American"? :-) 

Ja. Zo eentje met gemengde voorouders. Met een lichter velletje en dunnere lippen. Je weet dat er een verschil is.

 

Doomsday is meer realistisch getekend. Daar kan niemand je iets kwalijk nemen (buiten het feit dan dat iedereen er in Doomsday Herman-achtig lelijk uitziet). Maar in een meer karikaturalere tekenstijl ligt het allemaal niet zo voor de hand liggend. De manier waarop de blanken getekend worden is ook zelden flatterend.

Tenzij het jongere, knappe meisjes moeten voorstellen.

 

En Studio Merho mag misschien wat meer rekening houden met de gevoeligheden van andere groepen (of dat toch denken), maar zo'n Tomboy is toch ook niet geweldig getekend als het op lippen aankomt.

latest?cb=20120224205718&path-prefix=nl

Link naar reactie

twitter 1.jpg

 

Welja, da's geen afrikaan meer maar een blanke mix zoals Stromae en Obama, binnenkort moeten alle zwarten eruit zien als blanken in verschillende tintjes bruin en is enkel het haar nog een specialiteit. Dat is gewoon nog meer racistisch, alsof dat mooier of minder aanstootgevend is. Onbegrijpelijk.

 

Dat jongetje naast Kuifje is opeens z'n zoon geworden, niet dat het onrealistisch is maar het maakt alvast geen deel uit van het verhaal.

DDKXBrlWAAEYjYd.jpg

Link naar reactie

Weer zo een geval van overreageren en tegen de verkeerde reageren.

 

Het is enkel beledigend als het de bedoeling is om beledigend te zijn. Dit zijn tekenverhalen en het is de bedoeling om sommige dingen karikaturaal te tekenen omdat dat juist de fun is van tekenverhalen.

 

Ziehier trouwens de typische blanke man en een gewone politieagent :D

 

bc96d2590bae7f55ab93929b6b6a0ba7.jpg

Link naar reactie
11 minuten geleden, Tom B zei:

En Studio Merho mag misschien wat meer rekening houden met de gevoeligheden van andere groepen (of dat toch denken), maar zo'n Tomboy is toch ook niet geweldig getekend als het op lippen aankomt.

latest?cb=20120224205718&path-prefix=nl

 

Het grote verschil is dat Tomboy in De Kiekeboes geportretteerd wordt als een sterk personage. Een onafhankelijke, jonge vrouw die haar mannetje staat in moeilijke situaties. Dus komt er geen protest over haar uiterlijk.

 

In de Sus&Wis-hetze wordt er op basis van 2 plaatjes geoordeeld, zonder context, zonder verhaal... Natuurlijk is het dan moeilijk om te nuanceren.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Zojuist, Chimichanga zei:

Ook al beledig je iemand zonder het door te hebben (want Standaard Uitgeverij lijkt nog steeds het probleem niet te snappen) kan die persoon toch nog altijd beledigd zijn?

Volgens mij is dat toch pure logica.

 

Ik heb het net als de Standaard ook niet door. Het is een tekenverhaal godsamme.

 

Als er een persoon beledigd is door een tekening in een tekenverhaal dan moet hij maar een proces aanspannen.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Koen zei:

 

Volgens mij ook, Chimi.  Maar dit is zo'n discussie die moeilijk gevoerd kan worden, waarbij rechtse rakkers het moeilijk krijgen wanneer geopperd wordt dat je beter andere culturen niet beledigt of negatief stereotypeert in kinderstrips.

 

Ik heb het niet moeilijk met het voeren van een discussie hoor, linkse rakker ;)

 

Maar ik vind dat de grens tussen een belediging en een zwarte piet toch te dun wordt. We zijn echt aan het overreageren. En dit is mijn mening als rechtse rakker.

Link naar reactie
Zojuist, Zwendel zei:

 

Ik heb het niet moeilijk met het voeren van een discussie hoor, linkse rakker ;)

 

Maar ik vind dat je de grens tussen een belediging en een zwarte piet toch te dun wordt. We zijn echt aan het overreageren. En dit is mijn mening als rechtse rakker.

Maar wanneer is iets overreageren? Je bent bezig dat de persoon die zich oprecht beledigt voelt een proces moet aanspannen, en anderen verwijten haar dan weer dat ze ongenuanceerd is.

 

Ze heeft aangegeven dat ze het beledigend vindt dat anno 2017 men nog altijd in een achterhaald racistisch stereotiep hervalt om een zwarte te tekenen. In een reeks die miljoenen verkoopt en specifiek op kinderen richt. En graag de moraalridder uithangt.

Ze geeft ook aan dat ze dit fenomeen in oude strips begrijpt wegens de tijdsgeest

Dan vraagt ze om op zoek te gaan naar een niet-racistische manier om een zwarte in beeld te brengen.

Maar ja, zij is degene die ongenuanceerd is...

 

Dit zal me leren om nog in dit verzuurde hoofdforum te komen kijken...

Link naar reactie

1001004001523664.jpg

 

 

 

Ik vraag mij oprecht af hoe de dame, die het recht heeft haar gevoelens hieromtrent te uiten, in kwestie hier tegenover staat. Wat is aanvaardbaar? Waar ligt de grens?

Dat is echt wel heel moeilijke lijn. Want de ene neemt aanstoot aan wat voor de ander door de beugel kan en omgekeerd.

 

Over Tomboy (Kiekeboe) werd destijds ook met veel verontwaardiging geschreven. Hier en daar over haar uiterlijk. Maar voornamelijk over het feit dat een mulat meteen ook de meest clichématige rol kreeg. Velen vonden dit beledigend. Dat ze een sterke persoonlijkheid had, veranderde voor hen niets aan dat andere element.

 

 

 

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
10 minuten geleden, esteban² zei:

Ik vraag mij oprecht af hoe de dame, die het recht heeft haar gevoelens hieromtrent te uiten, in kwestie hier tegenover staat. Wat is aanvaardbaar? Waar ligt de grens?

Dat is echt wel heel moeilijke lijn. Want de ene neemt aanstoot aan wat voor de ander door de beugel kan en omgekeerd.

 

Over Tomboy (Kiekeboe) werd destijds ook met veel verontwaardiging geschreven. Hier en daar over haar uiterlijk. Maar voornamelijk over het feit dat een mulat meteen ook de meest clichématige rol kreeg. Velen vonden dit beledigend. Dat ze een sterke persoonlijkheid had, veranderde voor hen niets aan dat andere element.

 

 

 

Hoewel in De Zwarte Straal ook wel vlotjes met clichés gegoocheld wordt, is het in se een verhaal over hoe belachelijk racisme en discriminatie zijn. Maar als je er al de clichés uit isoleert, kan je ook beledigd zijn.

 

Soit, ik ga der echt over zwijgen, want ik wordt tegenwoordig al een rechtse rakker genoemd. Dat is me nog nooit overkomen :)

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Om duidelijk te maken wat ik ervan vind, ga ik een verhaaltje moeten vertellen. En zoals gewoonlijk zal het erg droog zijn, en kun je er dus maar beter je gemak van nemen.

 

Dit weekend werd in Baku de GP F1 van Azerbreidjan gereden.

Achter de safety car reden de piloten in de volgorde die ze hadden toen de safety car werd bekendgemaakt:

1 Lewis Hamilton

2 Sebastiaan Vettel

In de laatste bocht gaf Hamilton geen gas bij het uitgaan van de bocht. Vettel reageerde daar verkeerd op, en reed achteraan op Lewis.

Vettel schoot in een Franse colère (maar hij is Duitser, het zal dus een militairistische Teutoonse colère zijn geweest - cliché), trok op en ging op dezelfde hoogte rijden als Lewis (maar achter de safety car mag je niet voorbijsteken, dat was dus al bijna een overtreding), schudt zijn vuist naar Lewis (zie je wel, Teurtoons ...) en dan ... stuurt hij zijn auto op die van Lewis af, en botst ertegenaan.

Gevaarlijk, zeggen sommigen, want als de auto's daardoor beschadigd worden, kunnen er ongelukken van komen.

Feit is dat Vettel vond dat Lewis hem had "brake-tested" (opzettelijk remmen om een fout van de achteropliggende auto te veroorzaken), wat niet waar is: Lewis had gewoon niet versneld. Bovendien riskeer je daarmee je eigen auto te beschadigen, en dat is ook wat er gebeurde: Lewis' kar had oplapwerk nodig.

 

PS: Lewis is een zwarte.

PPS: Vettel is altijd al een slechte verliezer geweest. Hij heeft nog altijd niet toe dat hij niet tegen Lewis' auto had moeten rijden. Hij heeft zelfs niet toe dat hij het heeft gedaan.

 

Maar kijk, dat is wat er altijd gebeurd met zaken zoals die dikke lippen: er wordt overgereageerd, en dat veroorzaakt meer schade dan er was.

En er zijn wél negers met dikke lippen (net dit weekend hangen er bij Hölkenmüller twee levensgrote foto's van vrouwen in bikini: één blanke en één zwarte, en de zwarte heeft inderdaad dikke lippen - die modefoto's kwamen dus van pas), maar het is niet zo opvallend als in die tekening. Er zijn trouwns ook blanken met dikke lippen. En niet alle negers hebben dikke lippen.

Dus, hebben ze daar bij S&W nu écht een cliché getekend? Dat is eigenlijk niet zo gemakkelijk uit te maken. En het is dus zeker al niet uit te maken of het opzettelijk beledigend is.

 

Ik vond het vooral nogal dom, maar niet zo dom als die gele Japanners in Het Dreigende Dinges.

Ik weet niet hoe de Japanners erop hebben gereageerd. Volgens  sommigen hier hebben ze groen gelachen. Kent die getuige zo goed Japans dat hij in staat is om de Japanse reactie te begrijpen als hij hun dat album toont? Of stond die reactie in een of ander blad dat diie reactie heeft uitgelokt?

Want je kunt zo'n reactie uitlokken. Je kunt het geven en vragen: Vind je dit een leuk album? Maar je  kunt ook vragen: Wat vind je van hun beeld van Japanners? Die laatste vraag ZEGT dat het bedoeld is als beeld van Japanners, en dan is ALTIJD ALLES verkeerd.

 

Maar het is wel zo, dat toen ik de Japanse versie van Het Dreigende Dinges bekeek, pas voor de eerste keer merkte dat het helemaal niet klopt: er zijn géén gele Japanners. Of gele Chinezen. En er zijn dus wel negers met dikke lippen. Dat negers met dunne lippen zouden gemengd zijn met blanken, durf ik te betwijfelen.

 

 

Link naar reactie
33 minutes ago, Mask said:

homer-simpson.jpeg

 

Ik vind dat je niet van het onderwerp moet afwijken door een typische Amerikaan te tonen. :e007:

 

Suske-Wiske-24-PR.jpg

 

De Vineanen worden hier inderdaad vreselijk clichématig en walgelijk weergegeven. Iedereen weet trouwens dat Wiske niet te vreten is. :e006:

 

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Doomsday is meer realistisch getekend. Daar kan niemand je iets kwalijk nemen (buiten het feit dan dat iedereen er in Doomsday Herman-achtig lelijk uitziet).

 

Kijk, je bent de tweede die de connectie met Hermann legt in zijn lelijkheid en hoewel dat niet mijn richtstijl was (maar eerder een gebrek aan stijl van mijner kant) kan ik het wel zien.

Link naar reactie
31 minuten geleden, Kristof Berte zei:

 

Hoewel in De Zwarte Straal ook wel vlotjes met clichés gegoocheld wordt, is het in se een verhaal over hoe belachelijk racisme en discriminatie zijn. Maar als je er al de clichés uit isoleert, kan je ook beledigd zijn.

 

Soit, ik ga der echt over zwijgen, want ik wordt tegenwoordig al een rechtse rakker genoemd. Dat is me nog nooit overkomen :)

 

 


Daar ben ik mij ten volle van bewust, het verhaal is op dat vlak een voltreffer, slim gebracht ook.  Maar ik heb het dus énkel en alleen over de manier waarop Robbedoes en zijn dorpsgenoten getekend werden als zwarte persoon. Is dit OK voor de dame in kwestie, dit uiterlijk? Ik vraag mij dat geheel oprecht af.  Waar ligt de grens?  Dat is belangrijk om weten, toch?  Dat deze S&W figuur aan de verkeerde kant van die grens ligt, is voor mij overduidelijk.  Maar wat met deze donkere Robbedoes?  Daar kan ik dat zelf minder goed inschatten.  Je kan dit aanvoelen tot op zekere hoogte, maar stuit op gegeven moment toch op hetgeen wat je zelf aanvaardbaar vind?

Moet gezegd dat ik ook wel onaangenaam verrast ben door kleine verwijtjes die van links naar rechts (hebdem) en omgekeerd gegooid worden.  Plaats voor nuance of de mogelijkheid om iets vanuit een anders standpunt te bekijken, is er blijkbaar niet.  De hokjes waar je hier in een paar seconden in geplaatst word ... *krabt aan hoofd* ...

Enfin, bon.  Ik ben het overigens eens met @Chimichanga, de dame was in ieder geval héél genuanceerd, voorzichtig en begripvol.  En verder was het laatste deel van de laatste alinea van @Tanuki ook wel een mooie samenvatting over een ander aspect binnen deze discussie.  Eéntje waarin ik mij herken.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
15 minuten geleden, marioboon zei:

 

Maar onder "African-American" worden alle zwarten in de USA beschreven. Het woord dat je zoekt is mulat (en da's TomBoy)

jaja, je weet wel wat ik bedoel. Niet alle Afrikanen hebben dikke lippen, daar zijn ook gradaties is, net als in de huidskleur. En sommige Afrikanen lopen ook in Amerika, Azie of Europa rond. Dus dat soort benamingen zegt allemaal niet veel.

Een mulat (overigens een beledigend woord, want afgeleid van het latijnse woord voor muilezel) is zeer specifiek iemand met een zwarte en blanke ouder. Zoals Alexander Dumas, of Obama dus. Maar zijn dochters zijn dat niet. Die zijn weer gewoon zwart. (overigens kent Amerika het begrip mulat niet echt. Je bent daar (wettelijk) zwart vanaf één zwarte voorouder.)

Maar door die rassenvermening die in Amerika en Europa groter is, zijn die typische Afrikaanse kenmerken weggevallen. Een goeie tekenaar houdt daar rekening mee. Net zoals je bij een goeie tekenaar kan zien of een personage uit Rusland of uit Italie komt. Uderzo is wat dat betreft een prima voorbeeld.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
4 hours ago, marioboon said:

 

Blanke man ziet geen probleem in hoe andersgekleurden afgebeeld worden...

 

voilà, dàt is de kern van de zaak/probleem. :)

Blanke man heeft dan ook helemaal geen probleem met de manier waarop andergekleurden blanken afbeelden die volgens blut und bodem types eerder denigrerend zouden zijn.

Je hebt nu eenmaal minder intelligente blanken, minder intelligente zwarten, minder intelligente aziaten enz...
Much ado about nothing.

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Ik weet niet hoe de Japanners erop hebben gereageerd. Volgens  sommigen hier hebben ze groen gelachen. Kent die getuige zo goed Japans dat hij in staat is om de Japanse reactie te begrijpen als hij hun dat album toont?

 

Ja. Ik ga me geen expert noemen, verre van, maar het was vrij duidelijk te zien. De gele kleur, de spleetogen, de taal (gelukkig zonder de vetgedrukte L-en, maar toch...)

Volgens mij lokte Lewis de botsing en de daaropvolgende actie trouwens uit. Remmen, niet versnellen, het maakt niet uit. Dat Vettel lichtgeraakt is weet hij trouwens ook. Dat hij geen stop-and-go kreeg is enkel omdat dit niet te bewijzen is.

 

Afgaande op de cover is "de zwarte straal" puur racisme, terwijl het verhaal net het tegenovergestelde is. "I smoke a lot" van K's Choice gaat over de negatieve gevolgen van roken, "not an addict" idem voor drugs. Toch kregen ze (in de VS vooral) tegenkanting wegens aanzetten tot roken/druggebruik. Waarschijnlijk niet verder gekeken dan de titel.

 

Als ik Mami Wata heb gelezen wil ik hier nog eens terug over discussiëren.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...