Jump to content

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Iemand die weet wat SU van plan is met Suske en Wiske? Dit kwam ik online tegen:

 

Dit schrijft de site""Suske en Wiske Superfans":
Wat er ons te wachten staat is nog altijd niet 100% zeker, maar inside-bronnen hebben ons van alles verteld wat ons ongerust maakt. De albums zouden groter worden, de personages zouden ouder worden, de reeks zou opnieuw beginnen bij album 1, ...  Veel informatie die ons ongerust maakt en die binnen SU rondgaat, maar niet door hun bevestigd wordt.

De redenen voor deze grote veranderingen?Zoals gewoonlijk: geld! Ze hopen een nieuw doelpubliek te bereiken en meer te verdienen. Naar het schijnt zou er van het testament van Willy Vandersteen niet veel meer overblijven. Maar ja, aangezien we niks bevestigd krijgen door SU, moeten we maar afwachten tot mei; al kan ik zeggen dat de betrouwbaarheid van mijn bronnen zeer groot is.

Geniet in ieder geval van dit (misschien wel) laatste album (zoals we het in zijn huidige vorm kennen).
 
Link to comment

Lijkt mij om geruchten te gaan die iemand niet heeft begrepen.

Als je vergelijkt met Amoris, heb ik de indruk dat iemand de Rode Reeks en de nieuwe Amoris door elkaar gooit.

Sterker nog: hij is dan ook al jaaaaren achterop.

 

Redelijk wat veronderstellingen bij elkaar zonder de volledige werkelijkheid te kennen. Van één ding zijn we zeker: "afwachten tot mei". En dan pas oordelen.

Wat gebeurt er in mei?

Link to comment
Guest Kontiki

Het gaat niet om de nieuwe spin-off De Kronieken van Amoras, waarover al het meeste is bekend Peter, maar over een grote verandering van de reguliere reeks, want dat klopt wel en dat is ook al meermaals gecommuniceerd. De precieze invulling van die verandering is nog even een geheim.

Link to comment

Dat zijn niet meer dan speculaties.

En in de laatste vijftien jaar is er ook wel ontzettend veel veranderd.

 

Verandering? Niet echt. De layout is een beetje aangepast, enkele karakters dragen iets andere kleren.

Maar de nummering is hetzelfde, en het gaat ook nog steeds om hetzelfde groepje als vijftig jaar geleden. 

 

Suske en Wiske echt veranderen lijkt me een groot risico.

Link to comment

Het gaat niet om de nieuwe spin-off De Kronieken van Amoras, waarover al het meeste is bekend Peter, maar over een grote verandering van de reguliere reeks, want dat klopt wel en dat is ook al meermaals gecommuniceerd. De precieze invulling van die verandering is nog even een geheim.

 

Een gokje ? Suske en Wiske worden een aantal jaren ouder.

Link to comment

Ik weet absoluut van niets, maar ik gok gewoon op een andere vorm van uitgeven, en minder op een inhoudelijke verandering.

 

Alhoewel ze in Amerika de tekenstijl van de klassieke Suske & Wiske-achtige reeks Archie ook volledig hebben veranderd en ik dit weekend een realistische getekende nieuwe versie van Scooby-doo in de rekken zag liggen. Dat soort drastische veranderingen zijn dus wel van deze tijd en kunnen werken.

 

(over veranderingen gesproken: FC De Kampioenen is wellicht de langst lopende reeks met de zelfde cover lay-out. Na bijna 100 albums is dat nog steeds hetzelfde als bij het eerste nummer)

Link to comment

Lees en bekijk de "Game of drones" en het zal je wellicht duidelijk worden dat er "iets" moet gebeuren.  Een verhaal waar geen touw aan vast te knopen is. Het tekenwerk wordt mijns inziens ook steeds slechter (sinds Eric De Rop is gestopt met inkten).  

Bijna 40 stroken (!) achtereen (op 2 plaatjes na)  waarop de hoofdfiguren niet voorkomen. Alleen Vitamitje en een autokerkhof. Bekijk strook 141-144 eens. Maar goed dat daar geen originele pagina van is: die zou bij een eventuele veiling nooit verkocht worden.

Link to comment

Lees vooral de laatste Sus&Wis. Daarin krijgt elke hoofdfiguur zijn 5 pagina's of fame, en op het eind worden ze allemaal bevestigd in hun held zijn en samen sterk, en zijn ze klaar voor nieuwe avonturen. De traditionele knipoog is ook weggevallen.

 

Helaas was dit ook geen sterk verhaal. Jammer want Van Gucht heeft een supersterke periode gehad een paar jaar geleden.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link to comment

Ik weet absoluut van niets, maar ik gok gewoon op een andere vorm van uitgeven, en minder op een inhoudelijke verandering.

 

Alhoewel ze in Amerika de tekenstijl van de klassieke Suske & Wiske-achtige reeks Archie ook volledig hebben veranderd en ik dit weekend een realistische getekende nieuwe versie van Scooby-doo in de rekken zag liggen. Dat soort drastische veranderingen zijn dus wel van deze tijd en kunnen werken.

 

(over veranderingen gesproken: FC De Kampioenen is wellicht de langst lopende reeks met de zelfde cover lay-out. Na bijna 100 albums is dat nog steeds hetzelfde als bij het eerste nummer)

Ik ken er een die al veel langer de zelfde cover lay-out heeft! Hum....

Link to comment

Ik koop het uit gewoonte, maar eigenlijk zijn de verhalen al jaren veel minder. Mijn kinderen lezen ook liever de oudere verhalen.

 

Mijn kinderen absoluut niet. Alles van Vandersteen en Geerts lezen ze niet tenzij er echt niets anders meer te lezen valt. De Morjeaus wel, maar de laatste verhalen vonden ze helaas ook minder. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link to comment

Ik ken er een die al veel langer de zelfde cover lay-out heeft! Hum....

Die werd toch een beetje aangepast toen de uitgaven bij Loempia stopten en bij Standaard begonnen, dacht ik?

 

En om even op het topic terug te komen: Ik ben een dikke 30 jaar geleden gestopt met susenwissen. Dat Vitamitje plots klein mannen had, was voor mij de spreekwoordelijke druppel.

Link to comment

Ik ken er een die al veel langer de zelfde cover lay-out heeft! Hum....

De Urbanus-reeks heeft toch al het een en ander veranderd aan zijn covers: het liggende Urbanus-figuurtje is een paar keer hertekend en de getekende letters uit het logo zijn vervangen door computerletters. (lay-out was misschien niet het goede woord, want dat is inderdaad hetzelfde gebleven)

Link to comment

Redelijk wat veronderstellingen bij elkaar zonder de volledige werkelijkheid te kennen. Van één ding zijn we zeker: "afwachten tot mei". En dan pas oordelen.

 

Klopt.

 

Door de grote bekendheid van Sus&Wis wordt er nogal vaak gereageerd vanuit een soort misplaatste nostalgie. Hoeveel keer heb ik al horen vertellen dat het vet na de blauwe reeks van de soep was. Of dat alles na Geerts slecht geschreven was. Of dat de tekeningen van de nieuwe ploeg nergens op lijken. Dat klopt allemaal gewoon niet, objectief bekeken. Maar in de ogen van sommigen was het vroeger altijd beter...

 

En dan dat wantrouwen t.o.v. Standaard Uitgeverij, zoals blijkt uit het bericht van de S&Wsuperfans. Jongens toch, alsof daar alleen maar geldwolven werken die geen respect hebben voor het verleden. Terwijl ze daar even goed gepassioneerd zijn door strips in het algemeen en de erfenis van Vandersteen specifiek. Bovendien zijn/waren de reboots tot nu toe toch allemaal een behoorlijk groot succes. Mét respect voor het verleden, want het grootste respect dat je kan tonen voor het verleden is dat je kwaliteit blijft maken. Als daar dan veranderingen voor nodig zijn: so be it.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link to comment

. Bovendien zijn/waren de reboots tot nu toe toch allemaal een behoorlijk groot succes.

 

De laatste tien jaar zijn er (tenzij ik iets over het hoofd zie) maar twee reboots verschenen. Eén die een succes kan genoemd worden, een tweede waarover de meningen verdeeld zijn. Of noem je een nieuwe tekenaar voor de Rode Ridder ook een reboot? Want ook over het succes daarvan zijn de meningen verdeeld.

De pogingen van de jaren daarvoor waren meestal een aankondiging van het onvermijdelijke einde.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dat nu ook het geval zal zijn. De laatste grote verandering in de Suske & Wiske reeks (de vernieuwing van de cover) heeft de reeks ook geen kwaad gedaan.

Link to comment

Die album rond nummer 320 ( Suske de Rat, het ijzeren duel,... ) vond ik echt goed. De komst van Christian Verhaeghe als decortekenaar heeft de reeks ook een kwaliteitsinjectie gegeven. Het digitaal inkten vind ik minder tof, maar allez ca va nog. 

 

Alleen vallen de laatste 10 verhalen me ( en mijn kinderen ) tegen. Maar om daarvoor nu alles overboord te gooien.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link to comment

Die album rond nummer 320 ( Suske de Rat, het ijzeren duel,... ) vond ik echt goed. De komst van Christian Verhaeghe als decortekenaar heeft de reeks ook een kwaliteitsinjectie gegeven. Het digitaal inkten vind ik minder tof, maar allez ca va nog. 

 

Alleen vallen de laatste 10 verhalen me ( en mijn kinderen ) tegen. Maar om daarvoor nu alles overboord te gooien.

Suske de rat was een Dirk Stallaert album. Jammer dat ze een tekenaar van zijn niveau zo weinig gebruikt hebben.

Link to comment

Objectief gezien klopt het niet volgens jou...want?

Omdat ieder team dat aan Suske en Wiske heeft gewerkt goeie én slechte albums heeft gemaakt?

De kwaliteit van de reeks is zowel tekenkundig als qua scenario enorm wisselvallig. Sommige albums van Vandersteen krijg ik gewoon niet meer gelezen omdat ze zo rommelig ineen zitten. En er hebben zoveel verschillende tekenaars aan de reeks gewerkt dat er geen vaste S&W-tekenstijl bestaat. De vroegere Vandersteens of de vroege Geertsen of de vroegere Morjaeus zijn allemaal geen meesterwerken als het op de tekeningen aankomt. De latere meestal ook niet.

En als het op scenario's aankomt hebben alle vier de scenaristen knappe albums afgeleverd. Afgewisseld met onleesbare albums. Alhoewel Geerts daar het minste last van heeft. 

Link to comment

De laatste tien jaar zijn er (tenzij ik iets over het hoofd zie) maar twee reboots verschenen. Eén die een succes kan genoemd worden, een tweede waarover de meningen verdeeld zijn. Of noem je een nieuwe tekenaar voor de Rode Ridder ook een reboot? Want ook over het succes daarvan zijn de meningen verdeeld.

De pogingen van de jaren daarvoor waren meestal een aankondiging van het onvermijdelijke einde.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dat nu ook het geval zal zijn. De laatste grote verandering in de Suske & Wiske reeks (de vernieuwing van de cover) heeft de reeks ook geen kwaad gedaan.

 

Wat mij betreft:

* Amoras was geen reboot, maar een spin-off, omdat de originele reeks bleef bestaan en Amoras er als alternatieve versie naast kwam.  Daarom was het nog wel acceptabel. 

* J-Rom was een reboot. Echter niet geslaagd, omdat het behalve de naam weinig met de oude strip van doen had. Ook was het verhaal wel heel erg voor de hand liggen en al vele malen beter gedaan door Marvel en DC. 

* Rode Ridder is niet echt een reboot.  Alleen de tekenaar en inkleuring zijn anders, maar de hoofdfiguur wijkt niet echt af van wat we al jaren kenden.

 

En de vernieuwing van de S&W cover vond ik niet echt een verbetering. Het uiterlijk is nu een beetje dertien in een dozijn, terwijl het er vroeger echt uitsprong met z'n rode kaft. 

 

Stilstaan is achteruitgaan.

 

I'd say: " If it aint broke, don't fix it" .

 

Ik denk dat ouders voor hun kinderen graag die strips kopen, die ze zelf in hu jeugd ook leuk vonden. En als ze S&W niet meer en Jommeke nog wel herkennen, dan zullen ze de Jommeke kopen.

 

Asterix en Obelix laat zien dat je gerust op de oude manier kunt doorgaan, zolang je kwaliteit blijft leveren.

Link to comment

 

 

Asterix en Obelix laat zien dat je gerust op de oude manier kunt doorgaan, zolang je kwaliteit blijft leveren.

??

ok, de laatste 2 kan je mss terug van enige kwaliteit spreken, maar de jaren daarvoor, dat was toch huilen mat de pet op , nee ?

dus zonder kwaliteit lukt het commerieel blijkbaar ook wel ....

Link to comment

Toegegeven, ik zei reboot, maar ik bedoelde natuurlijk: 'de reeksen waar SU recent een serieuze draai aan gegeven heeft'. Je moet op een forum zo soms wel eens twee keer nadenken over je bewoordingen... Maar bon, ik vind dat die reeksen op zich allemaal hun kwaliteiten hebben. En bovendien stuk voor stuk veel publiciteit gekregen, ook belangrijk.

 

Omdat ieder team dat aan Suske en Wiske heeft gewerkt goeie én slechte albums heeft gemaakt?

De kwaliteit van de reeks is zowel tekenkundig als qua scenario enorm wisselvallig. Sommige albums van Vandersteen krijg ik gewoon niet meer gelezen omdat ze zo rommelig ineen zitten. En er hebben zoveel verschillende tekenaars aan de reeks gewerkt dat er geen vaste S&W-tekenstijl bestaat. De vroegere Vandersteens of de vroege Geertsen of de vroegere Morjaeus zijn allemaal geen meesterwerken als het op de tekeningen aankomt. De latere meestal ook niet.

En als het op scenario's aankomt hebben alle vier de scenaristen knappe albums afgeleverd. Afgewisseld met onleesbare albums. Alhoewel Geerts daar het minste last van heeft. 

 

2

 

Volledig akkoord. Hoewel Vandersteen en Geerts m.i. wel de meeste goeie, opeenvolgende albums gemaakt hebben. Ik moet wel toegeven dat ik uit de beginperiode van Morjeau en Van Gucht niet echt veel gelezen heb. Maar bij de latere albums zitten daar toch een paar hele sterke bij, zowel grafisch als qua scenario.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link to comment
Guest Kontiki

Ik merk toch weer de traditionele negativiteit, argwaan, uitlatingen zonder dat iemand er ook nog maar iets van heeft gezien of gelezen. En ondertussen elders voor tolerantie en tegen vooroordelen preken zeker? 

Link to comment

Ik merk toch weer de traditionele negativiteit, argwaan, uitlatingen zonder dat iemand er ook nog maar iets van heeft gezien of gelezen. En ondertussen elders voor tolerantie en tegen vooroordelen preken zeker? 

Ik vind je reactie wat overdreven. We gaan zien wat er gaat komen, dat klopt. We weten het namelijk niet. Er wordt hier even kritisch gekeken naar "het verleden".  

Link to comment

Ik merk toch weer de traditionele negativiteit, argwaan, uitlatingen zonder dat iemand er ook nog maar iets van heeft gezien of gelezen. En ondertussen elders voor tolerantie en tegen vooroordelen preken zeker?

 

Misschien is het omdat alleen maar negatieve opinies geventileerd worden, en de anderen gewoon zwijgen?

Dat gebeurt zo vaak: negativisme allerhande. Let eens op de opmerkingen over de Blake & Mortimer's van na Jacobs. Maar toch zijn het telkens kaskrakers. Blijkbaar zijn die negatieven alleen maar een hardroepende minderheid.

Link to comment

Misschien is het omdat alleen maar negatieve opinies geventileerd worden, en de anderen gewoon zwijgen?

Dat gebeurt zo vaak: negativisme allerhande. Let eens op de opmerkingen over de Blake & Mortimer's van na Jacobs. Maar toch zijn het telkens kaskrakers. Blijkbaar zijn die negatieven alleen maar een hardroepende minderheid.

Ik denk dat je het de tienjarigen moet vragen. Ik lees al heel lang Sus en Wis niet meer. De jeugd gaat zich geen bal aantrekken van de historische betekenis van de coverlayout.

 

Persoonlijk zie ik liefst de layout van de Rode Reeks.

Link to comment

Iets "donkers, ouds" over S&W? Het is de eerste keer dat ik dat hoor.

De vroegste albums, de z/w-albums, hadden dat wel. De bokkenrijders, De zwarte madam, De kleppende klipper ... daar zat wel een sterk gothisch element in. Bij de inkleuring is dat eruit gegaan.

 

De rode covers waren een goed marketing-idee: rood trekt kinderen sterk aan. Dat zou wat te maken hebben met de ontwikkeling van de ogen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...









×
×
  • Create New...