Ga naar inhoud

Wordt Deze Vertaald?


alexjodo

Recommended Posts

JEAN-CORENTIN CARRE, L'ENFANT SOLDAT

Couv_228354.jpg

Gaat over een Fransman, maar lijkt me toch interessant om te vertalen... 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
Op 26-4-2017 om 19:21, sjaakie zei:

wat bedoel je met Watchmenneke Mario?

 

Meestal staat in het contract dat als de uitgever iets niet herdrukt, de auteur dan na X jaar ook een andere uitgever mag gaan zoeken die het wel in aantallen wil herdrukken en promoten, om te voorkomen dat uitgevers totaal geen aandacht aan een boek besteden en het toch vasthouden. 

 

 Dat zou je met print on demand kunnen ondermijnen, doordat er dan af en toe een exemplaar wordt gedrukt.

Link naar reactie
Op 2017-5-6 om 17:44, esteban² zei:

Zijn er eigenlijk ooit nog plannen geweest voor de verderzetting van CUERVOS?  Wat mij betreft één van de strafste strips ooit gemaakt, beide delen. Ik had ontzettend graag het vervolg gelezen, maar ben het Frans niet machtig. ;) 

cuervos02_21012004.jpg

 

Ja, daarvan mogen ze gerust een integrale uitbrengen! Vind ik nog beter dan het soortgelijke Rio

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Op 26-4-2017 om 19:21, sjaakie zei:

wat bedoel je met Watchmenneke Mario?

Ik liep inderdaad wel al verder te denken aan hoe Mario Boon het omschrijft.

 

 

Het gentlemen's agreement tussen DC en Alan Moore destijds was om als Watchmen uitverkocht was, dat de rechten dan terug naar Alan Moore en Dave Gibbons zouden gaan. Omdat de reeks als een eigen bedenksel was en niet met karakters die eigendom waren van DC, bestond zo'n type contract niet. Officieel was het "work for hire" maar officieus niet.

 

Maar omdat Watchmen zo'n instantsucces bleek te zijn, hebben de hogerop bazen altijd gezorgd dat het boek nooit uitverkocht raakte. Was één van de redenen van de breuk tussen Alan Moore en DC.

 

Link naar reactie

Crapuleus? Als het contract nageleefd wordt is daar niks crapuleus aan.

Contracten kun je niet genoeg nalezen en uitpluizen... Uiteindelijk gaat het over wat op dat blaadje staat.

Ik zit hier zelf nu weer met een carrière bepalend contract...Het is niet leuk om daarmee bezig te zijn,

maar het moet.

 

 

Link naar reactie
Op 6-5-2017 om 18:44, esteban² zei:

Zijn er eigenlijk ooit nog plannen geweest voor de verderzetting van CUERVOS?  Wat mij betreft één van de strafste strips ooit gemaakt, beide delen. Ik had ontzettend graag het vervolg gelezen, maar ben het Frans niet machtig. ;) 

cuervos02_21012004.jpg

 

Zijn de eerste twee delen ook prima apart te lezen, of is het echt een omissie dat de delen 3 en 4 nooit vertaald zijn (d.w.z. is het nu een niet afgerond verhaal in het Nederlands)?

Link naar reactie
Gast Kontiki

Er is wel een slotje na elk album, voor zover ik me kan herinneren, maar je wil natuurlijk wel weten hoe het de personages verder vergaat.

Ik heb de Franse delen 3 en 4 hier ook liggen, maar ik heb ze nog altijd niet kunnen lezen.

Link naar reactie
45 minuten geleden, esteban² zei:

Klopt Kontiki. :)  En ik wil het zéker weten.  Die twee eerst albums vond ik fabulastisch goed, om nog maar eens in herhaling te vallen ... *blijft op vertaling hopen*

Saga heeft nu toch weer twee reeksen opgevist van wijlen Talent.

Zou het ook wel leuk vinden een integrale van Cuervos en als we dan toch dromen Rails...

Link naar reactie
11 uren geleden, linthout zei:

Crapuleus? Als het contract nageleefd wordt is daar niks crapuleus aan.

Contracten kun je niet genoeg nalezen en uitpluizen... Uiteindelijk gaat het over wat op dat blaadje staat.

Ik zit hier zelf nu weer met een carrière bepalend contract...Het is niet leuk om daarmee bezig te zijn,

maar het moet.

 

 

Het was woordbreuk en dat was het crapuleuze.

en zelfs als het in het contract stond, had DC een verleden van dat geniepig in hun voordeel om te buigen. De bedenkers van Superman konden ervan meespreken

Link naar reactie
2 uren geleden, marioboon zei:

 De bedenkers van Superman konden ervan meespreken

 

Lees de tekst van het contract op Wikipedia:

 

I, the undersigned, am an artist or author and have performed work for strip entitled

SUPERMAN

In consideration of $130.00 agreed to be paid me by you, I hereby sell and transfer such work and strip, all good will attached thereto and exclusive right to the use of the characters and story, continuity and title of strip contained therein, to you and your assigns to have and hold forever and to be your exclusive property and I agree not to employ said characters by their names contained therein or under any other names at any time hereafter to any other person firm or corporation, or permit the use thereof by said other parties without obtaining your written consent therefor. The intent hereof is to give you exclusive right to use and acknowledge that you own said characters or story and the use thereof, exclusively. I have received the above sum of money.

Sgd. Joe Shuster
Sgd. Jerome Siegel

 

Lijkt me 100% duidelijk wat de bedoeling is. 

Link naar reactie
38 minuten geleden, Tweetie zei:

 

Lees de tekst van het contract op Wikipedia:

 

I

Lijkt me 100% duidelijk wat de bedoeling is. 

 

Daar gaat het niet over. Schuster en Siegel waren royalties beloofd op de winst van Superman in radio en TV. 

DC heeft het zo geïnterpreteerd dat boekhoudkundig ze verlies leden op de filmrechten... en dus geen royalties moesten betalen.

Wist je dat de baas van DC in die tijd letterlijk boekhouder van de maffia geweest was?

 

En dat deze tekst op de achterkant op de cheques werd gedrukt, dus je stond voor het blok: alleen als je de cheque tekende, kreeg je je geld en dus automatisch was je je rechten kwijt.

 

Je moet es het boek "Men of Tomorrow: Geeks, Gangsters, and the Birth of the Comic book" es zoeken en lezen 

 

Link naar reactie

Couv_303550.jpg

 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Gast Kontiki

Geschreven door een voormalig Belgisch model en een oude flirt van voetballer Emile Mpenza dat steenrijk getrouwd is. Ik zag wat commentaren passeren van (jaloerse?) en naar eigen zeggen onderbetaalde stripmakers die Glénat van vriendjespolitiek beschuldigden. Of de strip ook goed is, weet ik niet. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Kontiki zei:

Geschreven door een voormalig Belgisch model en een oude flirt van voetballer Emile Mpenza dat steenrijk getrouwd is. Ik zag wat commentaren passeren van (jaloerse?) en naar eigen zeggen onderbetaalde stripmakers die Glénat van vriendjespolitiek beschuldigden.

 

Tja, ik zie ook artikelen langskomen van bronnen die normaal gesproken nooit iets met strips doen, dus helemaal ongelijk heeft Glenat nu ook weer niet, het levert in ieder geval veel gratis publiciteit op. En haar man verspreidt de strips van Glenat, dus dat is ook een beetje ons-kent-ons. 

 

Ik verwacht in ieder geval een goedgetekende strip, hoe het verhaal is moeten we nog afwachten. Maar echt originele verhalen zie ik in Europa weinig, vaak zijn het tegenwoordig formulestrips.

Link naar reactie

Met alle onderbroken Talent reeksen die zijn voortgezet door andere uitgevers in de loop der jaren (waaronder nog steeds vele reeksen van twijfelachtig niveau als ik zo vrij mag zijn), blijft het me verbazen dat een serie als Gorn van Tiburce Oger nooit meer is opgepikt. Ok... het verhaal heeft niet veel omhanden maar wat kan de man een mooie plaat maken. Dat laat hij toch maar in de laatste decennia constant weer zien. Iemand een idee of de complete serie weer eens (in bijvoorbeeld 2 mooie integrales) wordt uitgebracht?

Link naar reactie
5 uren geleden, Nesse zei:

Met alle onderbroken Talent reeksen die zijn voortgezet door andere uitgevers in de loop der jaren (waaronder nog steeds vele reeksen van twijfelachtig niveau als ik zo vrij mag zijn), blijft het me verbazen dat een serie als Gorn van Tiburce Oger nooit meer is opgepikt. Ok... het verhaal heeft niet veel omhanden maar wat kan de man een mooie plaat maken. Dat laat hij toch maar in de laatste decennia constant weer zien. Iemand een idee of de complete serie weer eens (in bijvoorbeeld 2 mooie integrales) wordt uitgebracht?

 

Inderdaad een mooie serie, die het verdiend om nog eens vervolgd te worden in vertaling.

Misschien dat die nieuwe uitgeverij er brood in ziet, recent gaven zij ook Buffelo Runner uit?

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...