Ga naar inhoud

Turboreacties: Momenteel Lees Ik...


Gast Kontiki

Recommended Posts

Deze van Typex thumb1_7eab97c0-a2ba-11e2-8a01-533224b7a ?

 

Of een van deze thumb1_6e9b2bc0-3713-012c-a4d5-005056943thumb1_58bd1b60-faf5-012c-a014-005056942thumb1_5cb190c0-c908-012e-acc7-005056943thumb1_21688e80-e02f-012b-65f1-005056942 ? :e010:

 

Dag Daan, Het was de Typ-Ex versie. Geen woord kritiek over druk of tekeningen. Die zijn top, maar ik blijf met een zwaar gevoel van onevenwicht zitten. Rembrandt is puur gedegradeerd tot een vervelende klier. Dit is een strip die ik niet rap ga herlezen.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Toch heel even reageren. Ik heb van deze reeks alleen de eerste cyclus en denk erover om de andere delen ook aan te schaffen. Kan je het aanraden. Moet ik nog bepaalde delen vermijden?

 

Alvast bedankt.

 

 

Vermijden ? Nee.

Zijn alle delen even goed ? Nee.

Delen 10 & 11 zijn wat mij betreft heel wat minder goed. Maar dat komt omdat het meer fantasy is dan SF (jou kennende ;) lees jij misschien die net liever ). Maar ik vond het dus minder goeie fantasy, alhoewel ik de europese fantasy al een tiental jaar niet meer volg, dus ik kan niet echt vergelijken. Ik heb 10 & 11 ook pas vorig jaar gekocht, toen ik de volledige reeks in de Daedalus versie aankocht nav de heropstart. Na nr 9 was ik gestopt, indertijd.

 

Maar ik zou geen delen vermijden. Nu ja, Aquablue is al sinds 91 één van mijn favoriete europese reeksen, nostalgie speelt dus mee bij mij. :)

 

Als ik je me zou verplichten om te zeggen hoe goed de afzonderlijke cycli (cyclussen ?) zijn, dan zou ik zeggen :

 

Cyclus 1, albums 1-5 : zeer goed.

Cyclus 2, albums 6-7 : goed.

Cyclus 3, albums 8-9 : goed.

Cyclus 4, albums 10-11 : hmmm... bedenkelijk.

Cyclus 5, albums 12,13... : weer zeer goed !

 

Edit : nu, je vroeg het aan Roque ja, dus... ;)

 

 

Alhoewel het nog niet zó lang geleden is dat ik ze gelezen heb, kan ik niet meer uit het hoofd zeggen welke delen ik beter of minder vond. Ik weet alleen nog dat de reeks als geheel erg goed was. Als ik alles gelezen/herlezen heb, zal ik er op terugkomen.

 

Spock zal het wellicht goed hebben samengevat. Al kan ik me dus niet herinneren dat ik deel 10 & 11 slecht vond. Maar misschien dat het verschil in kwaliteit meer zal opvallen als je ze direct na elkaar leest.

 

Dat laatste bleek dus waar te zijn. Slecht zou ik het nog steeds niet noemen, maar ik vond ze nu wel beduidend minder dan de rest van de reeks. De andere 9 vond ik eigenlijk allemaal even goed. Dus, om op je vraag te antwoorden:

 

Als je de eerste 5 albums goed vond, zullen de volgende cyclussen je ook wel bevallen. Het voordeel is dat het vanaf dan altijd tweeluiken zijn dus kan je cyclus per cyclus lezen en telkens evalueren of het nog de moeite is om het volgende tweeluik ook aan te schaffen. Kwestie van interpretatie zou ik deel 6 en 7 eventueel ook nog bij cyclus 1 plaatsen trouwens. Het speelt zich wel af op een andere planeet maar bouwt nog steeds voort op Nao zijn familiegeschiedenis. Daarna begint het Stichting Aquablue-verhaal, dat ik dus ook heel graag gelezen heb. Prachtige tekeningen ook, persoonlijk heb ik geen voorkeur tussen Vatine of Tota. En daarna komen dan de 2 zwakkere broertjes uit de reeks, ook de tekeningen van Siro vond ik wat minder.

 

O ja, de stortvloed aan taalfouten krijg je er gratis bij. Maar die ben je waarschijnlijk al gewoon uit de eerste cyclus.  :e002: Een ander topic indachtig, moet je oppassen om niet als grammar nazi te worden neergezet, maar bij Aquablue was het er toch wel los over. :e010: Dat is het enige minpuntje van de reeks.

 

De laatste twee moet ik nog lezen, dat is voor de komende dagen. "Tussendoor" (om terug on-topic te belanden) heb ik nog Dorothy and the Wizard in Oz gelezen en ben ik (her)begonnen in Y: The Last Man (momenteel halfweg).

Link naar reactie
Gast Natte aap

'Angelus' is ook voor mij een van de sterkste albums van 2013.  Die Homs verdient wel een interviewke voor Brabant Strip Magazine.  :e012:

 

goed plan. Weet je wie je ook nog eens zou moeten vragen? Die poolse tekenaar van Thorgal, hoe heet ie ook al weer. Rosicky? Rosnichky?

:)

Link naar reactie

Het laatste volledige album van de hand van Goscinny /Morris is wellicht ' De zingende draad ' , daarna nog kort verhalen in albums 'De ballade van de Daltons '

en de 'De strop van de gehangene '.

 

Ik denk dat die sc's van Durango wel nog te vinden zijn , de hc's is andere koek.

Link naar reactie

Een vraagje: hoe heet het laatste Lucky Luke album van de hand van Goscinny/Morris?

Daarnaast wil ik, door de release van de nieuwste Durango albums, graag de volledige reeks herlezen, maar zijn de eerste albums hiervan nog vlot verkrijgbaar?

Ik denk dat de laatste Lucky Luke door Goscinny Daisy Town zou kunnen zijn (1982) maar ook daarna zijn veel leuke albums verschenen hoor! Wat te denken van bijvoorbeeld Fingers?

 

Juist de eerdere Durango albums zijn prima tweedehands te vinden! Er zijn een of twee albums die alleen door Arboris zijn uitgegeven die ze nodig moeten herdrukken, daar zijn dus alleen lastig of duur te vinden eerste drukken van.

Link naar reactie

Inderdaad , Chinaman ook graag gelezen .Taduc had zich al op een andere serie gericht (Iets van pépé ... )die ook al is stopgezet.

Nu Witte klauw , hopelijk van het zelfde niveau als Chinaman.

Zoniet kunnen ze misschien nog Chinaman oppikken bij een andere uitgever dan Dupuis.(die wel meer series heeft gestopt recentelijk : Pema Ling , Sarah ,

droom van Jeruzalem , enz, ... )

Link naar reactie
Gast Natte aap

ah, dus toch gestopt door dupuis? Jammer want Pema Ling las ik ook heel erg graag.

 

Witte klauw vind ik niet slecht, maar voorlopig nog niet van het niveau van Chinaman.

Link naar reactie

De spin-off reeks van XIII. XIII mysterie.

Ik ben net bezig met deel 3, little Jones. Ik vind dit het zwakste deel van de reeks omdat ik niet houd van het verhaspelen van historische figuren...

( Roman Polanski, Sharon Tate, Malcolm X, Martin Luther King, J.Edgar Hoover en waarschijnlijk vergeet ik er nog wel een paar :e006: )

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Gast Natte aap

 Ik vind dit het zwakste deel van de reeks omdat ik niet houd van het verhaspelen van historische figuren...

( Roman Polanski, Sharon Tate, Malcolm X, Martin Luther King, J.Edgar Hoover en waarschijnlijk vergeet ik er nog wel een paar :e006: )

 

grappig hoe smaken zo kunnen verschillen. Ik vind het juist schitterend om te lezen hoe historische gebeurtenissen door een scenarist ingepast kunnen worden in een verhaal. Een andere uitleg voor historische feiten en figuren dan de uitleg die we al kennen. Maar goed, zo heeft ieder wel zijn voorkeuren.

(als er iemand nog schitterende voorbeelden kent van strips die historische situaties hervertellen vanuit een ander standpunt, laat maar komen, dan splitst Koen er wel een nieuw draadje vanaf :) )

Link naar reactie

grappig hoe smaken zo kunnen verschillen. Ik vind het juist schitterend om te lezen hoe historische gebeurtenissen door een scenarist ingepast kunnen worden in een verhaal. Een andere uitleg voor historische feiten en figuren dan de uitleg die we al kennen. Maar goed, zo heeft ieder wel zijn voorkeuren.

(als er iemand nog schitterende voorbeelden kent van strips die historische situaties hervertellen vanuit een ander standpunt, laat maar komen, dan splitst Koen er wel een nieuw draadje vanaf :) )

 

Gelukkig verschillen smaken inderdaad anders zou het erg saai worden :e012: . Maar ik krom mijn tenen samen als Malcom X en Martin Luther King worden samengesmolten tot Calvin X. Iets teveel creativiteit voor mij.

 

Overigens zit de reeks Verborgen Geschiedenis  vol met historische situaties die vanuit een ander standpunt worden belicht.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Gast Natte aap

Maar ik krom mijn tenen samen als Malcom X en Martin Luther King worden samengesmolten tot Calvin X. Iets teveel creativiteit voor mij.

 

ah, dat heb ik p'sies wat verdrongen :D Maar op dat punt heb je helemaal gelijk, da's onnozel.

 

Ah, die verborgen geschiedenis heb ik een paar keer vastgepakt maar nooit aan begonnen. Ik had het gevoel dat het de zoveelste dan brown variatie zou zijn, maar dat zal eerder een gebrek aan informatie geweest zijn dan een weldoordachte mening :)

Link naar reactie

Tweedehands gekocht in Blitz Waregem :

- Zwarte Olijven 1, 2, 3 : onmiddellijk gelezen en toch echt van genoten.  Hoe bijbels de achtergrond ook is, het gefilosofeer en de humor maken van dit afgeronde reeksje van drie delen toch een blijver.

- Rock Mastard : als Boucq-fan kon ik dit niet laten liggen voor 2 euro in nieuwstaat.  Bijrol voor Fré Van der Mugge (al gebruiken ze het hele album door zijn Franse benaming Jerome Mouchero).  Typisch Boucq.  Absurde humor maar o zo knap getekend.  Totaal geflipt verhaal over het sperma van Hitler dat in een junglerivier terecht komt en aanleiding vormt tot het creëren van een nieuwe extreem-rechts nazistisch regime van bijtgrage pygmeeën.
 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Tweedehands gekocht in Blitz Waregem :

 

- Rock Mastard : als Boucq-fan kon ik dit niet laten liggen voor 2 euro in nieuwstaat.  Bijrol voor Fré Van der Mugge (al gebruiken ze het hele album door zijn Franse benaming Jerome Mouchero).  Typisch Boucq.  Absurde humor maar o zo knap getekend.  Totaal geflipt verhaal over het sperma van Hitler dat in een junglerivier terecht komt en aanleiding vormt tot het creëren van een nieuwe extreem-rechts nazistisch regime van bijtgrage pygmeeën.

 

Deel 2 is nooit vertaald. Daarin kwamen wat Vlaamse allusies, bijvoorbeeld een aanval met de kathedraal van Poperinge.

Link naar reactie

Tif et Tondu : laatste integrale n° 13 : opnieuw heel geslaagd.  Leuke achtergrondinfo ook bij de drie allerlaatste Baard en Kale-verhalen door het duo Lapière-Sikorski.
 

Heb nu alle Baard en Kale-verhalen in mijn bezit in een heerlijk stevig (Frans) HC-jasje.  Denk er nu over na om ook te beginnen met het aanschaffen van de integrales van 'Sophie'.  Da's ook zo'n reeks die ik nooit echt heb gevolgd.  Maar na lezing van een achttal albums uit de lokale bieb, was ik toch gecharmeerd. Jidéhem toch een knap tekenaar, moet ik zeggen.  Toch puur jeugdsentiment die karikaturaal getekende verhalen in de zogenaamde 'gros nez'-stijl. 

post-69-0-14941500-1373471798_thumb.jpg

post-69-0-96597600-1373471799_thumb.jpg

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

In 2015 zouden er toch nog Franse integrales van Baard en Kale verschijnen, maar dan met de oorspronkelijke verhalen van Dineur, de voorganger van Will van wie ook enkele verhalen ontbreken. Er zijn er ook een paar van Marcel Denis die het even van Will overnam toen die naar Kuifje trok om daar een Playboy-look na te streven. Lees er meer over via http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_076-100.htm#Weetje099

 

Een tweede integrale van Sophie blijft wat achterwege, maar die zou er toch nog komen. Over de echte Sophie (die momenteel ook voor BD Must werkt) had ik ook een verhaal: http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_051-075.htm#Weetje071

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...