Ga naar inhoud

Rangschikking verzameling


djkeos

Recommended Posts

Bij mij is er ook niet heel veel logica, maar je zou het een systeem kunnen noemen. Wel eentje met heel veel verschillende uitgangspunten.

 

Ik heb niets alfabetisch staan. Dat werkt gewoon niet, want dan ben je continue bij nieuwe aankopen je hele verzameling aan het herschikken.

 

Bij mij gaat het als volgt:

Boeken staan rechtop in de kast, de rij begint altijd met HC’s, daarna de SC’s.  Als er veel SC’s zijn, dan zet ik er soms een paar HC’s tussen, zodat het wat beter rechtop blijft staan. Aan het eind van de rij laat ik altijd 5 a 10 centimeter ruimte over, zodat nieuwe aankopen gemakkelijk erbij geplaatst kunnen worden.

Ik begin de rijen zoveel mogelijk met afgeronde series, de nog niet afgeronde series staan zoveel mogelijk rechts in de rij, dat maakt het ook weer makkelijker om nieuwe delen toe te voegen. 

Verder heb ik strips bij elkaar staan op genre, bijvoorbeeld Western en Piratenstrips. Maar heb ik ook strips van bepaalde auteurs bij elkaar staan, bijvoorbeeld Hermann, Bilal, Don Lawrence.

Voorts staan mijn favoriete strips veelal op ooghoogte, zoals XIII, Thorgal, Largo Winch.

Tot slot staan veel strips op uitgeverij, hoewel dat soms lastig is bij langlopende series, die willen nog weleens van uitgeverij wisselen. Daar maak ik dan een keuze.

Al met al heel divers. Voor mij werkt het echter prima. :) :) :) 

Link naar reactie

Om de ruimte zo efficiënt mogelijk te benutten is het aan te raden om op formaat te sorteren.

Mijn bibliotheek ziet er zo uit. Enkele vakken worden ingenomen door de schoolboeken van mijn zoon, en er liggen hier en daar zelfs dossiers van het werk van mijn echtgenote. Ik heb nog een beetje plaats, maar niet veel meer. 

 

IMG_6482.thumb.jpg.30c81fcaaaad910967efd2a05d476874.jpg

 

 

IMG_6485.thumb.jpg.33573c13dbb685dea93a26432f469611.jpg

 

 

IMG_6495.thumb.jpg.fcf095466a31e596f226fa068421450c.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Om cartoonesk (niet alleen hem! niet alleen hem!) te helpen:

 

Ik: Schrijf een handleiding voor het organiseren van een bibliotheek met stripverhalen, waarbij rekening wordt gehouden met de afmetingen van de boeken, de reeksen, en de auteurs. Geeft daarbij de mogelijke indelingen die die drie elementen combineren, de catalogus die nodig is om een maximale ontsluiting van de boeken te krijgen, zodat ze kunnen worden teruggevonden op auteur, scenarist, tekenaar, inkleurder, vertaler, uitgever, stripreeks, en combinaties daarvan; met de indelingen die nodig zijn voor de records van de bestanden.

 

Chat GPT:
Het organiseren van een bibliotheek met stripverhalen kan een uitdagende taak zijn. Hieronder volgen enkele stappen en overwegingen die u kunnen helpen bij het opzetten van een efficiënte en gebruiksvriendelijke bibliotheek.

Stap 1: Sorteer op formaat
Sorteer de stripboeken op formaat om een uniform uiterlijk te creëren en ruimte te besparen in de kasten. Plaats alle boeken van dezelfde grootte bij elkaar.

Stap 2: Sorteer op serie
Sorteer de stripboeken vervolgens op serie. Stripreeksen zijn meestal georganiseerd in chronologische volgorde, dus zorg ervoor dat u de boeken in de juiste volgorde plaatst.

Stap 3: Sorteer op auteur, scenarist, tekenaar, inkleurder, vertaler, uitgever en meer
Sorteer de boeken nu op basis van de auteur, scenarist, tekenaar, inkleurder, vertaler, uitgever, stripreeks, en combinaties daarvan. Hierdoor kunnen lezers gemakkelijk boeken vinden van hun favoriete auteur of stripreeks.

Stap 4: Maak een catalogus
Een catalogus is essentieel voor het beheren van uw bibliotheek. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan, afhankelijk van uw voorkeur. U kunt bijvoorbeeld een spreadsheet gebruiken om een lijst van boeken te maken, of u kunt een online bibliotheekcatalogussysteem gebruiken, zoals LibraryThing, Goodreads of Book Catalogue.

Stap 5: Labelen van boeken
Label de boeken met een uniek identificatienummer, zoals een barcode of een stempel, om het gemakkelijker te maken om de boeken te vinden en bij te houden welke boeken worden uitgeleend.

Stap 6: Opnemen van metadata in de catalogus
Vergeet niet om belangrijke metadata op te nemen in uw catalogus, zoals de titel van het boek, de auteur, de uitgever, de publicatiedatum, de ISBN, en de onderwerpsgebieden. Dit helpt bij het zoeken van de boeken en het vinden van gerelateerde boeken.

Stap 7: Bestandsrecords bijhouden
Houd bestandsrecords bij voor uw bibliotheek, zoals uitgeleende boeken en beschadigde boeken. Dit zal u helpen bij het bijhouden van de status van uw bibliotheek en het bijhouden van verloren of beschadigde boeken.

Mogelijke indelingen voor combinaties van de genoemde elementen:

    Auteur
    Scenarist
    Tekenaar
    Inkleurder
    Vertaler
    Uitgever
    Stripreeks
    Auteur + serie
    Scenarist + serie
    Tekenaar + serie
    Inkleurder + serie
    Vertaler + serie
    Uitgever + serie

Om een maximale ontsluiting van de boeken te krijgen, is het belangrijk om de catalogus zorgvuldig te onderhouden en de metadata te documenteren. Door consistent te zijn bij het sorteren en labelen van de boeken, en door een gedetailleerde catalogus bij te houden, kunnen lezers gemakkelijk boeken vinden en kunt u efficiënt uw bibliotheek beheren. Hieronder zijn enkele tips voor het documenteren van de bestanden van uw bibliotheek:

    Houd bij welke boeken zijn uitgeleend en aan wie. Dit kan handmatig worden gedaan of u kunt een online tool gebruiken om bij te houden welke boeken uitgeleend zijn en wanneer ze moeten worden geretourneerd.
    Houd bij welke boeken beschadigd zijn. Door beschadigde boeken te documenteren, kunt u de boeken op tijd repareren of vervangen.
    Houd bij welke boeken ontbreken. Dit helpt u bij het bijhouden van de status van uw bibliotheek en stelt u in staat om ontbrekende boeken te vervangen.
    Maak een lijst van boeken die in uw bibliotheek staan. Dit kan handig zijn als u uw bibliotheek wilt verzekeren of als u uw bibliotheek wilt delen met anderen.

Door een zorgvuldig georganiseerde bibliotheek met stripverhalen en een gedetailleerde catalogus bij te houden, kunt u uw stripboeken gemakkelijk terugvinden en efficiënt beheren.

 

Link naar reactie

Ik: Wijd verder uit over de praktische aanpak.

 

Chat GPT:
De praktische aanpak voor het organiseren van een bibliotheek met stripverhalen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte van de bibliotheek, het aantal stripreeksen, de beschikbare ruimte en het beschikbare budget. Hier zijn enkele tips voor het organiseren van uw bibliotheek:

    Bepaal uw doelgroep en maak een selectie van stripreeksen die passen bij uw doelgroep.

    Sorteer de stripboeken op basis van de afmetingen en maak onderscheid tussen verschillende formaten. Een mogelijke indeling kan zijn om de kleinere stripboeken in een aparte sectie te plaatsen, terwijl de grotere stripboeken op een andere plek worden opgeslagen.

    Organiseer de stripreeksen op basis van auteur of tekenaar, of op basis van de uitgever. Een andere mogelijke indeling kan zijn om de stripreeksen op alfabetische volgorde te plaatsen.

    Maak een catalogus waarin de details van de stripboeken worden gedocumenteerd. Zorg ervoor dat de catalogus details bevat zoals de auteur, scenarist, tekenaar, inkleurder, vertaler, uitgever, stripreeks, en eventueel andere belangrijke details.

    Label de stripboeken met een duidelijk label dat de naam van de stripreeks, de auteur en eventueel andere details bevat. Dit helpt om de boeken gemakkelijk te vinden.

    Overweeg het gebruik van een softwaretool om uw bibliotheek te beheren. Er zijn verschillende gratis en betaalde softwareoplossingen beschikbaar die speciaal zijn ontworpen voor het beheren van bibliotheken met stripverhalen.

    Maak een leesruimte met comfortabele stoelen en voldoende licht, zodat lezers van uw bibliotheek kunnen genieten van de stripboeken die u hebt verzameld.

Door het volgen van deze tips en het creëren van een gedetailleerde catalogus, kunt u ervoor zorgen dat uw bibliotheek met stripverhalen goed georganiseerd en toegankelijk is voor lezers.

Link naar reactie

Ik: Wijd verder uit over de catalogus, zodat de boeken kunnen worden gevonden op alle mogelijke steekwoorden die voor de strips belangrijk zijn. Geef een sjabloon voor de indeling van een record.

 

Chat GPT:
Een gedetailleerde catalogus is essentieel voor het organiseren van uw bibliotheek met stripverhalen en voor het gemakkelijk terugvinden van de boeken op alle mogelijke steekwoorden. Hieronder zijn enkele tips voor het samenstellen van een catalogus met voldoende informatie:

    Bepaal welke details van belang zijn voor uw catalogus. Dit kan variëren, afhankelijk van de doelgroep van uw bibliotheek en uw persoonlijke voorkeur. Enkele belangrijke details die kunnen worden opgenomen zijn de titel van de strip, de auteur, scenarist, tekenaar, inkleurder, vertaler, uitgever, stripreeks, genre, publicatiedatum, en eventuele andere belangrijke details.

    Maak een sjabloon voor de indeling van een record. Een mogelijke sjabloon kan er als volgt uitzien:

Titel:

Auteur:

Scenarist:

Teken(st)aar:

Inkleurder:

Vertaler:

Uitgever:

Stripreeks:

Genre:

Publicatiedatum:

Beschrijving:

Opmerkingen:

    Zorg ervoor dat de catalogus overzichtelijk is en gemakkelijk te gebruiken. U kunt bijvoorbeeld de stripboeken op verschillende manieren sorteren, bijvoorbeeld op alfabetische volgorde op basis van de auteur, de titel van de strip, de stripreeks, of op basis van het genre.

    Label de stripboeken op een duidelijke en consistente manier, zodat ze gemakkelijk kunnen worden teruggevonden.

    Overweeg het gebruik van een online database om uw catalogus te maken. Dit kan het beheren van uw bibliotheek veel gemakkelijker maken, vooral als u veel stripboeken hebt.

    Zorg ervoor dat de catalogus up-to-date blijft door nieuwe boeken regelmatig toe te voegen en oude boeken te verwijderen als ze niet meer relevant zijn.

Door het maken van een gedetailleerde catalogus kunt u uw bibliotheek beheren en de stripboeken terugvinden op alle mogelijke steekwoorden die voor de strips belangrijk zijn. Zo kunnen lezers gemakkelijk vinden wat ze zoeken en kunt u uw bibliotheek efficiënt beheren.

Link naar reactie

Er is iets zeer belangrijks vergeten in de sjabloon voor de catalogus.

Wat is dat?

Wie het juist heeft, krijgt een speciale vermelding als "H/Zij die het belangrijke vergeten ding in de sjabloon voor de catalogus had gevonden!!!" En met maar liefst drie uitroeptekens. En een smiley naar keuze. Vanzelfsprekend.

Link naar reactie

@fantasiooo had het belangrijke vergeten ding in de sjabloon voor de catalogus gevonden!!!

(Met smiley naar keuze!)

 

Chat GPT zegt wel dat je een label op de boeken moet plakken, maar hij denkt er niet aan om te zeggen wat op de label moet staan. En de gegevens die op het label moeten komen, moeten ook in dat sjabloon worden vermeld.

Daaraan merk je dat het niet nadenkt over wat het schrijft (pas op, ik heb zulke leerlingen gekend, dus blijkbaar is Chat GPT niets menselijks vreemd).

En ook kreeg ik geweldig het gevoel dat hij vooral herhaalde wat ik hem had gezegd, maar wel uitgebreider, met meer uitweidingen.

Link naar reactie
Op 27/2/2023 om 23:59, Peter Motte zei:

Maak een sjabloon voor de indeling van een record. Een mogelijke sjabloon kan er als volgt uitzien:

Titel:

Auteur:

Scenarist:

Teken(st)aar:

Inkleurder:

Vertaler:

Uitgever:

Stripreeks:

Genre:

Publicatiedatum:

Beschrijving:

Opmerkingen:

 

Ik heb nog twee bijgevoegde codes :

1) kleur of zw of iets anders

2) Harde kaft of Softcover

Link naar reactie
  • 5 months later...

Dit jaar verhuisd dus nieuwe organisatie moeten uitvinden voor boeken en strips :

 

Kelder: Non-fictie (Geschiedenis, film en muziek) + Kunst (je weet wel Taschen en zo)

 

Gelijkvloers (in de bureau): Van de Grieken tot en met Sturm und Drang (Oerknal-1830)

 

1ste verdiep (leefruimte want bel- étage): Van Töpffer tot en met de Comics Code (1830-1855)

D.w.z.:

- Een muur vol met Journal Tintin-, Journal Spirou- en kranten-strips à la Terry & the Pirates

- Een kast vol Lage Landen: Vandersteen, Sleen, De Moor, Dick Bos, Bulletje & Boonestaak, etc.

- Rekken vol Amerikaanse comics: Golden Age Superhelden, EC, funny animals, etc.

- Alle serieuze literatuur staat ook nog eens apart per gebied: Lage Landen - Frankrijk - Duitsland+Scandinavië+Oost-Europa+Rusland - Groot-Brittannië - Noord-Amerika - Mediterraans&Azië (ook wel de rest genoemd)

- In de keuken: kookboeken en self-help

 

2de verdiep: Van Silver Age, Pilote, Rode Ridder, Tezuka & fumetti neri tot en met de dark age, de dood van Superman en the great comics crash (1956-1996)

- Logeerkamer: BD franco-belge - Lage Landen strips - Italiaanse Fumetti + Duitsland en de Balkan

- The Master Bedroom (where all the magic happens) (mijn slaapkamer dus): Manga - Spanjaarden+Zuid-Amerika - Britten - Noord-Amerikanen

(Idem ditto ongeveer voor literatuur)

 

Trappenhal naar de zolder: Het digitale tijdperk en de graphic novel (1996-2023): Noord-Amerika - GB - NL - BD+Rest van Europa - Manga

 

En op de zolder slaapt mijn broer.

Link naar reactie
On 2/12/2023 at 11:33 AM, hemweg said:

Ik heb wel eens een wandboekenkast gezien gesorteerd op de kleur.

ga ik toch van over mijn nek.
Die DIY-klusprogramma's hebben van die stylisten die het dan idd op kleur pleuren.
Ik krijg dat kriebels op alle verkeerde plekken!

Dan snap je denk ik niet het IDEE achter een COLLECTIE.
Dan weet je NIET waarom mensen boeken verzamelen...

On 8/21/2023 at 6:20 PM, BobFish said:

Dit jaar verhuisd dus nieuwe organisatie moeten uitvinden voor boeken en strips :

 

Kelder:

 

Gelijkvloers

1ste verdiep (leefruimte want bel- étage):

- In de keuken: kookboeken en self-help

 

2de verdiep:

Trappenhal naar de zolder

 

On 8/21/2023 at 7:38 PM, BobFish said:

huiskamer2.gif.8d123c89f93df2ad4d88150d0e265a3e.gif

wow. WOW

je leeft in een bibliotheek eigenlijk!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Bedankt voor je bewondering @Richard Boom-vavavoom ☺️

 

Ja je hebt helemaal gelijk, van dat kleurengedoe krijg ik ook de kriebels.
Op alfabetische volgorde vind ik evenwel de horror eerlijk gezegd. Van zodra je iets koopt, is het miserie om het ertussen te krijgen.

 

Na enkele maanden kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over mijn chronologische opsplitsing beslissing.

En inderdaad, ik leef eigenlijk graag in een bibliotheek. Ik word er gelukkig van.

Natuurlijk is er heel wat tijd ingekropen om elke kamer af te meten, elke kast te bouwen en elke boek te plaatsen.

Maar dat laatste was alleszins een ideale oefening om het overzicht te bewaren.

 

Nu vraag ik mij af hoe lang nog tot alle kasten vol zitten.

Want dan zijn we genoodzaakt mijn broer uit zijn zolder te zwieren. Of toch alleszins kasten rond zijn bed te bouwen.

Link naar reactie

 

On 2/12/2023 at 1:00 AM, djkeos said:

Maar ik vroeg me af hoe de andere repers hun verzameling hebben gerangschikt: puur op alfabet, per tekenaar, scenarist, uitgever.....

omdat ik alles in Expedia/Kallax heb staan, werk ik graag met een soort 'blokken-dee"

bijvoorbeeld heb ik een "blok Batman" waarbij ik de floppies achterdoor leg en de mooie HC's en TPB's ervoor stal,
Zo doe ik dat ook met Hulk, Spiderman, FF, Daredevil etc.
Dan is er ook een "blok" met various DC. Wederom losse deeltjes achterdoor en vooraan de coole collecties.
En soms ruimte voor een leuk beeldje ofzo :)

 

image.thumb.png.aac95371ac60c437d2503e7dd0c1b859.png

ZO heb ik ook een blok Millarworld en een blok "Barsoom" (dus alles van John Carter enzo) en ook een blok Darkchylde en een blok The Walking Dead en FABLES en ook een blok "Terry Moore" etc.

 

 

Mijn Nederlandstalige strips hebben niet echt een soort volgorde behalve ruwweg een blok "oud" en een blok "Storm/Guust Flater" en een blok DarkDragonBooks, waar dan ook weer L inzit met Ythaq en Opaal enzo.

De Rode Ridder's moeten nog even netjes gelegd worden ook :)

 

image.thumb.png.77f98d1cb34e1d045a86610a21be8906.png

 

Dit blok is ook van alles door elkaar :) maar toch weer neit.. want MIJN systeem :)

 

image.thumb.png.99a6c04d8023f633525e9efbe536c346.png

 

1= gelezen comics die ik nog moet opbergen

2/3= top cow

4= broadsword comics en alles Jim Balent

5= al mijn "various" tradepaperbacks, op alfabet. BRZRKR to YEAR ZERO, van CORALINE tot NOMEN OMEN tot ROBOCOP....

6= conan, red sonja

7= john carter, dejah thoris etc

8= alles Aspen Comics, dus Fathom, Soulfire etc

9= alles Brian Pulido, dus Lady Death, Hellwitch maar ook zijn Marvel-serie bijvoorbeeld.

10= alles van Eduardo Risso.

11= Ultimate Universe van Marvel

In principe heb ik nóg een kast zoals dit, maar dat is ook allemaal "5" maar dan niet op alfabet. Nog geen idee hoe ik dat ga aanpakken. Momenteel staat dat op "gevoel" en staan ze op een andere plek (onder mijn HC's en Omni's) omdat ze gewoon COOL uitzien :)

 

Dan heb ik ook nog dus een "showcase kast" omdat ... nou ja.... IT LOOKS SOOO GOOD!!!

 

 

image.thumb.png.d7da9addeae05ae7dcdc4dd99830d644.png

 

en zo heb ik ook nog een paar blokken "ARTBOOKS"

omdat ik met blokken werk, MAG van mij best eea door elkaar staan binnen een kast.

 

 

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

En dan sluit ik af met

 

image.thumb.png.174a3d3ffe1ab13a44a3ca71d5865adb.png

 

Deze kast is voornamelijk Vampirella. Van links naar rechts.. en incluis beeldjes dus.

Hieronder staan dan sketchbooks (met voornamelijk mummies) en original artwork en gesigneerde comics etc.
En wat administratieve zaken en voorraad Sisterhood.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...