Ga naar inhoud

Rangschikking verzameling


djkeos

Recommended Posts

Ik ben net verhuisd en heb mijn verzameling weer in de kasten gezet.

 

Maar ik vroeg me af hoe de andere repers hun verzameling hebben gerangschikt: puur op alfabet, per tekenaar, scenarist, uitgever.....

 

Ik had nl. de gewoonte om Buck Danny bij de B te zetten maar XIII eerst bij de D en later weer bij de X. En zo zijn er nog wel wat meer inconsequente volgordes...

 

Naast Tango staat dan weer de recente one-shot De slang en de coyote.

 

Dan heb je nog reeksen die met een lidwoord beginnen: Het venijn, De argonautjes etc.

 

Een zekere logica zit er wel in maar bijvoorbeeld Rhonda en Wynona naast elkaar, is voor mij logisch want zelfde auteur en in dit geval zelfde 'acteurs' zoals Vano het uitdrukte.

 

Bij Eric Heuvel krijg je dan naast zijn reeksen Bud Broadway, Carbeau en January Jones nu ook Jeff Rylander en daarnaast nog Quaco, Max Havelaar, Blokker concern, Het geheim van de tijd, De ontdekking. Ook bij Danker Jan Oreel steeds meer verschillende titels want geen reeksen naast Hel. Op tekenaar is dan het meest logische.....

 

 

Heeft Last Dodo daar soms een systeem in?

Link naar reactie

Het eeuwige dilemma... Ik zette ze aanvankelijk gewoon kriskras door elkaar maar wel per serie, later per alfabet zoals ze in mijn verzameling op stripinfo staan (van "14-18", "38ste breedtegraad" en "De 4 helden" tot "De zoon van de arend", "Het zwaard van Ardenois" en "Zwartkijken" en alles wat er tussen komt. Op dit eigenste moment ben ik bezig met mijn hele verzameling te herschikken wegens een gedeeltelijke verhuis naar mijn pas ingerichte zolder, omdat ik een beetje een Guust Flater-archief aan het opbouwen was op de verdieping er onder. Ik doe het nu anders, maar heb er de weken van de werken constant over lopen tobben: alles van Vandersteen bij elkaar, daarnaast de Kiekeboes, de Jommekes en de Nero's, en zo aflopend qua aantal de andere wat ik als gewone strips zie (Rik Ringers naast Chick Bill want beiden van Tibet, Lucky Luke en Rataplan, alles van Robbedoes en Marsupilami maar ook Guust Flater, Rommelgem, Zwartkijken en Ton en Tineke bij elkaar wegens de link met Franquin, Blauwbloezen, Baard en Kale en Isabel, Asterix, Johan Pikbroek, Hoem-Pa-Pa en Mathias, Smurfen, Steven Sterk, Johan en Pirrewiet, Clifton, Robin Hoed en Leonardo, Kuifje, Jo, Suus en Jokko, Kwik en Flupke, Nonkel Zigomar, etc... Boven op zolder zet ik alles wat ik niet als de klassieke strip zie, min of meer per genre en per tekenaar. Samoerai en zijn spin-offs samen met Senseï, Cingis Khan, Pema Ling, De zwarte samoerai, Shaolin, Kogaratsu, De khan en Wind der goden bij elkaar, naast alles van Arleston en bv. ook Peter Pan, De grote dode, De minderbroederschool, Albatros, Chimère(s) 1887, In de schaduwen, Roodhaar (wegens in mijn ogen Maillés, Vincents en Aouamris stijl erg gelijkaardig aan die van Loisel) Op zoek naar de tijdvogel, Een godverdomse klootzak en Magasin general allemaal bij elkaar. Blueberry, Ringo, Jerry Spring, Durango, Buddy Longway, De indianenreeks, MacCoy, Cartland, Comanche, Undertaker e.d. zet ik ook bij elkaar volgens beginletter, enz enz... Ben er nog niet mee klaar wegens aardig wat sjouw- en verhuiswerk, maar ik ben er op dit moment tevredener van dan volgens de 2 voorgaande systemen omdat het in mijn hoofd klopt. Alle 3 de systemen hebben wel één groot nadeel (zelfde probleem met mijn film- en seriecollectie en mijn boekencollectie waar ik er toch telkens ook een paar duizend van heb): komt er wat bij, dan moet je grenzeloos veel verzetten om die er tussen te krijgen. En ik heb nu eenmaal niet de luxe om naast elk van de reeksen die ik nog volg maar even wat ruimte te laten voor de eventuele extra delen...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Gewoon op basis van reeks, maar rekening houdend met reeksen die onderlinge relatie hebben en uitgeverij. Nederlandstalig en Engelstalig staat ook niet bij elkaar.

Bepaalde integrale edities staan ook niet bij de losse albums van de reeks. Bakelandt is daar een voorbeeld van. Dit om puur visuele redenen. De "mooiste" boeken staan zo ook goed zichtbaar bij het binnenkomen van de hobbyzolder.

 

Zo hou ik zoveel mogelijk Vandersteenreeksen bij elkaar. Robert en Bertrand staat dus niet ver van Suske en Wiske, maar Jerom staat daar nog dichter bij omdat Jerom een personage is die in die reeks ontstond. 

Binnen m'n DC-verzameling staan reeksen als Nightwing in m'n Batmanblok gesorteerd. Niettegenstaande staan m'n omnibussen wel in een aparte kast omdat dit het zoeken/klasseren makkelijker maakt. Marvel staat ook afzonderlijk. 

 

Eigenlijk is m'n klassement meer een vorm van persoonlijke logica dan een algemene. :D

 

(Edit)

 

Snel even een paar foto's genomen met m'n gsm ter illustratie - niet van de hele kamer natuurlijk -. Gelieve niet op de rommel te letten, ik heb nog wat sorteer/opruimwerk. 

20230212_123110.jpg

20230212_123053.jpg

20230212_123020.jpg

Link naar reactie

Per reeks en daarbinnen op chronlogische volgorde van uitgave. En integrales achter de losse nummers.
Bovenaan alles van de klare lijn bij elkaar: Herge (Kuifje, Jo, Suus en Jokko, Quick & Flupke) / Jacobs (Blake & Mortimer) / Martin (LeFranc, Tristan, Alex), daarna de Vandersteen reeksen (Suske & Wiske, Jerom, Rode Ridder, Robert & Bertrand, Biggles) bij elkaar, gevolgd door andere Vlaamse reeksen Nero en (sinds kort) Bakelandt, vervolgens de reeksen van Trigië, Storm, Rik Ringers, Asterix, Lucky Luke. Dan de one-off albums zoals Maus etc. En onderaan de humoristische reeksen (Urbanus, albums van Jeroom, Gummbah, Kamagurka). Op de logica van deze indeling is van alles af te dingen, maar voor mij werkt het.😁 

Link naar reactie
2 minutes ago, SAVANTAS said:

Per reeks en daarbinnen op chronlogische volgorde van uitgave. En integrales achter de losse nummers.
Bovenaan alles van de klare lijn bij elkaar: Herge (Kuifje, Jo, Suus en Jokko, Quick & Flupke) / Jacobs (Blake & Mortimer) / Martin (LeFranc, Tristan, Alex), daarna de Vandersteen reeksen (Suske & Wiske, Jerom, Rode Ridder, Robert & Bertrand, Biggles) bij elkaar, gevolgd door andere Vlaamse reeksen Nero en (sinds kort) Bakelandt, vervolgens de reeksen van Trigië, Storm, Rik Ringers, Asterix, Lucky Luke. Dan de one-off albums zoals Maus etc. En onderaan de humoristische reeksen (Urbanus, albums van Jeroom, Gumbah, Kamagurka). Op de logica van deze indeling is van alles af te dingen, maar voor mij werkt het.😁 

Mooi!

Houden die kallax kasten het wat? Ik heb recent mijn hele verzameling daarin moeten verhuizen omdat mijn vrouw en kinderen mijn ruimte almaar meer innemen.

Link naar reactie
1 uur terug, lukoste zei:

Mooi!

Houden die kallax kasten het wat? Ik heb recent mijn hele verzameling daarin moeten verhuizen omdat mijn vrouw en kinderen mijn ruimte almaar meer innemen.

Ik heb een groot deel van mijn collectie in Kallax/Expedit kasten zitten. Ze hebben geen achterwand maar wel diepe planken. De klankbreedte is ideaal voor strips. Bij het rug tegen rug plaatsen van deze kasten zou ik een dunne plaat als achterwand adviseren.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Je zou een combinatie van plaatsnummer-serienummer kunnen gebruiken.

Alles van dezeflde grootte staat dan bij elkaar, en op de planken van dezelfde grootte krijgen de strips een volgnummer volgens de reeks met een subnummer overgenomen van het albumnummer in de reeks.

Voor de cataloog zouden ze dan een code van drie delen moeten hebben, zoals:

XX-YY-ZZZ

waarbij:

XX is de grootte, bijv. 01 voor de kleinste, of ZK als afko voor "zeer klein", of bijv "11" als aanduiding van "11 cm";

YY is de reeks, bijv; SW voor Sukse en Wiske, of 01 voor Suske en Wiske

ZZZ albumnr, bijv. 67.

Link naar reactie

Grosso modo staan ze op uitgever en dan alfabetisch op reeks van rechts naar links. Maar ik heb ook graag dat de auteurs die me na aan het hart liggen gegroepeerd staan. Zo staat de integrale van Ton en Tinneke tussen de andere Franquins. Ik gebruik het liefst Billy's van 40 cm, al heb ik er ook nog van 80. De planken buigen wel door. Voor de grote formaten van luxe's zijn de Billy's niet diep genoeg, ik zoek nog naar een elegante oplossing.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Grootte & reeks. Het moet wat “mooi” ogen. Bv. Collectie 500 staat bij elkaar op reeks (niet op de collectienummering), maar Lanfeust zit daarin terwijl die eerder door Arboris werd uitgeven en later door uitgeverij L is verdergezet. Ik maak dan geen mix van die 3 want dat trekt op niks.

 

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
57 minuten geleden, cartoonesk zei:

(ik heb weer wat gezegd...) 😶

 

Dat lieg je. Je hebt het geschreven. 😉

 

(over Guust Flater gesproken: vanmorgen een e-mail-uitwisseling gehad met een van mijn klanten die wel een gesprek met Guust Flater leek. Ik heb het haar nog niet durven schrijven, maar er leek echt iets mis te zijn, alsof ik met een chat-programma e-mailde.)

Link naar reactie

Iedereen is weer anders en als je dat niet kan accepteren, vind ik dat spijtig. Ik heb alleen de reeksen die me nauw aan het hart liggen compleet en die albums staan per reeks bij elkaar. De kast die ik toonde is wat ik het meest (her)lees. Ik ben nooit zo iemand geweest, die met lijstjes zijn reeksen compleet probeert te maken op stripbeurzen. Ik signeerde vroeger op stripbeurzen en had daar dus ook geen tijd voor. Verder heb ik inderdaad nog twee kasten maar dat gaat jullie niet aan. Verder wil ik er niets meer over zeggen.

Link naar reactie
2 hours ago, cartoonesk said:

Bij mij zit er geen systeem in. Voornamelijk per uitgever of reeks of tekenaar maar zeker niet alfabetisch of op volgorde binnen een reeks. Toch vind ik meestal snel wat ik zoek.


Hier ook... beetje op 'gevoel' zelfs.
Ik denk dat Stripzaak Aelix overeen komt met mijn "georganiseerde chaos".

natuurlijk heb ik wel alles van Vampirella, Spawn, Aria, Kabuki, Daredevil enzo bij elkaar, maar hele riedels aan tpb's (comics dus) heb ik meer op gevoel bij elkaar staan, dan alfabetisch. Laat staan op kleur :D

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

Hier ook... beetje op 'gevoel' zelfs.
Ik denk dat Stripzaak Aelix overeen komt met mijn "georganiseerde chaos".

natuurlijk heb ik wel alles van Vampirella, Spawn, Aria, Kabuki, Daredevil enzo bij elkaar, maar hele riedels aan tpb's (comics dus) heb ik meer op gevoel bij elkaar staan, dan alfabetisch. Laat staan op kleur :D

Ja, ik had in plaats van "Bij mij zit er geen systeem in", beter kunnen schrijven "Ik heb mijn eigen systeem" qua rangschikken. Ik heb vast niet zoveel comic books als jij, Richard, maar ze staan wel bij elkaar in de getoonde kast! 

Link naar reactie
19 minutes ago, cartoonesk said:

maar ze staan wel bij elkaar in de getoonde kast! 

dat is dan zoweiso al netjes. Dan is een échte ordening (alfabetisch) niet echt nodig. Kan je zelfs alles op kleur doen :)
Dat is overzichtelijker dan bij mezelf, dat zeker. En ik heb een (werk)kamer vol met 15.000+ dus dat zijn idd iets meer kasten :) 

Dat zijn 4 kasten en dan nog eens 7 shortboxes met single issues (geen tpb's) en miniseries die ik dan daar wél op alfabetische volgorde heb gelegd. Gewoon... omdat het kan :D

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Het is mijn beroep om boekencollecties te beheren, maar thuis ben ik er niet zo obsessief mee bezig. Dat heeft ook met ruimte te maken. Als ik meer plaats had, zou ik er ook meer energie in steken. Wanneer mijn dochters het huis uit zijn, wil ik wel één van die kamers inpalmen voor mijn stripcollectie, maar zeg het niet tegen mijn vrouw.

 

Ik heb overigens nog een speciale gewoonte: ik herlees stripreeksen in volgorde, en ik zet een gelezen deel altijd rechts van de hoop, zodat ik de volgende keer weet waar ik gebleven was.

Link naar reactie
1 uur terug, Blutch zei:

 

Ik heb overigens nog een speciale gewoonte: ik herlees stripreeksen in volgorde.

 

Knap dat je daar de discipline voor hebt.

Als ik herlees, zijn het meestal albums waarvan ik echt zin heb om ze te herlezen.

 

Heb je dat in volgorde herlezen ook al gedaan met reeksen die 100+ albums hebben?  :o

Link naar reactie

Bij mij staat het een beetje volgens verschillende methoden. Eerst per "tijdschrift". De krantenstrips met daarin de vandersteenstal op genre, PPenBB, etc. De strips van weekblad robbedoes op genre, weekblad kuifje, etc. En degenen die daar niet bij horen staan gewoon per genre. Hoewel Ravian en Luc Orient niet bij Kuifje of Pilote staan maar bij de strips van Leo omdat ze daar beter passen naar mijn gevoel. Manga en comics zijn ook per genre met ruimte voor interpretatie.

 

Ik kan ze toch altijd vinden 😁

Link naar reactie
2 minuten geleden, cinco zei:

 

Knap dat je daar de discipline voor hebt.

Als ik herlees, zijn het meestal albums waarvan ik echt zin heb om ze te herlezen.

 

Heb je dat in volgorde herlezen ook al gedaan met reeksen die 100+ albums hebben?  :o

 

Ik heb gelukkig geen enkele reeks van die omvang in mijn collectie. Ik herlees wel eens een Sus & Wis, maar daarvan heb ik er maar een beperkt aantal, en dan vervalt het principe.

Link naar reactie

Eerst en vooral per taal : Nederlandse, Franse, Engelse, Duitse, anderen....

 

De Franse staan alfabetisch geklasseerd via uitgever.

 

De Nederlandse staan geklasseerd per reeks.  Maar daar zijn uitzonderingen op...zoals bepaalde uitgeverijen apart zoals Arcadia, Bonte, Hauwaerts,... 

En dan liggen de reeksen ook nog apart : Collectie 500, Vinci, Philastrips, bulldog, Ciso, avonturenstrips,...

En apart staan ook nog de reclamestrips...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...