Ga naar inhoud

Leuke Dingen


retep

Recommended Posts

Bovendien is hij volgens mij een stuk minder evil dan Google.

 

Wat Musks klacht over censuur betreft: wat denkt hij dan met zijn chat-of-wat-voor-dienst-ook te bereiken? Alle vuiligheid verspreiden waarvan de anderen genoeg hebben? Een nieuwe 4chan of 8chan? Concurreren met Trumps dienst? Of met die van Poetin?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Raad van beheer van Twitter keurt overnamebod van Musk goed:

https://www.bbc.com/news/business-61222470

 

Blijf ik, of ga ik er weg?

 

De vraag is of iemand die eigenaar is van enkele (grote) bedrijven wel zo veel mediamacht mag hebben.

Hij beweert wel

Quote

"Free speech is the bedrock of a functioning democracy, and Twitter is the digital town square where matters vital to the future of humanity are debated,"

maar zal hij kritiek op Tesla, SpaceX en SpaceLink (bijv.) verdragen en toelaten?

En een "town square" is nu eenmaal een ideale plaats om zaken te doen. De "markt" heet niet voor niets de "markt".

Link naar reactie

Ik heb zelf twee accounts op Twitter, maar gebruik die nauwelijks.

Ik ben net eens gaan kijken, en ben eerlijk gezegd geschrokken van wat daar allemaal circuleert als trending in België.

Twitter lijkt wel erg te leiden tot ongenuanceerde uitspraken.

 

 

 

Link naar reactie
9 uren geleden, Waldorf zei:

Herinner je de kinderen die vast zaten in die grot in Thailand. Musk stelde toen iets met duikbootjes voor, en een reddingswerker had daar kritiek op. Daarop begon Musk de man te beschuldigen van pedofilie. Ik pas voor dat soort free speech.

Maar hij werd niet gebanned van Twitter. Ondanks de betiteling van Musk. En onder Musk zou/zal hij ook niet verbannen worden.

Link naar reactie
21 uren geleden, Peter Motte zei:

Raad van beheer van Twitter keurt overnamebod van Musk goed:

https://www.bbc.com/news/business-61222470

 

Blijf ik, of ga ik er weg?

 

De vraag is of iemand die eigenaar is van enkele (grote) bedrijven wel zo veel mediamacht mag hebben.

Hij beweert wel

maar zal hij kritiek op Tesla, SpaceX en SpaceLink (bijv.) verdragen en toelaten?

En een "town square" is nu eenmaal een ideale plaats om zaken te doen. De "markt" heet niet voor niets de "markt".

Ja hoor. Gates is Tesla aan het shorten ( op de beurs) en vroeg Musk wat hij vond van een samenwerking op vlak van duurzaam investeren. Musk heeft geantwoord dat hij dat prima vond. Toen ze daadwerkelijk afgesproken hadden voor een meeting, vroeg Musk aan Gates via Twitter waarom hij Tesla aan het shorten was en dat de samenwerking daarom niet kon doorgaan. Maar Gates zal daarom niet gebanned worden van Twitter. Er wordt wel openlijk gediscussieerd en becommentarieerd zonder censuur en verbannen. Zoals vrije meningsuiting moet zijn.

 

Bezos is ook eigenaar van WaPo. Moet hij ook die krant verkopen omdat hij door zijn vermogen ergens teveel invloed zou kunnen hebben?

 

Misschien moeten we het maar eens hebben over grote reguliere kranten die veel subsidie opstrijken terwijl ze maar een beperkt deel van alle belastingbetalers vertegenwoordigen/aanspreken met hun opinierende stukken.

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Rataplan zei:

Ja hoor. Gates is Tesla aan het shorten ( op de beurs) en vroeg Musk wat hij vond van een samenwerking op vlak van duurzaam investeren. Musk heeft geantwoord dat hij dat prima vond. Toen ze daadwerkelijk afgesproken hadden voor een meeting, vroeg Musk aan Gates via Twitter waarom hij Tesla aan het shorten was en dat de samenwerking daarom niet kon doorgaan. Maar Gates zal daarom niet gebanned worden van Twitter. Er wordt wel openlijk gediscussieerd en becommentarieerd zonder censuur en verbannen. Zoals vrije meningsuiting moet zijn.

 

Bezos is ook eigenaar van WaPo. Moet hij ook die krant verkopen omdat hij door zijn vermogen ergens teveel invloed zou kunnen hebben?

 

Misschien moeten we het maar eens hebben over grote reguliere kranten die veel subsidie opstrijken terwijl ze maar een beperkt deel van alle belastingbetalers vertegenwoordigen/aanspreken met hun opinierende stukken.

 

1. Het is niet omdat de ene het verkeerd doet, dat de andere het ook verkeerd mag doen.

Dus odat Bezos onterecht eigenaar zou zijn van WaPro, betekent niet dat Musk onterecht eigenaar mag zijn van Twitter.

Musk op die manier verdedigen, lijkt me meer verdedigen uit sympathie voor Musk, dan omdat Musk niets verkeerd doet.

 

2. Interessante stelling over die kranten die subsidie opstrijken. Welke zijn dat?

Link naar reactie
10 minuten geleden, Yncke zei:

Ik ga niet klagen. Massale influx op Mastodon - zalig, nieuwe interessante mensen om te volgen! :D

 

?????

Quote

A mastodon (mastós 'breast' + odoús 'tooth') is any proboscidean belonging to the extinct genus Mammut (family Mammutidae) that inhabited North and Central America during the late Miocene or late Pliocene up to their extinction at the end of the Pleistocene 10,000 to 11,000 years ago.[1]

 

Komen de beesten uit de oertijd terug doordat Musk Twitter koopt?

Dan is hij machtiger dan ik me kan voorstellen! 😮

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

 

 

2. Interessante stelling over die kranten die subsidie opstrijken. Welke zijn dat?

Als ik het goed heb, de kranten die eigendom zijn van DPG media en mediahuis. En nog wat andere die vallen onder de noemer progressief.

 

Maar ook Doorbraak krijgt subsidie. Die zijn wel zo eerlijk om dat dan ook publiekelijk kenbaar te maken. Wat niet wegneemt dat het vrij onkies is.

 

PAL NWS is financieel onafhankelijk. Net als 't Scheldt.

Link naar reactie
12 uren geleden, Rataplan zei:

Als ik het goed heb, de kranten die eigendom zijn van DPG media en mediahuis. En nog wat andere die vallen onder de noemer progressief.

 

Maar ook Doorbraak krijgt subsidie. Die zijn wel zo eerlijk om dat dan ook publiekelijk kenbaar te maken. Wat niet wegneemt dat het vrij onkies is.

 

PAL NWS is financieel onafhankelijk. Net als 't Scheldt.

 

Volgens mij krabbel je geruchten bij elkaar.

Link naar reactie

Wat ik zeker ben, is dat er subsidies worden gegeven aan sommige literaire tijdschriften.
Dat is trouwens geen geheim, al hebben sommigen van die tijdschriften niet graag dat het bekend is. Dat heb ik ondervonden toen ik zelf nog een literair tijdschrift uitgaf, en dat publiceerde. Konden sommigen niet echt verdragen.

Die cijfers vond ik in een tijdschrift dat gewoon uitleenbaar in de bibliotheek was.

Die cijfers zijn nu eenmaal bekend omdat we in een democratie leven.

Het maakt deel uit van de openbaarheid van bestuur.

 

Hier vind je meer info:

https://www.literatuurvlaanderen.be/toegekende-steun

 

Stripgids zit ook bij de gesubsidieerden, en kreeg voor 2022 €33.000. Daarmee valt het bij de hoogst gesubsidieerde tijdschriften.

Ook de Guide Gezellekring krijgt subsidie: € 619,73.

Het hoogste bedrag gaat naar De Reactor (waar ik nog nooit van heb gehoord): € 34.420.

 

Hier is het reglement voor de volgende periode van 2022-2025

https://www.literatuurvlaanderen.be/subsidies/uitgevers/subsidie-voor-literaire-tijdschriften

 

Het moet me van het hart dat in de tijd dat ik erbij was betrokken, ik toch vaak leugenachtigheid bij de tijdschriften zag om aan de subsidies te geraken, zoals valse abonneelijsten indienen.

Ook moet ik toegeven, dat die tijdschriften er niet meer lijken te zijn.

Verder wil ik opmerken dat ik altijd het tijdschrift Revolver van een heel andere categorie vond, met een eerlijke redacteur-uitgever die het wel degelijk om kunst en cultuur te doen was, en niet om politieke postjespakkerij en invloed verwerven, zoals met bijna al de andere wel het geval was.

Revolver is dan ook gestopt.

 

Verder: op kranten en tijdschriften is er 0% btw. Misschien is het dat wat @Rataplan subsidies noemt?

Link naar reactie
Op 25/4/2022 om 21:23, Peter Motte zei:

Raad van beheer van Twitter keurt overnamebod van Musk goed:

https://www.bbc.com/news/business-61222470

 

Blijf ik, of ga ik er weg?

 

Misschien eerst eens kijken of er daadwerkelijk veel gaat veranderen...?

Uit wat ik her en der opvang zou hij Twitter betalend willen maken om zo de macht van de adverteerders te counteren, én zou het gedaan zijn met volledig anonieme accounts. Maar da's allemaal zou en misschien en van horen zeggen.

 

Aan de andere kant van het spectrum zijn er ook die nu staan te juichen omdat hij gaat bewijzen dat Trump wél heeft gewonnen en dat je nu eindelijk op Twitter wél je gedacht gaat mogen zeggen. (alsof dat nu nog niet het geval was)

Link naar reactie

Er circuleert inderdaad van alles op Twitter. Dus erg veel censuur is er eigenlijk niet.

Wat ik me afvraag is of er nog wel kritiek zal mogen zijn op teslaatjes e.d. Musk is een industrieel die het moeilijk zal verkroppen als er kritiek op zijn industriêle producten is. We mogen daarin niet naïef zijn.

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

 

 

Verder: op kranten en tijdschriften is er 0% btw. Misschien is het dat wat @Rataplan subsidies noemt?

Neen. Geen belasting betalen is niet hetzelfde als subsidies. Maar indien er maar enkelen zijn die geen BTW hoeven  te betalen en anderen wel is dat ook oneerlijk tgo de anderen die wel BTW moeten betalen.

 

Met subsisie wordt wel degelijk belastinggeld bedoeld dat van persoon A naar persoon B vloeit.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tanuki zei:

en dat je nu eindelijk op Twitter wél je gedacht gaat mogen zeggen. (alsof dat nu nog niet het geval was)

Eigenlijk niet. Wanneer je verbannen wordt en/of je commentaar wordt gewist, je opmerkingen krijgt dat uw post onwaarheden bevat en dat de rest van het publiek daarop attent moet worden gemaakt is bewijs dat je niet zomaar alles kan zeggen.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Er circuleert inderdaad van alles op Twitter. Dus erg veel censuur is er eigenlijk niet.

Wat ik me afvraag is of er nog wel kritiek zal mogen zijn op teslaatjes e.d. Musk is een industrieel die het moeilijk zal verkroppen als er kritiek op zijn industriêle producten is. We mogen daarin niet naïef zijn.

Die kritiek mag er zeker zijn. Musk zal je persoonlijk op je plaats zetten met een snedige commentaar. Maar je zult niet verbannen worden.

 

Maar er circuleert inderdaad wel nog vanallles op twitter waarbij je je toch wel enige vragen kunt stellen...zoals IS-leden die vrolijk verder konden twitteren en bedreigingen konden uiten naar de rest van de wereld.

Link naar reactie
29 minuten geleden, Rataplan zei:

Neen. Geen belasting betalen is niet hetzelfde als subsidies. Maar indien er maar enkelen zijn die geen BTW hoeven  te betalen en anderen wel is dat ook oneerlijk tgo de anderen die wel BTW moeten betalen.

 

Met subsisie wordt wel degelijk belastinggeld bedoeld dat van persoon A naar persoon B vloeit.

 

De 0% btw geldt voor ALLE tijdschriften en kranten. Dus als je een tijdschrift wilt beginnen: ga je gang. Je moet alleen maar twee exemplaren indienen bij het wettelijk depot. Dan is alles in orde.

Het zorgt voor een minimum aan administratieve rompslomp als je een tijdschrift of krant wilt uitgeven.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...