Ga naar inhoud

Quo vadis (jullie) stripverzameling?


Recommended Posts

Noem me een pessimist, maar ik vrees dat stipverzamelingen de weg van de postzegelverzamelingen opgaan. Meer aanbod dan vraag, dalende prijzen, oude verzamelaars die sterven, gevolg: nog meer aanbod, enz. 

 

Tekenen aan de wand: 

- steeds minder jonge lezers (zeker van de traditionele Europese strip)

- meer en meer veilingen op Catawiki die voor veel lagere bedragen gaan dan tien jaar geleden

- Matla die stopt

- meerdere vrienden en verzamelaars die me bevestigen dat de markt aan het dalen is

 

Voor topstukken met internationale renommée (België, Frankrijk, Zwitserland, Nederland, Duitsland, enz.) - denk Hergé, Franquin, Jacobs - blijft er nog wel een (speculatieve) markt, maar voor de andere strips zal het m.i. een ritje lage waarde zijn. Zeker voor de typische Vlaamse strips (Nero, Jommeke, Kiekeboe, Urbanus, enz.) voorspel ik een (te) beperkte markt om nog hoge (financiële) toppen te scheren.

 

Zijn jullie het daarmee eens? Maar vooral: als jullie het daarmee eens zijn, doen jullie dan iets met die info? Jullie collectie proactief (nu het nog kan) al dan niet deels verkopen? Minder nieuwe stukken kopen? Of is het een 'après moi le déluge' houding? 

Link naar reactie

Die vraag komt hier de laatste tijd wel vaker terug, heb ik de indruk. Als je strips gelijkstelt met de typische Vlaamse familiestrip, heb je allicht gelijk. Als je het totale landschap bekijkt (comics, manga, webcomics, liefhebbersuitgeverijen, de Franse markt,...) zie ik weinig reden tot ongerustheid.

De aanschafwaarde van mijn collectie ligt hoog, ik heb doorheen de jaren al heel veel geld uitgegeven aan strips. De emotionele waarde ligt echter nog veel hoger. Maar als ik morgen alles buiten wil, krijg ik er wellicht een paar duizend euro voor want ik ben geen handelaar en heb geen zin om daar tijd en energie in te steken en er het maximale uit te halen. Wat de werkelijke marktwaarde is, zal mij eerlijk gezegd worst wezen.

Link naar reactie

Mijn schoonvader heeft voor heel veel geld sigaretten gerookt, en niemand vraagt of het hem dat geld waard was. Ik koop strips en originelen met het geld dat overblijft na de aanleg van spaarpotten voor de oude dag en voor de kinderen. Het zal me aan mijn reet roesten of het bij mijn heengaan nog iets waard is. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
12 uren geleden, Minotaur zei:

Jullie collectie proactief (nu het nog kan) al dan niet deels verkopen?

 

Alles wat ik heb wil ik in de toekomst best nog herlezen, dus van de hand doen staat voorlopig niet op de planning tenzij ik door een onvoorziene verhuis met plaatsgebrek zou geconfronteerd worden.

Link naar reactie
12 hours ago, Roque Ja said:

Die vraag komt hier de laatste tijd wel vaker terug, heb ik de indruk. Als je strips gelijkstelt met de typische Vlaamse familiestrip, heb je allicht gelijk. Als je het totale landschap bekijkt (comics, manga, webcomics, liefhebbersuitgeverijen, de Franse markt,...) zie ik weinig reden tot ongerustheid.

 

 

Ik ben het daar toch niet mee eens. Ja, de jeugd leest meer manga en comics, maar dat wordt veel minder verzameld dan klassieke Europese strips. Ik heb geen / amper weet van Nederlandstalige manga die veel geld waard zijn / die verhandeld worden op beurzen bijv. 

 

En zelfs als er meer manga verkocht worden, dan heeft dan nog altijd geen positieve impact op de waarde van een verzameling eerste drukken van bijv. Nero of Kiekeboe of Urbanus. 

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Eerste drukken verzamelen is jezelf pijn doen om met cellofane maagden te kunnen uitpakken tegenover een krimpende groep bejaarden. Die hebben totaal geen meerwaarde voor je beleving, tenzij je zot bent van oud papier in plastic.

 

Is er in Europa trouwens ook zoiets als CGC?

 

 

Link naar reactie

Nou Waldorf en Ambreville, ik vind dat jullie nogal laagdunkend over eerste drukken denken en spreken.
Je kunt net zo goed in jullie beweringen "eerste drukken" vervangen door "originele pagina's".
Wat is er mis met een oude eerste druk in een zeldzame perfecte staat zo proberen te behouden door ze netjes te verpakken in plastic of polyester of weet ik veel in wat voor hoesjes? Jullie steken jullie origineeltjes hoogstwaarschijnlijk toch ook in mappen met plastic hoesjes?
Ik heb zelf jarenlang originele pagina's gekocht en verzameld. Heeft me veel voldoening gegeven. Maar ben ermee gestopt en overgeschakeld op eerste drukken en dat geeft minstens evenveel voldoening. En neen, ik behoor nog lang niet tot de bejaarden groep.
Zeker hebben eerste drukken een meerwaarde. Leg een oude eerste druk naast een herdruk en praktisch altijd zijn de kleuren van de eerste druk veel en veel mooier dan in de herdruk. Dat is toch mijn ervaring tot nu toe.
Naar mijn mening kan het bijna ook niet anders dan dat eerste drukken in perfecte staat waar er maar enkele meer van in omloop zijn hun waarde veel beter zullen behouden dan al die luxes bijvoorbeeld die vandaag de dag en masse uitgebracht worden.
En wie kan er uitsluiten dat over pakweg 70 jaar van al onze achterkleinkinderen er niet nog altijd enkelen zullen zijn die zoeken naar oude Nero's, om maar één strip te noemen die momenteel als totaal voorbijgestreefd beschouwd wordt.

Link naar reactie

Welkom terug Mask @156! Ik wil me helemaal niet laatdunkend uitlaten over eerste drukken. Alleen is het iets waar op dit hier forum in geen jaren over gerept is. Heb ik gelijk als ik denk dat de eerste druk iets is dat enkel speelt bij wat we 'antiquariaat' noemen? 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik ben in de eerste plaats lezer en pas in 2e instantie verzamelaar. Verzamelaar omdat ik sinds 1975 géén enkel stripalbum heb weggegeven of verkocht.

Ik maak mij dan ook niet zo druk over de waarde van mijn verzameling. Waar ik mij iets meer over druk maak is het teruglopen van de verkoopcijfers van strips omdat dit op dan duur zal leiden tot een schraal aanbod bij de Nederlandse uitgaves met als gevolg te hoge prijzen voor nieuwe albums.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
36 minuten geleden, Rik zei:

Waar ik mij iets meer over druk maak is het teruglopen van de verkoopcijfers van strips omdat dit op dan duur zal leiden tot een schraal aanbod bij de Nederlandse uitgaves met als gevolg te hoge prijzen voor nieuwe albums.

 

Op dat vlak is Nederland de kanarie in de kolenmijn voor Vlaanderen met nog maar een erg beperkt aanbod buiten de SSZs en dus amper nog kans om een nieuw publiek te bereiken.

Als het niet was voor het breed aanbod aan strips die in Vlaamse dagbladwinkels lagen doorheen de jaren '90 was ik nooit op het spoor geraakt om nog dieper te gaan graven in het aanbod bij de SSZs.

Link naar reactie
5 hours ago, Minotaur said:

 

Ik ben het daar toch niet mee eens. Ja, de jeugd leest meer manga en comics, maar dat wordt veel minder verzameld dan klassieke Europese strips. Ik heb geen / amper weet van Nederlandstalige manga die veel geld waard zijn / die verhandeld worden op beurzen bijv. 

 

En zelfs als er meer manga verkocht worden, dan heeft dan nog altijd geen positieve impact op de waarde van een verzameling eerste drukken van bijv. Nero of Kiekeboe of Urbanus. 

De jeugd leest engelstalige manga en comics. Het feit dat ze die lezen vind ik toch belangrijker dan dat ze ze verzamelen. Voor het grootste deel van de bevolking gaat het om het lezen.

Er zijn trouwens ook tal van jongeren die manga en comics verzamelen.

 

Wat waarde betreft, de kostbaarste stukken in mijn collectie zijn engelstalig, is ook een veel grotere markt.

Dat de waarde daalt kan me eigenlijk echt niet schelen, kan ik meer kopen.

Link naar reactie
  • 1 month later...

ik denk inderdaad dat veel de tand des tijd niet zal doorstaan en wat wel van waarde blijft moeilijk te voorspellen is.

Hoewel ik wel durf te zeggen dan Sleen en Toonder daar niet bij zullen zijn.

Ik verzamel verhaaltjes voor mezelf. maak me niet druk om een 1e druk, krasje, butsje of ezelsoortje dat doet niks af aan het verhaal. een naam met pen vind ik dan wel weer storend maar voor de S&W waarbij ik er 300 kon kopen voor 50,- 

vond ik dat ook wel weer overkomelijk.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...