Ga naar inhoud

Invallende tekenaars na plots wegvallen reguliere tekenaar


Recommended Posts

Toen Jef Nys plots ziek werd tijdens Neuzen bij de vleet (album 36) moest Edwin Wouters invallen. 

 

Screenshot_20240521_152508_Chrome.thumb.jpg.4d15e206199f0921d3fbbc6c811871ee.jpg

 

Ook Lambil nam het tekenwerk van het album Outlaw (album 4) over van de overleden Salverius. Volgens wikipedia was dit vanaf de onderste helft van pagina 37.

 

Screenshot_20240521_152404_Gallery.thumb.jpg.ebc1c9595734928010675f2473abdcd4.jpg

 

Toen Hubinon kampte met gezondheidsproblemen tijdens het maken van De onzichtbare piraat zette Paape zijn werk verder vanaf plaat 11.

 

Plaat 10: Hubinon

20240521_153658.thumb.jpg.fa83ecdb137d8f3a9c122e206ef2a72b.jpg

 

Plaat 11: Paape

20240521_153746.thumb.jpg.c1c976ff8a4c7ea17423226df5c6f4e4.jpg

 

En vanaf plaat 18 sprong Jijé in.

20240521_153818.thumb.jpg.dd36f9c5d101cc0c2cd55d85d00a9191.jpg

 

De rest van het album werd dan toch nog door Hubinon afgewerkt, maar hij stierf wat later tijdens het tekenen van De Helleschuit.

 

Plaat 39 van De Helleschuit: de laatste plaat van Hubinon

Screenshot_20240521_154449_Gallery.thumb.jpg.b2d6e97d26910844d4a07cf7999e1305.jpg

 

Gilles Chaillet werkte dit album vervolgens af vanaf plaat 40.

 

Screenshot_20240521_154342_Gallery.thumb.jpg.9a43cc2cc0e2bdb09a58c59e28c66f1f.jpg

 

Behalve dan bij Wouters (die toen echt voor de leeuwen is geworpen), is de stijlbreuk bij bovengenoemde voorbeelden niet zo groot.

 

Kennen jullie nog andere voorbeelden?

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, WILCO zei:

Toen Jef Nys plots ziek werd tijdens Neuzen bij de vleet (album 36) moest Edwin Wouters invallen. 

 

Screenshot_20240521_152508_Chrome.thumb.jpg.4d15e206199f0921d3fbbc6c811871ee.jpg

 

Ook Lambil nam het tekenwerk van het album Outlaw (album 4) over van de overleden Salverius. Volgens wikipedia was dit vanaf de onderste helft van pagina 37.

 

Screenshot_20240521_152404_Gallery.thumb.jpg.ebc1c9595734928010675f2473abdcd4.jpg

 

Toen Hubinon kampte met gezondheidsproblemen tijdens het maken van De onzichtbare piraat zette Paape zijn werk verder vanaf plaat 11.

 

Plaat 10: Hubinon

20240521_153658.thumb.jpg.fa83ecdb137d8f3a9c122e206ef2a72b.jpg

 

Plaat 11: Paape

20240521_153746.thumb.jpg.c1c976ff8a4c7ea17423226df5c6f4e4.jpg

 

En vanaf plaat 18 sprong Jijé in.

20240521_153818.thumb.jpg.dd36f9c5d101cc0c2cd55d85d00a9191.jpg

 

De rest van het album werd dan toch nog door Hubinon afgewerkt, maar hij stierf wat later tijdens het tekenen van De Helleschuit.

 

Plaat 39 van De Helleschuit: de laatste plaat van Hubinon

Screenshot_20240521_154449_Gallery.thumb.jpg.b2d6e97d26910844d4a07cf7999e1305.jpg

 

Gilles Chaillet werkte dit album vervolgens af vanaf plaat 40.

 

Screenshot_20240521_154342_Gallery.thumb.jpg.9a43cc2cc0e2bdb09a58c59e28c66f1f.jpg

 

Behalve dan bij Wouters (die toen echt voor de leeuwen is geworpen), is de stijlbreuk bij bovengenoemde voorbeelden niet zo groot.

 

Kennen jullie nog andere voorbeelden?

 

 

Soda

De Nachtwacht

Link naar reactie
Quote

Invallende tekenaars na plots wegvallen reguliere tekenaar

Bij de Studio Vandersteen-albums zijn er tientallen voorbeelden te vinden van tekenaars/inkters die al dan niet tijdelijk moesten invallen bij reeksen die niet van hen waren.

Link naar reactie
13 minuten geleden, TDPB zei:

Als ik me niet vergis was Claus Scholz's eerste bijdrage aan Bakelandt het quasi op zijn eentje tekenen van album nr 40.

40_drie-vrienden-drie-vijanden.l.thumb.jpg.a12d3e222604daf78660d8536b2040dd.jpg

Zeker geen stijlbreuk dan. Integendeel. Dat Scholz dit album quasi volledig heeft getekend, wist ik niet. 

Link naar reactie
15 minuten geleden, WILCO zei:

Zeker geen stijlbreuk dan. Integendeel. Dat Scholz dit album quasi volledig heeft getekend, wist ik niet. 

Hij deed dat zeker heel goed. Maar als je het weet, zie je het wel.

En hij heeft natuurlijk daarna veel meegetekend aan de andere albums, dus vandaar wellicht dat het lijkt op de Bakelandtstijl die je kent.

Link naar reactie

Welk album van B&M was ook alweer niet volledig getekend door Jacobs? Het halssnoer van de koningin?

 

edit: juist, dat was het: met de a-typische vrouwen op de openingsplaat. De eerste 20 pagina's zijn van iemand anders waarvan de naam me nu ontglipt.

4337b9f0-e726-41e3-b0a0-c330fd992f6a.thumb.jpg.ada63f43fdfc3487adf764aa8aa13810.jpg

Link naar reactie
13 minuten geleden, TDPB zei:

Welk album van B&M was ook alweer niet volledig getekend door Jacobs? Het halssnoer van de koningin?

 

edit: juist, dat was het: met de a-typische vrouwen op de openingsplaat. De eerste 20 pagina's zijn van iemand anders waarvan de naam me nu ontglipt.

4337b9f0-e726-41e3-b0a0-c330fd992f6a.thumb.jpg.ada63f43fdfc3487adf764aa8aa13810.jpg

Volgens mij waren dat de Funckens.

 

Link naar reactie

Toen Claude Auclair in 1990 overleed was hij bezig met een album met de toepasselijke titel "Hij die het einde vindt"

Zijn 2 vrienden Tardi en Mezieres hebben toen dit verhaal in hun eigen tekenstijl afgerond.

Dit maakt dit album tot een bijzonder verhaal in de stripgeschiedenis en vormt zo het afscheid van één van de beste realistische tekenaars uit de stripgeschiedenis..

123.jpg

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

image.png.cb10cf5672507b6ba53ae7d78834143d.png

Nero 122 - Barbarijse vijgen (1993): Stallaert neemt (merkbaar) over van Sleen wegens pijn aan de goesting

 

image.png.6597612d08f2f1363d3a1111964b976b.png

De boom van twee lentes (2000): Batem, Stéphane Colman, Dany, Derib, Jean-Claude Fournier, Frank, Franz, André Geerts, Marc Hardy, René Hausman, Hermann, Frank Le Gall, Régis Loisel, Eric Maltaite, Jean-Claude Mézières, Michel Plessix, Jean Roba, François Walthéry, Marc Wasterlain nemen (merkbaar) over van Will wegens overlijden

Link naar reactie

1939: Davine neemt Robbedoes over van Rob-Vel wegens mobilisatie

1940: Jijé neemt midden in een verhaal over van Davine

1941: Rob-Vel zet de reeks terug verder

Spip_Huis2_kl.jpg.64729e22e544d544bedb2d44dad2539a.jpg

1946: Franquin neemt midden in een verhaal van Jijé Robbedoes over.

1951: Jijé neemt tijdelijk terug over van Franquin.

 

Link naar reactie

Jijé was dé invaller/overnemer in de stripwereld.

hij nam ook nog Superman en Red Ryder over midden in een verhaal

SupermanporJij.thumb.jpg.227629610e4acc5e250835306f49ef55.jpg

 

Robbedoes dus, Tanguy en Laverdure, Roodbaard, hij nam Jan Kordaat en Blondie en Blinkie terug over nadat andere tekenaars er een tijdje mee bezig waren geweest.

 

En hij viel ook in bij twee Blueberry-albums ('Tonnerre à l'Ouest' (1964) and 'Le Cavalier Perdu' (1965))

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, RvdN zei:

Ik zit er inderdaad naast. De Funckens hielpen bij de middeleeuwse scene in De valstrik...

 

Dat is interessant. Ik heb Dossier Jacobs van Gérard Lenne er nog eens op na geslagen en daarin staat vermeld:

'De auteur is zo weinig gemotiveerd voor een nieuw verhaal (na De Valstrik) dat hij voor het eerst probeert het tekenwerk uit te besteden aan een collega, namelijk Gérald Forton'.

Maar misschien verklaart het deze passage uit De Wereld van Edgar P. Jacobs van Claude Le Gallo:

'Dit album (De Valstrik) bevat in feite drie verhalen ....  We willen helemaal geen afbreuk doen aan de middeleeuwse geschiedenis, die zich afspeelt ten tijde van de Jacquerie in 1358, maar deze gebeurtenissen vertonen toch niet dezelfde kwaliteiten als de twee anderen.'

Deze stijlbreuk heeft denk ik meer betrekking op het scenario. 

De bijgevoegde schetsen van de middeleeuwse scene worden toegeschreven aan Jacobs. Ik ben oprecht nieuwsgierig waar je de informatie vandaan hebt.

 

devalstrik.thumb.jpg.edc6928d8b7483944bfb3557807dde77.jpg

Link naar reactie
21 minuten geleden, hemweg zei:

Dat is interessant. Ik heb Dossier Jacobs van Gérard Lenne er nog eens op na geslagen en daarin staat vermeld:

'De auteur is zo weinig gemotiveerd voor een nieuw verhaal (na De Valstrik) dat hij voor het eerst probeert het tekenwerk uit te besteden aan een collega, namelijk Gérald Forton'.

Maar misschien verklaart het deze passage uit De Wereld van Edgar P. Jacobs van Claude Le Gallo:

'Dit album (De Valstrik) bevat in feite drie verhalen ....  We willen helemaal geen afbreuk doen aan de middeleeuwse geschiedenis, die zich afspeelt ten tijde van de Jacquerie in 1358, maar deze gebeurtenissen vertonen toch niet dezelfde kwaliteiten als de twee anderen.'

Deze stijlbreuk heeft denk ik meer betrekking op het scenario. 

De bijgevoegde schetsen van de middeleeuwse scene worden toegeschreven aan Jacobs. Ik ben oprecht nieuwsgierig waar je de informatie vandaan hebt.

 

devalstrik.thumb.jpg.edc6928d8b7483944bfb3557807dde77.jpg

De Funcken hebben daar zelf in interviews over gesproken. Hier staat een quote: https://www.centaurclub.com/forum/viewtopic.php?t=3065

 

(In 1960 vroeg hij hen om hulp bij de middeleeuwse scenes uit ‘De valstrik’. Liliane Funcken denkt er met emotie aan terug. Edgard arriveerde en vertelde ons dat hij problemen had met de historische omgeving. Hij vroeg ons om een handje te helpen. We hebben schetsen gemaakt van alle instellingen voor de middeleeuwse scenes. Maar hij was het die zijn personages tekende.)

Link naar reactie

Nadat Piet Wijn na een tweede hersenbloeding niet meer in staat was het 23e Douwe Dabbert verhaal

dat toen op de tekentafel lag af te maken, heeft collega Dick Matena het tekenwerk op zich genomen.

Het verhaal heeft hij in de stijl van Piet Wijn zo goed mogelijk afgemaakt.

Hiermee werden de avonturen van Douwe Dabbert op een volwaardige wijze afgesloten.

Link naar reactie
53 minuten geleden, sjaakie zei:

Nadat Piet Wijn na een tweede hersenbloeding niet meer in staat was het 23e Douwe Dabbert verhaal

dat toen op de tekentafel lag af te maken, heeft collega Dick Matena het tekenwerk op zich genomen.

Het verhaal heeft hij in de stijl van Piet Wijn zo goed mogelijk afgemaakt.

Hiermee werden de avonturen van Douwe Dabbert op een volwaardige wijze afgesloten.

Na zijn eerste hersenbloeding is  Lucas Abbedy bijgesprongen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Suske zei:

Walthéry tekende enkele pagina's van Lowietje toen Berck aan de schouder geblesseerd was. Ze werden niet hertekend voor de publicatie in album.

 

Dat was de Walthery-tekent-voor-iemand-anders-strip waar ik al de hele tijd probeer op te komen!

 

In dezelfde sfeer: Hurey tekende ook grote lappen van een Sammy strip. Maar dat valt wellicht eerder onder medewerkers-schap want dat was niet omdat Berck tijdelijk uitgeschakeld was.

Link naar reactie
2 hours ago, TDPB said:

Dat was de Walthery-tekent-voor-iemand-anders-strip waar ik al de hele tijd probeer op te komen!

 

In dezelfde sfeer: Hurey tekende ook grote lappen van een Sammy strip. Maar dat valt wellicht eerder onder medewerkers-schap want dat was niet omdat Berck tijdelijk uitgeschakeld was.

Hurey was een volwaardig medewerker van Berck. Hij tekende ook verhalen van Lowietje en verhaaltjes voor Zonneland.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
3 uren geleden, Suske zei:

Hurey was een volwaardig medewerker van Berck. Hij tekende ook verhalen van Lowietje en verhaaltjes voor Zonneland.

De grens tussen ghosttekenaar en medewerker is soms vaag, maar in welke mate kan je eigenlijk nog van medewerker spreken als die medewerker een pagina/album volledig in zijn eentje tekent? Dat valt eigenlijk meer onder de noemer 'anonieme co-auteur'.

Link naar reactie
Op 25/5/2024 om 10:08, Peter Motte zei:

In geval van één pagina voor het hele album zou ik er nog geen co-auteur van maken.

Andreas is trouwens ook wel een paar keer ingesprongen, o.a. voor Luc Orient.

Ik bedoelde tekenaars die pagina's (hoeveel dat er ook zijn) zonder hulp of inmenging van de officiele auteur tekenen.

Link naar reactie

Clarke heeft een paar pagina's getekend in het album Op het spoor van de Marsupilami, gebaseerd op het scenario van de gelijknamige film. Dat zal vooral te maken hebben gehad met tijdsdruk, omdat dat album meer pagina's heeft dan gewoonlijk. Een vriendendienst (Clarke staat niet vermeld op de titelpagina).

 

op het spoor van.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Dat zal vooral te maken hebben gehad met tijdsdruk, omdat dat album meer pagina's heeft dan gewoonlijk.

 

Ervaring leert me dat tijdsdruk inderdaad de reden geweest zal zijn. Maar niet omdat er meer pagina's zijn dan gewoonlijk, maar wel omdat de uitgever/opdrachtgever veel te weinig tijd zal voorzien hebben om deze strip te maken. Dit soort extra uitgaves die gebaseerd zijn op films of tv-reeksen moeten altijd op het allerlaatste moment gemaakt worden maar moeten wel klaar zijn als de film in de bioscoop speelt.

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

Ervaring leert me dat tijdsdruk inderdaad de reden geweest zal zijn. Maar niet omdat er meer pagina's zijn dan gewoonlijk, maar wel omdat de uitgever/opdrachtgever veel te weinig tijd zal voorzien hebben om deze strip te maken. Dit soort extra uitgaves die gebaseerd zijn op films of tv-reeksen moeten altijd op het allerlaatste moment gemaakt worden maar moeten wel klaar zijn als de film in de bioscoop speelt.

Het is wel gewoon nummer 25 in de reeks maar, ik denk, niet voorgepubliceerd in een tijdschrift zoals andere strips in dit topic vermeld.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

Ervaring leert me dat tijdsdruk inderdaad de reden geweest zal zijn. Maar niet omdat er meer pagina's zijn dan gewoonlijk, maar wel omdat de uitgever/opdrachtgever veel te weinig tijd zal voorzien hebben om deze strip te maken. Dit soort extra uitgaves die gebaseerd zijn op films of tv-reeksen moeten altijd op het allerlaatste moment gemaakt worden maar moeten wel klaar zijn als de film in de bioscoop speelt.

 

Dat kan wel zijn. Ik herinner me ooit gelezen te hebben dat zowel Roba als Peyo nog hebben meegetekend aan Robbedoes toen Franquin niet tijdig alles rond zou krijgen. Maar ik zou eens moeten zoeken waar ik dat vandaan heb.

Link naar reactie
21 uren geleden, Lestat zei:

Dat kan wel zijn. Ik herinner me ooit gelezen te hebben dat zowel Roba als Peyo nog hebben meegetekend aan Robbedoes toen Franquin niet tijdig alles rond zou krijgen. Maar ik zou eens moeten zoeken waar ik dat vandaan heb.

Roba was assistent bij de Robbedoes-verhalen voor Le Parisien Libéré, o.a. Tembo Taboe.

Peyo heeft alleen met het scenario bij Hommeles in Rommelgem meegewerkt (samen met Gos) maar zo ver ik weet nooit bij het tekenwerk (ik neem aan dat hij het zelf druk genoeg had in de tijd van de Smurfen).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...