Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

Een onderschatte grootmeester van de strip...

Met leerlingen zoals Franquin en Giraud raakt hij, onterecht, wat op de achtergrond..

 

Ik weet het niet. Hoe meer ik van hem lees, hoe meer ik hem als een broodtekenaar - manusje van alles - zie. Veel reeksen, vaak invaller, vaak haastig,...  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik weet het niet. Hoe meer ik van hem lees, hoe meer ik hem als een broodtekenaar - manusje van alles - zie. Veel reeksen, vaak invaller, vaak haastig,...  

 

Jije heeft veel genres aangepakt, van vliegtuig-, christelijke-, western- en avonturenstrips. Jerry Spring vind ik toch wel zijn beste reeks, degelijke scenario's, goed getekend, niemand kon (Franz Drappier misschien) zo goed paarden tekenen......

Link naar reactie

Jije heeft veel genres aangepakt, van vliegtuig-, christelijke-, western- en avonturenstrips. Jerry Spring vind ik toch wel zijn beste reeks, degelijke scenario's, goed getekend, niemand kon (Franz Drappier misschien) zo goed paarden tekenen......

 

Jerry Spring is goed, zeker de latere albums. PS de paardentekenaar is mijn inziens Derib. Niemand kan zo snel een Kleine Bliksem tekenen :-)    

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik weet het niet. Hoe meer ik van hem lees, hoe meer ik hem als een broodtekenaar - manusje van alles - zie. Veel reeksen, vaak invaller, vaak haastig,...  

 

Ik denk dat in de jaren 40-50 tekenaar (van strips) dan ook geen 'volwaardig' beroep was en zeker nog geen 'kunst'. Die tekenaars deden er een heleboel schnabbels bij, meestal publiciteit. Als je ziet wat Sleen allemaal getekend heeft...

Link naar reactie

Ik denk dat in de jaren 40-50 tekenaar (van strips) dan ook geen 'volwaardig' beroep was en zeker nog geen 'kunst'. Die tekenaars deden er een heleboel schnabbels bij, meestal publiciteit. Als je ziet wat Sleen allemaal getekend heeft...

 

Dat kan wel kloppen, maar die jijé zijn vaak later. Die Tanguys van Uderzo kende ik niet, en vond ik heel goed. Straffe tekenaar, maar de eerste T&L van jijé vond ik ontgoochelend. Ach vandaag heb je dat ook... Dan verlinden lijkt me na 1 deel, ook minder dan gazotti die ik minder vond dan Warnant.   

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Van Jijé heb ik nooit een hoge pet opgehad en ik vond de jubelende geluiden over zijn tekenstijl altijd wat misplaatst. Maar ik kende hem ook alleen van de voortzettingen van 'Tanguy en Laverdure' en van 'Roodbaard'. Na resp. Uderzo en Hubinon vond ik dat altijd een zware tegenvaller. Maar ik moet zeggen dat ik die eerste Jerry Spring integrale zeker niet slecht getekend vind.

Link naar reactie

Ik heb altijd genoten van Jerry Spring en Jan Kordaat (de latere albums) en die vond ik zeker niet slecht getekend. Ik ben ooit eens in het Jije museum geweest (bestaat dat nog?) en daar hingen echt wel pareltjes aan de muur.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik ben een grote van Jerry Spring, dat ik magistraal getekend vind door Jijé. 

Zijn andere strips over piloten, piraten of detectives vind ik niet zo fantastisch. Ook al is het strikt genomen goed getekend. Maar de sfeer die Jijé weet op te roepen in zijn westernverhalen vind ik onovertroffen. De prairie bij nacht, de achtervolgingen te paard in de canyons, enz. 

Don Bosco vind ik ook zeer goed (de 2de versie, niet de oorspronkelijke). Ik heb dat als tiener gelezen en dat heeft een grote indruk op mij gemaakt. Recent heb ik het boek herlezen en het verhaal/tekeningen hebben niets aan kracht verloren. 

 

Wie liever een filmpje kijkt ipv een boek te lezen kan ik het volgende aanbevelen (er zijn veel originele tekeningen in te zien!!  :e005:  :e005:  :e005: ):

Link naar reactie

In de supermarkt niet ver van waar ik woon, liggen in grote bakken pakken strips van Lucky Luke. Mooi heruitgaves in slappe kaft met verschillende verhalen erin. 

En nu komt er opnieuw een heruitgave van Dupuis, deze keer in de "integrale" reeks. 

Je kan zeggen, goed voor de consument, hij heeft keuze uit veel uitgaves. En het toont aan dat Lucky Luke nog altijd populair is. Anderzijds, ik kan als consument niet alles kopen. Maar zo snel al een nieuwe heruitgave... 

Link naar reactie

Nogmaals: die integrale verschijnt enkel in het Frans.

 

Lucky Luke is een van de weinige reeksen die in het Nederlands continu wordt herdrukt. Integrales zijn er voor de liefhebbers, die heruitgaven zijn er voor de constante beschikbaarheid in winkels en supermarkten waar duurdere hardcovers zelden goed verkopen. Dat zijn reeksen die nog steeds nieuwe lezers winnen. Hetzelfde geldt voor De Blauwbloezen en Buck Danny. En om de zoveel tijd Cédric.

Link naar reactie

Nogmaals: die integrale verschijnt enkel in het Frans.

 

Lucky Luke is een van de weinige reeksen die in het Nederlands continu wordt herdrukt. Integrales zijn er voor de liefhebbers, die heruitgaven zijn er voor de constante beschikbaarheid in winkels en supermarkten waar duurdere hardcovers zelden goed verkopen. Dat zijn reeksen die nog steeds nieuwe lezers winnen. Hetzelfde geldt voor De Blauwbloezen en Buck Danny. En om de zoveel tijd Cédric.

Bedankt voor de verduidelijking, dat maakt de marketing begrijpelijk.

Link naar reactie

Er komt een Nederlandse integrale van De Killer, deel 1 tot en met 5 in één boek. Geen gepruts met maar 2 boekies.

't Zal wel aan mij liggen maar ik begrijp hoe langer hoe minder van de commerciële kant van de zaak: in 2010-2011 brengt de uitgever de eerste 5 verhalen op iets kleiner formaat uit in twee bundelingen van resp. drie en twee verhalen.  En een goeie vijf jaar later volgt dan een volledige integrale van diezelfde vijf verhalen.  Als hier dan constant verteld wordt dat de stripmarkt een krimpende markt is met steeds lagere oplages, dan vraag ik me af wie al die (integrale) heruitgaven koopt.  Opnieuw dezelfde liefhebber die de losse albums al heeft en zich laat verleiden door een mooie integrale?

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Die lijst zegt "oktober", niet "over twee weken".

Mijn gegevens zeggen "december", maar misschien is dat een vergissing. De BB te A is er immers in november.

Maar goed, afwachten dus.

Link naar reactie

't Zal wel aan mij liggen maar ik begrijp hoe langer hoe minder van de commerciële kant van de zaak: in 2010-2011 brengt de uitgever de eerste 5 verhalen op iets kleiner formaat uit in twee bundelingen van resp. drie en twee verhalen. En een goeie vijf jaar later volgt dan een volledige integrale van diezelfde vijf verhalen. Als hier dan constant verteld wordt dat de stripmarkt een krimpende markt is met steeds lagere oplages, dan vraag ik me af wie al die (integrale) heruitgaven koopt. Opnieuw dezelfde liefhebber die de losse albums al heeft en zich laat verleiden door een mooie integrale?

Sommige boeken zijn nu eenmaal populairder dan andere.

Het verschil is soms enorm.

Lees het allemaal in De Kunst van Morris.

Link naar reactie

Theodoor, hier hadden we het ergens anders al over in verband met een andere reeks. De Casterman van 2010-2011 bestaat niet meer. De Casterman van 2016 is nu een onderdeel van Ballon Media die andere en nieuwe keuzes maakt. De Casterman van 2010-2011 was toen een zelfstandige uitgeverij met een andere baas en andere werknemers.

Link naar reactie

De integrale van De Killer is mogelijk uitgesteld. Ik heb nog geen nieuwe aankondigingslijst gezien. De integrale van Fog had ook in september moeten verschijnen en doet dat in werkelijkheid in oktober, over twee weken dus.

Link naar reactie

Zagevent. Ballon Media, waaronder dus Casterman, levert al vele jaren in de eerste week van elke maand. November is een uitzondering met leveringen in de eerste en een latere week. En augustus slaan ze telkens over.

Link naar reactie

Die integrale Lucky Luke betreft alleen de Dupuis-verhalen. Worden 10 delen met in de dossiers ook uitgebreid aandacht voor de Nederlandse kant (Pep-omslagen en zo) en ook Henk Albers wordt niet vergeten. Het is nog steeds mogelijk dat er een Nederlandstalige versie van komt, hoorde ik zojuist van de dossiermakers. Dus wie weet...

Link naar reactie

Theodoor, hier hadden we het ergens anders al over in verband met een andere reeks. De Casterman van 2010-2011 bestaat niet meer. De Casterman van 2016 is nu een onderdeel van Ballon Media die andere en nieuwe keuzes maakt. De Casterman van 2010-2011 was toen een zelfstandige uitgeverij met een andere baas en andere werknemers.

We hadden het hier inderdaad al eens over en toen ging het over de reeks "Fog" (en nu over "De Killer").

Ik begrijp wel dat het intussen niet meer dezelfde uitgever is en dat de nieuwe uitgever andere keuzes maakt maar een nieuwe uitgever moet toch ook rekening houden met wat (en hoe) zijn voorganger (van) deze reeksen heeft uitgegeven.

Dat men nu kiest voor (nieuwe) integrales betekent dus dat er een markt is voor (deze) integrales.  Het tegendeel zou me verwonderen als je ziet hoeveel integrales er de laatste jaren verschenen zijn.  En de opmerking van Peter Motte dat "er een enorm verschil is in populariteit" zal ook wel een verklaring geven voor het redelijk snel opnieuw uitgeven van bepaalde reeksen in integrales.

Tenslotte heeft niet iedere stripliefhebber elke klassieker in zijn kast staan en dan is het uitbrengen van integrales een uitgelezen moment om zich ontbrekende reeksen aan te schaffen.  Getuige daarvan de die-hard forummers die tot nu toe nog niets van Blueberry en/of Comanche hadden staan.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...