Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

Heb de integrales gelezen van Bruno Brazil. Verhalen vond ik best goed. Ook het tekenwerk kon mij bekoren.

Maar vond het steeds wisselende lettertype enorm storend. Had ook de indruk dat de vertaling af en toe nogal stroef of incorrect was. Misschien moeten zich bij Saga wat meer tijd geven om dit in de toekomst te vermijden.

Link naar reactie

Er is ondertussen een lange waslijst van potentiële reeksen die in het Frans een integrale zouden krijgen. Van Franse lezers is die vraag ook al gekomen, maar een aankondiging, laat staan bevestiging is er nog niet. Op de vraag naar een integrale van Jess Long (om maar een van die andere reeksen te noemen) is ondertussen door Dupuis bevestigend op geantwoord.

 

Persoonlijk vind ik Timoer geen goed idee om in een integrale te gooien. Daar zouden er maar bitter weinig van verkocht geraken.

Is er al nieuws over de integrale van Ragebol in het Nederlands? En (ik blijf hopen) Isabel?

Link naar reactie

Van Bruno Brazil zijn inderdaad gewoon de oorspronkelijke vertalingen gebruikt, ze zijn dus ook niet opnieuw geletterd.

 

Van Ragebol is er voor zover ik weet bij geen enkele uitgever een Nederlandstalige versie voorzien.

 

Isabel is een rotzooi van elkaar tegenwerkende erfgenamen want in de Franse contracten had men niet gedacht aan eventuele anderstalige edities. Als de ene erfgenaam ja zegt, zegt een andere met opzet nee. Ik vernam dat zelfs Duitsers het hebben opgegeven voor integrales in hun taal.

Link naar reactie

Van Bruno Brazil zijn inderdaad gewoon de oorspronkelijke vertalingen gebruikt, ze zijn dus ook niet opnieuw geletterd.

 

Van Ragebol is er voor zover ik weet bij geen enkele uitgever een Nederlandstalige versie voorzien.

 

Isabel is een rotzooi van elkaar tegenwerkende erfgenamen want in de Franse contracten had men niet gedacht aan eventuele anderstalige edities. Als de ene erfgenaam ja zegt, zegt een andere met opzet nee. Ik vernam dat zelfs Duitsers het hebben opgegeven voor integrales in hun taal.

Van Ragebol verschijnt in oktober bij Dupuis de eerste van 2 FR-integrales. Ziet er heel fraai uit in de huidige vormgeving van de Dupuis-integrales.

 

Isabel: wat een doffe ellende. Dat moet van de oude Dupuis-klassiekers zowat de reeks zijn waar ik het allerliefst een paar integrales van in m'n stripkasten zou willen hebben staan.

Link naar reactie

Dit kan je alvast dit najaar verwachten bij verschillende uitgeverijen

- Sam (3)

- Kramikske (4)

- De Meesters van de Gerst (2)

- Magasin Général (3)

- Bouncer (deel 1 zou deel 1+2 bevatten)

- De Killer (3?)

- een geplande integrale van De Torens van Schemerwoude (2) is voor begin 2017

 

En verder verschenen er reeds integrales van (niet antieke reeksen) Murena, Adler, De Gezellen van de Schemering, Aldebaran, Betelgeuze, Green Manor, Op zoek naar de Tijdvogel, etc...

 

Allemaal reeksen die ik "integraal" in losse albums in de kast heb staan.  Wat ik me afvraag: kopen jullie die reeksen dan nog eens als integrale bundels en zo ja, wat doe je dan met de oude albums?  Of zijn integrale-kopers vooral mensen die de oorspronkelijke albums niet gekocht hebben?

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

En verder verschenen er reeds integrales van (niet antieke reeksen) Murena, Adler, De Gezellen van de Schemering, Aldebaran, Betelgeuze, Green Manor, Op zoek naar de Tijdvogel, etc...

 

Allemaal reeksen die ik "integraal" in losse albums in de kast heb staan.  Wat ik me afvraag: kopen jullie die reeksen dan nog eens als integrale bundels en zo ja, wat doe je dan met de oude albums?  Of zijn integrale-kopers vooral mensen die de oorspronkelijke albums niet gekocht hebben?

 

Ik koop veel integrales (ook antieke reeksen !). Als de soft covertjes kapot gelezen zijn gooi ik ze weg, als er een dedie inzit hou ik ze, als ze oud zijn, mooi papier hebben en lekker ruiken (antiek !) hou ik ze. soms geef ik er een paar weg (niet antieke) soms verkoop ik ze...... wat is er trouwens mis met antieke reeksen ?

Link naar reactie

En verder verschenen er reeds integrales van (niet antieke reeksen) Murena, Adler, De Gezellen van de Schemering, Aldebaran, Betelgeuze, Green Manor, Op zoek naar de Tijdvogel, etc...

 

Allemaal reeksen die ik "integraal" in losse albums in de kast heb staan.  Wat ik me afvraag: kopen jullie die reeksen dan nog eens als integrale bundels en zo ja, wat doe je dan met de oude albums?  Of zijn integrale-kopers vooral mensen die de oorspronkelijke albums niet gekocht hebben?

Ik beperk mij tot reeksen die ik vroeger graag gelezen heb maar zelf niet heb, of waarvan ik slechts een paar losse delen in huis heb. Volledige reeksen vervangen door een integrale, doe ik niet. Het kan ook gebeuren dat ik me laat verleiden wanneer een mooie bundel verschijnt van een reeks die ik 'gemist' heb.

Link naar reactie

Ik vind die integrales wel leuk. Van Blueberry geef ik de oude onwelriekende, en vaak tweedehands aangeschafte, SC's weg aan een goede vriend. Of hij ze zal lezen weet ik niet. En Rob en Kwab door Franquin koop ik omdat ze opnieuw ingekleurd zijn. Mijn dochter confisqueert de SC's. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik heb van sommige series zowel de integrale, Roodbaard, als de gewone SC albums. Van andere series die ik niet heb maar die me wel erg mooi lijken is dit een mooie manier om aan goeduitziene albums te komen. Dan wil ik echter wel dat de gehele serie beschikbaar komt want zoals bij Comanche gaat dat niet gebeuren begreep ik en dan probeer ik de oude reeks compleet te krijgen. Maar eh: Ik kan niet wachten op de integrale van Bouncer en Meesters van de Gerst!

Link naar reactie

Ik koop ook aardig wat integrales en als ik daar de sc al van heb plaats ik die in een tijdschriftcassette en schuif ik ze naar achter. Diepe kasten!!

 

Aardig om de oude en nieuwe vertaling eens te vergelijken. Wegdoen zal ik niet zo snel doen en ik heb nog wel wat potentiële ruimte voor de verzameling.

 

Series als Baard en Kale, Roodbaard en Guus Slim heb/had ik niet compleet dus is het extra mooi dat ze allemaal gebundeld gaan worden.

 

NB: Comanche door Hermann gaat wel compleet verschijnen, de verhalen na Hermann (Rouge/Greg) in principe niet maar je weet het nooit zeker natuurlijk.

Link naar reactie

Die laatste vijf delen van Comanche kun je beter niet hebben dan wel, want het niveau ligt nogal onder dat van de eerste tien albums uit de reeks.

 

Ik koop integrales als die een echte meerwaarde hebben boven de losse albums. Vooralsnog houd ik die losse albums dan. Zo uit mijn hoofd gaat het nu om Blueberry, Sam en De Huurling.

Link naar reactie

[...] wat is er trouwens mis met antieke reeksen ?

 

Er is helemaal niets mis met antieke reeksen.  Met die term bedoel ik strips uit (vooral) de jaren 40-50-60-70 die de laatste decennia niet of nauwelijks nog herdrukt zijn (Jerry Spring, Jan Kordaat, Baard en Kale, Chlorophyl, Roodbaard).  Als je die dan nog niet of slechts gedeeltelijk in je kast hebt staan en je kan kiezen tussen een mooi uitgegeven integrale en losse, in minder goede staat zijnde albums (die je dan nog overal bij elkaar moet zoeken), dan begrijp ik dat mensen voor de integrale gaan.  Ik doe dat trouwens ook voor bepaalde van die reeksen.

 

In mijn post had ik het echter vooral over recentere strips.  Er is ook een tendens om een succesvolle reeks die in losse albums is verschenen redelijk snel daarna nog eens als integrale uit te geven (Aldebaran, Betelgeuze, Magasin Géneral, Murena,...).  Als ik de losse albums bij verschijnen allemaal trouw heb gekocht (vaak in softcover), dan voel ik me soms wat bedrogen als er een mooie integrale in hardcover achteraan komt.  Dat is des te meer het geval als de prijs van de integrale ongeveer gelijk is aan die van de softcovers samen.  Dat gevoel van bedrogen zijn moet ergens in de buurt komen van het gevoel dat andere forummers soms ventileren wanneer een reeks die ze trouw kopen opeens door de uitgever wordt stopgezet.

 

Nu ja, that's life.  Ik begrijp best dat een uitgever een nieuwe reeks niet direct in integrale bundels van 3 of 4 verhalen zal/kan uitgeven.  Hij heeft immers geen zekerheid op succes en er zijn simpelweg ook geen 3 of 4 getekende verhalen voorhanden om een reeks direct als integrale te lanceren.

En in de reacties lees ik tot nu toe dat de integrales vooral gekocht worden door liefhebbers die de reeks nog niet (volledig) hebben.

 

Nog een losse gedachte: 't zou goed kunnen dat de integrales die nu verschijnen van bepaalde antieke reeksen de laatste druk ooit is die deze reeksen zullen kennen.  Ze worden nu nog gekocht door de kleine groep (vaak nostalgische en iets kapitaalkrachtigere) stripliefhebbers maar in de toekomst zal er helemaal geen interesse zijn om een herdruk (hetzij als integrale, hetzij in losse albums) te rechtvaardigen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Als ik de losse albums bij verschijnen allemaal trouw heb gekocht (vaak in softcover), dan voel ik me soms wat bedrogen als er een mooie integrale in hardcover achteraan komt.

Verkoop de softcovers dan en koop de integrale. Als het eerste drukken zijn in zeer goede staat (leo-reeksen, magasin general, ....) krijg je zeker je geld terug!

Link naar reactie

Wat ik pas rot vind, is als je een boek koop, en een jaar later precies diezelfde editie al sterk afgeprijsd op de kop kan worden getikt.

Een integrale is nog altijd iets anders dan een reeks sc's. En als de reeks niet te lang is, kun je altijd wachten tot ze volledig in integrale verschijnt. Met de Rode Ridder had ik dat eigenlijk ook willen doen. Maar ja, dan moet je wachten, hè.

Link naar reactie

Wat maakt het nu uit of het later in de uitverkoop gaat of opnieuw uitgegeven wordt.

Alle modellen computers worden goedkoper in de tijd, alle auto's worden goedkoper als er nieuw model komt, alle mobieltjes worden goedkoper als er nieuw model komt, alle kleding wordt eind seizoen afgeprijsd, CD's worden goedkoper als ze niet meer "nieuw uit" zijn. Dan kun je nooit meer iets kopen uit angst dat het jaren later eens met korting kan worden verkocht.

Het is toch volstrekt logisch dat items of producten, die achter blijven in een magazijn, met korting verkocht worden. Als je dat vaak ziet bij een uitgeverij en bijna zeker weet dat ze later in de uitverkoop gaan, dan koop je ze toch niet meer, dan wacht je gewoon, doe ik ook met een aantal uitgevers.

 

Bij directe aankoop heb je die boeken veel en veel eerder dan de kopers van integrale uitgaves (meestal een aantal jaar na het stoppen van de serie), als je wacht om een tv serie te kijken, koop je hem een paar jaar later ook bijna voor niks, is toch logisch?

 

Integrales een prima mogelijkheid van de uitgevers om vrij makkelijk omzet te genereren. Je teert op de bekendheid en nostalgie van de reeks, alle rechten zijn meestal al binnen of goedkoop verkrijgbaar en je voegt wat extraatjes toe.

En ze worden zeker niet grotendeels gekocht door mensen, die de series niet kennen, maar ook heel veel door mensen die de series al (gedeeltelijk) wel hebben.

Voor mij geldt dat als ik de serie het al niet waard vond om los te kopen, ik ook niet snel de integrale zal aanschaffen. Ik heb de integrales van Baard en Kale, Chlorophyl, Roodbaard en Bernard Prince gekocht, allen heb ik ook compleet (ik mis meen ik twee roodbaards) in losse boeken. Vooral omdat ze er mooi uitzien en extra dossiers bevatten. 

 

Dan nog iets wat misschien persoonlijk is, maar ik vind integrales niet prettig lezen, grote onhandige boeken zonder de echte charme van een strip.

Link naar reactie

De Beverpatroulje, Roodbaard, Guus Slim... 

 

Dat is dan een actie van de winkelier zelf, want deze integrales zijn nergens in de aanbieding, dus geen actie van de uitgeverij.

Op catawiki zie je ook bijna alle boeken in nieuwstaat met korting, maar dat komt door handelaren die genoegen nemen met zeer lage marges en daar kan een uitgeverij niks aan doen.

Dus dat is niet de discussie.

 

Het leven is heel simpel, nieuwe artikelen komen uit voor de standaard verkoopprijs. Mensen kopen deze producten voor de normale prijs en hebben de producten als eerste en genieten daarvan.

Als de grote verkoop eraf is of er komt een nieuw model/uitgave/versie.....willen de producenten/uitgevers van de "moeilijk of niet te slijten" producten af....en dan kunnen er kortingen komen. Want na de eerste maanden verkopen veel strips bijna niet meer, dat kan je in iedere SSZ navragen, de verkoop zijn vooral de nieuwe boeken.

Gelukkig zijn de producten in de stripwereld niet zo conjunctuurgevoelig, dus de grote uitgeverijen houden hun voorraden meestal wel aan (Dargaud, Lombard, Dupuis etc), echter kleine uitgeverijen of degene die misschien liquide moeilijker zitten gaan wel over tot de verkoop met korting, mede wellicht ingegeven om series weer wat in het daglicht te zetten.

 

Integrales zijn een compleet ander verhaal en verschijnen veel later als de losse boeken van de series zelf. Dus meestal oudere verhalen. Wat is dan het probleem, je hebt die boeken dan toch al jaren eerder dan de integralen kopers gelezen, who cares dat de uitgever er nog eens wat aan wil verdienen. Dan moet je wachten. Integrales van strips die nog niet in Nederlands zijn verschenen is natuurlijk voor iedereen top, dan kan je in één keer een serie bemachtigen. 

 

Kortom, waarom hier zo moeilijk over doen ??.....  

Link naar reactie

Dan nog iets wat misschien persoonlijk is, maar ik vind integrales niet prettig lezen, grote onhandige boeken zonder de echte charme van een strip.

 

+1

 

 

Ik hoor niemand over de integrale van Sam. Is het niks? Is er geen animo voor? Zullen de andere delen dan nog wel uitgebracht worden?

 

De boeken waren tijdens het Brabants Stripspektakel bij de uitgeverij snel uitverkocht.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...