Ga naar inhoud

Dédi's


alexjodo

Recommended Posts

F.A.C.T.S. en ik zal nog 'ns vertellen hoe alles verlopen is (voor de geïnteresseerden).

 

Als voorbereiding goed de site checken en keuzes maken. Enkel de boeken meenemen van tekenaars waar ik een tekening van zou willen.

 

Mijn hoofddoel is Andreas (ik had al een EB voordat die aangekondigd werd, dus dat was een fantastische verrassing dat die kwam!). Om zeker te zijn van een ticket vroeg genoeg aankomen is dus de boodschap. Aankomst 8u15, ziet er naar uit dat dit wel goed komt.

In tegenstelling tot gewone stripbeurzen ook eega en kids mee die vooral voor andere zaken komen dan tekeningen. 

9u stipt, deuren gaan open. Rennen (helaas...) naar Artist Alley. Daar vormt zich een rij voor de tickets, ik moet 10de of zoiets zijn. Max. 4 tickets per persoon. Het gaat om één of andere reden langs geen kanten vooruit... 

Ik had aan mijn eega en zoon gezegd dat Bachs Star Wars tekent en gratis voor 5 eerste EB's, dus die zijn naar daar gespurt voor een Joda voor mijn zoon. Tegen mijn principes in toch maar op voorhand gevraagd aan dochterlief om bij Davila aan te schuiven. Zou eigenlijk wat sneu zijn als je 4 EB's hebt en er zijn gratis tekeningen dat je daar dan geen gebruik van maakt. 

Ik had ook graag tekening van Murphy dus bel toch maar even met mijn vrouw of ze een ticket kan gaan halen aangezien het te traag gaat aan ticketstand waar ik sta.

 

Eindelijk aan mij (op zo'n moment lijken minuten uren), ik neem tickets voor Andreas, Dany (beetje spijtig dat er geen Roze Bottel integraal te koop was) en Pellé. Gabor laat ik aan me voorbijgaan, vooral wegens verplichting aankoop Franstalig boek van Martin. Ik had eigenlijk Curiosity Shop wel willen kopen, maar enkel Ellana werd aangeboden. Hermann nog even getwijfeld maar toch maar niet (komt pas om 16u30 en zou ook nog graag 'ns rustig de beurs verkennen).

 

Next, naar Daedalus 'ns zien of er nog tickets zijn: Pierret en Duarte kan nog, Maconi niet meer. Even vragen wanneer de tekenaars komen levert antwoord "geen idee...". Ik zet me dan maar in de rij bij Duarte, indachtig dat bij vorige edities de tekenaars altijd rond 10u kwamen.

9u45: ik zie Libessart toekomen. Bizar, want die was enkel aangekondigd op zondag. Vervelend: ik heb m'n Moréa niet bij en heb ze al allemaal. Ik ga even uit de rij checken en bestel een kleine commissie bij hem.

Vriendelijke mevrouw van Daedalus wenkt me even en zegt dat er nog extra tickets voor Maconi zijn. Natuurlijk heb ik er graag 1. Maconi is ondertussen toegekomen, verkeerde rij gekozen dus.

10u30: nog steeds geen Duarte en ze hebben nog altijd geen idee wanneer hij er zal zijn. Ook geen Pierret... op deze manier komt het niet goed. Bachs en Davila druk bezig, dat komt wel goed (wat later bevestigd wordt, zeker die Joda is schitterend werk!). Alleen als ik dit geweten had was ik bij mijn dochter gaan staan...

Beetje later verlaat ik de rij, dit heeft geen zin. Ik verhuis naar Maconi. Dat gaat redelijk vlot, mooie dédi.

Aangezien nog steeds geen Duarte even gaan kijken hoe het zit bij Mitton en Lemercier. Die laatste heeft het druk, Mitton komt blijkbaar pas om 14u. Bij Naifeh staat maar 2 man, ik schuif aan. Voor mij=boomvavavoom, leuk!

Boom bestelt een tekening. Naifeh tekent goed, maar niet erg snel. Ik word wat zenuwachtig want m'n ticket bij Murphy is om 11u30. 11u: het is aan mij en ik bestel een tekening. 11u10: Er begint iemand anders plots een babbel met Naifeh en die stopt met tekenen. Na enkele minuten vraag ik hem toch om voort te doen of ik krijg een probleem met Murphy (dus met zo'n tickettijd werken is ook niet het beste systeem...).

11u20: komt niet goed, ik bel m'n vrouw om bij Murphy aan te schuiven... Die loopt blijkbaar achter op schema en om 12u gaat hij lunchen. In de nm terugkomen wordt problematisch. Shakeitupguy komt hem vragen om sneller te tekenen zodat hij terug op schema geraakt. Da's goed en niet goed natuurlijk... resultaat: eigenlijk een te snelle schets in Joe the Barbarian (alhoewel ik er toch wel tevreden mee ben) in vergelijking met tekeningen die hij voor anderen maakte.

Na Naifeh ga ik nog 'ns naar Daedalus. Nog altijd geen Duarte, wel Pierret. 2 man voor dus ik schuif aan. 12u30: Pierret in orde, een Hugo van Crozenc in de Onthoofde Arenden.

Ondertussen Duarte eindelijk zien toekomen. Maar ipv dat hij start gaat hij ineens lunchen... eigenlijk gewoonweg ongehoord.

Tijd om snel iets te eten met de familie.

Blijkbaar komen Dany en Pellé ook pas om 14u (Andreas wist ik, maar van die anderen niet).

12u50: ik sta in de rij bij Andreas, 5 man voor mij. Vroeg, maar wil hier geen risico lopen. In de rij wordt de tijd wat gedood met babbels, dédi's laten zien en de gazet lezen op de gsm.

13u50: Andreas is wat vroeger, goed! De man tekent nauwgezet, knap! Rond 14u45 is mijn hoofddoel in orde! Superblij moment!

Uit mijn ooghoeken zag ik weer een rij vormen bij Duarte. Ik denk dat die eindelijk begint ergens rond 14u15 of zo.

Dan aanschuiven bij Pellé, slechts 3 man voor. Blijkbaar is hij nog niet zo bekend, want er zijn zelfs nog tickets verkrijgbaar. Verrassing: hij tekent 2 figuren + wat rood potlood erbij + ook nog ex-libris.

Dany is ook begonnen om 14u, maar dat gaat daar precies enorm traag. Ik ga even checken in de rij bij Duarte, maar 6 man voor is me toch nog wat veel. Ik ken ondertussen wel wat gezichten en zie er een deel bij Dany en Pellé staan. Kans is groot dat die ook nog bij Duarte moeten zijn, maar zal wel wat duren denk ik dus ik waag een gok en schuif nog niet aan.

Even checken bij Mitton&Lemercier. Mitton teveel volk, Lemercier 1 man. Ik koop een ticket voor Lemercier. Half uurtje later prachtige tekening met waterverf in Elfen rijker! Mitton laat ik passeren.

Terug even checken bij Dany/Duarte, nog niet ok. Dan snel maar even lang Stedho. Leuke babbel, fijne B'Hal.

Dan terug naar Duarte. Rij is 3 personen korter en niemand is er bij komen staan. Aanschuiven dus maar. Duarte neemt zijn tijd. 3 kwartier later mooie tekening in Elfen. Maar eigenlijk dus in totaal meer dan 2u aangeschoven. Als dat bij alle tekenaar zo geweest was... 

Libessart is nog niet klaar met m'n commissie, die heeft het gans de dag weer heel druk gehad met portrettekeningen (gat in de markt blijkbaar op FACTS).

Aanschuiven bij Dany dan, en die meldt doodleuk dat hij ermee stopt! Ik check met de organisatie, ondertussen komt er nog iemand achter mij staan. Organisatie zegt tegen Dany dat hij personen met ticket toch een dédi moet geven. Blijkbaar had de man tussendoor ook nog commissies gedaan terwijl mensen met een ticket stonden te wachten. Heel bizar, zoiets doe je toch enkel als er tijd voor is, desnoods na de dédi's (Andreas zo bezig gezien) of zelfs na de beurs en opsturen. Enfin, uiteindelijk toch tekening gekregen, wel indruk dat het haastwerk was. Maar beter tekening dan niks natuurlijk. En op zich was hij wel vriendelijk. Dus geen probleem.

Libessart is ondertussen klaar met de commissie, zeer mooi!

 

Mijn familie is ondertussen al paar uur naar huis (met 2 auto's komen was al ingeschat op voorhand...). Het is al vrij laat dus ik spurt nog rap even over de beurs en dan naar huis.

Conclusie: na een dag als dit moet ik toch echt beter keuzes gaan maken en tevreden leren zijn met minder dédi's. Uiteindelijk is alles gelukt en er zitten hele knappe dingen bij, maar erg ontspannend was dit allemaal niet. Goed voornemen dus voor volgende keer (ben benieuwd of ik dat ga kunnen houden).

Oktober was een veel te dure maand (Breda/FACTS), dus ga nu wat beurzen skippen en sparen. Vermoedelijk zal eerstvolgende beurs voor mij terug FACTS worden nu...

 

P.S.: dédi's hieronder in volgorde van het relaas. De laatste is nog van Cornelis die ik vergeten te tonen was (verkregen in Breda, maar zat ook op FACTS)

Davila_R.jpg

Bachs_R.jpg

Maconi_R.jpg

Naifeh_R.jpg

Murphy_R.jpg

Pierret_R.jpg

Andreas_R.jpg

Pellé_R.jpg

Lemercier_R.jpg

Stedho_R.jpg

Duarte_R.jpg

Dany_R.jpg

Libessart_R.png

Cornelis_R.jpg

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Leuk om zo’n ervaringsverhaal te lezen, maar klinkt inderdaad niet als een ontspannen dagje uit...

Is dit typisch F.A.C.T.S. (tickets, commissies tussendoor etc.) of inmiddels praktijk op stripbeurzen?

 

Ik woon al meer dan drie jaar in het buitenland, dus lang geleden dat ik een beurs bezocht; maar er lijkt behoorlijk veel veranderd te zijn v.w.b. het verkrijgen van een dédicace (en niet persé in positieve zin).

Link naar reactie

wel voor de tekenaars (die krijgen nog wat inkomsten) maar niet voor de freebie-dedi mensen.

 

Ik vond de Charity Jar bij Boo Cook en Simon Davis wel een prachtig idee.
Ze deden gratis tekeningen en je kon een donatie doen ter plekke, voor het Hero Initiative! Toch leuk dat ik dat samen met hen heb kunnen opzetten.
Schijnt toch een serieus bedrag te zijn opgehaald!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Zelf had ik geen EarlyBird maar wel een rugzak vol spullen.


Elektra Assassin TPB voor Art Grafunkel, Secret Wars TPB voor Melvin van Dirtees, een kraamkadootje voor Dan en Gemma van Scott's Collectables, een metal-print voor Lucio Parrillo, 4 potjes (Charity Jars)...

 

tegen de tijd dat ik mijn rugzak had uitgeladen, was het al zeker 10.30 dus ging ik eens kijken voor tickets voor Dany en Montse Martin. Die stonden toch hoog op mijn lijstje. Het was echter al snel duidelijk dat dit onmogelijk zou worden. Alle tickets waren allang verdwenen.

Ik haalde mijn schouders op en ging gewoon rondkijken waar géén rijen stonden (Naifeh, held Pino, Julien Hugonnard-Bert) en gewoon plezier gehad! En ook al snel naar Els Deckers, Renee Rientjens, Patrick Cornelis afgestapt. VInd ik persoonlijk nog leuker, als ik eerlijk ben!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, JJL zei:

Leuk om zo’n ervaringsverhaal te lezen, maar klinkt inderdaad niet als een ontspannen dagje uit...

Is dit typisch F.A.C.T.S. (tickets, commissies tussendoor etc.) of inmiddels praktijk op stripbeurzen?

 

Ik woon al meer dan drie jaar in het buitenland, dus lang geleden dat ik een beurs bezocht; maar er lijkt behoorlijk veel veranderd te zijn v.w.b. het verkrijgen van een dédicace (en niet persé in positieve zin).

Het was dit een keer een beetje afwijkend van normaal.

Tickets worden al jaren uitgegeven, dus dat gaat al tijden zo.

Maar dit keer op Facts waren er op zaterdag liefst vijf tekenaars die pas in de middag begonnen: Hermann, Andreas, Dany, Pelle en ook Duarte was zo laat dat ik hem ook tot de middag tekenaars reken.

 

Daar kwam nog iets bij dat ik nog niet eerder heb meegemaakt: Dany was tijdens de normale dedis ook nog een paar commissions aan het maken, waardoor er achter hem een lange rij stond, omdat die commissions veel meer tijd vergden.

Link naar reactie

Why?

 

Dat zou impliceren dat ze iets fout hebben gedaan of zaken slecht managen?


They bust their asses all year round en in het weekend nog wat harder. En bijna alles gaat goed of zelfs geweldig. En dan zouden ze zaken uit moeten leggen, waar ze wellicht geen invloed over hadden?

Er worden afspraken gemaakt en die worden soms (zoals mensen dat nu eenmaal doen) bijgesteld. Soms met en soms zonder overleg. Dat betekent dat ik tóch een tekening van Murphy heb en dat iemand anders wat langer in een rij moet staan. Of dat ikzelf géén Dany-tekening heb maar wel een prachtige (betaalde) Pino.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, boomvavavoom zei:

Why?

 

Dat zou impliceren dat ze iets fout hebben gedaan of zaken slecht managen?


They bust their asses all year round en in het weekend nog wat harder. En bijna alles gaat goed of zelfs geweldig. En dan zouden ze zaken uit moeten leggen, waar ze wellicht geen invloed over hadden?

Er worden afspraken gemaakt en die worden soms (zoals mensen dat nu eenmaal doen) bijgesteld. Soms met en soms zonder overleg.

Ik snap niet goed waarom jij vind dat een reactie impliceert dat de mensen bij Facts iets verkeerd gedaan hebben.

 

Reageren / communiceren met je klanten is meestal beter dan je mond houden.

Link naar reactie
23 minuten geleden, boomvavavoom zei:

Why?

 

Dat zou impliceren dat ze iets fout hebben gedaan of zaken slecht managen?


They bust their asses all year round en in het weekend nog wat harder. En bijna alles gaat goed of zelfs geweldig. En dan zouden ze zaken uit moeten leggen, waar ze wellicht geen invloed over hadden?

Er worden afspraken gemaakt en die worden soms (zoals mensen dat nu eenmaal doen) bijgesteld. Soms met en soms zonder overleg. Dat betekent dat ik tóch een tekening van Murphy heb en dat iemand anders wat langer in een rij moet staan. Of dat ikzelf géén Dany-tekening heb maar wel een prachtige (betaalde) Pino.

Wat een rare reactie Richard. Ik was alleen benieuwd naar het verhaal van de organisatie op de uitgebreide post van o.a. Speedy. Waar jij uit mijn vraag een waarde oordeel over de organisatie haalt is mij een volledig raadsel.

Link naar reactie

Oktober 2017 was een vruchtbare maand! Hieronder een kleine selectie.

Er staat al bij of het een gewone dedi betreft, of een commissie:

 

Paolo Mottura  (dedi)

Paul Azaceta  (dedi)

Kyko Duarte & Gabor  (dedi's)

Philippe Xavier  (dedi)

François Schuiten  (dedi)

Alberto Ponticelli  (dedi)

Laurent Libessart  (dedi)

Jean-Yves Mitton  (comm)

Djief  (comm)

Andreas  (dedi)

Hermann   (dedi)

Denis Chetville  (dedi)

Di Sano  (comm)

Maza  (comm)

Sinisa Banovic  (dedi)

Félix Meynet  (dedi)

Patrick Prugne  (dedi)

Igor Kordey  (dedi)

Xavier Besse  (dedi)

Frank Pé  (dedi)

Drazen Kovacevic  (comm)

Jaime Calderon (dedi)

Stéphane Créty  (dedi)

Stéphane Boutel  (dedi)

Dany  (cadeautje)  :e002:

Lambil  (cadeautje) :e002:

 

 

IMG_20171023_205901 (2).jpg

IMG_20171023_210601 (2).jpg

IMG_20171023_211226 (3).jpg

IMG_20171027_095901 (2).jpg

IMG_20171027_100100 (2).jpg

IMG_20171023_210059 (2).jpg

IMG_20171023_210152 (2).jpg

IMG_20171023_210245 (2).jpg

IMG_20171023_210444 (2).jpg

IMG_20171023_210538 (2).jpg

IMG_20171027_095723 (3).jpg

IMG_20170930_232046.jpg

IMG_20170930_232232.jpg

IMG_20170930_232952.jpg

IMG_20170930_233030.jpg

IMG_20171018_125017 (2).jpg

IMG_20171018_125625 (2).jpg

IMG_20171018_125727 (2).jpg

IMG_20171018_130617 (2).jpg

IMG_20171018_131148 (2).jpg

IMG_20171018_131556 (2).jpg

IMG_20171018_131711 (2).jpg

IMG_20171018_131817 (2).jpg

IMG_20171018_132111 (2).jpg

Dany 15.jpg

Lambil.jpg

Link naar reactie

mooie dingen!

 

Wat reactie facts betreft: Was niet mijn bedoeling om een reactie te krijgen. Ik weet dat ze alles zo goed mogelijk proberen te regelen en aan te kondigen. Shakeitupguy reageert ook altijd in de stripbeurzen-thread als er een vraag is.

Is dat een garantie op dat het perfect gaat: Uiteraard niet. Alles kan altijd beter en soms heb je zaken die buiten je controle vallen. Soms is dat wat frustrerend, maar so be it.

Qua aanbod tekenaars was dit een topbeurs hoor, niks dan lof daarvoor!

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
On 27-10-2017 at 9:06 PM, SPeeDy said:

mooie dingen!

 

Wat reactie facts betreft: Was niet mijn bedoeling om een reactie te krijgen. Ik weet dat ze alles zo goed mogelijk proberen te regelen en aan te kondigen. Shakeitupguy reageert ook altijd in de stripbeurzen-thread als er een vraag is.

Is dat een garantie op dat het perfect gaat: Uiteraard niet. Alles kan altijd beter en soms heb je zaken die buiten je controle vallen. Soms is dat wat frustrerend, maar so be it.

Qua aanbod tekenaars was dit een topbeurs hoor, niks dan lof daarvoor!

Hey Speedy,

Bedankt voor je heel uitgebreid relaas. Ik kreeg wat stress van het lezen ervan ;-) (alhoewel ik ook zo wel rond liep op andere beurzen) maar je hebt  alvast stuk voor stuk prachtige dédicaces meegenomen naar huis.  Met het wegvallen van Jaime Calderon heb ik zijn plaats kunnen geven aan Laurent Libbesart die anders idd enkel op de zondag kwam en hij was hierdoor superblij. Informatie van beiden had ik nog op de site bij guests laten plaatsen op de vrijdagmiddag.

Maanden voor de beurs vragen we aan alle tekenaars voor meer info over het signeren en alle informatie die ik ontvang wordt steevast op de site geplaatst en ik probeer dit info tot op de vrijdag voor het festival up to date te houden. Tijdens het weekend kunnen er uiteraard wel wat zaken veranderen waar wij soms geen vat op hebben. Dit jaar was dat klaarblijkelijk aankomst van sommige tekenaars. Er is niets frustrerender als organisatie niet te weten wanneer een tekenaar van plan is om op te duiken. Het is gemakkelijk om papier met melding dat ze rond een bepaald op zondag te vertrekken :-p. Een paar tekenaars hadden dit jaar serieus wat problemen op de baan (was een ramp op de zaterdagmiddag) of met de trein. Maar gelukkig was dat enkel een probleem voor de zaterdag en daar de beurs open is tot en met 19u hebben de meesten wel hun tekeningen af te werken. Op andere momenten moet je als organisatie ook ingrijpen als tekenaars soms te traag bezig zijn. Een ticketsysteem met een uur werkt pas als elke tekenaar zich houdt aan zijn snelheid maar niet meer als iedereen in het begin vraagt om coole auto's te tekenen dan is er vlug vertraging ;-)?  Idem als een tekenaar plots inkleuringen en dergelijke beginnen te doen :-p

Perso vond ik het een heel leuk editie met nog nooit zo veel volk in de Artist Alley en zowel blije tekenaars en fans :-).

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

knappe tekeningen

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...