Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

19 uren geleden, esteban² zei:

Just kidding. ;) Ieder moet dat voor zich uitmaken natuurlijk.  Maar dan mis je wat mij betreft énorm veel albums die zonder enige twijfel tot het állerbeste uit de hele reeks horen.

Je hebt dan in ieder geval alle echte Vandersteen albums , dus de meeste kwaliteitsalbums heb je in ieder geval wel.

Link naar reactie
56 minuten geleden, Tweetie zei:

Je hebt dan in ieder geval alle echte Vandersteen albums , dus de meeste kwaliteitsalbums heb je in ieder geval wel.

Vandersteen heeft ook onleesbare albums gemaakt hoor. Waar je tegenwoordig amper doorheen geraakt.

Alle vier de makers hebben wat mij betreft goeie én slechte dingen gemaakt. Alhoewel Geerts qua scenario's zelden opmerkelijk slechte dingen heeft gemaakt.

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

Jammer dat je tegenwoordig de Suske en Wiskes van Vandersteen niet meer aan kinderen kan slijten. Dat vinden ze echt ouwe meuk. Ik heb het een paar keer vruchteloos geprobeerd.

Mijn zoontje leest ook liever de nieuwe. Af en toe durft hij eens een oudere te nemen, maar dan wel uit de periode van Geerts.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

Vandersteen heeft ook onleesbare albums gemaakt hoor. Waar je tegenwoordig amper doorheen geraakt.

Alle vier de makers hebben wat mij betreft goeie én slechte dingen gemaakt. Alhoewel Geerts qua scenario's zelden opmerkelijk slechte dingen heeft gemaakt.

Precies.  Naar mijn idee is Geerts trouwens de beste geestelijke (stief)vader die de reeks gekend heeft.  *bukt zich even voor tomaten en rotte eieren die naar m'n hoofd vliegen*  Clear?  Ok.  Ik ben me er ten volle van bewust dat het zowat heiligschennis is hem beter dan Vandersteen te noemen, maar voor mij voelt dat tot op zekere hoogte zo aan.  Zijn scenario's waren doorgaans bijzonder goed, dat is één ding.  Maar bovenal wist hij het onderste uit de kan halen wat de personages hun persoonlijkheid betreft.  Vandersteen heeft dan wel grote klassiekers op zijn naam staan, het is Geerts die mij effectief om de helden deed geven en de meest memorabele momenten op papier wist te toveren.  Jammer dat zijn laatste album niet zo denderend was.

@linthout

RODE REEKS:

Albums waar Stallaert heeft aan meegewerkt (tekeningen) : De Kaperkoters
Albums die Stallaert volledig zelf tekende : De Watersater , De Zappende Ziel en Suske De Rat

KORTVERHALEN: (die wist ik niet uit mijn hoofd, even opgezocht)

Albums waar Stallaert heeft aan meegewerkt (tekeningen) : De Pronte Professor, Het Rinkelende Raderwerk, De Venijnige Vanger en De Treiterende Trien
Albums die Stallert volledig zelf tekende : De Microkomiek en De Kribbige Krab

Hoe zit dat eigenlijk met Dirk Stallaert, werkt die momenteel nog mee?  Ik heb dat niet meer gevolgd.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Van De Kaperkoters tekende Dirk enkel de eerste helft.

Die andere lange verhalen tekende hij ook niet volledig zelf, het was sowieso werk in studioverband met mensen die de decors en het inkten deden. Er wordt wellicht bedoeld dat hij de lay-out ook zelf deed (onlangs werd een volledig lay-out van een verhaaltje via catawiki verkocht, zie hieronder)

Ze hebben hem vooral ingezet voor de kortere verhalen die in Nederland werden voorgepubliceerd en de promotieverhalen. Taxi Tata is ook nog van hem. De Beestige Brug ook. De Tragische Tante en De Laaiende Linies zijn ook van zijn hand.

Volgens mij is het laatste S&W-verhaal dat hij heeft getekend de drie delen van Het labyrinth van de leeuw. Jammer dat dat nooit in de reguliere reeks is verschenen, want dat heeft echt de sfeer van de Vandersteen-albums uit zijn hoogdagen.

De meeste van die kortere verhalen zijn op de een of andere manier wel in albumvorm verschenen, maar je moet wel wat zoeken om ze te vinden.

Voor zij die de stijl van Dirk niet herkennen, is er toch een manier om te zien dat hij een album heeft getekend. Als er op de titelpagina staat dat de tekeningen van Studio Vandersteen zijn ipv Luc Morjaeu dan zijn ze van Dirk. (soms staat er ook gewoon dat ze van Luc Morjaeu zijn).

 

Als Standaard dan toch allerlei bundelingen maakt, kunnen ze misschien ooit eens alle Stallaert S&W's bundelen (hopelijk leest er iemand mee van Standaard!)

 

8157d96f-2856-41c1-884f-80ff1702b230.jpg

 

ee82f90a-229f-4686-8c27-423661e080f3.jpg

 

01.jpg

 

 

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Tom B zei:

Voor zij die de stijl van Dirk niet herkennen, is er toch een manier om te zien dat hij een album heeft getekend. Als er op de titelpagina staat dat de tekeningen van Studio Vandersteen zijn ipv Luc Morjaeu dan zijn ze van Dirk. (soms staat er ook gewoon dat ze van Luc Morjaeu zijn).

Klinkt alsof hij illegaal in dienst is....

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

Precies.  Naar mijn idee is Geerts trouwens de beste geestelijke (stief)vader die de reeks gekend heeft.  *bukt zich even voor tomaten en rotte eieren die naar m'n hoofd vliegen*  Clear?  Ok.  Ik ben me er ten volle van bewust dat het zowat heiligschennis is hem beter dan Vandersteen te noemen, maar voor mij voelt dat tot op zekere hoogte zo aan.  Zijn scenario's waren doorgaans bijzonder goed, dat is één ding.  Maar bovenal wist hij het onderste uit de kan halen wat de personages hun persoonlijkheid betreft.  Vandersteen heeft dan wel grote klassiekers op zijn naam staan, het is Geerts die mij effectief om de helden deed geven en de meest memorabele momenten op papier wist te toveren. 

Zijn verhalen zijn idd wat emotioneler dan die van Vandersteen. Je voelt ook dat hij de zedenlessen die af en toe in zijn albums slopen meer meende dan dat Vandersteen deed.

Geerts is wellicht de meest ondergewaardeerde Vlaamse stripauteur die er is. Hij maakte decennia lang de best verkopende Nederlandstalige boeken, hij heeft enkele echt goeie dingen gemaakt, was een geweldige tekenaar van actie en beweging, maar hij wordt nooit in één adem genoemd met de andere grote Vlaamse stripmakers. Ook niet als het over de tweede generatie gaat (Merho, Leemans, Linthout...).

Link naar reactie
Zojuist, Tweetie zei:

Klinkt alsof hij illegaal in dienst is....

Dat is gewoon een ding bij S&W. Toen Geerts de reeks tekende was dat hoofdzakelijk onder de naam Vandersteen. Toen Marc dat deed stond er op de titelpagina vaak dat het van Paul Geerts was. En als Stallaert het tekenwerk verzorgt, staat er dat het van Luc Morjaeu is. Het is maar Luc die altijd onder zijn eigen naam heeft kunnen werken. En het zijn maar de spin-off tekenaars die hun naam op de cover krijgen.

Link naar reactie

@Tom B - Wat Geerts betreft ben ik het volledig eens.  Hij is dan ook één van mijn favoriete stripmakers tout court.  Ergens hoop ik nog steeds (ijdel) dat er nog één ultiem avontuur van zijn hand komt. Maar gezien het feit dat hij S&W volledig heeft los gelaten om er mee om te kunnen, besef ik dat het nooit zal gebeuren. Toen ik De Hemelboom voor het eerst (en laatst) las, zag ik ook gewoon een typisch S&W avontuur van zijn hand, maar dan met andere helden. 

Het Labyrinth van de Leeuw (en overige kortverhalen) was ik inderdaad helemaal vergeten.  Ook hier helemaal akkoord met de Vandersteen-sfeer die het album ademt.  Alleen vond ik het scenario nogal rammelend en het tekenwerk niet altijd even verzorgd. Flauw avontuur.  Maar op zich zeker niet slechter dan wat er tegenwoordig al eens durft tussen te zitten.

Meestal haal ik zijn tekeningen er wel uit, vrij herkenbaar.

Wie graag wil weten wie, wat en hoe kan naar de (niet zo) totale tabel kijken, al bestaat er veel discussie over de correctheid ervan:
http://suskeenwiske.ophetwww.net/studio/tabel.php 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
12 uren geleden, esteban² zei:

@Tom B

Wie graag wil weten wie, wat en hoe kan naar de (niet zo) totale tabel kijken, al bestaat er veel discussie over de correctheid ervan:
http://suskeenwiske.ophetwww.net/studio/tabel.php 

 

Ik heb onlangs De Regenboogprinses in handen gehad en begin te denken dat Paul Geerts daar bitter weinig mee te maken had. Het zou me niet verwonderen indien dat (bijna) volledig door Eduard De Rop getekend zou zijn. Het was gebaseerd op een van de poppenkastverhalen, dus sowieso een album dat naast de reguliere albums werd gemaakt.

 

90_SW184_intro.jpg

Link naar reactie
12 uren geleden, Tom B zei:

Zijn verhalen zijn idd wat emotioneler dan die van Vandersteen. Je voelt ook dat hij de zedenlessen die af en toe in zijn albums slopen meer meende dan dat Vandersteen deed.

Geerts is wellicht de meest ondergewaardeerde Vlaamse stripauteur die er is. Hij maakte decennia lang de best verkopende Nederlandstalige boeken, hij heeft enkele echt goeie dingen gemaakt, was een geweldige tekenaar van actie en beweging, maar hij wordt nooit in één adem genoemd met de andere grote Vlaamse stripmakers. Ook niet als het over de tweede generatie gaat (Merho, Leemans, Linthout...).

Goede analyse Tom.  Eindelijk weer eens iemand die Paul Geerts op waarde weet te schatten. Een zeer grote Vlaamse stripmaker. En hij deed het ook nog eens helemaal alleen (afgezien van inkten en inkleuren).  

Link naar reactie

Ik heb ook de beste herinneringen aan Paul Geerts' verhalen, nog geholpen door het fantastische inktwerk van Eugeen Goossens. Maar later leek hij toch wat te zwichten voor commerciële belangen (neem ik aan) door verhaaltjes te bouwen rond verjaardagen van dorpen,  herdenkingsjaren van bekende figuren of buitenlandse locaties dankzij verre reizen.

Link naar reactie
58 minuten geleden, Kontiki zei:

 Maar later leek hij toch wat te zwichten voor commerciële belangen (neem ik aan) door verhaaltjes te bouwen rond verjaardagen van dorpen,  herdenkingsjaren van bekende figuren of buitenlandse locaties dankzij verre reizen.

Alle S&W-makers hebben dit al gedaan. Ik veronderstel dat die commerciele belangen iets is dat hen van bovenaf opgelegd werd.

Dat Geerts zijn reizen verwerkte in zijn verhalen lijkt me niet zo vreemd. Je moet je inspiratie en documentatie toch ergens van halen. Reizen zijn op dat vlak ideaal. Zeker met langlopende reeksen waar je per jaar minstens vijf verhalen moet verzinnen. Vandersteen deed dat ook, he. Maar die ging niet zo vaak op reis.

Link naar reactie

Ik heb me daar bij S&W precies nooit aan gestoord. Bij Kiekeboe was het soms wel ver gezocht.

Het enige wat ik bij S&W nooit goed begreep is hoe ze die verre reizen konden maken, want niemand van de hoofdpersonages heeft schijnbaar een inkomen. Of het zou Jerom moeten zijn, die af en toe ergens aan het werk was.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Tom B zei:

Ik heb me daar bij S&W precies nooit aan gestoord. Bij Kiekeboe was het soms wel ver gezocht.

Het enige wat ik bij S&W nooit goed begreep is hoe ze die verre reizen konden maken, want niemand van de hoofdpersonages heeft schijnbaar een inkomen. Of het zou Jerom moeten zijn, die af en toe ergens aan het werk was.

 

En waarom belt de familie niet gewoon naar de ordiensten?

S&W moet toch niet steeds in de bres springen?

 

Aan welke instelling is Barabas verbonden?

Heeft-ie een eigen uitvindersbedrijf - en schept hij lekker geld met zijn professorstitel?

Link naar reactie
7 minuten geleden, Hamirubi zei:

Aan welke instelling is Barabas verbonden?

Heeft-ie een eigen uitvindersbedrijf - en schept hij lekker geld met zijn professorstitel?

Tiens, ik heb daar nog nooit bij stilgestaan, maar stripprofessoren geven nooit les, of zijn nooit aan een of andere academische instelling verbonden. Ze zijn enkel maar professor in naam. Eigenlijk wordt 'professor' hier gewoon gebruikt als een ander woord voor 'uitvinder'.

 

En terwijl ik dit schrijf herinner ik me dat Adhemar wel degelijk les gaf aan een of andere engelse universiteit. Hij is dan ook de uitzondering.

Link naar reactie

Zojuist "De zwarte zwaan" weer eens gelezen. "Helemaal opnieuw beletterd en ingekleurd, uiteraard met het grootste respect voor het origineel".    

zwaan0002.thumb.jpg.fbd8c83c4a8ecf0b8a7f170a800b15fd.jpg

(sorry voor de scan, maar platter wilde ik het boek niet drukken)

 

Maar waarom werd de tekst zelf niet aangepast? Dit is nog steeds de tekst uit de vierkleuren-reeks. En die tekst had al weinig respect voor het origineel. Suske en Wiske zijn Hollanders? Jazeker! 

 

zwaan0001.jpg.fb0ee09225e2ad4023d2e0b9cad9e045.jpg

Link naar reactie

Barabas word/werd af en toe om hulp geroepen door de instanties. Ook kreeg hij van hen dure schilderijen te leen. Hij heeft dus wel een zekere naam en faam. Maar enige uitzondering daar gelaten zie je hem zelden onder collega's of met opdrachtgevers.  Wel zie je zo nu en dan een wagen met zijn naam erop, wat erop wijst dat hij wellicht toch een eigen bedrijf heeft. 

 

Overigens is Adhemar niet de enige die nog een beetje zijn brood verdient. Otto von Drackenstein uit Donald Duck verdient er zijn brood mee. En Dagobert Duck als archeoloog/schatzoeker idem dito. Maar in de Europese strips lijken alle deskundigen wel gesubsidieerd :P . 

 

Wat het geld betreft: Sidonia en Lambiek gaan ook zo nu en dan uit werken. Daarnaast winnen ze nog wel eens prijs. Al is het maar de vraag of ze genoeg geld verdienen voor de reizen. Misschien komt het geld dan ook van subsidies of schadevergoedingen? 

Wat me eraan doet denken: In de Amoras-reeks heeft zelfs Lambiek in de prequel geen werk (in de hoofdreeks zijn ze werkeloos). En Sidonia zal wel van een uitkering leven gezien haar chronische zenuwtoevallen?  

Link naar reactie
Op 20 november 2017 om 18:49, Kontiki zei:

Jammer dat je tegenwoordig de Suske en Wiskes van Vandersteen niet meer aan kinderen kan slijten. Dat vinden ze echt ouwe meuk. Ik heb het een paar keer vruchteloos geprobeerd.

 

(Ik schiet even uit de lurkstand.)

 

Zou dat aan de verhalen liggen? Die oude albums zien er een stuk drukker uit dan de nieuwe zeer toegankelijke boeken. Dat vond ik als kind stiekem ook al. Wat als je de oude vandersteenalbums op groot formaat in oblong uitgeeft? Twee stroken per pagina, net als in de krant. Smaakvol ingekleurd. Dan word je wat meer met je neus op het veelal heel leuke tekenwerk gedrukt.

 

Zéker de komende zeventien minuten vind ik dit een briljant idee!

BLOGTWITTER • FACEBOOK

Link naar reactie
14 minuten geleden, The Alderwood zei:

Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Feit is dat de jeugd het niet lust. Op naar de vernieuwing. 

 

Ik zie het meer als een diamant die even stevig opgepoetst moet worden.

 

Welke nieuwe tekenaar tekent een tegen elkaar knallende Sus, Wis, Bik en Sidonie nou leuker dan Vandersteen?

BLOGTWITTER • FACEBOOK

Link naar reactie
Op 21-11-2017 om 16:01, Tom B zei:

 

Het enige wat ik bij S&W nooit goed begreep is hoe ze die verre reizen konden maken, want niemand van de hoofdpersonages heeft schijnbaar een inkomen. Of het zou Jerom moeten zijn, die af en toe ergens aan het werk was.

 

Lambik is een loodgieter, en die verdienen goed hunne boterham, komen wanneer ze willen komen... ;-) 

dat Sidonia in een mooie Kempische villa woont, daar zit wel een geurtje aan...

Link naar reactie

Dat heeft ze wel als een te renoveren bouwval gekocht.

 

Grappig dat er op zulke details wordt gelet terwijl het reizen door de tijd en een uit de oertijd stammend superwezen gewoon bij de logica van de reeks lijken te horen.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Kontiki zei:

Dat heeft ze wel als een te renoveren bouwval gekocht.

 

Grappig dat er op zulke details wordt gelet terwijl het reizen door de tijd en een uit de oertijd stammend superwezen gewoon bij de logica van de reeks lijken te horen.

En dan nog met het geld van een loterij.

 

Wat die andere details betreft: Daar komen we nog op :P . 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Grappig dat er op zulke details wordt gelet terwijl het reizen door de tijd en een uit de oertijd stammend superwezen gewoon bij de logica van de reeks lijken te horen.

Maar dat hoort bij de interne logica van de strip. En daar worden ook in het verhaal verklaringen voor gegeven. Voor die andere dingen niet. Terwijl er wel af en toe eens een verhaal passeert waarin Sidonia het moeilijk heeft om de eindjes aaneen te knopen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...