Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Op 21-11-2017 om 16:01, Tom B zei:

Ik heb me daar bij S&W precies nooit aan gestoord. Bij Kiekeboe was het soms wel ver gezocht.

Het enige wat ik bij S&W nooit goed begreep is hoe ze die verre reizen konden maken, want niemand van de hoofdpersonages heeft schijnbaar een inkomen. Of het zou Jerom moeten zijn, die af en toe ergens aan het werk was.

In Het sprekende testament werken Jerom en Lambik in een melkflessenfabriek, na de brand in de vorige woning van Sidonia.

Link naar reactie
13 minuten geleden, acor zei:

In Het sprekende testament werken Jerom en Lambik in een melkflessenfabriek, na de brand in de vorige woning van Sidonia.

Ja, niet bepaald een job waar ze veel mee verdienen. Dat is inderdaad een van die verhalen die bij mij de indruk hebben gewekt dat die personages het niet breed hebben.

Link naar reactie
2 uren geleden, marioboon zei:

Al es een loodgieter proberen te bellen? ;-) 

Ik heb hem in 300 verhalen ook nog niet zien kakken, maar dat moet ie toch ook ooit gedaan hebben 

 

Da's toch net van een iets andere orde.

Indien hij echt als loodgieter zou werken zo daar toch af en toe eens naar gerefereerd mogen worden. Lambik in loodgietersoutfit, Lambik die rijdt met een loodgieterscamionette, Lambik die net van zijn werk komt aan het begin van een avontuur, Lambik die zijn boekhouding doet, Lambik die de lavabo van Sidonia herstelt ...

Dat Lambik loodgieter is, is iets wat ooit eens in zijn eerste verhaal vermeld is geworden, en daarna vergeten werd. Een beetje zoals de echte naam van Nero of de broer van Wiske.

Zelfs als detective hebben we hem na dat eerste album nooit echt zien werken.

 

Gezien zijn kledij zou je nog eerder verwachten dat hij ergens als ober werkt.

 

En tegenwoordig hebben loodgieters allemaal een gsm. Die van ons neemt altijd op.

Link naar reactie
13 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Hier ligt een interessant studiedomein te wachten om uitgespit te worden: Suske en Wiske en hun financiën.

Of beter gezegd: striphelden en hun financieen. Asterix bijvoorbeeld leeft van ruilhandel, maar heeft ook sestertiën nodig voor de avonturen. Die krijgt hij dan wel van Panoramix geloof ik, maar hoe komt die er weer aan? Geld is immers weinig populair, getuige Obelix en Co.

En neem Donald Duck. Chronisch in geldnood, maar nooit geld te weinig om naar Verweggistan te vluchten. 

 

Maar terug naar deze reeks: 

geld bij Suske en Wiske inderdaad een rol. Kijk maar naar het soms grote (en later kleine) financiële verschil tussen de helden Theofiel en wellicht andere personages. 

 

Wat Lambiek betreft: Dat is er een met een werk naar nodig in het verhaal. De ene keer heeft hij een vishandel, de andere keer is hij klusser, weer een andere keer is hij iets anders. Idem voor Jerom. Wel zo handig voor de scenarist. 

 

Laatste optie: Sidonia is van goede familie. Wellicht is er toch ergens een familiefortuin in het spel?

Of anders toch flinke subsidies die ze tussen de albums door aanvragen? En vergeet de prijs uit Big Mother niet. Al zal dat geld er inmiddels toch ook wel doorheen zijn zeker? 

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Deweb zei:

Laatste optie: Sidonia is van goede familie. Wellicht is er toch ergens een familiefortuin in het spel?

 

Als tante Sidonia de tante is van Wiske... waar is de moeder van Rikki en Wiske dan gebleven en waarom heeft ze haar kind aan haar zus overgelaten? Zit daar een familiedrama achter? Zwijggeld? Is Wiske een nakomelingetje? Intriges!!

Link naar reactie
46 minuten geleden, marioboon zei:

 

Als tante Sidonia de tante is van Wiske... waar is de moeder van Rikki en Wiske dan gebleven en waarom heeft ze haar kind aan haar zus overgelaten? Zit daar een familiedrama achter? Zwijggeld? Is Wiske een nakomelingetje? Intriges!!

We weten niet hoe Vandersteen het bedoelde, maar ik denk dat zowat alle (oudere) lezers van het eerste verhaal indertijd wel een idee hadden waarom Rikki en Wiske door hun tante opgevoed werden. Dat verhaal verscheen in een periode waarin heel veel kinderen plots zonder ouders zaten.

Link naar reactie
12 uren geleden, marioboon zei:

Als tante Sidonia de tante is van Wiske... waar is de moeder van Rikki en Wiske dan gebleven en waarom heeft ze haar kind aan haar zus overgelaten? Zit daar een familiedrama achter? Zwijggeld? Is Wiske een nakomelingetje? Intriges!!

Ik denk dat Sidonia niet de tante is (tienermoeder of zo), maar eigenlijk de moeder en Lambiek de vader.

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

Ik denk dat Sidonia niet de tante is (tienermoeder of zo), maar eigenlijk de moeder en Lambiek de vader.

Die 'eerste ontmoeting' uit de sprietatoom was dus maar alsof?

 

En waarom hebben we het altijd over de ouders van Wiske, maar nooit over die van Suske? Heeft dat ventje echt zijn van hongersnood gestorven ouders eigenhandig moeten begraven?

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

Die 'eerste ontmoeting' uit de sprietatoom was dus maar alsof?

 

En waarom hebben we het altijd over de ouders van Wiske, maar nooit over die van Suske? Heeft dat ventje echt zijn van hongersnood gestorven ouders eigenhandig moeten begraven?

Ik vrees voor kannibalisme, gezien er verder nooit meer over gerept wordt. De mageren hadden honger ...

Link naar reactie
9 uren geleden, Tom B zei:

O ja? En Popeye en Olive Oyl dan?

Of Oilve Oyl en Ham Gravy, de man waar ze 15 jaar lang een relatie mee had, voor Popeye zich daarmee kwam moeien.

Daar heb je een punt. Eerste LAT-relatie in de Europese strip dan maar?

 

Hoe dan ook: De familie Lambiek-van Stiefrycke is behoorlijk fucked-up. Misschien zijn ze wel voor het leven arbeids ongeschikt door al die trauma's en lopen daardoor ook alle banen op niets uit? Maar moeten ze uit werken gaan als er weer eens iets is veranderd in de wetgeving of de betaling stokt. En dan krijgt Suske nog een klein percentje uit het Amorasfonds voor getraumatiseerde kinderen. Of zwijggeld.

Of beter nog: Als laatste telg van de fameuze familie Antigoon zal Suske wel een erfenis hebben. Dat word nu beheerd door Sidonia tot hij 21 is.  

 

Overigens, Lambiek..is dat de voor of achternaam? Hij word immers niet voor niets Mijnheer genoemd. Wat zou dan zijn voornaam zijn? Alfred? Luc? Kriek? Endeavour? Marcel? 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Deweb zei:

Overigens, Lambiek..is dat de voor of achternaam? Hij word immers niet voor niets Mijnheer genoemd. Wat zou dan zijn voornaam zijn? Alfred? Luc? Kriek? Endeavour? Marcel? 

Achternaam lijkt me. Zijn vader heet Papal-Ambik, z'n bokkerijder voorouder heette Johan Matheus Lambik en Hippoliet Lambik was de naam van z'n grootoom.
Of misschien heet hij wel Lambiek Lambik?

Link naar reactie

Mijn gedacht:

Misschien waren de ouders van Wiske wel gevlucht na de oorlog wegens een beetje fout, en sturen ze nu vanuit Argentinië onderhoudsgeld op.

Lambik Lambiek heeft waarschijnlijk zo'n zelfstandigenstatuut waar je alle kanten mee uitkan. Wanneer het detectivewerk in 't slop zit klust hij wat bij als loodgieter. Jerom freelancet met stuntwerk en jobkes waar kracht voor nodig is (zie het "Jumpen" in de mooie millerem)

Sidonia renteniert met het Van Stiefryke-geld, maar komt daar net mee toe om de rekeningen mee te betalen, naast al de vliegtickets, kostuums, ... voor hun avonturen. Vandaar geen kasteelhoeve maar een vrijstaande woning op den buiten (wat ook al niet goedkoop is!)

Link naar reactie
15 uren geleden, Tweetie zei:

Achternaam lijkt me. Zijn vader heet Papal-Ambik, z'n bokkerijder voorouder heette Johan Matheus Lambik en Hippoliet Lambik was de naam van z'n grootoom.

Tiens, ik heb dat altijd als zijn voornaam gezien, maar je hebt gelijk, als de rest van zijn familie zo heet moet dat zijn achternaam zijn. Ik begin me nu af te vragen of Barabas een voor- of achternaam is.

Link naar reactie
6 uren geleden, Tanuki zei:

Mijn gedacht:

Misschien waren de ouders van Wiske wel gevlucht na de oorlog wegens een beetje fout, en sturen ze nu vanuit Argentinië onderhoudsgeld op.

Lambik Lambiek heeft waarschijnlijk zo'n zelfstandigenstatuut waar je alle kanten mee uitkan. Wanneer het detectivewerk in 't slop zit klust hij wat bij als loodgieter. Jerom freelancet met stuntwerk en jobkes waar kracht voor nodig is (zie het "Jumpen" in de mooie millerem)

Sidonia renteniert met het Van Stiefryke-geld, maar komt daar net mee toe om de rekeningen mee te betalen, naast al de vliegtickets, kostuums, ... voor hun avonturen. Vandaar geen kasteelhoeve maar een vrijstaande woning op den buiten (wat ook al niet goedkoop is!)

Op dat laatste heeft Barabas (voor of achternaam? Goede vraag) nu bedacht dat ze automatisch de kleren van die tijd aan hebben. Dus dat bespaard weer geld. Plus, de geesten die ze helpen hebben soms nog wel eens een schat voor ze. Zij het in de deleted scenes. 

 

Zullen we van Jerom trouwens maar aannemen dat dat zijn voornaam is en dat hij geen achternaam heeft? Immers, in de oertijd had je die niet. En anders is het "domweg Jerom Jerom". 

 

Link naar reactie

Aangezien Wiske een opa, een tante én een broer heeft, maar haar ouders nergens zijn te bespeuren, lijkt het aannemelijk dat haar ouders inderdaad zijn omgekomen.

 

Suske is geen wees. Dat kan je afleiden uit Amoras 1. Volgens mij is hij gewoon een jongetje dat graag bij die gedurfde Wiske rondhangt, maar wel op het eind van de dag weer naar huis gaat.

 

Maar goed, ik heb dus eindelijk Amoras 1 gelezen. Ik vond het wel plezant, maar er was nogal weinig verhaal. Ik hoop dat dat betert in de volgende albums. Er was soms ook overdreven veel bloed. Als je iemand slaat met een stok, gutst er toch geen liter bloed uit? De baard van Barabas veranderde ook doorheen het album. Maar misschien groeit zijn sikje nu eenmaal sneller dan zijn snor. Voor de rest was alles wel oké. Ben benieuwd naar het vervolg.

Link naar reactie
2 uren geleden, bouncer zei:

Bestaat er eigenlijk een goed naslagwerk van Suske en Wiske, of een boek zoals

Peeters over Herge schreef ?

 

 

Daar was Geert Van de Weyer mee bezig, maar volgens Kontiki is dat project afgevoerd.

We moeten het stellen met de schrijfsels en boeken van Peter Van Hooydonck (vb. 'Tuf-Tuf-Club' of 'Willy Vandersteen. De Bruegel van het beeldverhaal').

Link naar reactie
8 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Daar was Geert Van de Weyer mee bezig, maar volgens Kontiki is dat project afgevoerd.

We moeten het stellen met de schrijfsels en boeken van Peter Van Hooydonck (vb. 'Tuf-Tuf-Club' of 'Willy Vandersteen. De Bruegel van het beeldverhaal').

Dank !

Ja ik zag al zoiets, Peter van Hooydonck- Suske en Wiske 50 jaar, en uitgebracht door Standaard, dus

vermoedelijk iets te vermakelijk.

Eigenaardig dat over Kuifje en Herge honderdtal boeken met verschillende invalshoeken zijn verschenen, en

over cultureel erfgoed Suske en Wiske wat pretboeken.

Toch wel geinteresseerd in onstaansgeschiedenis en de vermoedelijke perikelen in de Vandersteen studio,zoals

bijvoorbeeld in stripspeciaalzaak over de rode ridder.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...