Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

6 uren geleden, Red Arrow zei:

Suske is geen wees.

in 'op het eiland amoras' introduceert Suske zich als volgt: "en ik ben Suske, van de clan der mageren, de enige overlevende afstammeling van Sus Antigoon." De betekent toch echt wel dat zijn ouders en de rest van zijn familie overleden zijn.

Link naar reactie
1 uur terug, Hamirubi zei:

Ik zoek nog steeds deze tijdschriftnummers (de integrale reeks tegen een mooi prijsje):

 

02.jpg

Ik heb een zeer wrang gevoel bij deze reeks. Niet over de inhoud, maar hoe ik, en wellicht vele anderen, als abonnee in de steek werd gelaten. Het abonnement liep voor 4 nummers en werd vooraf betaald. Het achtste nummer is echter nooit verschenen. Een terugbetaling, of compensatie is er nooit geweest. Pure diefstal!

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

in 'op het eiland amoras' introduceert Suske zich als volgt: "en ik ben Suske, van de clan der mageren, de enige overlevende afstammeling van Sus Antigoon." De betekent toch echt wel dat zijn ouders en de rest van zijn familie overleden zijn.

Dat betekent toch alleen dat zijn vader en grootvader niet meer leeft? In Amoras 1 maken ze toch vrij duidelijk dat Jérusalem wees is en Suske niet. (Maar nu ik het zo herlees, wordt het niet letterlijk vermeld)

 

Maar goed, ik heb Op het eiland Amoras nooit gelezen. Het ligt wel ergens in m'n kast. (Gratis De Standaard-uitgave van 2013)

Link naar reactie
46 minuten geleden, Red Arrow zei:

Dat betekent toch alleen dat zijn vader en grootvader niet meer leeft?

Mja, okee, je hebt gelijk, zijn moeder zou nog kunnen leven. Maar het gaat om een alleen wonende jongen (van ongeveer 10 jaar), die geen familiebanden heeft en zomaar mee kan gaan naar Belgie. De intenties van Vandersteen lijken me duidelijk.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Tom B zei:

Mja, okee, je hebt gelijk, zijn moeder zou nog kunnen leven. Maar het gaat om een alleen wonende jongen (van ongeveer 10 jaar), die geen familiebanden heeft en zomaar mee kan gaan naar Belgie. De intenties van Vandersteen lijken me duidelijk.

Oké, als het zo zit :e007: Ik vraag me af of ze daar bij Amoras überhaupt rekening mee hebben gehouden. Hij had tegen Jérusalem kunnen zeggen dat hij ook wees is.

Link naar reactie
12 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

Je gaat ervan uit dat zijn vader afstamde van Sus Antigoon.

 

Red Arrow deed dat, ik nam dat zonder veel nadenken over. Het komt erop neer dat technisch gezien één kant van de familie nog in leven kan zijn. Maar alle ooms, tantes, neven, nichten, broers of zussen langs de Antigoon-kant zijn dan wel dood (als ze al ooit hebben bestaan).

 

3 uren geleden, The Alderwood zei:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/27/suske-en-wiske/

 

De stijl is helemaal anders dan vroeger.

Ik vind die stijl nochtans heel sterk aansluitend bij de strips (Junior Suske & Wiske) waarop ze gebaseerd zijn.

Link naar reactie

Ik begrijp niet meteen de vergelijking met vroeger.  Aangezien er geen 'vroeger' is voor Junior Suske en Wiske.  Toch eens met het feit dat ze best wel op de gelijknamige Junior-reeks (Klein S&W) lijken.  Net nu die er dan weer iets anders gaan uitzien in de strip vanaf nu, dat terzijde.  En verder oogt de animatie -ondanks gelijkend- een pak aangenamer dan het geval was in de Texas Rakkers film.  Waarvan ik het bestaan liever negeer.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
20 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

 

Je gaat ervan uit dat zijn vader afstamde van Sus Antigoon. Zou Suske niet van de clan der mageren kunnen zijn via zijn moeder? Dan zou zijn vader nog in leven kunnen zijn.

 

(En als Vandersteen nog leefde konden we het hem vragen ;-))

Hoewel ik de man nooit gekend heb, zou hij waarschijnlijk met ons hebben mee gelachen. Of ons voor onnozelaars hebben uitgemaakt.

 

Wat een andere optie is, is dat hij via een asielprocedure in Belgie is gekomen. Doordat Tante Sidonia voor hem instaat/stond werd dat wat makkelijker. 

 

Het is inderdaad wel een goede vraag: Waarom heeft Suske in Amoras nooit verteld dat hij óók wees is?

 

Wat die reeks betreft: Deel één vond ik al erg goed, maar het verhaal zal nog meer op gang komen met behoorlijk wat intriges. 

 

Link naar reactie
Op 27-11-2017 om 20:44, Deweb zei:

Hoewel ik de man nooit gekend heb, zou hij waarschijnlijk met ons hebben mee gelachen. Of ons voor onnozelaars hebben uitgemaakt.

Die man heeft nooit uitgelegd hoe het komt dat Jerom, zogezegd een oermens, in de 17de eeuw opdook. In het eerste verhaal waarin Jerom opduikt als geheim wapen wordt daar met geen woord over gerept. Dat is pas veel later door Paul Geerts gebeurd. Was het eigenlijk wel Vandersteens bedoeling dat Jerom een oermens was? Of is dat iets dat ze er achteraf bij hebben verzonnen. Misschien puur vanwege het feit dat een van de twee personages (Alley Oop en Popeye) waarop Jerom gebaseerd was ook al een oermens was.

Link naar reactie

Over oermens Jerom gesproken;  In een mail van Yieha staat het volgende:

"Volgende week verschijnt Cromimi, het eerste hommage album van Suske en Wiske door Gerben Valkema (Elsje, Kik) en Yann (Onnoembaren, Jonge jaren van Thorgal, Pin-Up). Dit album draait rond Jerom, en om alle verwijzingen goed te begrijpen moet je zeker De dolle musketiers en De malle mergpijp gelezen hebben. Daarom hebben we ze allebei aan €0,99 gezet, zodat je alvast je geheugen wat kan opfrissen!"

Er zal dus zeker naar die albums en de oorsprong van Jerom verwezen worden.
De Preview van het album : http://player.yieha.be/read/9789002263750.html 
Ik moet toch wat aan de korte lijfjes en grote hoofden wennen ...

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 uren geleden, Deweb zei:

Gezien zijn toenmalige kleding lijkt het me logisch dat Jerom een oermens is.

Er zijn nog steeds stammen waar ze met pelsjes rondlopen, hoor.

Jerom zou evengoed een wilde man uit Borneo (of zo) geweest kunnen zijn. In De Dolle Musketiers wordt in ieder geval nergens gezegd dat Jerom een oermens is of uit een ander tijdperk afkomstig is.

 

Eventjes citeren uit wikipedia:

In De malle mergpijp (1973) wordt iets meer bekend over de voorgeschiedenis van Jerom. Het blijkt dat hij eigenlijk uit de prehistorie afkomstig is. Hij dankt zijn enorme kracht aan een sjamaan die met een mergpijp kleurstof op een grottekening blies. (...)

Ergens tijdens zijn prehistorische leven raakte Jerom ingevroren en werd pas ontdooid in de 17e eeuw door hertog Le Handru. Deze booswicht zette Jerom in als geheim wapen. Suske, Wiske, Lambik en Tante Sidonia wisten hem echter aan hun kant te krijgen, waarna Jerom mee naar hun eigen tijd geflitst werd.

In De nerveuze Nerviërs (1967) beweert professor Barabas in strook 31 dat Jeroms eerste geslacht in het Oude Gallië ontstond, vlak voor de Romeinen het gebied kwamen veroveren. Volgens zijn theorie heeft Jerom zijn kracht te danken aan het feit dat zijn voorouders in hun jeugd allemaal sterk en wilskrachtig waren. Dit spreekt echter het feit tegen dat Jerom een holbewoner is die in de 17e eeuw pas werd ontdooid. Als Jerom dus uit de prehistorie afkomstig is, kan zijn eerste geslacht nooit pas tijdens de periode van de Romeinse verovering van Gallië ontstaan zijn. In latere albums, zoals De malle mergpijp (1973), De slimme slapjanus (1993) en De primitieve paljassen (2006) volgt men meer de versie dat Jerom uit de prehistorie afkomstig is.

 

De Nerveuze Nerviers werd nog door Vandersteen geschreven, dus in zijn gedachten was Jerom inderdaad geen oermens (ik wist dat al, hoor, maar was dat allemaal vergeten. wedden dat ik het over een jaar opnieuw vergeten zal zijn).

Link naar reactie

Technisch gezien kunnen beiden (mits wat kunstgrepen) nog steeds hoor.
In de malle mergpijp komt (als ik mij goed herinner) geen teletijdmachine aan te pas, we leren enkel dat Jerom is opgegroeid in een prehistorische wereld... die er op dat moment nog steeds is onder een of andere vulkaan. Zoals in de glanzende gletsjer.

 

Dus in principe kan het perfect dat het geslacht Jerom ontstaat in het Oude Gallië, waarna een telg daarvan op rondreis is getrokken en is beland in de verborgen prehistorische wereld op IJsland waar de malle mergpijp zich afspeelt en de gebeurtenissen met Moe-Mie en de sjamaan zich voltrekken en alle gevolgen vandien. 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Tom B zei:

Er zijn nog steeds stammen waar ze met pelsjes rondlopen, hoor.

Jerom zou evengoed een wilde man uit Borneo (of zo) geweest kunnen zijn. In De Dolle Musketiers wordt in ieder geval nergens gezegd dat Jerom een oermens is of uit een ander tijdperk afkomstig is.

 

Eventjes citeren uit wikipedia:

In De malle mergpijp (1973) wordt iets meer bekend over de voorgeschiedenis van Jerom. Het blijkt dat hij eigenlijk uit de prehistorie afkomstig is. Hij dankt zijn enorme kracht aan een sjamaan die met een mergpijp kleurstof op een grottekening blies. (...)

Ergens tijdens zijn prehistorische leven raakte Jerom ingevroren en werd pas ontdooid in de 17e eeuw door hertog Le Handru. Deze booswicht zette Jerom in als geheim wapen. Suske, Wiske, Lambik en Tante Sidonia wisten hem echter aan hun kant te krijgen, waarna Jerom mee naar hun eigen tijd geflitst werd.

In De nerveuze Nerviërs (1967) beweert professor Barabas in strook 31 dat Jeroms eerste geslacht in het Oude Gallië ontstond, vlak voor de Romeinen het gebied kwamen veroveren. Volgens zijn theorie heeft Jerom zijn kracht te danken aan het feit dat zijn voorouders in hun jeugd allemaal sterk en wilskrachtig waren. Dit spreekt echter het feit tegen dat Jerom een holbewoner is die in de 17e eeuw pas werd ontdooid. Als Jerom dus uit de prehistorie afkomstig is, kan zijn eerste geslacht nooit pas tijdens de periode van de Romeinse verovering van Gallië ontstaan zijn. In latere albums, zoals De malle mergpijp (1973), De slimme slapjanus (1993) en De primitieve paljassen (2006) volgt men meer de versie dat Jerom uit de prehistorie afkomstig is.

 

De Nerveuze Nerviers werd nog door Vandersteen geschreven, dus in zijn gedachten was Jerom inderdaad geen oermens (ik wist dat al, hoor, maar was dat allemaal vergeten. wedden dat ik het over een jaar opnieuw vergeten zal zijn).

Schrijf dat maar eens uit voor Versus, Tom.

S&W-Striplezers kunnen wel wat duiding gebruiken.

Link naar reactie
1 uur terug, The Alderwood zei:

Daar zit een essay in.

 

Aan de slag, Tom. Maak duidelijk wat Vandersteen oorspronkelijk voor ogen had - een ongeletterde, in-telegramstijl-sprekende wildeman -, en wat opvolgers ervan hebben gemaakt. Vandersteen heeft zijn personage uiteraard zelf ook enkele keren geduid.
Zie ook hoe lezers Jerom beschouwden. Het is interessant om te refereren aan het onvoltooide project van Charel Cambré en Ronald Grossey. En vergeet niet om Jeroms ongeletterdheid (De Tamtamkloppers (1953), De Circusbaron (1954)) of latere interpretaties van de oer-Jerom in Amber (1999).

Voila, je hebt heel wat schrijf- en opzoekwerk voor de boeg, Tom!

Link naar reactie

Pff, zeg, jongens, schrijf dat zelf he.

 

Wacht maar tot ik eens een S&W-scenario mag schrijven. Dan maak ik Sidonia retroactief een man die als vrouw leeft. En dan gaan alle kinderen in de toekomst denken dat het altijd al zo bedoeld was. Want: geen borsten, grote voeten, lelijk smoelwerk en een duidelijk hormonaal verstoord evenwicht. Rond 2017 kwam dan eindelijk de borstvergroting, wat nog meer bewijs is dat ze geen echte vrouw was. én in de film werd ze ook al gespeeld door een man.

Link naar reactie
11 uren geleden, Tom MDP zei:

Technisch gezien kunnen beiden (mits wat kunstgrepen) nog steeds hoor.
In de malle mergpijp komt (als ik mij goed herinner) geen teletijdmachine aan te pas, we leren enkel dat Jerom is opgegroeid in een prehistorische wereld... die er op dat moment nog steeds is onder een of andere vulkaan. Zoals in de glanzende gletsjer.

 

Dus in principe kan het perfect dat het geslacht Jerom ontstaat in het Oude Gallië, waarna een telg daarvan op rondreis is getrokken en is beland in de verborgen prehistorische wereld op IJsland waar de malle mergpijp zich afspeelt en de gebeurtenissen met Moe-Mie en de sjamaan zich voltrekken en alle gevolgen vandien. 

 

Mja, Jerom zegt op strook 162 van Malle Mergpijp nadat vermeld wordt dat hij werd ingevroren: "werd eeuwen later ontdekt door Hertog le Handru". Eeuwen kan heel lang zijn, maar evengoed 200 jaar zijn. En dan kan dat nog mooi met de Nerviërs verbonden worden.

Maar sowieso dateert Jerom volgens de Mergpijp niet uit de 17de eeuw.

Link naar reactie
3 hours ago, Tom B said:

Pff, zeg, jongens, schrijf dat zelf he.

 

Wacht maar tot ik eens een S&W-scenario mag schrijven. Dan maak ik Sidonia retroactief een man die als vrouw leeft. En dan gaan alle kinderen in de toekomst denken dat het altijd al zo bedoeld was. Want: geen borsten, grote voeten, lelijk smoelwerk en een duidelijk hormonaal verstoord evenwicht. Rond 2017 kwam dan eindelijk de borstvergroting, wat nog meer bewijs is dat ze geen echte vrouw was. én in de film werd ze ook al gespeeld door een man.

 

Geniaal!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
6 uren geleden, Tom B zei:

én in de film werd ze ook al gespeeld door een man.

In de musical versies idem. Pas sinds De Circusbaron word ze gespeeld door een vrouw. Alleen in de hoorspelen en tekenfilms is ze, volgens mij, wél altijd vertolkt door een vrouw.

 

Overigens was oorspronkelijk het plan om in de film haar te laten spelen door een vrouw met een mannennaam (Gert Portael). Iets wat wellicht beter had uitgepakt. Zoals zoveel in de film. Maar dat terzijde. 

 

De proefplaat van het Jerom-avontuur van Chambré intrigeert me trouwens nog altijd. Wat zou er toch in de tekstballonnen hebben gestaan? Het nog een ideale openingsplaat kunnen zijn voor De Kronieken, maar helaas. In de toekomst zie ik deze gezien de rol van Krimson toch wat moeilijker verschijnen. Doch, wie weet.. . 

Link naar reactie

image.thumb.png.c2a90c6895a15c1a4137fabbb28ee737.png

Naast de reguliere softcover uitgave verschijnen er diverse luxe variaties van het album, elk met een eigen omslagontwerp.

image.thumb.png.9a30a5d2c5dfe031b6240fb79f12a7be.png

Op de cover van de gekartonneerde editie zijn twee Jeroms te zien. Dit album wordt uitgebracht in een oplage van 200 exemplaren en kost € 59,99.

Van de superluxe editie met fluwelen omslag worden 100 exemplaren gepubliceerd.

image.thumb.png.b3596bb10273e66d5ff73501423190cc.png

Tenslotte verschijnt er ook een album op groot formaat met een grotendeels blauwe cover. Dit album kost € 199,95.
De gekartonneerde en fluwelen editie van het album krijgen elk een prent als bijlage. Bij de groot formaat versie zijn twee prenten opgenomen.

image.thumb.png.feb4e59750a144f759bb7f76c1907781.png

Ter promotie van het album worden diverse signeersessie gehouden. Alleen bij deze sessies is een boek te koop met de schetsen die Gerben Valkema voor het verhaal maakte. Van dit schetsboek zijn 200 exemplaren verkrijgbaar à € 14,95.

image.thumb.png.a0d9bf931a193a18621cbc8cc4c21811.png

Een Franstalige editie van het verhaal, onder de titel Cromignonne verschijnt op 7 februari 2018.  Net als bij de albums uit de reeks Bob et Bobette Classics het geval is zal ook dit Franstalige album gekartonneerd worden uitgevoerd. De prijs van dit album wordt € 9,99.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, esteban² zei:

Naast de reguliere softcover uitgave verschijnen er diverse luxe variaties van het album, elk met een eigen omslagontwerp.

image.thumb.png.9a30a5d2c5dfe031b6240fb79f12a7be.png

Op de cover van de gekartonneerde editie zijn twee Jeroms te zien. Dit album wordt uitgebracht in een oplage van 200 exemplaren en kost € 59,99.

Krijg je nog iets extras voor al dat extra geld? Bijvoorbeeld een dossier of schetsen?

Link naar reactie

Om op de eerste twee vragen te antwoorden: Niet persé ouder, denk ik, gewoon veel breder. Lezers allerhande zullen zich aangesproken voelen door experimenten als dit. Of het nu gaat om fans, ex-fans, vastgeroeste gewoonte-kopers of nieuwe geïnteresseerden, jong of oud. Het maakt dat de naam en reeks opnieuw onder de aandacht komt van zowat iedereen. En dat blijft volgens mij het hoofddoel.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tom MDP zei:

Is ook gewoon werkbaarder. 

Iemand van 16-17 met een auto laten rondrijden komt geloofwaardiger over dan wanneer een achtjarige dat zou doen.

Als er nu iets was in S&W wat ik nooit geloofwaardig heb gevonden is het wel dat die kinderen af en toe met een auto rondrijden.

Link naar reactie
5 uren geleden, The Alderwood zei:

Toen ik mijn thesis maakte over graphic novels kreeg ik als eerste reactie van mijn promotor dat strips voor kinderen zijn, niet voor jongeren of volwassenen.

Ach! Die eeuwige discussie. Eén van de grote voordelen van de Japanse manga is dat ze ginder nooit dat probleem hebben gehad. Elk doelpubliek heeft daar z'n eigen week- en maandbladen met een ruime keuze aan reeksen.

Ik denk dat het hier stilaan aan het wijzigen is, maar de gemiddelde burger zal toch nog met dat dogma in zijn of haar hoofd zitten.

@Tom B

Sus en Wis en autorijden: ik had diezelfde bedenking. Ik heb het als jonge tiener ook een keer mogen doen: een auto parkeren. Bleek achteraf dat het niet de bedoeling was om 'm in die wei te zetten :e008:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...