Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser
17 hours ago, The Alderwood said:

 

Toen ik mijn thesis maakte over graphic novels kreeg ik als eerste reactie van mijn promotor dat strips voor kinderen zijn, niet voor jongeren of volwassenen.

Onderwijs is dan ook nooit geweest wat het had moeten zijn.

Link naar reactie
11 uren geleden, Tom MDP zei:

Amai, ik viel bijna van mijn stoel van het lachen bij die pagina

Ik niet. Ze konden een romantischere tekst uitgekozen hebben, dat zou beter gewerkt hebben. 

Yann is ook deze keer zoals altijd een héél aanwezige scenarist. Er zitten extreem veel van zijn typische grappen, verwijzingen en fetisjen in dit scenario. De eerste dertig pagina's levert dat een leuk geheel op, hier en daar versterkt door het tekenwerk, maar ik vond dat het verhaal naar het einde toe (en daar reken ik deze pagina bij) plat viel.

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Tom B zei:

Ik niet. Ze konden een romantischere tekst uitgekozen hebben, dat zou beter gewerkt hebben. 

Yann is ook deze keer zoals altijd een héél aanwezige scenarist. Er zitten extreem veel van zijn typische grappen, verwijzingen en fetisjen in dit scenario. De eerste dertig pagina's levert dat een leuk geheel op, hier en daar versterkt door het tekenwerk, maar ik vond dat het verhaal naar het einde toe (en daar reken ik deze pagina bij) plat viel.

 

 

De originele tekst was een nummer van Julio Iglesias - ik kan er nu even niet opkomen welk - maar Meisjes was hier bekender. 

 

Qua fetisjen valt het mi nog wel mee. De mooiste verwijzing werd mi weggewerkt door SU. Meer hierover volgende week. :-) 

 

Als tekenaar krijg je bij bepaalde Yannstrips niet echt veel plaats om te schitterend, zijn teksten zijn 'nogal' vullend. Toen ik m dat gisteren zei, antwoordde hij me dat hij een hekel heeft aan strips die je direct hebt uitgelezen. Elk zijn meug natuurlijk. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
33 minuten geleden, Kool Thing zei:

Als tekenaar krijg je bij bepaalde Yannstrips niet echt veel plaats om te schitterend, zijn teksten zijn 'nogal' vullend. Toen ik m dat gisteren zei, antwoordde hij me dat hij een hekel heeft aan strips die je direct hebt uitgelezen. Elk zijn meug natuurlijk. 

Ik moet toegeven dat ik minstens drie keer zo lang deed over dit album dan over De Buurtpolitie. Wat inderdaad een pluspunt is.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Kontiki zei:

Ik hoop dat om alle juiste redenen die Suske en Wiske beter zal verkopen dan De Buurtpolitie, alhoewel mijn nichtje er wel blij mee was.

Goh, die S&W lijkt me minder geschikt voor kinderen. Die gaan het scenario misschien maar niets vinden. De Buurtpolitie heeft zijn charmes ("lelijk getekend maar wel leuk", zoals een vriend van me het omschreef), en de bekendheid van de tv mee. Laten we voor de makers én de uitgeverij hopen dat ze beiden goed verkopen.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

Goh, die S&W lijkt me minder geschikt voor kinderen. Die gaan het scenario misschien maar niets vinden. De Buurtpolitie heeft zijn charmes ("lelijk getekend maar wel leuk", zoals een vriend van me het omschreef), en de bekendheid van de tv mee. Laten we voor de makers én de uitgeverij hopen dat ze beiden goed verkopen.

Gisteren stond in het Nieuwsblad dat de strip van de Buurtpolitie een enorm succes is. Zou op nr. 1 staan in de verkoopcijfers, dixit Toon H. 

 

Mijn zoon heeft gisterenavond de S&W gelezen en vond die heel goed. Ik ben er wel zeker van dat de Kiekeboelezers de Sus&Wis wel gaan leuk vinden. Zou moeten lukken... voor een "Franse" strip. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Tom B zei:

De Buurtpolitie heeft zijn charmes ("lelijk getekend maar wel leuk", zoals een vriend van me het omschreef), en de bekendheid van de tv mee. Laten we voor de makers én de uitgeverij hopen dat ze beiden goed verkopen.

 

Met 2 fans in huis én het feit dat ik Agente Femke in het echt ken én dat ze vorig weekend kwamen signeren in Gent,   had ik als verrassing de desbetreffende fans meegenomen om hun strip te laten signeren. Ik vermoed dat er zo'n 300 mensen mee in de rij stonden. Net als de dag ervoor in een andere Standaard boekhandel. Ik kreeg een flashback naar toen ik met X!nk op de boekenbeurs signeerde.

Over de tekeningen kunnen we kort zijn: de naam van de tekenaar zegt veel helaas.

 

 

Link naar reactie

Maar over die Cromini gesproken, ik heb 'm vanmiddag vastgepakt maar (nog) niet gekocht. De pagina's ogen te druk voor mij. De prentjes zijn vaak nét iets te close getekend, nét iets te veel ingezoomd om een rustig beeld te hebben. Ik had dat ook bij Louca en Magic 7, btw. Strips die ik wel wil goed vinden maar me tegenhouden.

 

Link naar reactie
23 uren geleden, Kool Thing zei:

Vanmiddag een leuke babbel gehad met een verkouden maar enorm trotse Yann. Met wat geluk volgende week zaterdag op de site... als ik het uitgetypt krijg :-)

 

IMG_2496.thumb.JPG.85961aef0a5ba4c18c4a6f5c976aeb24.JPG

Pffff.... en dan nog de tekst censureren. "Je bent er nooit mee klaar meneer". Raymond zingt toch echt "Ze komen zelden klaar meneer". 

 

Leuke tekst voor Vlamingen, maar hier in het Noorden kent niemand dat liedje... behalve ik dan 😁.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
1 uur geleden, marioboon zei:

 

Met 2 fans in huis én het feit dat ik Agente Femke in het echt ken én dat ze vorig weekend kwamen signeren in Gent,   had ik als verrassing de desbetreffende fans meegenomen om hun strip te laten signeren. Ik vermoed dat er zo'n 300 mensen mee in de rij stonden. Net als de dag ervoor in een andere Standaard boekhandel. Ik kreeg een flashback naar toen ik met X!nk op de boekenbeurs signeerde.

Over de tekeningen kunnen we kort zijn: de naam van de tekenaar zegt veel helaas.

 

 

Ik zal het succes van De Buurtpolitie als TV-programma nooit begrijpen, laat staan de "film".  Zo'n low-standaard dingen, dat gaat er bij mij gewoon niet in. Het is ook zo dat ik altijd samen met Andy Peelman in de klas gezeten heb en die soms nog tegen kom, om de één of andere reden zie ik dus ook gewoon Andy Peelman die zichzelf is, absoluut geen personage of acteerprestatie.  Gewoon, 'de Peleman', zoals ik die ken.  En ja ... Dat gaat gewoon niet, ik geloof daar geen seconde van. :) 

Wat Cromimi betreft, die éne pagina daar ... die werkt niet voor mij.  Ik ben nochtans iemand die stond te springen om dit in huis te halen, nog steeds trouwens.  Maar ik kan er moeilijk de vinger op leggen.  Hoewel.  De bewegingen van Jerom en wat er op zich in die plaatjes gaande is, dat lijkt gewoon niet te kloppen met de liedjestekst die er op dat moment staat.  Dat wringt ongelooflijk, althans voor mij.  Neemt niet weg dat het album snel in mijn kast zal staan.  Ik ga het natuurlijk niet voorbarig afschrijven op basis hiervan. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
8 minuten geleden, eriktex zei:

Pffff.... en dan nog de tekst censureren. "Je bent er nooit mee klaar meneer". Raymond zingt toch echt "Ze komen zelden klaar meneer". 

 

Leuke tekst voor Vlamingen, maar hier in het Noorden kent niemand dat liedje... behalve ik dan 😁.

Je loopt een versie achter. De Vlaamse radio en tv is natuurlijk in het hoge Noorden niet te beluisteren.:e002:

 

Zie deze tekst van de Standaard:

‘Meisjes. Je bent er nooit mee klaar, mijnheer.’ zingt Raymond van het Groenewoud in een nieuwe versie van zijn klassieker ‘Meisjes’. Dat is een stuk minder ondeugend dan in het origineel uit 1977. Maar er is een reden voor, zegt de zanger.

.......................................................

Een bewijs dat de 21ste eeuw vrouwvriendelijker is dan de 20ste?

In een mail aan ons, geeft de zanger een ander antwoord. ‘Een antwoord zou kunnen zijn dat ze ondertussen heel de tijd klaar komen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het wat beu gezongen was, dat “stoutmoedig” fragmentje. Plots viel mij die nieuwe wending in, en daar heb ik dan weer wat meer arbeidsvreugde bij, net zoals ‘amore en ambras’ in plaats van ‘soms stort ik in hun kas’, wat ik buiten het woordspelige wat bot of lomp vind.

Link naar reactie

Zojuist Cromimi gelezen. Leuk verhaal, veel tekst, maar er zit vaart in het verhaal. Ben het met Tom eens dat naar eind toe het verhaal wat zwakker wordt. Leuke humor, in ieder geval beter dan die van Peter van Gucht. 

 

Gerben Valkema is een prima tekenaar van Suske en Wiske, dat had hij al bewezen met "De grandioze gitaar". Laat hem maar meer doen met Suske en Wiske! 

 

Al met al vind ik het een zeer geslaagd eerste deel. 

Link naar reactie
15 uren geleden, esteban² zei:

Wat Cromimi betreft, die éne pagina daar ... die werkt niet voor mij. 

Als je leest dat oorspronkelijk iets zeemzoets van Julio Iglesias voorzien was, hadden ze dat beter vervangen door iets anders even zeemzoets. Willy Sommers, Will Tura, zoiets.

'Meisjes' wordt zelfs niets eens aangenaam gezongen, dat is meer roepwerk.

Prima voorbeeld van een vertaling/ redactionele ingreep die minder goed werkt.

Link naar reactie
15 uren geleden, esteban² zei:

Wat Cromimi betreft, die éne pagina daar ... die werkt niet voor mij. 

Als je leest dat oorspronkelijk iets zeemzoets van Julio Iglesias voorzien was, hadden ze dat beter vervangen door iets anders even zeemzoets. Willy Sommers, Will Tura, zoiets.

'Meisjes' wordt zelfs niets eens aangenaam gezongen, dat is meer roepwerk.

Prima voorbeeld van een vertaling/ redactionele ingreep die minder goed werkt.

Link naar reactie
15 uren geleden, esteban² zei:

Wat Cromimi betreft, die éne pagina daar ... die werkt niet voor mij. 

Als je leest dat oorspronkelijk iets zeemzoets van Julio Iglesias voorzien was, hadden ze dat beter vervangen door iets anders even zeemzoets. Willy Sommers, Will Tura, zoiets.

'Meisjes' wordt zelfs niets eens aangenaam gezongen, dat is meer roepwerk.

Prima voorbeeld van een vertaling/ redactionele ingreep die minder goed werkt.

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Als je leest dat oorspronkelijk iets zeemzoets van Julio Iglesias voorzien was, hadden ze dat beter vervangen door iets anders even zeemzoets. Willy Sommers, Will Tura, zoiets.

'Meisjes' wordt zelfs niets eens aangenaam gezongen, dat is meer roepwerk.

Prima voorbeeld van een vertaling/ redactionele ingreep die minder goed werkt.

Welja, inderdaad. Ik had de post over Iglesias zelfs gemist, maar het toont dus exact waarom de huidige tekst niet werkt. Voila.  In de tekstballonnen staat een schreeuwerige tekst, dat strookt totaal niet met de tekeningen die er bij horen.  'n Ongelukkige keuze dus, aangezien het al wrong zonder dat ik van het oorspronkelijke op de hoogte was.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 7-12-2017 om 22:08, eriktex zei:

Pffff.... en dan nog de tekst censureren. "Je bent er nooit mee klaar meneer". Raymond zingt toch echt "Ze komen zelden klaar meneer". 

 

Leuke tekst voor Vlamingen, maar hier in het Noorden kent niemand dat liedje... behalve ik dan 😁.

Gerben heeft het nochtans zelf  aangebracht. De gecensureerde versie zingt Raymond nu ook live....

 

Het origineel in het scenario van Yann was Vous les Femmes van Julio Iglesias. Een prima keuze die veel beter past in het verhaal dan Meisjes!   

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, esteban² zei:

'n Goed gevoel voor humor ook, het moet gezegd.  Maar in dit specifieke geval kan ik er helaas niet in meegaan.  Wat vond je van het album als geheel, Tom?

 

Afgezien van het einde dat nogal héél abrupt op de proppen kwam, heb ik rot geamuseerd ermee. 

De eerste helft van het verhaal vind ik absolute wereldklasse waarbij ik hardop heb moeten lachen en de twee helft stagneert het een beetje naar mijn mening (dat de pudding inzakt zoals Tom B zeg, vind ik toch wel TE kort door de bocht)

 

Desondanks is hij beland op mijn plaats 3 in mijn persoonlijke top van dit jaar.

(De Red Rider trilogie in zijn geheel, die op plaats 2 staat, had ook al wat last van zo’n ‘handbreak’ einde. Om mijn lijstje af te maken: Tulpen uit Istanboel is mijn nummer 1 van 2017)

Link naar reactie

Goed om weten. :)  En zo heb ik weer een idee wat ik zéker nog te pakken moet zien te krijgen voor het einde van 't jaar op de één of andere manier.  Tulpen in Istanboel (sowieso een aankoop) zal ik dan wat naar voor schuiven op de wenslijst.  Zodat we zonder schuldgevoel ons eindejaarslijstje kunnen insturen bij de Stripspeciaalzaak.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Zojuist, Kontiki zei:

Verbeter ik zo meteen met een uitgeslapen hoofd.

 

Zojuist, Kontiki zei:

Verbeter ik zo meteen met een uitgeslapen hoofd.

 

Super!!

 

PS Kan je nog in de ondertitel van de foto het woord 'toevallig' weghalen. Dat is allerminst toevallig, maar dat vertel ik je nog wel eens :-)

 

Yann woont in de buurt van een van de tientallen stripmuurgevels in Brussel, toevallig met een

illustratie uit het door hem geschreven Robbedoes -verhaal voor Olivier Schwartz.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...