Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

23 uren geleden, cinco zei:

 

 

Ja, ze kunnen die oude verhalen beter in hun tijdsvak laten in plaats van hier en daar bepaalde zinnen inhoudelijk te moderniseren waardoor ze anachronismen creëren.

 

Het feit dat Fanny door die aanpassing een dvd-speler wil in plaats van een video is ondertussen ook alweer achterhaald.

Ik heb gisteren dat album nog eens gelezen, en er zit een scene in waar fanny vanuit een telefooncel belt. Dus ja, dat toont duidelijk uit welke tijd het komt.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Ik heb gisteren dat album nog eens gelezen

 

Toch al minstens 2 personen die dan deze week dat verhaal hebben gelezen. ;)

 

Nog wat randbemerkingen:

 

Fanny is atypisch getekend in de aankondigingsplaat.

 

afbeelding.thumb.png.c5c20cb2cc55aed21a41e8d1fde5c4c6.png

 

Het album bevat de oorsprong van de zelfverdedigingscursus die constant wordt aangehaald in latere verhalen als Fanny of Charlotte zich moeten verdedigen.

 

afbeelding.png.d0cb92df52d00868ae8253936f06a515.png

 

Nopel zit qua design in een rare tussenfase waarbij hij al zijn modern kapsel heeft maar nog altijd zijn klassieke stripkleren met het typische korte zwarte broekje waar alle jongens in de Vlaamse strips leken mee rond te lopen. (en dan die witte kraag en de witte sokken met de bruine schoenen om het af te maken)

 

afbeelding.png.736ace91d8c7dd62edcfb407c7d10010.png

 

Ook de eerste verschijning van Van De kasseien geloof ik.

Kiekeboe geeft aan dat hij zijn baas voordien nog maar enkele keren heeft ontmoet, maar in latere verhalen lijkt zijn hoofdtaak in de firma eruit te bestaan om de rechtstreekse man-van-alle-werk voor Van De Kasseien te zijn.

De figuur kent dan ook een stijle opgang doorheen de reeks en wordt zowat het meest opgevoerde nevenpersonage in de latere albums met altijd wel een plotlijn waarmee hij geconnecteerd is.

 

afbeelding.png.46f3798ec40528166c86c6bd4756ddea.png

Link naar reactie
20 uren geleden, cinco zei:

 

Ook de eerste verschijning van Van De kasseien geloof ik.

Kiekeboe geeft aan dat hij zijn baas voordien nog maar enkele keren heeft ontmoet, maar in latere verhalen lijkt zijn hoofdtaak in de firma eruit te bestaan om de rechtstreekse man-van-alle-werk voor Van De Kasseien te zijn.

De figuur kent dan ook een stijle opgang doorheen de reeks en wordt zowat het meest opgevoerde nevenpersonage in de latere albums met altijd wel een plotlijn waarmee hij geconnecteerd is.

 

afbeelding.png.46f3798ec40528166c86c6bd4756ddea.png

 

Dit alles is zeer correct opgemerkt!

Link naar reactie
1 hour ago, TDPB said:

Er staat ook dat de auteur Merho is, en we weten alvast dat dat niet klopt.

 

Het systeem bij Boekenbank is dat je een ISBN aanvraagt en dan voorlopig enige info ingeeft. Als het nummer dan toegekend is kan je verder aanvullen met afbeelding van de cover en de gegevens verder updaten in afwachting van de publicatiedatum. Zo doe ik het toch als ik een ISBN aanvraag voor een nieuw boek. Dus als er een ISBN is heeft iemand bij SU dat aangemaakt (en dan allicht bij 'Beschikbaarheid' vergeten aan te duiden 'Nog niet verschenen').

Link naar reactie

Op meerdere sites is de display (zonder zichtbare afbeelding) met 30 exemplaren van dat aankomende album reeds te vinden onder dat ISBN nummer.

 

Geheel zoals verwacht was het hele verhaal rond de nog "totaal onbekende toekomst" van de reeks niets anders dan onzin. Uiteraard was alles was al lang uitgestippeld. Ik snap de commerciële zet, maar allemaal wel heel erg doorzichtig. De aankondiging rond Steve Van Bael zal wel langzaamaan gaan komen zeker? ;) November-december I guess.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Interessant interview. Merho zegt dat er normaal gezien eind dit jaar al een eerste album van de opvolgers had moeten liggen, maar ze (hij en de uitgeverij) hebben een aantal pistes afgelopen en dat viel tegen waardoor er tijd verloren werd. Nu zitten ze wel op een goede piste volgens hem. Klinkt een beetje cryptisch maar wel veelbelovend :).

 

https://wimoosterlinck.wpcomstaging.com/2023/10/17/drie-boeken-209-merho/

Link naar reactie
3 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

Interessant interview. Merho zegt dat er normaal gezien eind dit jaar al een eerste album van de opvolgers had moeten liggen, maar ze (hij en de uitgeverij) hebben een aantal pistes afgelopen en dat viel tegen waardoor er tijd verloren werd. Nu zitten ze wel op een goede piste volgens hem. Klinkt een beetje cryptisch maar wel veelbelovend :).

 

 

Zouden ze een wijziging doen aan de lay-out van de cover en de achterflap of iets dergelijks?

Link naar reactie
9 uren geleden, bas2804 zei:

Was het me ook al aan't afvragen, nu ze de albums aan 5 euro verkopen...

 

Ah ja, die tijdelijke actie. Was dat alleen in Standaard Boekhandel of ook in andere winkels?

 

11 uren geleden, TDPB zei:

Misschien kiezen ze voor een andere tekenstijl?

 

Die kans is klein.

Het zijn strips waarmee ze een breed publiek bereiken, dus ze zullen wel de herkenbaarheid van de reeks willen behouden.

Fanny K. bijvoorbeeld was een andere tekenstijl en dat pakte niet.

Link naar reactie
31 minuten geleden, cinco zei:

 

Ah ja, die tijdelijke actie. Was dat alleen in Standaard Boekhandel of ook in andere winkels?

 

 

Die kans is klein.

Het zijn strips waarmee ze een breed publiek bereiken, dus ze zullen wel de herkenbaarheid van de reeks willen behouden.

Fanny K. bijvoorbeeld was een andere tekenstijl en dat pakte niet.

Heb ze ook al in kleine Carrefours zien staan.

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

Die kans is klein.

 

Ze deden het al eerder met De Rode Ridder.

En uit het weinige dat Merho er hier en daar over heeft gezegd blijkt dat hij geen exacte kopie wil. En dat er verschillende pistes zijn uitgeprobeerd. Dus je weet maar nooit.

 

Alhoewel een nieuw album er uiteindelijk inderdaad wellicht zal uitzien als een oud album.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

Ze deden het al eerder met De Rode Ridder.

 

 

Andere situatie. Ze wilden die reeks terug wat opkrikken qua verkoopscijfers.

Kiekeboe daarentegen staat nog altijd bij de bestverkopende van Vlaanderen.

En het is ook meer een reeks die geleidelijk aan evolueert zonder al te plotse makeovers zoals S&W in 2017.

Link naar reactie
8 hours ago, cinco said:

 

Fanny K. bijvoorbeeld was een andere tekenstijl en dat pakte niet.

Tekenstijl was daar imho niet het probleem. Het rampzalig scenario dat het karakter van Fanny totaal niet respecteerde daarentegen.

Het zou juist een leuke voortzetting zijn om Fanny centraal te stellen. Ze neemt een appartementje, trekt het huis uit,... Mogelijkheden genoeg om de personnages te gebruiken, zonder een statische beginpositie.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Ambreville zei:

Het zou juist een leuke voortzetting zijn om Fanny centraal te stellen.

 

Al is ze eigenlijk al de onofficiële hoofdfiguur. De kop van Kiekeboe is met de naamsverandering naar de Kiekeboes letterlijk van de cover gerold en met de toevoeging van Alanis, Jens, Tomboy en Nerd is ze ook het personage met het grootste sociale netwerk aan sidekicks binnen de reeks geworden.

Link naar reactie

Huh? OK. Zat ik er met de voorspelling dat Merho stopt pal op, zit ik er met de opvolgers compleet naast. Dergelijke zet had ik nooit verwacht van Standaard Uitgeverij, maar nu de namen bekend zijn lijkt het dan weer logisch van hun kant uit. Namen achter reeksen die goed lopen en successen bezorgen.

 

Wat ik echter nog minder veel had verwacht, is mijn gebrek aan enthousiasme bij dit nieuws ... Charel Cambré, alwéér? Zullen de heren daar een leuke strip van weten te maken? Vast wel, daar twijfel ik niet aan. Maar hoe tof en zwierig Charel ook kan tekenen, door alle reeksen én hommages (etc) waar hij tegenwoordig achter zit, heb ik het gevoel dat ik het wel een beetje gezien heb, zo die andere figuren in zijn zeer herkenbare lijnwerk.

 

Gewoon niet meteen de tekenstijl die ik graag gecombineerd zie met De Kiekeboes zoals we ze kennen. Voor een uitstapje vond ik dat absoluut OK. Voor een hele reeks, minder. Ik denk dat ik bijvoorbeeld enthousiaster zou geweest zijn moest Nix de tekenaar zijn.

Ow, ow, ow, wat is die Esteban negatief. Neen, ik deel gewoon mijn eerste persoonlijke gevoel en geef het nieuwe team uiteraard een welverdiende kans om aangenaam te verrassen. Over de kunde beschikken ze.

 

@cinco zou nog wel eens gelijk kunnen krijgen, Fanny nog meer naar voorgrond I guess.

 

Of de vele gewoonte-aankopers daar zitten op te wachten? We zullen het zien.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Was ik eerder voorzichtig, brengt Werner ongefilterde negativiteit. :D

 

Kinky en Cosy is toch bijzonder grappig? En mijn haren komen recht van De Buurtpolitie (TV), maar die strips schijnen toch hun kwaliteiten te hebben qua verhaal. Cambré vind ik top wanneer hij de tijd kan nemen. Heel soms komt zijn tekenwerk echter ietwat slordig over, wat lijkt op haastwerk, het varieert van project tot project. Uitwerpselen zullen het vast niet worden.

 

Afhaken kan gerust, want De Kiekeboes zoals we ze kenden zijn tot een eind gekomen. Dit is een reset, dus wat volgt hoort niet echt helemaal meer bij de verzameling die reeds compleet is.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
38 minutes ago, esteban² said:

Wat ik echter nog minder veel had verwacht, is mijn gebrek aan enthousiasme bij dit nieuws ... Charel Cambré, alwéér? Zullen de heren daar een leuke strip van weten te maken? Vast wel, daar twijfel ik niet aan. Maar hoe tof en zwierig Charel ook kan tekenen, door alle reeksen én hommages (etc) waar hij tegenwoordig achter zit, heb ik het gevoel dat ik het wel een beetje gezien heb, zo die andere figuren in zijn zeer herkenbare lijnwerk.

Maar is het ook niet het probleem dat er blijkbaar niemand in Vlaanderen rondloopt die deze serie wil en vooral kan overnemen? Jij noemt Nix maar zijn stijl botst met dit soort series.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Retardi zei:

Jij noemt Nix maar zijn stijl botst met dit soort series.


Jij vind dat, maar ik niet. De tekenstijl van De Buurtpolitie past imo iets beter bij De Kiekeboes dan die van Charel. Maar goed, het zal wel (nog) meer op Fanny gericht zijn, zoals ze laten doorschemeren. (tenzij dat een grapje was)
 

Quote

Maar is het ook niet het probleem dat er blijkbaar niemand in Vlaanderen rondloopt die deze serie wil en vooral kan overnemen?


Volgens mij waren er zeker kandidaten die dit zouden willen en kunnen, Steve Van Bael bijvoorbeeld. Alleen wou Merho blijkbaar zélf dat het totaal iets anders werd, geen kopie, en werd het vooral daardoor een minder voor de hand liggende zoektocht. 'k Vermoed dat die Kiekeboe hommage-albums wel -bij wijze van spreken- sollicitaties bevatten. Hier zullen ongetwijfeld heel wat testen en probeersels aan vooraf gegaan zijn.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ook Ine Merhottein stopt met inkleuren. Shirow Di Rosso zal op dat vlak het nieuwe team vervoegen.

 

afbeelding.thumb.png.a19750bc47d2a300287653aee17eda07.png.bb5abf4bfb68a4688faefee0e62941f6.png.058b9fee6ddd541d2c56bf57cf90ad7d.png

DIt kan vooral crashen bij de casual koper als het qua tekeningen te sterk gaat afwijken van wat voorafkwam en dat staat los van de kwaliteiten van het nieuwe team. Er is een behoorlijke groep striplezers in Vlaanderen die zweert bij de typische Vlaamse stijl en daar vind je ook het belangrijkste percentage Kiekeboe-kopers.

En heeft Cambré al niet een overvolle agenda met Amoras, Suske & Wiske Junior, Filip & Mathilde, Heden Verse Vis, GameKeepers...

 

Ik denk dat Nix wel goed zit als scenario-schrijver.

 

Link naar reactie
3 minutes ago, acor said:

Voor mij stopt het dan. Cambré is een foute keuze, hoezeer ik zijn werk ook bewonder. Steve Van Bael is de enige correcte keuze. Het is alsof Merho zelf wil dat het geen succes wordt. 

Ik kan het wel volgen dat mensen roepen om Steve van Bael. Totdat de man zelf reageert is het natuurlijk speculeren. Het is goed mogelijk dat Steve er zelf vanaf heeft gezien om Kiekeboe over te nemen. 

Link naar reactie
22 minuten geleden, cinco zei:

(1) DIt kan vooral crashen bij de casual koper als het qua tekeningen te sterk gaat afwijken van wat voorafkwam en dat staat los van de kwaliteiten van het nieuwe team. Er is een behoorlijke groep striplezers in Vlaanderen die zweert bij de typische Vlaamse stijl en daar vind je ook het belangrijkste percentage Kiekeboe-kopers.
 

(2) En heeft Cambré al niet een overvolle agenda met Amoras, Suske & Wiske Junior, Filip & Mathilde, Heden Verse Vis, GameKeepers...


Beide exact mijn bedenkingen.

 

De Kiekeboes leunt voor een groot deel op gewoonte-aankopers en de minder avontuurlijke massa die zelden iets anders leest. Mogelijk beseffen ze dat wel bij de uitgeverij en verwachten ze geen cijfers eigen aan de klassieke reeks. Het blijft echter alsnog beter dan dood en begraven. De eerste albums zullen wel nieuwsgierigen aantrekken, zeker met wat publiciteit er rond. De vraag is of de verkoop op termijn genoeg overeind blijft.

 

En inderdaad - Kan dit er nog bij voor de Charel, naast al de rest? Of zal er nog meer tekenwerk naar medewerkers gaan? Hier of elders werden eens wat pagina's gedeeld van tekenwerk door Charel Cambré waar de inkter mee aan de slag moest. Dat was in die mate "kladwerk", dat ik vond dat de inkter gerust als tekenaar aangegeven mocht zijn. (*overdrijving) Mogelijk richt de Charel zich nu vooral op de hoofdbrokken Amoras en Kiekeboe.

 

Daarnaast:

 

Hoe meer het bezinkt, hoe meer ik besef dat het typisch Merho is om zoiets te doen. Hij wou toch altijd wat vernieuwend zijn in bepaalde opzichten? Wel, kijk. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Zelf vond ik Kristof Fagard de beste Kiekeboe-tekenaar van het afgelopen decennium, al lag de kwaliteit heel dicht bij elkaar. Ook Steve Van Bael en Thomas Du Caju maakten zich het Kiekeboe-universum perfect eigen.

Zelf kon ik de Stallaert-Kiekeboes ook appreciëren, al voelde dat afgaande op reacties hier al wat te afwijkend aan.

 

7 minuten geleden, esteban² zei:

 

De Kiekeboes leunt voor een groot deel op gewoonte-aankopers en de minder avontuurlijke massa die zelden iets anders leest.

 

 

Yep.

Mocht het een spin-off zijn zoals Amoras die naast de hoofdreeks loopt, dan leek het mij een gezonder experiment.

Nu nemen ze bij SU wel een serieuze sprong in het ondiepe met hun in Vlaanderen belangrijkste reeks.

Ik veronderstel dat ze daar ergens wel mee rekening houden en een B-scenario klaar hebben liggen mochten ze met deze keuze plat op hun buik gaan. (grafische veranderingen qua pagina-layout die S&W-2017 voortbracht hebben ze immers ook na enkele albums teruggeschroefd)

Link naar reactie
5 minuten geleden, cinco zei:

Zelf kon ik de Stallaert-Kiekeboes ook appreciëren, al voelde dat afgaande op reacties hier al wat te afwijkend aan.


Daar was het probleem toch eerder dat die personages niet goed samengingen met de figuren van Merho, omdat die stijl niet wijzigde. Daarnaast stonden dan eerder typisch Stallaert-achtige figuren, dat wou niet blenden. (imo) Een volledige strip met de lijnen van Stallaert, dat zou ik wél zien zitten. Dan heb je een andere situatie.
 

Quote

Ik veronderstel dat ze daar ergens wel mee rekening houden en een B-scenario klaar hebben liggen mochten ze met deze keuze plat op hun buik gaan.


Er is vast een reserve-plan. Merho wou vooral zijn kindjes kunnen loslaten op die manier. Als het iets totaal anders is, hoeft hij zich er niet meer mee te bemoeien en is het gevoelsmatig niet meer van hem Het klinkt misschien ietwat luguber, maar ik kan me voorstellen dat die voorwaarde bij overlijden minder strikt zal worden. Allemaal speculatie en veronderstelling uiteraard, maar wat moeten we anders? ;)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

Afhaken kan gerust

 

SU deelt deze mening niet. :P

 

Het verbaast me ook dat de dochter van Merho niet betrokken blijft.

Al kan ik me voorstellen dat de lossere zwierige stijl van Cambré een andere inkleuring vereist.

 

afbeelding.thumb.png.d1a9acb5a16e0e250158a5cf2ac58944.png

 

Hij kan natuurlijk ook dichter bij de gebruikelijke stijl gaan dan we nu verwachten.

S&W Junior is op dat vlak ook traditioneler vormgegeven dan Amoras.

 

afbeelding.thumb.png.e6b38f90907f2858aa11a96823614f36.png

 

 

 

 

Link naar reactie

Merho: "Ik heb mezelf altijd gezien als een verhalenmaker die zijn eigen scenario’s uittekende. Het tekenwerk was functioneel, maar niet spectaculair."

 

Ik denk dat Merho toch de kracht van die stijl onderschat. Het maakt de verhalen dadelijk heel leesbaar en toegankelijk voor een breed publiek.

 

afbeelding.thumb.png.f930708f24e002b8c82b1e4e2bf272ff.png

 

Cambré tekent vaak in een stijl met onderbroken lijnen en heeft een schwung die je eerder in de komische stripreeksen van Franstalige oorsprong aantreft.

 

afbeelding.thumb.png.cd285c4cb591230a7bed49046b33aacd.png.451d78bd31b878019b0208c4ebcf5fd5.png.b92b67675f6963b1638821e7d423dcda.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...