Yncke Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Welke van deze twee pagina's vind jij de beste, leukste, mooiste, grappigste, belangrijkste, ...? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag zijn of haar pagina zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Deze plaat van Gotlib is prachtig. Heerlijke paginaindeling ook nog grappig bovendien. En tenslotte: zwart/wit strips zijn vandaag de dag een ondergeschoven kindje, maar vaak nóg mooier dan ingekleurde... eriktex B XIII - Alle tranen van de hel Eigenlijk is Vance een heel matige, saaie tekenaar met veel profiel en frontaangezichten wat ook zichtbaar is in deze plaat ( wat is die cipier slecht getekend! ). Maar ik heb deze plaat gekozen als eerbetoon voor Van Hamme. Nergens is hij er zo in geslaagd om een sfeer en verhaal te scheppen in 1 enkele pagina. Elke andere scenarist heeft hier meerdere pagina's of meer tekst voor nodig om hetzelfde te kunnen vertellen. Je ziet onmiddellijk dat het over criminelen gaat die stom werk moeten doen. Je ziet hun dwaasheid, alertheid, hopeloosheid en woede. Je ziet de cipier die last heeft van de hitte. Je voelt de warmte. Een korte tekst. Een veruitgezoomd centraal beeld. Uit deze hel valt niet te ontsnappen. De kleuren zijn geweldig: Het lichtblauwe versus de hete zandkleuren. Grafisch niet zo geweldig. qua opbouw gewoon saai. Maar zo effectief!!!! Kool Thing yncke.be Link to comment
sanderg Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 a doet me niets, b wel! alhoewel ook ik Vance geen geweldige tekenaar vind is deze scène erg sterk. de dwaasheid, verbetenheid en de opgekropte woede spatten van de pagina af.. https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Rik Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 2 Omnia mutantur nihil interit Link to comment
De Wortel Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 In eerste instantie niet gegrepen door A, maar na het inzoomen met de tekst erbij erg leuk. Gotlib speelt met het medium en verdient daarmee mijn stem! Link to comment
JJL Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Lastig, lastig. Plaat 1 inderdaad inventief met de giraf die ‘doorloopt’ in de verschillende plaatjes en plaat 2 weer goed door al z’n lelijkheid. Nog even over nadenken. Link to comment
Kool Thing Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 B ;-) Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Waldorf Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Ja, Gotlib is grappig, maar nu ook weer niet erg grappig. Dan toch de efficiënte sfeerschepping van Vance. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
nobody Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 20 minuten geleden, Waldorf zei: Ja, Gotlib is grappig, maar nu ook weer niet erg grappig. Dan toch de efficiënte sfeerschepping van Vance. 2 Link to comment
Kristof Berte Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Wat mij betreft twee héél sterke platen. De vrolijke onnozelheid van die Gotlib haalt mij over de streep. Ik kies A 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
Tweetie Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 De humor in A doet me niets, de sfeerzetting in B wel. Dus B. Link to comment
Yncke Posted December 11, 2017 Author Share Posted December 11, 2017 De giraf! Die is machtig mooi getekend. yncke.be Link to comment
cartoonesk Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Ook voor Gotlib's pagina gekozen maar nu wel benieuwd naar de vorige pagina : waarom zijn er ineens twee van die professoren? Link to comment
cartoonesk Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Zie je wel! De eerste pagina van deze korte strip verklaart inderdaad waarom de professor ineens met twee is! Link to comment
esteban² Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Alle uitleg ten spijt, B blijft -met uitzondering van het landschap- gewoon lelijk. Zelfs de zweetdruppels (?) zijn mislukt, het lijkt alsof de personages vol wratten staan. Het enige positieve is dan nog de kleurencombinatie, maar oranje en blauw, dat is natuurlijk ook een gekende combinatie om dingen aantrekkelijk te laten ogen. Dan toch maar het ietwat grappige A, waar het gepuzzel met de giraf de show steelt. STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Dr. Benway Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Voor A gekozen. Het gedoe met de kaders is grappig. De tekeningen zijn goed. De humor spreekt mij minder aan maar als geheel een geslaagde pagina. B vind ik slecht getekend. De opbouw van de pagina is saai en de sfeer waarover gesproken wordt komt bij mij niet over. marcelherms.nl Link to comment
De Hollander Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Ik kies voor B. A begin ik nog niet eens aan. Humorstrips, ik heb er een hekel aan. Enkel korte strips als Dirk-Jan en Fokke en Sukke kan ik waarderen. Hoewel ik het geen sterke plaat vind van Vance. Stem ik op superheld XIII. Link to comment
Red Arrow Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 A. Helemaal niet grappig maar de bladstructuur met die giraf vind ik wel goed gevonden. 4 uren geleden, esteban² zei: de zweetdruppels (?) Dat zijn muggen, toch? Link to comment
esteban² Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Het feit dat we ons moeten afvragen wat het is, zegt alles. STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
bouncer Posted December 12, 2017 Share Posted December 12, 2017 William Vance geen goede tekenaar ?, gezien de reacties. Jarenlang dus in de verkeerde veronderstelling geleefd. Gotlib is mij ook zeer lief, maar XIII is ontegenzeggelijk een klassieker zowel in woord als beeld. Vance, de beste tekenaar van vooral slecht regenachtig weer. Link to comment
Rik Posted December 12, 2017 Share Posted December 12, 2017 6 uren geleden, bouncer zei: William Vance geen goede tekenaar ?, gezien de reacties. Jarenlang dus in de verkeerde veronderstelling geleefd. Gotlib is mij ook zeer lief, maar XIII is ontegenzeggelijk een klassieker zowel in woord als beeld. Vance, de beste tekenaar van vooral slecht regenachtig weer. Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten. Vance is een van de beste realistische tekenaars van de afgelopen 40 jaar. Omnia mutantur nihil interit Link to comment
esteban² Posted December 12, 2017 Share Posted December 12, 2017 Ik ben één van de zogenaamde "tegenstanders" van de befaamde Vance-plaat, maar ga hem zeker geen slechte tekenaar noemen. Daarvoor ben ik niet bekend genoeg met zijn werk. Ik kan me enkel en alleen baseren op deze specifieke pagina en ... Het is moeilijk er de vinger op te leggen, maar het oogt gewoon lelijk. (muv landschap) Ik kan er niet omheen. Sorry aan de fans voor die harde omschrijving. STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Chimi Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 Ik ga voor A, lekker vrolijke kolder. B vind ik eerlijk gezegd echt lelijk, en de zogenaamde sfeer doet me niks. http://www.getekendereep.com/index.php?/topic/2247-chimichanga-art/ http://slentert.deviantart.com/ Link to comment
Deweb Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Hoewel A inhoudelijk erg saai is, zorgen de indeling en de 4e muur grapjes voor een pagina die nét iets geslaagder is dan B al bevalt die me ook wel ergens door de opbouw ervan. Link to comment
Recommended Posts