Yncke Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Welke van deze twee pagina's vind jij de beste, leukste, mooiste, grappigste, belangrijkste, ...? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag zijn of haar pagina zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Het stripmedium is voor mij een plek waar vorm en inhoud op een perfecte manier op elkaar afgestemd moeten zijn. Dat wil zeggen dat je niet alleen rekening moet houden met tekening (vertelt de tekening meer dan wat de tekst zegt?), niet alleen met lijn (is de lijn stilistisch gepast voor dit thema?), niet alleen met bladschikking (gaat men traditioneel te werk, of is de bladschikking een deel van de vertelling?) of niet alleen tekst (vertelt de tekst me meer dan wat de tekening toont, of is het enkel ondersteuning?). Voor mij moeten al die punten in één zitten om te spreken van een pracht-plaat. Zo een plaat vind ik bij Chris Ware. Klik op de plaat om ze te vergroten. (Vertaling van de striptekst onderaan) Voor Willy en anderen die hun ogen nog niet lieten opereren, heb ik eraan gedacht een plaat te nemen met niet te veel kleine kadertjes en priegelwoorden. De lijnvoering is erg simpel, zeer sec, geometrisch bijna. Deze lijnvoering komt heel clean en robuust over, dit staat in contrast met de inhoud, die heel grillig, gevoelig, fragiel is. Daarnaast speelt Ware met details door zijn bladschikking aan te passen. Zo laat hij de hoofden van volwassen buiten beschouwing, omdat Jimmy ze niet wil aankijken? Om het mysterie te bewaken? Om het perspectief van een kind aan te tonen? Daar hebben we het raden naar, maar het heeft in ieder geval een effect: het creëert afstand. De tekening zelf gaat over een ogenschijnlijk triviale gebeurtenis (een ontbijt), maar ze toont tegelijkertijd de schuchterheid -en naar het einde toe, de acceptatie- van Jimmy t.o.v. zijn moeders eenmalige bedpartner. We beginnen bovendien met een scene binnenshuis (veilig, vertrouwd) en eindigen dezelfde plaat met een blik op het schrale landschap. Er is niemand te zien, de lijnen zijn grilliger, de kleuren zijn koud. De warmte van de ochtend, maakt plaats voor de koude van de eenzaamheid, de verlating. En dan is er de tekst. De dialoog wederom een simpele interactie tussen een volwassene en een kind. De volwassene vraagt wat het kind doet, het kind antwoord. Daarnaast krijgen wij, als volwassen lezers, een heleboel subtekst mee. Er wordt gefluisterd, maar we weten dat dit niet aan het waken van de moeder is, maar door het sluipen van de partner. Het gesprek is een manier om aan crisis-management te doen. De partner had Jimmy zo vroeg niet verwacht, en hij wil het kind stil houden tot hij buiten is. Die stelt de actie in vraag (waarom fluister je, waarom vertrek je) en dus sust hij het kind met zijn masker. "Jij verdient het." Waarom verdient hij het juist? Jimmy stelt zich hier geen vragen bij, maar wij als lezer kunnen de interpretatie maken. De ogenschijnlijke oppervlakkige dialoog is een vermomming an sich, een manier om de situatie te ontmijnen door ze tegelijkertijd precair te maken. Kijk nu toch naar dat kleine kadertje met die fragiele vrouw, heel subtiel toch duidelijk dat ze zonet 'n vorm van misbruik heeft meegemaakt en daar tegenover het grote kader met de trotse, blije Jimmy en z'n masker. Als je zoiets kan met één enkele strippagina, ja dan ben je in mijn ogen een grote. Daarom dus: Chris Ware met Jimmy Corrigan. De vertaling: Man: (Wel, hey daar makker, wat doe jij zo vroeg op?) Jimmy: Cornflakes eten Man: (Oh ja? Hey "Capitein Crunch" (een cornflakesmerk)? Dat klinkt nogal lekker..) Jimmy: Waarom fluister je? Man: (Wel, ik denk niet dat je mama al wil opstaan.. en ik moet maar eens gaan. ) (Maar vertel haar maar dat ik een erg goede tijd had, ok?) (En hier, dit is voor jou!) Jimmy: Oh, Wow! Je masker! Jimmy: Oh, Wow! een paar minuten later. Jimmy: Mama! Hij zei dat ik je moest zeggen dat hij een erg goede tijd had! The Alderwood B Jerome K Jerome Bloks van Dodier. Een scène waarin de sympathieke detective op zijn solex een politiewagen schaduwt. De beelden zijn erg goed gekozen. Bloks komt maar enkele keren in beeld, soms alleen zijn hoofd in een spiegel, de band van zijn solex... Dodier gebruikt heel vaak foto's als basis en dat merk je wel. Toch leven zijn personages en zijn platen. Ook een zulke heldere vertelling dat woorden achterwege kunnen blijven. dirk (monsieur toupet) yncke.be Link to comment
nobody Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Van A vind ik alleen de onderste strook mooi. De rest, ik kan er niks aan doen, maar ik hou niet van die stijl. B vind ik een goeie pagina. Link to comment
sanderg Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 ik vind de stijl van a wel mooi, maar niet zo mooi als de stijl van Dodier.. ik ga dus ook voor B- een mooie dynamische plaat https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Rik Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 1 uur terug, kuzuri zei: Van A vind ik alleen de onderste strook mooi. De rest, ik kan er niks aan doen, maar ik hou niet van die stijl. B vind ik een goeie pagina. Volledig mee eens... Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Kool Thing Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 B gekozen omdat dit gewoon zo goed is. Dodier kreeg enkele jaren geleden van Dupuis meer pagina's om zijn ding te doen. Zijn verhalen blijven hetzelfde maar hij gebruikte die ruimte om lucht te geven aan zijn strip. Dit is hiervan een prachtvoorbeeld. Schitterende pagina! Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Dr. Benway Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 De tekenstijl van Chris Ware spreekt mij totaal niet aan. Veel te koel en afstandelijk. Ik heb dus gekozen voor de plaat uit Jerome K. Jerome Bloks. Een leuke serie, maar heel bijzonder is deze plaat niet. Wat mij betreft geen kanshebber voor de eindoverwinning. marcelherms.nl Link to comment
Tweetie Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 A is te pretentieus en te geconstrueerd. Dan liever B. Link to comment
Waldorf Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Ik heb voor A gekozen omdat B op dit moment al met 100% van de stemmen ging lopen. Zo ben ik wel. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Nesse Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 A natuurlijk! Chris Ware is een geweldig kunstenaar. Een ieder die de moeite zou nemen om in zijn werk te duiken wordt daar voor beloond met een traktatie die zowel je hersenen laten werken als ook oogstrelend zijn qua tekenwerk. Wat de beste man al vele jaren maakt is van een verbijsterend hoog niveau. Zowel qua vormgeving als inhoud. Link to comment
Kristof Berte Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 B is een fantastische pagina. Ze is zelfs zo fantastisch dat het amper opvalt hoe fantastisch ze is. A is interessant qua teksten en thematiek maar zegt mij grafisch niets. Dus: B! 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
JJL Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 2 uren geleden, The Alderwood zei: Uiteraard stem ik voor B. A met zijn pretentieuze tekenstijl, z’n pretentieuze kleurgebruik, spaarzame woorden, wanneer Jimmy dat masker ontvangt, verandert zelfs de achtergrond naar hel blauw, wellicht om aan te tonen dat dit een lichtpuntje in de stripplaat is. Zulk expressionisme, zulke valse weergaven van mijn wereld, moet ik niet hebben. Geef mij maar de overgetekende foto’s van Jerome K. Bloks. Dat is tenminste iets wat ik snap. Dat het daardoor een pak saaier is, maakt niet uit. Strips dienen om mij te entertainen. Het is licht entertainment. ? Jij nomineerde toch die pagina van Ware? In een paar weken tijd ben je die pagina dan wel met heel andere ogen gaan bekijken... Voor mij overigens ook Dodier! Link to comment
JJL Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 1 uur terug, Bart 01 zei: Dan gaat Alderwood ver in zijn sarcasme, want hij stemde zelfs op B (of was dat een foutje?)! Link to comment
Tweetie Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 11 minuten geleden, JJL zei: Dan gaat Alderwood ver in zijn sarcasme, want hij stemde zelfs op B (of was dat een foutje?)! Inderdaad, voor sarcasme gaat het ver. Het stond even 0 - 10. Link to comment
bouncer Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 3 uren geleden, The Alderwood zei: Uiteraard stem ik voor B. A met zijn pretentieuze tekenstijl, z’n pretentieuze kleurgebruik, spaarzame woorden, wanneer Jimmy dat masker ontvangt, verandert zelfs de achtergrond naar hel blauw, wellicht om aan te tonen dat dit een lichtpuntje in de stripplaat is. Zulk expressionisme, zulke valse weergaven van mijn wereld, moet ik niet hebben. Geef mij maar de overgetekende foto’s van Jerome K. Bloks. Dat is tenminste iets wat ik snap. Dat het daardoor een pak saaier is, maakt niet uit. Strips dienen om mij te entertainen. Het is licht entertainment. Ha ha ! Die heerlijke Alderwood humor Link to comment
the pope Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Onvoorwaardelijke fan van ware, al zou ik waarschijnlijk niet deze pagina gekozen hebben. Maar die Bloks is toch ook wel uitstekend (al trekt die auto in het vierde prentje toch een beetje scheef). Link to comment
esteban² Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 A is inhoudelijk de strafste, daarover geen seconde twijfel. Maar de tekenstijl staat mijn empathie toch wel in de weg. Toch zou ik het nooit 'pretentieus' noemen, wat een dooddoener is dat toch. Daarom B, aangezien ik nog nooit een Jerome gelezen heb, maar deze in al z'n soberheid mij daar wel zin in geeft. Link to comment
TDPB Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Die Ware kan zo te zien geen perspectief tekenen en plaats zijn tekstballonnen heel onhandig (zeker in strook 3). En dat voor zo'n estheet. Geef mij maar het perfect uitgevoerde meesterschap van Dodier: goed getekend, duidelijk, aangenaam om naar te kijken... En toch is het slimmer en progressiever in beeld gebracht dan je op het eerste zicht zou denken. Let maar eens op prent 6 en 8. Dat klein stukje wiel in 8! Niemand anders zou daar zijn tekening afsnijden. Het kleurgebruik van Cerise is ook altijd excellent. Link to comment
De Hollander Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 8 uren geleden, Dr. Benway zei: De tekenstijl van Chris Ware spreekt mij totaal niet aan. Veel te koel en afstandelijk. Ik heb dus gekozen voor de plaat uit Jerome K. Jerome Bloks. Een leuke serie, maar heel bijzonder is deze plaat niet. Wat mij betreft geen kanshebber voor de eindoverwinning. 2 Link to comment
Tweetie Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 8 uren geleden, Dr. Benway zei: Ik heb dus gekozen voor de plaat uit Jerome K. Jerome Bloks. Een leuke serie, maar heel bijzonder is deze plaat niet. Wat mij betreft geen kanshebber voor de eindoverwinning. Als ik er zo naar kijk, zitten er wel een paar bijzondere elementen in. Het gezicht in de spiegel, en vooral het afgesneden wiel van de Solex. Link to comment
Recommended Posts