Ga naar inhoud

Welk soort dozen gebruiken om je strips tijdelijke op te slaan


Wil

Recommended Posts

Vanwege een op handen zijnde verhuizing moet ik binnenkort mijn stripverzameling voor een wat langere tijd op slaan in een verwarmde opslag bij All safe, mooie ruimtes die altijd toegankelijk zijn 

 

Nu heb ik er best wel een boel, zo rond de 5000 (50/50 hc/sc) en daarnaast nog duizenden weekbladen.

 

Mijn vraag is nu, in wat voor een soort dozen kan ik ze het beste verpakken, aangezien het gewicht heel behoorlijk zal zijn en ik ze wel goed wil beschermen.

 

Ik heb zitten googlen en heul veul dozen gevonden, maar niet specifiek voor strips / boeken.

 

Zijn er onder jullie die ervaring hiermee hebben en mij een type kunnen aanbevelen?

Link naar reactie

Als het toch in een schone, verwarmde ruimte komt: gewoon alles in banenendozen. Perfect formaat om twee stapels boeken naast elkaar in te leggen (behalve sommige wat grotere hardcovers) en als ze niet tot de nok afgevuld zijn nog wel te tillen. De dozen hebben handvaten en zijn gratis af te halen bij elke supermarkt... ze zijn ook superstevig tegen stootschade.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik kan geen bananendoos tillen, zelfs al is ze maar tweederde vol.

De ideale doos is voor mij een baxter doos.

Als je iemand kent in een of ander hospitaal...

Niet TE groot, zeer stevig, handvaten...

Ik heb al honderden baxterdozen gebruikt...

Hier in Lokeren moet je ze echt wel reserveren, want iedereen weet dat ondertussen.

Link naar reactie
6 uren geleden, linthout zei:

Ik kan geen bananendoos tillen, zelfs al is ze maar tweederde vol.

De ideale doos is voor mij een baxter doos.

Als je iemand kent in een of ander hospitaal...

Niet TE groot, zeer stevig, handvaten...

Ik heb al honderden baxterdozen gebruikt...

Hier in Lokeren moet je ze echt wel reserveren, want iedereen weet dat ondertussen.

Kan u alleen maar bijtreden.

Mijn toenmalige schoonmoeder was hoofdverpleegster en toen we dit huis kochten zijn alle strips met Baxterdozen verhuisd.

Link naar reactie
8 uren geleden, linthout zei:

Ik kan geen bananendoos tillen, zelfs al is ze maar tweederde vol.

De ideale doos is voor mij een baxter doos.

Als je iemand kent in een of ander hospitaal...

Niet TE groot, zeer stevig, handvaten...

Ik heb al honderden baxterdozen gebruikt...

Hier in Lokeren moet je ze echt wel reserveren, want iedereen weet dat ondertussen.

Omg zou ik nooit doen. Bad Karma.  

Link naar reactie

Het is inderdaad lastig om goede dozen te vinden die je vol kunt laden en dan nog tilbaar zijn. Bij mijn verhuizing heb ik gebruik gemaakt van plastic Samla bakken van de Ikea en boekendozen van de Hema. Dat ging prima maar ideaal is het niet.

 

In de Samla bakken (22L) stonden de strips op hun rug, de gewone softcovers in het midden en de iets grotere hardcovers aan de rand. Maar ze staan ietsje scheef in plaats van verticaal en dat lijkt me voor de langere tijd niet ideaal. Ze zijn wel betaalbaar (€ 2.99 per stuk incl. deksel), tilbaar qua gewicht (handvaten zijn iets aan de gladde kant) en stapelbaar. En na de verhuizing zijn ze nog prima te gebruiken voor het opslaan van allerhande spullen in de schuur.

 

De boekendozen van Hema zijn uitermate geschikt voor boeken, voor strips vond ik ze snel te zwaar worden en dus heb ik ze vaak halfvol geladen. Ze zijn vrij dun en komen daardoor wat minder stapelbaar en beschermend over maar ik heb daar geen problemen mee gehad. Ik had ze maximaal 4 hoog gestapeld, een opbergbox vol zetten zou ik op die manier niet zo snel doen.

 

Mijn SSZ gebruikt met plakband versterkte farmfrites patatdozen voor striptransport, wat formaat betreft lijken die uitermate geschikt.

Link naar reactie

Bij een verhuis zocht ik in supermarkten al een jaar van tevoren allerlei stevige dozen uit, in verschillende formaten.

Zo plaatste ik strips met dezelfde afmetingen in de gepaste doos - op de buitenkant kwam dan een inhoudsopgave.

Véél werk, erg arbeidsintensief, niet erg overzichtelijk. Maar wel doeltreffend... want de meeste strips heb ik sindsdien niet meer uitgepakt.

Link naar reactie
On 4/14/2018 at 2:21 PM, linthout said:

De ideale doos is voor mij een baxter doos..

Heeft iemand een foto van zo'n Baxter-doos?

Op internet krijg ik allerlei rare dingen te zien als ik Basxter invoer, maar weinig dat met geschikt lijkt om strips in te doen.

Link naar reactie
29 minutes ago, linthout said:

Over het algemeen zijn die niet erg stevig vind ik.

Valt best goed mee. Heb nu toch al zeker 5 jaar de volledige collectie in tientallen zulke dozen opgeslagen zonder problemen. Er zijn wel gradaties in en je kan ze zeker niet vergelijken met baxterdozen maar daar kon ik toen niet snel voldoende van vastkrijgen.

Link naar reactie

Als het om zo een grote hoeveelheid gaat, en voor langere opslag denk ik dat je toch best echte degelijke stapelbare kisten gebruikt.

 

Heb je kodibox al overwogen? Die verhuren boxen aan 0,12 euro per box en per dag. Voor langere periodes en specifieke wensen maken ze prijzen op maat. Als je ze goed vult ga je wel met twee moeten zijn om ze te tillen, maar je kan ze heel goed stapelen en rijden.

 

1446725576-kodibox-afmetingen.jpg

 

1447833679-product-02.png

Link naar reactie

Gebruik geen kartonnen dozen, hoe aantrekkelijk goedkoop dat ook is. Het trekt zilver- en/of papiervisjes aan, en in veel reeds gebruikte dozen (bananen) zitten ze al in.
Plastic dozen beschermen de strips beter, en er kan geen ongedierte bij. Hema heeft een goed assortiment:
https://www.hema.nl/winkel/wonen-slapen/opbergen/kunststof-opbergsysteem

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie
1 uur terug, Ariadne zei:

Gebruik geen kartonnen dozen, hoe aantrekkelijk goedkoop dat ook is. Het trekt zilver- en/of papiervisjes aan, en in veel reeds gebruikte dozen (bananen) zitten ze al in.
Plastic dozen beschermen de strips beter, en er kan geen ongedierte bij. Hema heeft een goed assortiment:
https://www.hema.nl/winkel/wonen-slapen/opbergen/kunststof-opbergsysteem

De meeste huizen hebben deze beestjes al. Gun ze een bibliotheek vol oude boeken, of een hoop oud karton, en dan blijven ze wel van de strips af.

Dat is toch mijn ervaring.

Link naar reactie

Tig jaren bibliotheekervaring en zelf wel wat boeken en strips in huis hebbende: helaas werkt het niet zo. Papiervisjes hadden zich tegoed gedaan aan mijn gloednieuwe Longman Dictionary of English Language and Culture (de papiervisjes hadden zodoende meer kennis tot zich genomen dan ik). Daarnaast ruikt alles wat in bananendozen heeft gezeten muf (zelf jarenlang uit bananendozen goedkoop strips gekocht, je kan niet zo veel met 7 gulden zakgeld per maand).

En dan nog eentje in het kader van die reclame "HG doet wat het beloofd:"
*sprayt* *ziet toch een zilvervisje lopen*
"Hey, wat moet dat daar?!"
Zilvervisje: "Ik ben een schoon zilvervisje hoor."
*kijkt op de verpakking* "Verrek ja. Er staat: "nooit meer vieze zilvervisjes." Nou, loop dan maar door."

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie
Op 14-4-2018 om 14:21, linthout zei:

Ik kan geen bananendoos tillen, zelfs al is ze maar tweederde vol.

De ideale doos is voor mij een baxter doos.

Als je iemand kent in een of ander hospitaal...

Niet TE groot, zeer stevig, handvaten...

Ik heb al honderden baxterdozen gebruikt...

Hier in Lokeren moet je ze echt wel reserveren, want iedereen weet dat ondertussen.

 

+1

 

Vroeger had ik een rechtstreekse lijn voor basterdzoon, want mijn madam werkte in het ziekenhuis van Lokeren :-) 

Link naar reactie
13 uren geleden, Bart 01 zei:

Als ik nog eens in Lokeren ben vraag ik mijn paardenworst in een baxterdoos vanaf nu.

Sinds #MeToo is de woordcombinatie 'worst in doos' ietwat in onbruik geraakt, maar in Lokeren moet dat toch nog lukken.

#puberbrein

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 15 april 2018 om 11:29, Rork zei:

Het is inderdaad lastig om goede dozen te vinden die je vol kunt laden en dan nog tilbaar zijn. Bij mijn verhuizing heb ik gebruik gemaakt van plastic Samla bakken van de Ikea en boekendozen van de Hema. Dat ging prima maar ideaal is het niet.

 

In de Samla bakken (22L) stonden de strips op hun rug, de gewone softcovers in het midden en de iets grotere hardcovers aan de rand. Maar ze staan ietsje scheef in plaats van verticaal en dat lijkt me voor de langere tijd niet ideaal. Ze zijn wel betaalbaar (€ 2.99 per stuk incl. deksel), tilbaar qua gewicht (handvaten zijn iets aan de gladde kant) en stapelbaar. En na de verhuizing zijn ze nog prima te gebruiken voor het opslaan van allerhande spullen in de schuur.

 

De boekendozen van Hema zijn uitermate geschikt voor boeken, voor strips vond ik ze snel te zwaar worden en dus heb ik ze vaak halfvol geladen. Ze zijn vrij dun en komen daardoor wat minder stapelbaar en beschermend over maar ik heb daar geen problemen mee gehad. Ik had ze maximaal 4 hoog gestapeld, een opbergbox vol zetten zou ik op die manier niet zo snel doen.

 

Mijn SSZ gebruikt met plakband versterkte farmfrites patatdozen voor striptransport, wat formaat betreft lijken die uitermate geschikt.

Ik sta voor een renovatie in juni en zoek ook een tijdelijke oplossing. Ik overweeg ook die Samla bakken te nemen maar dan de 65 liter editie. Ik hoop dat ik mijn strips daarin rechtop kan zetten zoals in een boekenkast. Toch enkele vragen, is de bodem sterk genoeg en heb je enig idee hoeveel strips er ongeveer gaan in jouw 22 liter versie.

Link naar reactie

Ik denk dat er gemiddeld zeker 20 strips in gingen. Dat is HC en SC door elkaar.

 

De bodem hield dat prima. Ik denk dat het met de grotere bakken ook wel goed gaat maar je zou het eens moeten proberen. Dat zelfde geldt voor het stapelen want dan telt de deksel ook mee. De reden om voor de 22L te gaan was met name het tilgewicht, bij alleen opslaan heb je daar minder last van.

 

Link naar reactie
20 uren geleden, Rork zei:

Ik denk dat er gemiddeld zeker 20 strips in gingen. Dat is HC en SC door elkaar.

 

De bodem hield dat prima. Ik denk dat het met de grotere bakken ook wel goed gaat maar je zou het eens moeten proberen. Dat zelfde geldt voor het stapelen want dan telt de deksel ook mee. De reden om voor de 22L te gaan was met name het tilgewicht, bij alleen opslaan heb je daar minder last van.

 

Bedankt voor de info. Vrijdag ga ik een tripje maken richting Ikea Wilrijk.

Link naar reactie

Voor de TS: vandaag deze gehaald voor mijn strips in te pakken. 30 dozen voor 29 euro.

 

https://www.goedkopeverhuisdoos.nl/nl/verhuisdoos-l-30stuks

 

Lengte: 47, 5cm, breedte: 32,9 cm, hoogte: 33,5 cm

Max. draagkracht: 50 kilo, Inhoud: 50 liter

 

Sorry als ik evt het topic kaap, maar ik was vandaag bij All safe opslag en die zei dat ze luchtvochtigheidscontrole hebben en temperatuur instelling. Wat zouden jullie goed vinden qua temperatuur en luchtvochtigheid voor vooral softcovers, trades en weekbladen? En waar zouden jullie op letten? 

 

Oh ik zie dat @Wil ook naar All safe gaat. Dat is wel aan te raden dus??

Link naar reactie
4 hours ago, snowmansion said:

ik was vandaag bij All safe opslag en die zei dat ze luchtvochtigheidscontrole hebben en temperatuur instelling.

Die dozen? Of de opslagplaatsen van All Safe? Want als het die dozen zijn, lijkt me dat een verkooppraatje van het lage soort. Je kunt luchtvochtigheidscontrole hebben en temperatuur instelling alleen hebben met een degelijke airconditioning die luchtvochtigheid en temperatuur regelt. Ik denk niet dat dat in die dozen zit.

Link naar reactie
8 uren geleden, Peter Motte zei:

Die dozen? Of de opslagplaatsen van All Safe? Want als het die dozen zijn, lijkt me dat een verkooppraatje van het lage soort. Je kunt luchtvochtigheidscontrole hebben en temperatuur instelling alleen hebben met een degelijke airconditioning die luchtvochtigheid en temperatuur regelt. Ik denk niet dat dat in die dozen zit.

Nee idd. De opslagplaatsen van All Safe niet de dozen. Alleen vraag ik me af wat voor strips de beste temp en luchtvochtigheid is? 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...