Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

De laatste tijd veel strips gelezen, o.a.

 

De Glazen Degens 1 t/m 4

Vaak heb ik in de stripwinkel staan twijfelen om dit aan te schaffen. Bij het doorbladeren van de reeks sprak het mij gewoon aan. Nu dan eindelijk in het bezit. Ik moet zeggen het viel niet tegen, als je al wat langer meeloopt, dan weet je ongeveer wel hoe het verhaal in grote lijnen gaat verlopen, maar dat is met de meeste genres ondertussen wel. 

De spanning wordt mooi opgebouwd. Enkel vind ik het wel jammer dat in deel 3 de grote vijand al word verslagen. HIerdoor rest er in deel 4 enkel nog het samenbrengen van de degens. Deel 4 is daardoor wat saai.

Al met al een fijne strip, blij dat ik deze nu in het bezit heb.

 

Amoras 1 t/m 6

Voorbereid op een onbevredigend einde ben ik enthousiast aan deze reeks begonnen en ik moet zeggen ik heb genoten. Top om deze personages eens op een andere manier te zien. Het einde, tja, wat mij betreft zijn ze gewoon allemaal dood. Wat dat betreft is het ook een stijlbreuk met de oorspronkelijke serie, had die niet altijd een vrolijke knipoog op het eind?  (Ik kan het niet nagaan, want ik heb niets van de oorspronkelijke serie in mijn bezit)

 

Tempelridder 1 t/m 3

Deze strip was eigenlijk aan mij voorbij gegaan. Ik kon deze 3 delen voor 10 euro meenemen, dus maar gedaan. 

Ook deze strip vond ik aardig, ik had even het idee dat de reeks vroegtijd is afgebroken en dat er eigenlijk nog een deel 4 was gepland. Dit omdat ik vind dat het einde wel wat snel gaat, afgeraffeld? Maar afgerond is het wel en dat is in de stripwereld altijd weer meegenomen.

 

IRS 17 en 18

Ik blijf dit top vinden, de nieuwe weg is interessant. De identiteit van P is natuurlijk wel een inkoppertje. Het eind beloofd weer voer voor volgende delen. Lekker, laat maar komen.

 

Cutting Edge 1 t/m 4

Hier had ik veel meer van verwacht, de strip is op zich wel intrigerend, hoofdpersonen gaan dood, prima. Maar de kapstok zelf en het einde is allemaal wel wat vergezocht. Afijn, wegens ruimtegebrek maar gelijk in een doos opgeborgen, over 10 jaar komt dit misschien weer boven en lees ik het nog een keer, wie weet wat ik er dan van vind?

 

Juarez

Heerlijk verhaal, mooie tekeningen. Het einde kent een leuke twist. Wat mij betreft een topper! 

 

 

Link naar reactie
Op 8-9-2017 om 10:33, Waldorf zei:

Gelezen: Alack Sinner - The age of innocence (Munoz & Sampayo)

Dit boek is het eerste deel van een tweedelige integrale die alle verhalen van Alack Sinner chronologisch bundelt. Niet de chronologie van uitgeven, maar van de verhalen. Alack Sinner is een detective in het New York van 1975 tot 2000 en in dit boek krijgen we de verhalen tot in de Reagan-jaren. Dat New York speelt een grote rol in de verhalen: het is corrupt, tegelijk kleurrijk en racistisch, gewelddadig en gevaarlijk. Munoz en Sampayo rekken het cliché van de cynische ex-flik die detective wordt op om sociale kritiek te geven. De machtige zwart-wit tekeningen tonen de stad die nooit slaapt nu eens dreigend, dan weer als een dekentje waarin Sinner wegkruipt als het hem allemaal te veel wordt. Uitstekend!

 

alack_sinner_02-600x751.jpg

Ja, weer een prima stukje schrijfwerk van de heer Waldorf.

Linea recta in huis gehaald naar volle tevredenheid.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Gegijzeld

 

Guy Delisle

 

Het relaas over een Franse humanitaire medewerker die in 1997 in de Kaukasus ontvoerd en opgesloten wordt.

Het verhaal bestaat vooral uit dialogen en gedachten, aangezien hij bijna heel de tijd is gegijzeld.

Ik vond het verhaal niet heel boeiend. Misschien omdat er weinig gebeurt en de gijzelaar eigenlijk niet zoveel meemaakte.

Onlangs las ik het boek 'Gegijzeld door IS : dertien maanden in handen van IS' door Puk Damsgård over de gegijzelde Deense fotograaf Daniel Rye, die dertien maanden werd gegijzeld door IS. Daar is het leed niet te harden.

 

De Deense fotograaf Daniel Rye wordt tijdens een reportage in Syrië ontvoerd door de Islamitische Staat. Met nog vierentwintig andere gijzelaars, onder wie de Amerikaanse James Foley, zal hij zich dertien maanden in gevangenschap staande moeten zien te houden. Een van zijn ontvoerders zou later verantwoordelijk zijn voor de aanslagen opvliegveld Zaventem. Gegijzeld door IS vertelt Daniels aangrijpende verhaal, maar ook dat van de zoektocht van zijn familie. Maandenlang moesten zij zenuwslopende onderhandelingen voeren met zijn ontvoerders en leven met de angst dat Daniel misschien nooit meer zou terugkeren. Daniel is uiteindelijk de laatste gijzelaar die in juni 2014 de gevangenis levend verlaat. Na zijn vrijlating wordt zijn inmiddels goede vriend James Foley bruut vermoord en zijn de beelden daarvan wereldwijd op internet te zien. Daniel reist af naar Boston om Foleys familie diens laatste persoonlijke boodschappen door te geven. 

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

De Rode Ridder 255 - De Heks en Merlijn

 

Marc Legendre - Fabio Bono - Dimitri Fogolin

 

Het is alweer een grandioos Rode Ridder album! The neverending queeste - die over drie albums wel degelijk aan zijn einde zal komen - van Johan en Allis zorgt voor een flinke dosis avontuur in de besneeuwde bergen.

Meteen valt op hoe efficiënt inkleurder Dimitri Fogolin omgaat met het samenspel tussen de witte achtergronden en mens en dier die zich daarin voortbeweegt. 

Beetje bij beetje licht scenarist Marc Legendre de sluier op over allerlei toestanden uit heden en verleden. Niet te veel ineens, maar juist genoeg om je bij de zaak te houden en je te laten uitkijken naar wat er in de volgende albums zal volgen.

De tekenstijl van Fabio Bono ligt nu vast. Het niveau is hoog, en daar kan men alleen maar blij mee zijn.

Verdorie, nu de lezers terug helemaal in het verhaal zitten, is het weer drie maanden wachten op het vervolg!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Dit weekend gelezen de nieuwe uitgaven van de Meta-baron delen 1 t/m 4 bij Uitgeverij DDB. 

Ik moet zeggen dat ik echt weer heb zitten genieten, zeker vanaf deel 3 krijgt het verhaal een lekkere vaart en aan het eind van deel 4 verlang je naar deel 5. Wat mij betreft een goede aanvulling op het universum van de Metabaronnen. Het verhaal maakt dankbaar gebruik van eerdere gebeurtenissen in de serie. Hierdoor kreeg ik ook gelijk weer zin om de eerdere delen te herlezen. Ook de tekeningen stellen zeker niet teleur, grafisch is het allemaal heel mooi weergegeven. Wat mij betreft een aanrader.

Link naar reactie

Jawel, is van bij het begin meegedeeld. Er komen vier tweeluiken. Per tweeluik had een andere tekenaar het moeten tekenen, maar Valentin Sécher vervangt voor het derde tweeluik de eerste aangekondigde tekenaar Mukesh Singh. Het vierde tweeluik wordt door Esad Ribic getekend. Ribic is vorig jaar al begonnen met het tekenen van deel 7 (zie fragmentje hieronder), maar eerst moeten de delen 5 en 6 dus nog verschijnen.

 

 

9_defaultbody.jpg

Link naar reactie

Gelezen: Buck Danny Classic 3 - De spoken van de rijzende zon - 4 Duivelseiland

Als kind las ik graag Buck Danny, en in dat licht koop ik ook deze spin-off die teruggrijpt naar de beginjaren van de reeks. Dit tweeluik speelt zich af in de nadagen van WO2. Japanse militairen willen zich niet neerleggen bij de nederlaag en beramen een complot. Het scenario is vintage Charlier dus, al denk ik dat de meester zelve meer zijn best deed om de lezer te overtuigen van het plausibele van zijn verhaal. Verdienstelijke poging.

 

Waar de mieren heen gaan - Plessix en Frank Le Gall

De kleine Saïd vraagt zich af waar de eindeloze processie van mieren heen trekt die hij voor zijn voeten ziet. Als zijn grootvader hem opdraagt de geiten te hoeden in de woestijn grijpt hij zijn kans om ze te volgen. 

Zoals bij Theodoor Cleysters, vertelt Le Gall ook hier een verhaal waarbij je niet goed weet waar hij heen wil. Op zich vind ik dat niet erg, ik lees dat graag, maar het blijft niet hangen. Uitstekende tekeningen van de onlangs overleden Plessix.

 

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
23 uren geleden, linthout zei:

Daar verschiet ik nu echt van.

Ik heb het eerste deel gelezen en in vergelijking met de oorspronkelijke reeks vond ik dit compleet waardeloos.

Maar zo te zien moet ik het nog een kans geven???

Het gaat nog door na deel 4 dus? Hoeveel delen komen er nog of staat dat niet vast?

Zou best kunnen. Sf is mijn ding. Dus mogelijk zit ik er wat gekleurd in.

 

Link naar reactie

Gelezen: Katanga 1 - Diamanten (Nury - Vallée)

Officieel eindigde het Belgische koloniale tijdperk in de zomer van 1960 met de onafhankelijkheid van Kongo. Toen de Kongolezen zich na Expo '58 begonnen af te vragen waarom zij als tweederangsburgers behandeld werden in hun eigen land sloeg de schrik de Belgische regering om het hart. België wilde zich niet in een koloniale oorlog storten zoals de Fransen in Indochina en Algerije, en Kongo werd dan ook zo snel mogelijk onafhankelijk verklaard. Maar achter de schermen wilde Brussel de enorme goudmijn die Kongo was, en dan vooral de zuidelijke provincie Katanga, niet loslaten. Er speelden nogal wat financiële belangen. Bovendien waren de VS bang dat Kongo onder Lumumba communistisch zou worden. Om die redenen werd Katanga aangemoedigd zich af te scheuren van Kongo, en er kwam een erg pro-Westers regime onder Moïse Tshombe, gesteund door huurlingen.

Dit is de achtergrond waartegen Katanga zich afspeelt. En hoewel alles "aan de fantasie van de auteurs" ontsproten is, is dit hele verhaal niet uit de lucht gegrepen. Erg goed geschreven, erg goed getekend. Jef Geeraerts zou dit goedgekeurd hebben.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
5 uren geleden, Waldorf zei:

Gelezen: Katanga 1 - Diamanten (Nury - Vallée)

Officieel eindigde het Belgische koloniale tijdperk in de zomer van 1960 met de onafhankelijkheid van Kongo. Toen de Kongolezen zich na Expo '58 begonnen af te vragen waarom zij als tweederangsburgers behandeld werden in hun eigen land sloeg de schrik de Belgische regering om het hart. België wilde zich niet in een koloniale oorlog storten zoals de Fransen in Indochina en Algerije, en Kongo werd dan ook zo snel mogelijk onafhankelijk verklaard. Maar achter de schermen wilde Brussel de enorme goudmijn die Kongo was, en dan vooral de zuidelijke provincie Katanga, niet loslaten. Er speelden nogal wat financiële belangen. Bovendien waren de VS bang dat Kongo onder Lumumba communistisch zou worden. Om die redenen werd Katanga aangemoedigd zich af te scheuren van Kongo, en er kwam een erg pro-Westers regime onder Moïse Tshombe, gesteund door huurlingen.

Dit is de achtergrond waartegen Katanga zich afspeelt. En hoewel alles "aan de fantasie van de auteurs" ontsproten is, is dit hele verhaal niet uit de lucht gegrepen. Erg goed geschreven, erg goed getekend. Jef Geeraerts zou dit goedgekeurd hebben.

 

Er bestaat een hele goeie documentaire over de moord op Lumumba die destijds op Canvas heeft gespeeld. Heel die periode net na de onafhankelijkheid van Zaïre is een heel onverkwikkelijke periode met vieze spelletjes van de Union Minière, de CIA, het Belgisch Koningshuis,... zelfs Castro en zat ertussen.

Dat zou een geweldige Netflix serie kunnen zijn.

Link naar reactie
2 minuten geleden, marioboon zei:

 

Er bestaat een hele goeie documentaire over de moord op Lumumba die destijds op Canvas heeft gespeeld. Heel die periode net na de onafhankelijkheid van Zaïre is een heel onverkwikkelijke periode met vieze spelletjes van de Union Minière, de CIA, het Belgisch Koningshuis,... zelfs Castro en zat ertussen.

Dat zou een geweldige Netflix serie kunnen zijn.

Ik weet het. Het is echt een geschiedenis die bewijst dat de realiteit nog altijd sterker is dan de fantasie.

Katanga is een combinatie van Dogs of War van Forsyth en de boeken van Ludo De Witte over de moord op Lumumba en de onafhankelijkheid van Kongo (Zaïre was pas later).

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

gelezen: criminal deluxe 1. essentieel. Niet mijn genre, maar zeker essentieel. *****

 

toen david zijn stem verloor. Kon de helft korter, kon dubbel zo interessant zijn ook.  mèh tekenstijl ook ***

 

hollywood jan: Niet de beste vives. Je merkt zeker wel dat de oorsprong van last man hier ergens ligt. Ze zouden dat beter verder vertalen (in het engels en het nederlands) ***

Link naar reactie

Nu we La Casa hebben uitgegeven, heeft soul food comics de keuze uit meer Paco Roca-titels zoals uitgegeven door Astiberri. Het kan dus goed zijn dat er meer volgen. Over La Casa en Sporen van het toeval (én Rimpels) zijn we in ieder geval erg enthousiast. We zullen El Faro (De vuurtoren) zeker bekijken, maar de man heeft inmiddels best een aardig oeuvre bij elkaar gespaard, dus de keus kan ook op een andere titel vallen.

 

Paco Roca heeft in het verleden niet alleen Het lugubere spel gemaakt, maar ook De reizen van Alexander Icaro. Ik heb geen van beide ooit gelezen, maar die verhalen tappen volgens mij echt uit een ander vaatje dan de graphic novels die hij de laatste jaren maakt. Als ik lees waar Het lugubere spel over gaat, dan begrijp ik dat het een allegorie is over het fascistische regime van Franco. Omdat die periode hier niet erg bekend is, kan het goed zijn dat wij de helft missen. (En het kan natuurlijk ook zo zijn dat het inderdaad niet zo'n best verhaal was :e012:)

 

Volgende week komt ook het promotiemateriaal voor Münchhausen en Freud online. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

NIEUWE STRIPRECENSIES : siggestript.tumblr.com  ||  ALLE RECENSIES : siggestript.tumblr.com/archive

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...