Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

1 uur terug, Koen zei:

Ik mis ook humor en felle kleurtjes in Picassos Guernica.

Mja, maar Guernica is symbolisch. In Brodeck trekt Larcenet de horror-kaart om te vertellen dat hij een misantroop is. Maar meer dan dat vertelt hij mij niet. Het is erg mooi getekend, maar mij raakt het niet.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Brigada - Enrique Fernandez:

Super fantasy verhaal met zeer intrigerende karakters. Enrique hanteert een volledig eigen stijl met een oog voor detail en hij is ook nog eens een TOP verteller.

 

Enig nadeel was dat ik af en toe uit het oog verloor welke karaketers in beeld en spraak waren. Maar met een 2de herleesbeurt was ik wel terug mee.

 

Owja met referenties van Bill Sienkiewicz, Ben Templesmith & last but not least JH Williams III heb je toch wel recht van spreken me dunkt :e010:

 

Brigada_04_2standing_800x.jpg?v=14725923

60baddb618cab46b3e7cb6e39f5aabb6.jpgimage.jpg

Link naar reactie
Op 1-11-2017 om 07:34, Krimson zei:

Ik heb gisteren deel 1 gelezen en zou dit toch niet laten voorbij gaan hoor , oblong is idd niet gemakkelijk leesbaar maar wat een strip , fantastisch getekend , expressies , dialogen alles zit goed. Brodeck is Top !

Nee vindt het geen lezen. Die kleine boekjes zoals vroeger Eric de Noorman gingen nog wel maar dit niet. Ken mijzelf. Als ik het koop blijft het in de kast staan. Dat is zonde.

Link naar reactie

Eén en ander gelezen, de laatste tijd:

 

Kill or be killed tpb 1 en tpb 2

Lambik wist het lang geleden al: recht spreken in een kromme wereld is niet eenvoudig. In Kill or be killed wordt een jonge man door een demon gedwongen om slechte mensen te doden. Maar wie is slecht? En hoe vind je die slechte mensen? En hoe maak je iemand van kant zonder zelf gepakt te worden? De dwang van de demon is sterk, maar de praktische en morele problemen zijn ook niet min. Met Brubaker/Philips kwaliteitszegel. Zeer goed.

 

The hot rock - Lax naar een roman van Donald Westlake

 

1802124-thehotrock.jpg

 

Westlake was een schrijver van voornamelijk thrillers. Hij deed dat onder een hele resem pseudoniemen, maar de bekendste is toch Richard Stark. Onder die naam schreef hij de boeken over de harde crimineel Parker.

The hot rock gaat over John Dortmunder, een geniale inbreker die achtervolgd wordt door pech. En pech is een bron van humor. Dortmunder is een veel grappiger hoofdfiguur dan Parker. De steen waarvan sprake in The hot rock is een edelsteen met een belangrijke culturele betekenis in een Afrikaans staatje. Dortmunder wordt door een autodief gevraagd om samen de steen te stelen, maar de ene na de andere poging gaat de mist in. Veel van de humor van het boek gaat verloren in de stripbewerking, omdat de ironische toon moeilijk van Westlake moeilijk te vatten is in tekeningen. Ook de kwaliteit van de tekeningen is niet het beste van wat we van Lax kennen. 

 

Les chansons de Barbara en BD

 

barbara.jpg

Dit jaar is het twintig jaar geleden dat de Franse zangeres Barbara (née Monique Serf) overleed. Bij onze zuiderburen is Barbara een grote naam, maar vermoedelijk doet zij hier weinig belletjes rinkelen. Ik wil u allen aanmoedigen op youtube op zoek te gaan naar nummers als Dis, quand reviendra tu, Nantes of Le mal de vivre. In dit boekje staan de teksten van elf van haar liederen, geïllustreerd door evenveel tekenaars. Na elk chanson staan twee bladzijden biografische informatie. De strips bij de teksten voegen al bij al weinig toe, maar in zijn geheel slaagt dit boek er wel in de link te leggen tussen het leven van Monique Serf en haar oeuvre als Barbara. Het ontdekken waard.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Barbara_(zangeres)

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gisteren slecht weer en veel tijd, dus drie strips kunnen lezen. Het tweeluik Het Spook van de Goudmijn herlezen. Wat een topstrips zijn dit. Zowel Giraud als Charlier op het toppunt van hun kunnen. Knap, sfeervol tekenwerk en een schoolvoorbeeld van een meeslepend scenario. Alleen jammer dat in de integrale toch nog storende taalfouten voorkomen.

 

Ook Slive deel 5 uit de Jonge Jaren van Thorgal gelezen. Mooi tekenwerk maar het scenario is echt om treurig van te worden. Iedereen loopt naar iedereen te zoeken. Om de haverklap wordt er iets uit het verleden uitgelegd. De deus-ex-machina's vallen uit de lucht. Die verhaallijn met de armband, de koffer en de revolver : de suspension of disbelief van de lezer moet behoorlijk ver opzijgezet worden...

Link naar reactie

Gelezen:

 

Les reflets changeants

reflets-changeants.jpg

 

Op voordragen van Kool Thing kocht ik dit. We krijgen een dag uit het leven van drie mensen: een jonge vrouw die in een lastige relatie zit met een oudere man met een verslavingsproblematiek, een prille gescheiden vijftiger met een jonge dochter en een bejaarde man. De bejaarde man is doof en hij heeft het gevoel dat hij klaar is met leven. In één moment komen de drie levens samen, en verandert alles. Voor alle drie.

Een subtiel verhaal over mensen die na lang aarzelen toch durven springen. Mooie personages, en erg goed getekend. Wel enkel in het Frans, op dit moment.

 

De Praagse coup

 

Wenen 1948. De Koude Oorlog is nog pril, maar Wenen ligt in de frontlijn. Net als Berlijn is de Oostenrijkse hoofdstad verdeeld in vier sectoren, en spionnen van oost en west houden elkaar nauwlettend in het oog vlak bij het IJzeren Gordijn. Brits schrijver en (ex?)-spion Graham Greene komt research doen voor een film (The Third Man uit 1949). Zowel de Russen als de Amerikanen hebben hem op de radar.

Deze Vrije Vlucht is een thriller van het kaliber dat Greene zelf zou geschreven hebben: erg spannend, erg goed opgebouwd en met erg goede personages. Hoewel er helemaal niet veel tekst in staat, krijg je in dit boek een massa informatie mee: over Greene, over die eerste jaren van de Koude Oorlog, en dat allemaal ten dienste van het verhaal. Ook de tekeningen zijn erg goed, al had ik wat moeite om de gezichten van de verschillende mannelijke nevenfiguren te onderscheiden.

Uitstekend.

Van Greene is er overigens veel vertaald in het Nederlands, en het is allemaal de moeite om te lezen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
52 minuten geleden, Waldorf zei:

Gelezen:

 

Les reflets changeants

reflets-changeants.jpg

 

Op voordragen van Kool Thing kocht ik dit. We krijgen een dag uit het leven van drie mensen: een jonge vrouw die in een lastige relatie zit met een oudere man met een verslavingsproblematiek, een prille gescheiden vijftiger met een jonge dochter en een bejaarde man. De bejaarde man is doof en hij heeft het gevoel dat hij klaar is met leven. In één moment komen de drie levens samen, en verandert alles. Voor alle drie.

Een subtiel verhaal over mensen die na lang aarzelen toch durven springen. Mooie personages, en erg goed getekend. Wel enkel in het Frans, op dit moment.

 

 

 

Ja, was leuk hé. Ik houd van zulke strips. Dit zou perfect in een VV kunnen pas. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Gelezen: Robbedoes door Hanco Kolk - Tulpen uit Istanboel

Er zijn in deze wereld twee soorten mensen: zij die Tulpen uit Amsterdam gelezen hebben en de anderen. Iedereen die tot de eerste categorie behoort is het eens: dit album is veruit het geestigste in de Robbedoes door...reeks. Wie het laat liggen op basis van een vluchtig inkijken in de winkel mist iets. #True story. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Waldorf zei:

Gelezen: Robbedoes door Hanco Kolk - Tulpen uit Istanboel

Er zijn in deze wereld twee soorten mensen: zij die Tulpen uit Amsterdam gelezen hebben en de anderen. Iedereen die tot de eerste categorie behoort is het eens: dit album is veruit het geestigste in de Robbedoes door...reeks. Wie het laat liggen op basis van een vluchtig inkijken in de winkel mist iets. #True story. 

2

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Volledig mee eens. Hanco Kolk is op het vlak van humoristische avonturenverhalen onovertroffen in ons taalgebied. Het was fijn de humor uit Gilles de Geus in een andere context nu terug te vinden. Ik blijf hopen op een nieuwe Gilles, hoewel er met een internationale figuur als Robbedoes natuurlijk meer inkomsten te halen zijn. Jammer genoeg is een avonturenstrip in het Nederlands geen vetpot :e001:

Link naar reactie
22 uren geleden, Koen zei:

Oké, ik ga overstag. 

Ja, toch al 1 ! 

 

We hopen ... dat het grote publiek de moeite zal doen om deze strip, die er op het eerste gezicht grafisch wat raar uitziet, toch de kans te geven. Hun beloning zal groot zijn. En eerlijk, als de lezende goegemeente niet wil overtuigd worden, duw dan gerust deze Tulpen uit Istanboel door hun strot. Deze strip moet gewoon gelezen worden.
http://www.stripspeciaalzaak.be/2017-Besprekingen/Robbedoes-door-12.htm 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Gelezen: Een zus - Bastien Vives

Anthony is 13 en samen met zijn jongere broer Tim en zijn ouders brengt hij de zomer door aan zee. Maar als plots de 16-jarige Hélène opduikt verandert alles. Samen dwalen de twee tieners door het slecht bewegwijzerde niemandsland tussen kindertijd en volwassenheid. De ontdekkingstocht van de seksualiteit, drank en (een beetje) drugs is spannend.

De puberteit, die invoegstrook van het volwassen leven, waar tieners hun met onzekerheid overladen wagentje proberen op gelijke tred te krijgen met de rest van de wereld, het is een stresserende plek. Mijn eigen puberteit ligt nu al een tijd achter mij, maar die van mijn kinderen is nakend. En dat baart me zorgen. Vives maakt het nog een keer duidelijk dat iedereen door die woelige fase moet. 

Zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Nog 'ns een paar zaken die ik de laatste tijd gelezen heb m'n mening over geven:

 

Astérix 37: tekeningen prima, verhaal niet slecht maar vooral de indruk dat de scenarist nogal geforceerd de grappen aan elkaar probeert te rijgen

 

Rode Ridder 255: Bono&Legendre kan voor mij niet meer stuk. Knap getekend voor een reeks die op zo'n hoog tempo afgewerkt moet worden

 

Red Rider 1: ik hield zowiezo al van de tekeningen van Stedho en dat wordt hier bevestigd. Scenario zit goed in elkaar. Alleen dat Merlijn dezelfde weg op is gegaan als J.Rom vind ik toch wat bloedarmoede.

 

Rhonda1&2: dit was een aangename verrassing. Zeer mooi getekend en prima scenario. Ik kijk uit naar het afrondende deel 3

 

Lady Mechanika, de wezen van West Abbey: een verhaal dat wat meer ontsluierd van hoe LM eigenlijk LM is geworden. Ik hou van de steampunk-tekeningen, maar heb wat spijt dat ik dit niet als comic (en dus kleiner formaat) gekocht heb want de tekeningen zijn eigenlijk net niet "afgewerkt" genoeg om op A4 volledig tot hun recht te komen.

 

Zon: de stijl van Van der steen bevalt me prima. Het verhaal ook, maar het einde is echt wel zeer abrupt en open. Hier zou toch een vervolg op moeten komen vind ik...

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
3 uren geleden, SPeeDy zei:

 

Zon: de stijl van Van der steen bevalt me prima. Het verhaal ook, maar het einde is echt wel zeer abrupt en open. Hier zou toch een vervolg op moeten komen vind ik...

 

Dat vervolg komt er ook. Zon wordt een tweeluik. De grootste fout van het album is dat er op de laatste pagina “einde” staat in plaats van “wordt vervolgd”. Maar voor dat vervolg er komt, is Wilbert nog betrokken bij een ander project.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Zon wordt een tweeluik. De grootste fout van het album is dat er op de laatste pagina “einde” staat in plaats van “wordt vervolgd”.

Is dat een latere keuze? Ik dacht dat het een oneshot was. Op z'n site heeft Wilbert het over "ZON, het verhaal is 62 pagina’s lang." Dat is toch niet de omschrijving van een tweeluik.

Link naar reactie
7 uren geleden, Tweetie zei:

Is dat een latere keuze? Ik dacht dat het een oneshot was. Op z'n site heeft Wilbert het over "ZON, het verhaal is 62 pagina’s lang." Dat is toch niet de omschrijving van een tweeluik.

 

Toen ik de recensie wou schrijven, heb ik wat gechat met Wilbert en hij heeft me daar expliciet bevestigd dat er een vervolg komt. 

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Gelezen: Tramp 11 - Storm op komst, Kraehn & Jusseaume

Tramp is een zeevaartreeks die speelt in de tien jaar na de Tweede Wereldoorlog, een tijdperk waarin de wereld snel veranderde zonder dat het te hard opviel. 

In dit deel vaart Yann met zijn schip van Kaapstad naar Djibouti. Onderweg komt het schip in een storm terecht, waardoor een deel van de lading gaat schuiven. In de open gevallen kratten vindt Yann wapens, en die staan niet op de papieren. Smokkel dus. Hoewel zijn vrouw en kind aan boord zijn probeert Yann de smokkelaars de wapens afhandig te maken.

Dit elfde deel is het laatste waaraan tekenaar Jusseaume heeft meegewerkt. De eerste helft heeft hij getekend, maar door zijn ziekte zijn de tekeningen niet van het niveau dat we gewend zijn. Scenarist Kraehn heeft de rest van het boek getekend, waardoor er halfweg een duidelijke stijlbreuk is. Wat de toekomst brengt voor deze reeks is niet duidelijk, maar het zou jammer zijn mocht dit het einde zijn van Tramp. De verhalen van Kraehn zijn zeer goed: historisch zeer goed onderbouwde avonturenverhalen, met personages die levensecht genoeg zijn voor de hedendaagse lezer.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
12 uren geleden, Koen zei:

Heb gedurende de vorige weken af en toe een hoofdstuk van dit boekwerk gelezen.  Ik vind dit echt niet goed en begrijp niet dat dit door kenners (Geert De Weyer, Tom Spurgeon, ...) als één der allerbeste strips aller tijden wordt bestempeld.   Zwakke (soms psychedelische) scenario's en het tekenwerk is vaak ook verwarrend, soms amateuristisch.  Voor goede noir comics verwijs ik toch liever naar 'Sin City' of bepaalde titels van Brubaker.

 

Koen!!!! Ga uw mond wassen met zeep!!!!

Link naar reactie
7 uren geleden, Koen zei:

Heb mijn ogen ook uit gewassen maar mijn smaak is er niet door veranderd. ;)

 

Dat hoeft natuurlijk ook niet. Ik wantrouw teveel eensgezindheid.

Overigens vind ik Alack Sinner geen echte noir-reeks: er zit te veel sociale kritiek in. Sinner gaat over racisme, geweld en armoede. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: Ik & jij (Johan De Moor - Gilles Dal)

 

Geen onderwerp is zo vaak beschreven en bezongen als de liefde. Ook alle randverschijnselen, liefdesverdriet op kop, zijn een dankbaar onderwerp voor scheppende kunstenaars. Ik & jij sluit aan bij die traditie, zij het dat de insteek eerder cynisch is: het ideaalbeeld van een levenslange stabiele relatie is een sociale constructie, en liefdesverdriet is flauwekul. 

Ik & jij is geen echt verhaal. Af en toe lezen we wel een gesprek tussen twee mensen over een koppel dat uit elkaar gaat, maar het grootste deel van het boek bestaat uit bedenkingen en theorieën over de liefde. 

Johan De Moor toont in dit boek dat hij niet gewoon een striptekenaar is. Hij is veel meer een graficus die collages maakt, aangevuld met eigen tekeningen. Bovendien zit het boek vol verwijzingen naar de populaire cultuur van de laatste zestig jaar. 

De vorige samenwerking tussen Gilles Dal en De Moor, Verkild Hart, heb ik destijds niet gekocht omdat het vooral negatief onthaald werd, maar ik vond Ik & jij zo geestig dat ik Verkild Hart toch nog een kans ga geven.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
11 uren geleden, Koen zei:

36607714.jpg

 

Ridder Brayard
(Zidrou, Francis Porcel)

 

Opnieuw een schitterende strip van Zidrou. Deze keer serveert hij een verhaal dat zich afspeelt tijdens de Kruistochten, je weet wel : de plezante roof -en moordavonturen voor verveelde kasteelheren en ander gespuis. De absurde humor (die me af en toe aan 'Monty Python and the Holy Grail' deed denken) gaat op een geslaagde wijze gepaard met meer realistische, dramatische of ontroerende momenten.
Wat het tekenwerk van Porcel betreft : na 'Folies Bergère' en 'De nar' hanteert hij opnieuw een andere tekenstijl en ook hier is het om duimen en vingers bij af te likken. 

 

Ha, dat van Monty Phyton vond ik ook! 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Die Monty Python verwijzing, in combinatie met de wereld der ridders die je hierbij aanhaalt, vind ik beide hoogst interessant.

Echter, het gaat om een Franse realistische strip, en dat betekent voor mij dikwijls: inspiratieloos. Min een.

Bovendien is het een dure hardcover. Min twee.

Op die manier mis ik toch een en ander, echter koop ik jaarlijks wel degelijk een massa strips.

Maar selectie moet er zijn. Een mens kan niet alles kopen.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
23 minuten geleden, Koen zei:

Het blijft me een raadsel waarom zo'n meesterlijke tekenaar niet meer erkenning geniet. ('Meccano' mag in geen enkele stripbib ontbreken!)

 

De hoge prijzen voor Hanco's originelen zijn nochtans een goed teken van erkenning.

Van S1ngle is een tv-serie gemaakt.

Van erkenning heeft Hanco niet veel te vrezen, maar ik weet niet of ie een bestseller is?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Happiness

 

Ondertussen is deze serie 5 delen ver en het is werkelijk zeer goed. Als kind keek ik supergraag naar een Duitse serie The little vampire. Iemand? De vriendschap tussen een mens en vampier sprak me toen al erg aan. De manga 'Happiness' start nogal standaard met alle clichés die je mag verwachten  van zo'n reeks, maar drijft al gauw af naar het verhaal dat ook 'the little vampire' probeerde te vertellen. Alleen deze keer niet voor 12 jarige zieltjes, gezien de very disturbing dingen die er gebeuren. Bepaalde scenes zijn onuitwisbaar. Net zoals zijn eerdere reeks 'the flowers of evil' gaat dit karaktergewijs zeer diep. Ik ben fan!

 

9781632363923_manga-happiness-volume-3-p

 

3c9a5965e91bdd020340c461aa686a4a4116c5a4

happiness-oshimi-shuzo-8230663.jpg

maxresdefault.jpg

13774800_1807196452833221_771425127_n.jp

Link naar reactie

Gelezen: Sporen van het toeval - Paco Roca

 

Sommige mensen leven een leven dat smeekt om verteld te worden. Zo iemand is Miguel Ruiz. In 1939 staat hij in de haven van Alicante. Hij is één van de duizenden Spaanse Republikeinen die tegen de Falangisten van Franco gevochten hebben, maar die nu onder de voet gelopen worden. Slechts één schip vol vluchtelingen raakt weg uit Alicante, met als bestemming Oran in Algerije. Daar worden de veteranen en vluchtelingen in kampen ondergebracht. Na de capitulatie van Frankrijk in 1940 komen ook de kolonies onder Vichy-bestuur, en wordt de sfeer in de kampen grimmiger. Miguel en zijn lotgenoten moeten dwangarbeid verrichten, drie jaar lang. Maar dan keren de kansen in Noord-Afrika. De Amerikanen bevrijden de gevangenen, en sommigen worden ingelijfd in het geallieerde leger. Na de Tunesische veldtocht wordt de eenheid met Spaanse soldaten verscheept naar Groot-Brittannië en na D-Day rukken ze mee op in de herovering van Frankrijk. Uiteindelijk zijn de Spanjaarden de eersten die Parijs binnen rijden, maar hun droom is om Madrid ook te bevrijden van de fascisten.

Paco Roca (La casa, Rimpels) springt heen en weer tussen het verleden en het heden om dit verhaal te vertellen. In het heden zien we zijn gesprekken met de hoogbejaarde Miguel. Eerst is hij wat weigerachtig om te vertellen, maar gaandeweg wordt hij opener. Roca zet op die manier ook de visie van de oude man tegenover zijn daden uit het verleden. Sporen van het toeval past zo in het rijtje van Alan's war van Guibert of Tardi's strip over zijn vader in Duitse gevangenschap. Het boek legt een onbekend aspect bloot van de Tweede Wereldoorlog, dat destijds onder de mat werd geveegd door eerzuchtige generaals. Zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...