Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen:

 

Zon (Wilbert van der Steen)

Zon begint met iets dat ik goed ken: een familiebedrijf. In dit geval komen we in een koffiebranderij terecht. De pater familias leidt met vaste hand en heeft weinig oren naar de vernieuwende ideeën van zijn dochter. Er wordt luidruchtig met deuren geslagen en voor we het weten zit dochterlief in een café te boemelen, waarna ze zich laat bezwangeren door en tooghanger. Negen maanden later schenkt ze tegen haar zin het leven aan Lucien, een kind waar ze geen spat liefde voor voelt, maar die het hart steelt van zijn grootvader.

Het hele opzet van dit verhaal zou zich prima lenen voor een zondagavondreeks op de Vlaamse televisie, maar van der Steen slaat er zich doorheen als door een punknummer van minder dan twee en een halve minuut. Er staat vrij weinig tekst in het boek, waardoor je met het gevoel blijft zitten dat je iets mist. Het abrupte open einde versterkt dat gevoel nog.

 

Het 9e eiland (Marcel Ruijters)

Twee mannen spoelen aan op een eiland met een kist strips. De ene man wordt vlug gedood door een knappe kanibale (bestaat er een vrouwelijk woord voor menseneter?), waarna de ander zich vestigt met haar. 

Het 9e eiland lijkt een beetje op Album 26 van Kiekeboe, maar is veel geestiger en grover: Ruijters dolt met de wetten van de strip, en hij doet dat op een manier die me hardop deed lachen. Erg geestig en zeer goed getekend.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen:

 

Zeep (Maarten Van De Wiele)

In Zeep draait het om Barbra, een zwaarlijvige jonge vrouw met een neus voor reclame. Ze helpt het zeepbedrijf van Ken groeien, en de twee worden een koppel. Maar plots duikt de vorige vrouw van Ken op, na tien jaar vermist te zijn.

Van De Wiele heeft iets met de kitcherige zijde van de maatschappij. In Zeep gaat hij aan de slag met Dynasty en andere soaps uit de jaren '80 over pofmouwen en klatergoud. De onverwachte plotwendingen, de clifhanger op het einde en de kleurrijke personages zijn erg geslaagd, maar ik mis een beetje de donkere humor uit I love Paris.

 

De terugkeer (Duhamel)

Christobal is een internationaal gevierd artiest die terugkeert naar het eiland waar hij geboren is. Tot zijn grote ontsteltenis ziet hij hoe het eiland ten prooi dreigt te vallen aan de bouwwoede van de toeristische industrie. Zoals Benidorm of Blankenberge, horresco referens. Hij ziet slechts één manier om het eiland te redden: het inrichten als een museum voor zijn eigen werken. Maar dat leidt tot wrevel.

De terugkeer is opgebouwd met veel flash-backs. Aan het begin van het album is Christobal al dood. We leren hem kennen als een eigenzinnig man, koppig en getroebleerd met zijn vader. Het verhaal is losjes gebaseerd op Cesar Manrique die Lanzarote poogde te beschermen tegen de nefaste invloed van het massatoerisme. Duhamel maakt er een erg boeiende denkoefening van: wat moeten we bewaren voor de toekomst, en hoeveel willen we daarvoor opofferen? De tekeningen doen wat aan Gazzotti denken. Zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
50 minuten geleden, Krimson zei:

Net Shi gelezen , damned wat kan die Homs tekenen , veel beter wordt het niet. Leuke strip , veel verhaallijnen waarop we lang zullen moeten wachten om het vervolg te kennen. Leest als een trein 

Het Franse deel 2 verschijnt eind deze maand al.

Link naar reactie
Op ‎25‎-‎9‎-‎2017 om 11:09, Timhardt zei:

toen david zijn stem verloor. Kon de helft korter, kon dubbel zo interessant zijn ook.  mèh tekenstijl ook ***

-1 Totaal niet mee eens...één van de weinige strips die een vloeibare zoutoplossing vormde in de hoeken van mijn gezichtsorgaan

Link naar reactie

een zus - vives

 

Suffe titel, heeft alles in zich om - zeker in een tijd als deze waar er bergen strips verschijnen - vergeten te worden.

 

Vives doet het weer. Een instant klassieker, zijn best boek, wat mij betreft in het selecte clubje van blankets, paul has a summer job, de verhalenverteller, 5 cm per second, essex county, ...

Link naar reactie
Op ‎12‎-‎10‎-‎2017 om 07:21, Timhardt zei:

een zus - vives

 

Suffe titel, heeft alles in zich om - zeker in een tijd als deze waar er bergen strips verschijnen - vergeten te worden.

 

Vives doet het weer. Een instant klassieker, zijn best boek, wat mij betreft in het selecte clubje van blankets, paul has a summer job, de verhalenverteller, 5 cm per second, essex county, ...

precies het clubje waar ik zo gek op ben...dank voor de tip

Link naar reactie

Harmony delen 1 t/m 3 gelezen. 

Ik dacht weleens gelezen te hebben dat dit als een jeugdstrip werd geclassificeerd. Nou dat vind ik alleszins meevallen. Ik vind dit echt wel heel goed en ben toch helaas al geruime tijd de classificatie jeugd gepasseerd. Wat mij betreft de betere strip van de laatste jaren. Laat je dus niet misleiden en koop dit gerust.

 

Storm 30 gelezen.

Eerder had ik mij voorgenomen om te stoppen met deze serie. Doch de sterke cover en het tekenwerk hebben mij verleid, helaas het verhaal begint redelijk, maar het wil maar niet spannend worden. Hopelijk sta ik de volgende keer sterker in mijn schoenen.  

Link naar reactie
Op 15-10-2017 om 23:20, De Hollander zei:

Harmony delen 1 t/m 3 gelezen. 

Ik dacht weleens gelezen te hebben dat dit als een jeugdstrip werd geclassificeerd. Nou dat vind ik alleszins meevallen. Ik vind dit echt wel heel goed en ben toch helaas al geruime tijd de classificatie jeugd gepasseerd. Wat mij betreft de betere strip van de laatste jaren. Laat je dus niet misleiden en koop dit gerust. 

Ik heb deze albums ook erg geapprecieerd. Zeker geen pure jeugdstrip, gewoon een snelle avonturenstrip met heerlijke tekeningen ...

Link naar reactie

Dirk Jan 23: Niet het beste album uit de reeks. Lijkt er op dat Retera moeite heeft om leuke ideeen te verzinnen.

 

Storm 30: Kunnen Molenaar en Van Bavel zo snel mogelijk van deze serie worden gehaald !!
De dialogen zijn tenenkrommend, verhaal flinterdun...Haal aub Lodewijk en Matena aan boord

Tekeningen van Molenaar zijn absoluut niet meer van Storm niveau..Laat Molenaar lekker JRom gaan maken want dit kan echt niet. Laat Lemuria tekenaar Apri snel aanschuiven.

Link naar reactie
Op 15-10-2017 om 23:20, De Hollander zei:

 

 

Storm 30 gelezen.

Eerder had ik mij voorgenomen om te stoppen met deze serie. Doch de sterke cover en het tekenwerk hebben mij verleid, helaas het verhaal begint redelijk, maar het wil maar niet spannend worden. Hopelijk sta ik de volgende keer sterker in mijn schoenen.  

Ik ben gelukkig wel zo sterk geweest om het niet te kopen. Maar ja, ik had natuurlijk wel dit verhaal in de Eppo gelezen..:e012:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 uren geleden, bouncer zei:

Was laatst bij een fanatieke Don Lawrence fan in Aalsmeer

Deze had naast origineel werk van de meester ook enkele tekeningen van Molenaar

speciaal voor hem gemaakt.

Naast het gewone stripwerk mag je aannemen dat dit toch wel lucratief moet zijn.

 

 

Ja, maar met die verkoop en commissies heeft een uitgeverij niets te maken. Vergelijk het met al die muzikanten. de verkoop van hun liedjes is één ding, maar met hun optredens vullen ze minder groter verkopen dan vroeger tegenwoordig aardig aan.

Link naar reactie

Deepwater Prison 1 t/m 3 gelezen. Tja, is dit nu goed of valt dit tegen. Waarschijnlijk zullen de meningen verschillen. Ik vond het toch wat tegenvallen. Op zich worden alle verhaallijnen netjes afgewerkt, maar Bec neemt wel veel tijd. Tijdens het lezen van het laatste deel heb ik een paar keer naar de paginanummering gekeken en mij zorgelijk afgevraagd wanneer het slotakkoord nu eens ging beginnen. Ook had ik wel wat meer verwacht van de onderwatermonsters, die op de kaften toch een prominente rol innemen.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Koen zei:

P.S.  Ik weet dat Willy Linthout bij Courtney Crumrin al zin krijgt om de ontbrekende neusjes bij te tekenen.  Bij 'Een Zus' zou hij alvast zijn handen vol hebben aangezien Vivès zich vaak beperkt tot blanco gezichten. 

Bah, ik weet niet... bij Courtney Crumrin zijn die neusjes die ik er bij teken echt een meerwaarde. Het wordt er een mooiere strip door...

Bij 'Een zus' staat ALLES er maar half op. Daar is geen beginnen aan...

Vivés heeft van half afgewerkte tekeningen zijn handelsmerk gemaakt.

Ik vind dat niet slecht hoor! Ik stel enkel vast.

Link naar reactie

Papa Zoglu (Simon Spruyt) : mijn eerste gedacht na het toeklappen was 'not my cup of tea'. Is dit een slechte strip? Zeer zeker niet. De tekeningen zijn verfrissend en fascinerend. De toon van de verteller heerlijk brutaal. De situaties absurd. Het einde verrassend en bevredigend. De uitgave zoals altijd bij Bries verzorgd. En toch gemengde gevoelens hierover.  

 

Link naar reactie

Het Verslag van Brodeck (deel 1)

59f5ef1c484b3_hetverslagvanbrodeck.jpg.386a413e17b991c67c1eaa9d8697d8bf.jpg

Toen ik de eerste pagina's las was ik niet overtuigd. Prachtige tekeningen, daar niet van, maar de weinige tekst die er was lazen nogal moeizaam. Het nadeel van een boekverstripping, dacht ik.

Maar nadat ik voorzichtig het water had uitgetest, verdronk ik haast in de zwarte vijvers van inkt.

Plaats van actie is een geïsoleerd dorp aan de Frans-Duitse grens, waar ruwe penseelstreken getuigen van een zware oorlog. Hier is geen hoop meer, iedereen is ontleed van hun menselijkheid. En de mens was al zo barbaars om mee te beginnen.

 

...

 

Deze strip hakt er serieus.

Link naar reactie
Op ‎25‎-‎10‎-‎2017 om 09:30, Bart 01 zei:

Papa Zoglu (Simon Spruyt) : mijn eerste gedacht na het toeklappen was 'not my cup of tea'. Is dit een slechte strip? Zeer zeker niet. De tekeningen zijn verfrissend en fascinerend. De toon van de verteller heerlijk brutaal. De situaties absurd. Het einde verrassend en bevredigend. De uitgave zoals altijd bij Bries verzorgd. En toch gemengde gevoelens hierover.  

 

Ben heel benieuwd. Enkele uren ook gekocht op Antwerpse Boekenbeurs en onmiddellijk laten signeren door Simon Spruyt. Ik koop sowieso alles van hem. Wat hem zo bijzonder maakt is dat hij voor elk album (of reeks) voor een totaal andere manier van werken kiest: Bamburgers, Furox, SGF, Junker en dan nu Papa Zoglu. Hij vertelde dat hij momenteel aan een nieuw oneshot werkt voor Casterman/Blloan over een 19de eeuwse schilder. Meer kon/mocht hij er niet over vertellen... Voorziene verschijning : 2019... dat wordt dus nog even geduld oefenen!

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Had Meneer nog iets gewenst?

 

Hubert en V. Augustin

 

Doorgaans reageer ik nooit in deze rubriek, want dat zou een dagelijkse opdracht worden.

En dat ik alle Rode Ridder albums super vind, weten jullie al lang. Vraag het anders eens aan Tom Bouden.

Maar voor dit album maak ik graag een uitzondering. 

Stijlvol getekend, en vooral een schrijnend, maar ook prachtig verhaal.

Aanrader!

 

 

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
1 uur terug, Martin zei:

Had Meneer nog iets gewenst?

 

Hubert en V. Augustin

 

Doorgaans reageer ik nooit in deze rubriek, want dat zou een dagelijkse opdracht worden.

En dat ik alle Rode Ridder albums super vind, weten jullie al lang. Vraag het anders eens aan Tom Bouden.

Maar voor dit album maak ik graag een uitzondering. 

Stijlvol getekend, en vooral een schrijnend, maar ook prachtig verhaal.

Aanrader!

 

 

2. Een van de beste albums van 2017

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Op 29-10-2017 om 15:22, Chimi zei:

Het Verslag van Brodeck (deel 1)

59f5ef1c484b3_hetverslagvanbrodeck.jpg.386a413e17b991c67c1eaa9d8697d8bf.jpg

Toen ik de eerste pagina's las was ik niet overtuigd. Prachtige tekeningen, daar niet van, maar de weinige tekst die er was lazen nogal moeizaam. Het nadeel van een boekverstripping, dacht ik.

Maar nadat ik voorzichtig het water had uitgetest, verdronk ik haast in de zwarte vijvers van inkt.

Plaats van actie is een geïsoleerd dorp aan de Frans-Duitse grens, waar ruwe penseelstreken getuigen van een zware oorlog. Hier is geen hoop meer, iedereen is ontleed van hun menselijkheid. En de mens was al zo barbaars om mee te beginnen.

 

...

 

Deze strip hakt er serieus.

Ik zag dit in de stripwinkel liggen ingeseald en wel. Kreeg het idee dat je dit op het langwerpige "oblong" formaat moet lezen of heb ik dat mis?

Link naar reactie
Op ‎29‎-‎10‎-‎2017 om 19:41, Veto zei:

Ben heel benieuwd. Enkele uren ook gekocht op Antwerpse Boekenbeurs en onmiddellijk laten signeren door Simon Spruyt. Ik koop sowieso alles van hem. Wat hem zo bijzonder maakt is dat hij voor elk album (of reeks) voor een totaal andere manier van werken kiest: Bamburgers, Furox, SGF, Junker en dan nu Papa Zoglu. Hij vertelde dat hij momenteel aan een nieuw oneshot werkt voor Casterman/Blloan over een 19de eeuwse schilder. Meer kon/mocht hij er niet over vertellen... Voorziene verschijning : 2019... dat wordt dus nog even geduld oefenen!

Een vreemd maar fascinerend album. Een sprookje maar niet meteen voor kinderen. De humor is gewoon zalig. Alle middeleeuwse clichés zijn aanwezig zowel in de tekenstijl als in de karakters en de lettering. Een absurde zoektocht van een koeienprins naar zijn roots en zijn mogelijke toekomst. Chapeau ook aan uitgeverij Bries die de geschilderde pagina's van Spruyt alle eer aan doet. Mat, korrelig papier, een mooi leeslint. Net als de twee voorgangers 'Junker' en 'SGF'  zal ook 'Papa Zoglu' wellicht niet een heel groot lezerspubliek tot een aankoop verleiden. Jammer want dit is voor mij een van dé meest aangename verrassingen van 2017.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...