Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

Gelezen:

The regiment 1

De SAS is een onderdeel van het Britse leger dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in Noord-Afrika werd opgericht om diep achter vijandelijke linies 'keet te schoppen'. Het idee voor de SAS kwam uit de koker van David Stirling, een jonge officier van aristocratische komaf. Stirling was een non-conformist met een grote afkeer voor de militaire discipline. De hogere militaire echelons bestempelde hij als 'layer upon layer of fosilized shit'. Het soldatenbestaan in tijden van oorlog is een afwisseling van lange periodes van intense verveling en wachten, doorbroken door korte, hevige flitsen van intens geweld. Stirling hield van de opwindende periodes, maar de wachttijden tussen de acties lagen hem niet.

Het totale tegenbeeld was Jock Lewes. Lewes was erg streng voor zichzelf, en doordrongen van ouderwetse militaire, bijna ridderlijke, opvattingen. In de jaren '30 was hij in Duitsland onder de indruk geraakt van de nazi's, maar na de Kristalnacht was hij volledig omgeslagen: hij liet zelfs zijn Duitse verloofde vallen. Lewes was de man die de SAS van binnenuit opbouwde: hij bedacht trainingsprogramma's, hij trok zelf te voet door de woestijn om uit te vissen hoe ver een man kan gaan in die extreme omstandigheden. Stirling van zijn kant bouwde de SAS van buiten op: hij moest bedelen om materieel en zocht persoonlijk de eerste manschappen samen om de eenheid te vormen zoals hij die zag.

The regiment vertelt deze geschiedenis. Een erg ambitieus opzet, want de geschiedenis van de SAS kent vele mythes. Ook zijn er veel kleurrijke figuren die het verhaal kunnen kruiden. Jammer genoeg is een strip van 48 bladzijden erg kort. In dit eerste deel lezen we hoe het idee vorm krijgt en uitmondt in de eerste, rampzalige operatie. 

Ik weet niet of iemand die nooit iets las over de SAS na deze strip inziet hoe totaal van de pot gerukt het idee van Stirling was, en hoe gewaagd de operaties waren. Om verhaaltechnische redenen worden sommige dingen ook anders voorgesteld dan ze waren (Stirling en Lewes waren geen vrienden. Stirling was het soort man die met iedereen overweg kon, maar de tegenstelling tussen hem en Lewes was te groot). Dat alles maakt van The Regiment voor mij een beetje een halfbakken zaak. Dit verhaal heeft meer ruimte nodig dan wat de auteurs hebben. Maar de cleane en efficiënte tekeningen samen met de vlotte vertelling zorgen wel voor een vlot leesbaar album. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Waldorf zei:

Gelezen:

 

Ik weet niet of iemand die nooit iets las over de SAS na deze strip inziet hoe totaal van de pot gerukt het idee van Stirling was, en hoe gewaagd de operaties waren. Om verhaaltechnische redenen worden sommige dingen ook anders voorgesteld dan ze waren (Stirling en Lewes waren geen vrienden. Stirling was het soort man die met iedereen overweg kon, maar de tegenstelling tussen hem en Lewes was te groot). Dat alles maakt van The Regiment voor mij een beetje een halfbakken zaak. Dit verhaal heeft meer ruimte nodig dan wat de auteurs hebben. Maar de cleane en efficiënte tekeningen samen met de vlotte vertelling zorgen wel voor een vlot leesbaar album. 

 

Ik kende geen bal van deze geschiedenis, maar ik vond het een tof, leerrijk album waar mij vooral het ontbreken van übermensch-dialogen ( zoals in Buck Danny ) opviel. Er was nog plaats voor zwakheden.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Krimson zei:

Ik twijfelde over Pinokkio

bij deze dus overstag gegaan

Het zal weer zo'n album zijn waar er fans en niet fans van gaan zijn. Los van de tekeningen die zeer toegankelijk zijn. Het geheel wordt een beetje benaderd zoals een toneelstuk (zie ook cover) met iets over the top emoties en gebaren. Ik vond het alleszins meer dan tof. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Op 29-1-2018 om 10:06, Waldorf zei:

Gelezen:

The regiment 1

The regiment vertelt deze geschiedenis. Een erg ambitieus opzet, want de geschiedenis van de SAS kent vele mythes. Ook zijn er veel kleurrijke figuren die het verhaal kunnen kruiden. Jammer genoeg is een strip van 48 bladzijden erg kort. In dit eerste deel lezen we hoe het idee vorm krijgt en uitmondt in de eerste, rampzalige operatie. 

Ik weet niet of iemand die nooit iets las over de SAS na deze strip inziet hoe totaal van de pot gerukt het idee van Stirling was, en hoe gewaagd de operaties waren. 

 

Op Youtube kan je de documentaire van de BBC (met Jeremy Clarckson) bekijken van 'The greatest raid ever' over de aanval op de duikbotenhaven van Saint Nazaire door de Britse Commando's.

Ook een totaal van de pot gerukt idee (dat nog lukte ook)

 

De leider van die troepen was ook een heel kleurrijk figuur: een homofiele ex-nazi ;-) 

 

(oh, en de 'making of' van die documentaire is ook zeer de moeite waard!)

Link naar reactie
Op 29-1-2018 om 10:11, Kool Thing zei:

Echt onder de indruk van deze Pinokkio. Geen spaander loopt gelijk met de Disneyfilm, maar het is wel machtig. 

 

Pinokkio.png.ebd783dde851f9480568b17ea8e

 

Heb destijds getwijfeld om de Franse uitgave te kopen (mede denk ik door het gebruikte papier). 

Maar het verhaal is toch een beetje een afknapper voor mij :-/ 

 

Als je 'm kunt vinden moet je de animatiefilm op basis van Mattoti's tekeningen wel bekijken, die is ook machtig!

Link naar reactie
10 uren geleden, esteban² zei:

Dat bos? Heb jij het niet over Sneeuwwitje? Ik hield als kind van meer donkere kinderfilms, wat bij de jaren 80 hoorde. De gebeurtenissen uit het veel oudere Pinoccio vielen bij mij dan ook volledig in de smaak. :)

 

Sneeuwwitje is een horrorfilm.

Je moet es opletten als de boze stiefmoeder spreekt: dan spreekt ze rechtstreeks naar de kijker.

Echt angstaanjagend.

 

(btw: het historische Sneeuwwitje werd ook vergiftigd door haar schoonmoeder en ligt begraven onde de Munt in Brussel...)

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

Mee eens. Wie stelt dat Disney altijd braaf en kindvriendelijk is, moet duidelijk nog eens een paar films herbekijken. De transformatie van koningin naar heks bijvoorbeeld, I like it a lot.

 

 

 

Doorsnee genomen is het ook braaf he? En daar wordt niet mee bedoelt dat er geen enge heksen ofzo in voorkomen, daar wordt mee bedoelt dat het dikwijls voorspelbaar en gezapig is. Ghibli bv. betreedt heel andere paden, maar die komt uit een andere cultuur, dat kan ook helpen.

Link naar reactie
48 minuten geleden, Koen zei:

38327133.jpg

 

De ster in huis (Dad, #4) 

(Nob)

 

Over de vorige 3 was ik razend enthousiast en nu had ik zoiets van 'Meh...'. Enkele geslaagde grappen maar die zijn schaars. De herkenbaarheidsfactor is voor ouders vaak groot bij bepaalde situaties maar de moppentrommel lijkt op. Misschien wordt de unieke situatie van Dad deze keer te weinig uitgespeeld.

Tiens, Bij mij was het juist andersom. Ik vond het een herpakking na het veilige deel 3. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Gelezen: Onder een loden hemel 1 - De vriendin van Eva Peron

Net na de Tweede Wereldoorlog waren veel landen ambitieus om een eigen militaire luchtvaartindustrie op poten te zetten. Dat kon toen nog gemakkelijk, de evolutie van de straalmotoren stond nog in de kinderschoenen, en ook op het vlak van aerodynamica moest er nog een en ander geleerd worden. Radars en bewapening waren ook nog niet de geïntegreerde systemen zoals we die vandaag kennen. Op zich was een vliegtuig maar een beetje ingewikkelder dan een auto.

In dit eerste deel van een tweeluik treffen we Jean Vatine in 1945 in Argentinië. Hij is Frankrijk ontvlucht omdat hij tijdens de oorlog de kant van Vichy koos. In Argentinië probeert hij een straaljager te ontwikkelen voor de luchtmacht. Hij wordt geholpen door een Duitser die in de oorlog zijn Joodse vrouw verborg en een Argentijn die in Spanje aan de zijde van de Republikeinen vocht. Dit bonte gezelschap vindt natuurlijk de nodige hindernissen op hun weg.

Onder een loden hemel heeft de verdienste dat het in de immer groeiende stroom aan luchtvaartstrips een originele invalshoek vindt. De ontwikkeling van de Argentijnse militaire luchtvaartindustrie is geen onderwerp waarover je veel hoort. Het verhaal wordt met de nodige flair verteld. De personages zijn soms wat kleurloos, maar al bij al is dit een onderhoudende strip.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Gelezen: De Loterij (Miles Hyman, naar een boek van zijn grootmoeder Shirley Jackson)

In een dorpje in New England wordt jaarlijks een loterij gehouden. Niemand weet nog hoe dat begonnen is, maar de traditie leeft nog sterk in deze kleine gemeenschap van 300 zielen. Op die zonnige dag in 1948 zien we de één na de ander naar voor komen om een lot uit de doos te trekken.

Hyman is erg spaarzaam met zijn dialogen. De tekeningen van de massa en de wegkijkende blikken geven je een onbehaaglijk gevoel. De inzet van de loterij wordt pas laat duidelijk. Het einde is abrupt en onthutsend.

Lang geleden dat ik nog eens zo ondersteboven was van een strip. Er zal de komende elf maanden straf spul moeten verschijnen om van De Loterij niet de strip van 2018 te maken. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Waldorf zei:

Gelezen: De Loterij (Miles Hyman, naar een boek van zijn grootmoeder Shirley Jackson)

In een dorpje in New England wordt jaarlijks een loterij gehouden. Niemand weet nog hoe dat begonnen is, maar de traditie leeft nog sterk in deze kleine gemeenschap van 300 zielen. Op die zonnige dag in 1948 zien we de één na de ander naar voor komen om een lot uit de doos te trekken.

Hyman is erg spaarzaam met zijn dialogen. De tekeningen van de massa en de wegkijkende blikken geven je een onbehaaglijk gevoel. De inzet van de loterij wordt pas laat duidelijk. Het einde is abrupt en onthutsend.

Lang geleden dat ik nog eens zo ondersteboven was van een strip. Er zal de komende elf maanden straf spul moeten verschijnen om van De Loterij niet de strip van 2018 te maken. 

ik heb die strips links laten liggen omdat ik het verhaal van jackson al lang ken (het is een van de belangrijkste kortverhalen ooit). had jij het al gelezen of was dit de eerste keer? 

Link naar reactie
44 minuten geleden, Waldorf zei:

Gelezen: De Loterij (Miles Hyman, naar een boek van zijn grootmoeder Shirley Jackson)

In een dorpje in New England wordt jaarlijks een loterij gehouden. Niemand weet nog hoe dat begonnen is, maar de traditie leeft nog sterk in deze kleine gemeenschap van 300 zielen. Op die zonnige dag in 1948 zien we de één na de ander naar voor komen om een lot uit de doos te trekken.

Hyman is erg spaarzaam met zijn dialogen. De tekeningen van de massa en de wegkijkende blikken geven je een onbehaaglijk gevoel. De inzet van de loterij wordt pas laat duidelijk. Het einde is abrupt en onthutsend.

Lang geleden dat ik nog eens zo ondersteboven was van een strip. Er zal de komende elf maanden straf spul moeten verschijnen om van De Loterij niet de strip van 2018 te maken. 

 

Ik ga me de Engelstalige daarvan bestellen. Nu nog kiezen tussen HC of SC...

bedankt voor de review

Link naar reactie
56 minuten geleden, Chia zei:

ik heb die strips links laten liggen omdat ik het verhaal van jackson al lang ken (het is een van de belangrijkste kortverhalen ooit). had jij het al gelezen of was dit de eerste keer? 

Ik had het kortverhaal niet gelezen. Waardoor de strip dus hard aankwam.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Mooi voorbeeld om aan te tonen hoe belangrijk de keuze van een lettertype en al wat er komt bij kijken eigenlijk wel is. Bij de Engelstalige voelt het als één geheel, het één versterkt het andere, visueel. Bij de Nederlandse valt dat haast volledig weg. Nu, moet gezegd, had ik het origineel nooit gezien, zou ik er niet bij nagedacht hebben.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op ‎3‎/‎02‎/‎2018 om 18:46, Koen zei:

Damn.... De cover vind ik goed.  De strip zelf zéér flauw en uitermate slecht getekend, de talrijke referenties naar de Lucky Luke-reeks vond ik te gemakkelijk, de lettering slecht en de vertaling te Hollands.  Heb ik dit gelezen op een slecht moment, kunnen smaken zo verschillen,...?  Ik kan niet snappen dat dit zoveel Top10van2017-lijstjes heeft gehaald.

 

image.png 

Ik vond het geweldig, moeilijk uit te leggen, maar had een speciale sfeer, beetje bizarre humor

Link naar reactie
1 uur geleden, Koen zei:

De lettering is zo klinisch dat de zin om het te lezen/aan te schaffen ontnomen wordt.

Dat vond ik ook toen ik de pagina op de site van stripspeciaalzaak zag, spuuglelijk die lettering!

 

Het lettertype dat in de Engelse versie wordt gebruikt is misschien iets minder klinisch, maar nog altijd lijkt het alsof de tekstballonnen snel met een lettertype uit Word zijn ingevuld (wat waarschijnlijk ook het geval is).

 

BA364D42-EFDC-472A-AB8D-419E82282AB9.jpeg

Link naar reactie
41 minuten geleden, JJL zei:

Dat vond ik ook toen ik de pagina op de site van stripspeciaalzaak zag, spuuglelijk die lettering!

 

Het lettertype dat in de Engelse versie wordt gebruikt is misschien iets minder klinisch, maar nog altijd lijkt het alsof de tekstballonnen snel met een lettertype uit Word zijn ingevuld (wat waarschijnlijk ook het geval is).

 

BA364D42-EFDC-472A-AB8D-419E82282AB9.jpeg

Tlijkt er op dat het past bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. 
Maar dat het niet met de hand gedaan is, is duidelijk. 

Link naar reactie
24 minuten geleden, kuzuri zei:

Tlijkt er op dat het past bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. 
Maar dat het niet met de hand gedaan is, is duidelijk. 

Zowel de tekeningen als het lettertype hebben voor mij een hoog Aap-Noot-Mies gehalte. Wat niet wegneemt dat het originele verhaal van Shirley Jackson beklemmend is; hopelijk weet Hyman dat ook te vatten.

 

151769F1-E4C2-4097-8CE1-30F7D8036F4E.jpeg

Link naar reactie
7 uren geleden, Waldorf zei:

Gelezen: De Loterij (Miles Hyman, naar een boek van zijn grootmoeder Shirley Jackson)

In een dorpje in New England wordt jaarlijks een loterij gehouden. Niemand weet nog hoe dat begonnen is, maar de traditie leeft nog sterk in deze kleine gemeenschap van 300 zielen. Op die zonnige dag in 1948 zien we de één na de ander naar voor komen om een lot uit de doos te trekken.

Hyman is erg spaarzaam met zijn dialogen. De tekeningen van de massa en de wegkijkende blikken geven je een onbehaaglijk gevoel. De inzet van de loterij wordt pas laat duidelijk. Het einde is abrupt en onthutsend.

Lang geleden dat ik nog eens zo ondersteboven was van een strip. Er zal de komende elf maanden straf spul moeten verschijnen om van De Loterij niet de strip van 2018 te maken. 

Daarmee is de strip dan ook volledig verteld.

Ongelooflijk flauw boekje.

Link naar reactie

Polly and the pirates vol.2

 

Na paar bladzijden te lezen had ik het gevoel van "tiens, wat steekt me hier zo tegen?". Normaal gezien nog geen tegenslag gehad met werk van Naifeh. Even kaft er terug bij halen en wat blijkt: dit is getekend door Rodriguez. Naifeh schreef enkel het scenario. Wat een ongelooflijk verschil!  Eindverdict: verhaal best ok, wel soms moeilijk met die personages die een "ander" Engels spreken. Tekeningen sloegen helaas tegen (niet slecht, maar als je Naifeh's stijl verwacht kom je toch bedrogen uit). ***

 

Strangers in Paradise vol.1 (Moore)

 

Duh! Na mijn lichtelijk fantastische kennismaking met Moore via Rachel Rising, deze SIP ook 'ns geprobeerd. Als je Moore's comics doorbladert ben je niet echt ondersteboven van zijn tekeningen vind ik. Maar man, wat een scenario en hoe goed passen die tekeningen erbij! Alleen al die gezichtsuitdrukkingen zijn de max. 

Korte inhoud: Katchoo en Francine zijn 2 vriendinnen die samen wonen, maar ze zijn geen koppel. Freddie is de vriend van Francine.  Francine is wat je "normaal" zou kunnen noemen, waar het gedrag van Katchoo daarentegen lichtelijk afwijkend is. Katchoo draagt een geheim met zich mee over haar leven voordat ze Francine leerde kennen. David komt in het leven van Katchoo. En dan ontspinnen zich allerlei zaken, met achtervolgingen, geweld, emotionele toestanden etc. Zeer knap uitgewerkt, je wordt er echt in meegezogen. Af en toe ook wat hilarische taferelen (ik heb zeker wel 'ns goed gelachen!), maar op één of andere manier blijft het toch een zekere realiteit behouden. *****

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...