Ga naar inhoud

Strip Van De Dag


Kool Thing

Recommended Posts

8 minuten geleden, Yves Declercq zei:

Inderdaad prachtige lange strip met een eigen sfeer die bijblijft vooral door het prachtige tekenwerk en de inkleuring.

Het begin is qua scenario sterker dan het einde dat wat kunstmatig aandoet. Zal ik zeker binnen enkele jaren herlezen!

 

Heb de gekleurde versie eerst gekocht en gelezen.  Benieuwd naar Franstalige zwart-wit versie.  ps er was ook een expo van de platen.

Link naar reactie

Gelezen: De erectie 1 en 2 (SC)

Een gezellige avond met twee koppels mondt uit in een verschrikkelijke ruzie nadat het bezoekende koppel vertrokken is. Lea, de gastvrouw, merkt namelijk dat haar man al de hele tijd met een erectie zit. Daar komen heel wat van de pot gerukte veronderstellingen en beschuldigingen van.

Jim heeft voor zijn typering van Lea rekening gehouden met wat Jack Nicholson zegt in 'As good as it gets'. Wat een verschrikkelijke aanstellerige vrouw. Het verhaal wordt na een tijdje vervelend, hoe lang kan je naar een ruziënd stel zitten kijken? De tekeningen Lounis Chabane zijn ok, maar dat de vrouwen 48 zouden zijn gelooft geen mens. Al bij al een eerder slappe erectie.

 

ffef07e67287e346ffd29d666c9a7d4f.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Cu

Op 8/3/2018 om 22:08, Koen zei:

39084840.jpg

 

Een ster van zwart katoen
(Yves Sente, Steve Cuzor)
 

Yves Sente speelt hier op een interessante, slimme wijze met de geschiedenis door van de allereerste Amerikaanse vlag een mogelijk symbool van de zwarte burgerrechtenbeweging te maken. Hierdoor krijgen 3 zwarte soldaten verrassend genoeg de kans om hun leven te wagen aan het front, iets wat in het gesegregeerde Amerikaanse leger normaal gezien niet mogelijk was. (Zwarten leverden enkel logistiek werk en aten, sliepen en dronken apart van de blanken, een leidinggevende was altijd blank.)

Het stoorde me een beetje dat Cuzor voor één van de drie hoofdpersonages duidelijk foto's van Sammy Davis Jr. heeft overgetekend maar verder heb ik enkel lof voor het meesterlijke tekenwerk.

Een topper in de reeks Vrije Vlucht.

Cuzor meldde zopas dat er een Amerikaanse editie komt.

Link naar reactie

Gelezen: Bonneville 1 - Vier nul zeven

De Bonneville salt flats in Utah zijn een uitgestrekte zoutvlakte waar al 100 jaar gestreefd wordt om het wereldsnelheidsrecord op land te verbeteren. Marvano vertelt het verhaal van in de jaren '50, over bolides die in schuurtjes gebouwd worden, met krachtige V12 vliegtuigmotoren en vage stuurinrichtingen. Veel wetenschap kwam daar niet bekijken, elke stap voorwaarts werd gezet met veel trial en soms dodelijke error. Als ook de jetmotoren hun intrede doen begeven de waaghalzen zich helemaal op onbekend terrein.

Zoals in Grand Prix schetst Marvano in Bonneville vooral een beeld van een tijdperk, en is hij minder geïnteresseerd in het vertellen van een echt verhaal. Er is wel een vertelster, maar we weten zo weinig van haar dat je als lezer de boel van op een afstand blijft bekijken. Onderhoudend, maar toch vooral voor wie geïnteresseerd is in het onderwerp.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 14-3-2018 om 08:35, Waldorf zei:

Gelezen: Bonneville 1 - Vier nul zeven

De Bonneville salt flats in Utah zijn een uitgestrekte zoutvlakte waar al 100 jaar gestreefd wordt om het wereldsnelheidsrecord op land te verbeteren. Marvano vertelt het verhaal van in de jaren '50, over bolides die in schuurtjes gebouwd worden, met krachtige V12 vliegtuigmotoren en vage stuurinrichtingen. Veel wetenschap kwam daar niet bekijken, elke stap voorwaarts werd gezet met veel trial en soms dodelijke error. Als ook de jetmotoren hun intrede doen begeven de waaghalzen zich helemaal op onbekend terrein.

Zoals in Grand Prix schetst Marvano in Bonneville vooral een beeld van een tijdperk, en is hij minder geïnteresseerd in het vertellen van een echt verhaal. Er is wel een vertelster, maar we weten zo weinig van haar dat je als lezer de boel van op een afstand blijft bekijken. Onderhoudend, maar toch vooral voor wie geïnteresseerd is in het onderwerp.

Marvano is al langere tijd bezig met het verkwisten van zijn talent. Jammer!

Link naar reactie
15 uren geleden, De Hollander zei:

Marvano is al langere tijd bezig met het verkwisten van zijn talent. Jammer!

Dat vind ik niet. Ik heb Grand Prix, De Joodse Brigade en ook Bonneville erg graag gelezen. Het zijn allemaal onderwerpen die me erg boeien.

 

Gelezen: Giant (Mikaël)

1932, New York. Hoewel de crisis keihard toeslaat wordt in New York flink gebouwd. Op de bouwwerf van het Rockefeller Center riskeren arbeiders hun leven, maar dat verdient de voorkeur op werkloos zijn. Giant is de bijnaam van een gigantische en zwijgzame Ier die klinknagels vast zet in de metaalconstructie. Op een dag wordt hem opgedragen een brief te schrijven naar de weduwe van een man die gestorven is op de werf. De weduwe zit nog in Ierland. Giant krijgt het niet over zijn hart om de vrouw het droeve nieuws te melden. Hij typt een brief waarin hij zich voordoet als haar man, en stuurt haar geld. 

An sich is het verhaal niet verrassend of beklijvend. Geïnspireerd door onderstaande foto neemt Mikaël de lezer mee in een boeiend universum van heel gewone mensen tussen rivaliserende migrantengroepen (Ieren vs. Italianen) in de penibele omstandigheden van de jaren '30 in de VS. Op de radio horen we verhalen over de Dust Bowl en de verkiezingen van Roosevelt. Erg goed.

 

171214194730-04-rockerfeller-year-round-

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Urban deel 4: plezierpiek likt zijn wonden na de terroristische aanslag. Agent Zachary wordt huisarrest gegeven en gebruikt deze tijd om diep in de archieven van plezierpiek te duiken. Op het eerste zicht gebeurt er misschien niet al te veel, doch schijn bedriegt. De spanning wordt grandioos verder opgebouwd, het verleden kennen om het heden dieper te doorgronden. Waar blijft dat vervolg?! Als je Urban niet leest, mis je wat. 

 

Dwergen deel 4: Oosram was ooit een generaal, nu een zwerver. Wordt hij de man die van de zwervers een volwaardige orde maakt? Wederom een sterk deel in de reeks dwergen. Tot nu toe is elk deel al meer dan de moeite waard geweest.

 

Het verslag van Brodeck (1+2): diep onder de indruk van dit tweeluik. Wie is 'de anderer' en waarom moest hij verdwijnen? Brodeck wordt door de andere dorpelingen gevraagd verslag te doen van de feiten. De weg hiernaar toe leidt ons naar het verleden van Brodeck en welke rol de dorpelingen hier in gespeeld hebben. De gesprekken die Brodeck voert, grijpen vaak naar de keel. De biecht van de priester zindert nog na. Gitzwart verhaal, er is geen sprankel licht. Niet in de karakters, niet in de verhaallijn en al zeker niet in de tekeningen. Elke pagina is een grafisch meesterwerk.   

 

Link naar reactie
Op 15-3-2018 om 17:31, De Hollander zei:

Marvano is al langere tijd bezig met het verkwisten van zijn talent. Jammer!

Niet mee eens. Grand Prix is mijn lievelingsreeks van Marvano. Joodse brigade handelt meer over de eerste periode voor en na de stichting van Israel. Alleen al de wijze waarop deze trilogie aanknoopt met de trilogie Grand Prix is prachtig. Voor Bonneville 1 is enige interesse in de recordwagens wel een pluspunt maar veroordeel dit boek niet alvorens het vervolg (en einde van het verhaal) te lezen. 

 

Link naar reactie

De realiteit overtreft (weer maar eens) de fictie in De Sporen van het Toeval waarin Paco Roca het leven van Miguel Ruiz vertelt. Ruiz was een overtuigde Spaanse anarchist die op het einde van de Spaanse Burgeroorlog naar Algerije vlucht en daar betrokken raakt in WO II en de wapens afneemt tegen de fascisten. 

 

Het boek is op zijn best wanneer het gaat over de strijd die Ruiz en zijn kameraden voeren op Europees grondgebied en de bevrijding van Parijs. Dan slaagt het verhaal erin meeslepend, spannend, informatief én grappig te zijn (er is een memorabel stukje over de Spaanse ambassade in Parijs). Om nog maar te zwijgen van het tragische "einde" (kwam dat even hard aan zeg). Maar het verhaalritme wordt voor mij gebroken door de stukken die zich "in het nu" afspelen, waar Roca gesprekken voert met de bejaarde Ruiz. Bovendien is, zeker in de eerste helft, het niet altijd duidelijk bij welke groep de Spanjaarden zich nu weer bevinden en hoe ze zich verhouden tegenover het grotere geheel.

 

Als verhaal van één individu die zich staande moet houden in één van de waanzinnigere periodes uit de geschiedenis moet het voor mij duidelijk de duimen leggen tegen het superieure "De Oorlog van Alan". De waarde ligt vooral in het oproepen van een bijna mythisch maar toch levensecht Europa waarin Spanjaarden, Fransen, Italianen, Britten, Armeniërs en vele anderen zich verenigden om het Oude Continent te behoeden van het fascisme. 

 

Zeer de moeite waard.

Link naar reactie

Gelezen:

Een vreemd maar teder geraas - Zep

William is al 25 jaar Kartuizer: deze monniken brengen hun dagen in stilte door in hun cel in het klooster, alleen onderbroken door de vele gebeden. Op zondag en tijdens de wekelijkse wandeling mogen ze wel praten, maar meestal doen ze dat niet. Wat valt er ook te zeggen? Als zijn tante sterft moet William voor de notaris verschijnen, want hij is opgenomen in het testament. Tegen zijn zin trekt hij naar Parijs, want zijn tante erg sterk tegen zijn intrede in het klooster. Op de trein raakt hij aan de praat met een jonge vrouw die lijdt aan een dodelijke ziekte.

Zep probeert te vatten wat iemand bezielt om zich een leven lang in stilte aan God te wijden. Er is weinig begrip voor deze mannen die door gebed het leed van hun medemensen proberen te verlichten. Als tegengewicht in deze strip kiest Zep voor mensen die iets te veel aan sex & drugs & rock 'n roll doen, waardoor de ware uitdaging van William minder uit de verf komt. Al bij al is het toch een interessante blik achter de schermen van deze extreme duursporters van het spirituele leven.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 19-3-2018 om 09:15, Bart 01 zei:

Urban deel 4: plezierpiek likt zijn wonden na de terroristische aanslag. Agent Zachary wordt huisarrest gegeven en gebruikt deze tijd om diep in de archieven van plezierpiek te duiken. Op het eerste zicht gebeurt er misschien niet al te veel, doch schijn bedriegt. De spanning wordt grandioos verder opgebouwd, het verleden kennen om het heden dieper te doorgronden. Waar blijft dat vervolg?! Als je Urban niet leest, mis je wat. 

 

Verdorie, die moet ik nog gaan halen. Morgen eens langs de SSZ passeren :e005:

Link naar reactie
Op 21-3-2018 om 16:11, lukoste zei:

Buck Danny Integraal 15. Als je na de dood van de grootste scenarist aller tijden (Charlier) de reeks zo sterk verderzet, zowel qua tekeningen als scenario, dan ben je zelf een hele grote (Bergèse).

De grootste scenarist ter wereld is volgens mij Laurent Letzer ;-) 

Link naar reactie

Nero - De Zeven Vloeken (Kim): dat moment waarop je zoon van tien je voor het eerst een strip aanbeveelt. En niet één keer, maar drie keer. Op een week. Ik beken: met Nero heb ik niets. Maar kijk, deze zeven vloeken is heel goed meegevallen. Of nee, ik moet mezelf eigenlijk niet inhouden: dit was echt goed. En grappig, vooral grappig. Er was hier nogal wat fuzz over 'Tulpen uit Istanboel', wel ik vond deze Nero veel geestiger. Ik had een beetje hetzelfde gevoel als na het lezen van mijn eerste 'Hilda' strip door Luke Pearson: dit zijn verhalen waarom je als kind strips leest. Ik vergeet te vaak dat ik in de winkel meer aandacht moet besteden aan een goed gemaakt old school stripverhaal voor jong én oud.    

Link naar reactie

Gelezen: The best we could do - Thi Bui

Op 30 april 1975 viel Zuid-Vietnam in handen van het Noord-Vietnamese leger. Voor westerse ogen was dat het einde van de oorlog in Vietnam, maar voor de bevolking van Zuid-Vietnam was het het begin van de brutale communistische dictatuur. Vele honderdduizenden Vietnamezen ontvluchtten in de jaren die volgden hun land in bootjes. Er is dus niets nieuws onder de zon.

Thi Bui was een kleuter toen haar ouders in 1978 hun kans waagden en de oversteek naar Maleisië maakten in een boot. Uiteindelijk kwamen zij in de Verenigde Staten terecht. In dit boek vertelt ze de geschiedenis van haar beide ouders. Over hun jeugd tijdens de Franse jaren, als familieleden een kant kiezen in het conflict. Over hun huwelijk, dat tijdens en na de vlucht onder druk komt. De vader van Thi Bui is sterk getekend door de gebeurtenissen, maar haar moeder blijft de stuwende kracht die het gezin samen houdt.

Zeer goed, mooie en elegante tekeningen met oranje steunkleur. Aanrader, ook voor wie bang is van vluchtelingen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 25-3-2018 om 13:07, Bart 01 zei:

Nero - De Zeven Vloeken (Kim): dat moment waarop je zoon van tien je voor het eerst een strip aanbeveelt. En niet één keer, maar drie keer. Op een week. Ik beken: met Nero heb ik niets. Maar kijk, deze zeven vloeken is heel goed meegevallen. Of nee, ik moet mezelf eigenlijk niet inhouden: dit was echt goed. En grappig, vooral grappig. Er was hier nogal wat fuzz over 'Tulpen uit Istanboel', wel ik vond deze Nero veel geestiger. Ik had een beetje hetzelfde gevoel als na het lezen van mijn eerste 'Hilda' strip door Luke Pearson: dit zijn verhalen waarom je als kind strips leest. Ik vergeet te vaak dat ik in de winkel meer aandacht moet besteden aan een goed gemaakt old school stripverhaal voor jong én oud.    

Maandag een exemplaar van de Nero gekocht en laten signeren bij Kim op de stripbattle in Roeselare. 

 

Ik was heel sceptisch. Ik zag Kim totaal niet als een Nero-tekenaar. De lezing is me enorm goed meegevallen. Dit is echt vintage Nero met een grappig, Sleen-absurd én ( jawel ) coherent verhaal. Heel sterk geschreven door iemand die Nero echt kent. Tekeningen zijn typisch Kim wat wat wennen is. Kim zou dolgraag nog een vervolg tekenen. Plot heeft hij al helemaal klaar. Dikke meevaller. 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Giant proberen lezen.

Ik vind dit het boek met de knapste cover aller tijden. Fenomenaal!

De inhoud was veel minder aantrekkelijk getekend vond ik.

Als de geest van Will Eisner goedkeurend meekeek over de schouder van de tekenaar

heeft de geest van Eisner zijn normen toch verlaagd. (kan zijn hoor, met geesten weet je nooit)

Ik vind het zeker niet slecht getekend. Dat ook weer niet.

Maar het is niet mijn stijl. Het verhaal interesseerde me amper.

Link naar reactie

Ik heb deze week ook wat gelezen :

 

The boys van Bakerstreet 3 , ik blijf dit een goeie reeks vinden , fraai getekend , goed verhaal en er zit vaart in. Meer van dit.

 

De wereldrecordjagers , gaat over een medewerker van het Guinness book of records die kampt met een burn-out omwille van alle rare mensen en recordpogingen tot iets uit het verleden terugkeert . Zeker niet slecht , ook niet top maar graag gelezen.

 

Winter 1709 , fantastische cover maar zeer dun verhaaltje. Voor mij een grote tegenvaller. Fantastische tekeningen wel , hopelijk maakt deel 2 nog iets goed al vrees ik ervoor .

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, Krimson zei:

Tango 1 : graag gelezen , goed verhaal met best wat actie . Larg Winch stijl. Laat maar komen ...

 

Terug naar Belzagor : 

Als fan van Leo moest ik deze natuurlijk lezen en ik vond hem best goed , origineel en ben benieuwd naar het 2de deel.

zonet een kleine recensie gelezen op de Morgen, zit er idd veelbelovend uit.

Link naar reactie
Op 28/3/2018 om 08:57, Kool Thing zei:

Maandag een exemplaar van de Nero gekocht en laten signeren bij Kim op de stripbattle in Roeselare. 

 

Ik was heel sceptisch. Ik zag Kim totaal niet als een Nero-tekenaar. De lezing is me enorm goed meegevallen. Dit is echt vintage Nero met een grappig, Sleen-absurd én ( jawel ) coherent verhaal. Heel sterk geschreven door iemand die Nero echt kent. Tekeningen zijn typisch Kim wat wat wennen is. Kim zou dolgraag nog een vervolg tekenen. Plot heeft hij al helemaal klaar. Dikke meevaller. 

 

 Volledig eens met de bevindingen, buiten dat ik er al van in het begin een goed oog in had. Ik hou ook van zijn tekeningen, doet mij denken aan mijn tijd bij P-magazine. Voor mijn part mag Kim de reeks vanaf nu gewoon overnemen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ondoenlijk alle nieuw uitgekomen strips te blijven kopen.

Langzamerhand als fysiek papier gebruiker zou een "netflix " achtige oplossing toch enige

soelaas bieden, voor 10 euro per maand comics, eigen beheer, oude en nieuwe strips, specials

van en over tekenaars met mogelijkheid tot fysieke aankoop van.

Te mooi om waar te zijn, om iedereen op een lijn te krijgen ( misschien Catawiki , liefhebbers, geld, 

digitale techniek, netwerk, expansie )

 

 

Link naar reactie
33 minuten geleden, bouncer zei:

Ondoenlijk alle nieuw uitgekomen strips te blijven kopen.

Langzamerhand als fysiek papier gebruiker zou een "netflix " achtige oplossing toch enige

soelaas bieden, voor 10 euro per maand comics, eigen beheer, oude en nieuwe strips, specials

van en over tekenaars met mogelijkheid tot fysieke aankoop van.

Te mooi om waar te zijn, om iedereen op een lijn te krijgen ( misschien Catawiki , liefhebbers, geld, 

digitale techniek, netwerk, expansie )

 

 

Sorry, was even manisch, nu weer alles onder controle.

 

 

Link naar reactie

Blij te zien dat Koen ook weer strips leest. :e002:

 

Zelf heb ik ook een en ander gelezen in de vakantie:

Urban 1 tot 4 - Ricci & Brunschwig

In de niet zo verre toekomst is het leven op aarde erg onaangenaam geworden. We hebben de ruimte gekoloniseerd, en de enige plaats waar ontspanning mogelijk is heet Plezierpiek. Maar ook de ontspanning daar heeft een prijs. 

Erg goede sci-fi, met afschrikwekkende voorbeelden van wat er kan mis gaan met onze privacy en sociale media. Vier delen tot nu toe.

 

Plastic - Wagner & Hilliard

Bijzonder geestige comic over een meedogenloze moordenaar die het niet pikt als zijn vriendin beledigd wordt door enkele ruige kerels. Oh ja, zijn vriendin is een sekspop. Het geweld is erg bloederig, maar zo overdreven dat het grappig wordt.

 

plastic-2.jpg?w=398&h=411

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
41 minuten geleden, Koen zei:

Ben nooit gestopt. ;)

Tuurlijk niet, maar ik ben hier al lang genoeg om te weten dat je vroeger veel korte stukjes schreef over wat je las. En ik ben blij dat je dat weer doet.

 

Ook nog gelezen:

 

Sourire 58 - Baudouin Deville & Patrick Weber

Het is dit jaar zestig jaar geleden dat op de Heizelvlakte de wereldtentoonstelling plaatsvond, en dit album moet die verjaardag wat luister bijzetten. Er vallen dan ook geen prijzen te winnen met antwoorden op de vraag waar en wanneer het verhaal zich afspeelt. Dat verhaal heeft op zich erg weinig om het lijf: hoofdpersonage is Kathleen. Zij is, zoals tante Sidonia in De Zwarte Zwaan, hostess op de wereldtentoonstelling. Maar er gebeuren vreemde dingen en dat kon in die tijd alleen maar het gevolg zijn van spionage. De rivaliteit tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie was groot.

De plot is vooral een excuus om het uitzicht en de sfeer van Expo '58 op te roepen, en dat lukt aardig. De auteurs zetten zwaar in op de nostalgie naar die tijd toen alles mogelijk leek.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
11 uren geleden, Koen zei:

39816484.jpg

 

Te mooi om waar te zijn - deel 2
(Aurélien Ducoudray, Anlor)

 

'Te mooi om waar te zijn' is een passende titel gezien de verwachtingen ik van dit tweeluik had na het lezen van een uiterst lovende reactie van een stripfanaat. De strip bevat het soort ingrediënten waar iemand als Zidrou zonder twijfel een meesterwerkje mee zou brouwen. Aan het tekenwerk valt ook niet veel op te merken.
Maar...dat scenario is helaas een ongeloofwaardige, hysterische hutsepot ondanks alle goede bedoelingen. Het feit dat ik in totaal €40 heb neergeteld voor de twee boekjes maakt me ook niet echt vrolijk. Ach ja, het is eigen aan een hobby : af en toe moet er eens een flinke tegenvaller zijn om de parels naar waarde te kunnen schatten.

Dat vind ik het spijtige aan de uitgavepolitiek van Saga de laatste tijd. Vroeger brachten ze steevast zowat alle albums in HC en SC uit; tegenwoordig beperken ze zich heel vaak tot een uitvoering in harde kaft. En die zijn bij Saga niet goedkoop. Een softcover neem je al eens sneller mee om het een kans te geven. Voor een hardcover van €20 denk je toch twee keer na. En als daar dan een paar keer een tegenvaller tussen zit neem je het risico niet meer. Zo heb ik de laatste tijd al heel wat titels van Saga laten liggen. In SC had ik ze blindelings gekocht. De Dominee, Liefdesmonument, Stille Woorden en ook deze Te mooi om waar te zijn.

Link naar reactie

Hetzelfde gevoel hier betreffende Saga.  Ik blijft de prijs van BOES (integraal) ongelooflijk zot vinden, bijvoorbeeld.  Maar bon, dat gaat een eeuwige discussie blijven.  Misschien komen ze er anders niet aan uit en zouden de albums dan gewoon niet verschijnen.  Een mogelijkheid.  Maar het is ook de reden waarom ik niet veel Saga's staan heb.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...